Mode & Beauty alle pijlers

Nieuwe kleding kopen

13-07-2020 23:21 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoevaak koop jij nieuwe kleding? Koop je wanneer je iets leuks ziet of koop je doelgericht?

Ik was meer een -pakken wat ik pakken kan- shopper. Dat houdt in dat ik veel koop en ook veel weer weggeef en niet draag. Nu zit ik te denken om 2x per jaar kleding te gaan kopen, in de sale. Zal goedkoper zijn en wat doelgerichter.

Was benieuwd hoe jullie dat doen.
TheBitchNextDoor
Alle reacties Link kopieren
Ik haat shoppen. Koop alleen als ik iets nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag een personal shopper willen. Ga ik misschien nog wel eens in investeren. Met alle miskopen die ik mezelf bespaar moet ik zo iemand vanzelf terug verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Een jaar of twee geleden ben ik begonnen met een capsule wardrobe.

Dat idee trok mij nooit zo totdat ik in een of ander blaadje iets las van een mevrouw over haar capsule wardrobe. Dat ze 99% van de tijd in een ‘uniform’ liep maar in haar kast wel 40% kleding had hangen ‘voor die ene gelegenheid’.

Dat had ik dus ook. Tig jurken die ik nooit draag, die ene klassieke pencilskirt die ik nooit draag, dat fleecevest en compleet outdoor sportoutfit, enz. En iedere dag in een skinny, blouse of shirt-met-vest. Flink huisgehouden en nu hoef ik alleen iets te vervangen. En dat is vrij duidelijk: als mijn witte overhemd sleets is of gevlekt, hoef ik alleen dat witte overhemd te vervangen.

Ik heb wel een gigantische hoeveelheid aan accessoires en schoenen dus voor mijn smaak genoeg afwisseling (en een paar oorbellen of armband neemt niet zoveel ruimte in beslag :-) )
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik koop niet gericht maar alleen als ik iets tegenkom - online of in het echt. Wel koop ik duurzaam - liever een wat duurder, specialer item waarvan ik weet dat ik t jaren met liefde ga dragen dan de zoveelste witte h&m blouse die eigenlijk na 5x wassen al niet meer mooi is.

Ik heb een aantal (duurdere) merken waarvan de pasvorm me mooi zit en de kwaliteit van de stoffen mooier is. Bij die merken wacht ik vaak op de sale.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-07-2020 23:41
Een jaar of twee geleden ben ik begonnen met een capsule wardrobe.

Dat idee trok mij nooit zo totdat ik in een of ander blaadje iets las van een mevrouw over haar capsule wardrobe. Dat ze 99% van de tijd in een ‘uniform’ liep maar in haar kast wel 40% kleding had hangen ‘voor die ene gelegenheid’.

Dat heb ik dus ook gedaan. Heb nu één kleding rek over. Maar na mijn eerste post(volwassener overkomen) heb ik mijn garderobe vervangen. Maar daar zijn weer nieuwe dingen bij gekomen afgelopen weken.

Merk dat ik gewoon even bij een winkel of kringloop binnen wandel en dan oh dit is mooi en oohh dat heb ik ook nog niet. Dan zit het weer in m'n mandje.

Dus dacht, 2x per jaar m'n garderobe aanvullen zover nodig is wel redelijk oke.
TheBitchNextDoor
Bij mij is het echt heel verschillend. Soms koop ik maanden niks en dan zie ik weer wat leuks. Koop ook meestal wel in de sale alvast vooruit. Als ik echt veel nieuws wil kopen en m'n garderobe wil upgraden dan plan ik een dagje shoppen in een andere stad waar ik graag winkel en dan kom ik meestal met best veel thuis en dan kan ik de komende maanden weer vooruit.
Ik heb nooit wat nodig, want ik heb veel kleding. Ik koop als ik iets leuks zie, dan heb ik echt geen zin om 2x per jaar de sale af te wachten. Ik ben juist eerder van nieuwe collecties, maar ik koop ook zeker wel dingen in de sale. Maar altijd gewoon wanneer ik iets leuk vind. Niet op vaste momenten in het jaar. Ik heb een budget en daar houd ik me aan.

Maar ik ben niet impulsief met kopen. Ik denk altijd eerst nog even thuis na over iets, en online zet ik dingen op mijn wishlist en zoek ik goed uit of het echt wat voor me is. Ik doe zelden een miskoop.
Ik koop vaak doelgericht, broeken als ze weer versleten zijn of als ik een short nodig heb ofzo. Vaak wel online. Heb sinds een tijd Bonprix herontdekt, vooral spijkerbroeken van John Baner zitten perfect! En soms ga ik shoppen en loop ik tegen wat leuks aan en neem ik het mee. Wat ik wel lastig vind en waar ik al tijden naar zoek zijn wat mooiere shirts voor op kantoor. Het is bij ons casual, geen klantencontact. Maar ik merk dat ik nog best veel van die simpele shirtjes heb liggen die ik net niet netjes genoeg vind voor kantoor. De t-shirts van bijvoorbeeld primark, in de winkel leuk maar draag ze bijna nooit uiteindelijk. Die neem ik dus ook niet meer mee. En leuke truien vinden, vind ik ook lastig. Jasje vind ik niet zo fijn op kantoor, dus wat dunnere truien met lange mouwen zouden fijn zijn. Maar vind ik lastig te vinden. Ik ben dus nogal zoekende de laatste tijd :mrgreen: maar misschien moet ik ook maar eens gewoon goed huishouden in mijn kast :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ik koop doel gericht en ben uit op koopjes, vaak probeer ik zomer kleding in de winter te kopen en winter kleding in de zomer.
Om dat je kleding toch vaak 2 of 3 jaar achter elkaar draagt kan dit makkelijk en bespaard veel geld als het om merk kleding gaat
Ik kijk in de lente of ik genoeg heb om de zomer door te komen en in de herfst idem voor de winter.
Ik heb een basis van broeken, tops/vesten en schoenen en zorg ook altijd dat ik iets tamelijk nieuws heb hangen voor als ik ergens naartoe moet.


Fysiek shoppen doe ik zelden, altijd online.

Ik ben nu een beetje zoekende omdat ik altijd zomerbroeken kocht bij Didi (pasvorm en maat was precies goed voor mijn figuur) .
Alle reacties Link kopieren
Geen van beiden. Ik shop eigenlijk alleen als ik toch in de stad ben. Dan duik ik altijd even mijn favoriete boetiekjes in. Ik koop dan eigenlijk alleen wat als ze iets hebben dat iets toevoegen aan mijn kast. Dat kan zijn omdat ik het nodig heb, maar ook omdat ik zoiets nog niet heb. Overigens koop ik het niet als ik er nog vanalles bij moet kopen, omdat het niet past bij wat ik in mijn kast heb. Dat vind ik zonde.

Sowieso moet ik ook energie hebben om kleding te passen, dat heb ik ook niet altijd. Dus kleding kopen doe ik een paar keer per jaar. Veel daarvan is tweedehands.

Online doe ik soms, wederom alleen als het iets toevoegd. Echter heb ik nogal lastige verhoudingen, zowel voor kleding als schoenen, waardoor ik daar alleen aan begin als ik zeker weet dat het past of het echt niet in een winkel kan vinden. Ik heb namelijk een hekel aan terug moeten sturen.

Ik heb nog steeds best wel wat kleding moet ik bekennen. Deels door schommelende maat en deels omdat ik pas iets weg doe als het op is. Zonde om goede kleding weg te doen. Soms draag ik iets een paar jaar niet en herontdek het later, omdat het perfect blijkt te passen bij een ander kledingstuk dat ik dan nieuw heb.
lollypopje wijzigde dit bericht op 14-07-2020 08:33
25.35% gewijzigd
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Mode is, na olie, de meest vervuilende industrie ter wereld.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Iemand heeft bedacht dat de mens zich elke paar weken met andere nieuwe lappen wil behangen zodat hij afwisselender wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
14-07-2020 07:29
Ik koop vaak doelgericht, broeken als ze weer versleten zijn of als ik een short nodig heb ofzo. Vaak wel online. Heb sinds een tijd Bonprix herontdekt, vooral spijkerbroeken van John Baner zitten perfect! En soms ga ik shoppen en loop ik tegen wat leuks aan en neem ik het mee. Wat ik wel lastig vind en waar ik al tijden naar zoek zijn wat mooiere shirts voor op kantoor. Het is bij ons casual, geen klantencontact. Maar ik merk dat ik nog best veel van die simpele shirtjes heb liggen die ik net niet netjes genoeg vind voor kantoor. De t-shirts van bijvoorbeeld primark, in de winkel leuk maar draag ze bijna nooit uiteindelijk. Die neem ik dus ook niet meer mee. En leuke truien vinden, vind ik ook lastig. Jasje vind ik niet zo fijn op kantoor, dus wat dunnere truien met lange mouwen zouden fijn zijn. Maar vind ik lastig te vinden. Ik ben dus nogal zoekende de laatste tijd :mrgreen: maar misschien moet ik ook maar eens gewoon goed huishouden in mijn kast :idee:

Om die reden draag ik graag polo shirts. Gewoon shirt maar met een kraagje. Toen ik dat eens zei op een verjaardag werd ik hartelijk uitgelachen, maar toen ik diezelfde mensen een jaar later weer trof waren er toch een paar die me gelijk gaven ;-D .
En mijn dochter heeft er inmiddels ook een aantal.

On topic; ik mest mijn kast altijd uit in het voor- en najaar. Straks, rond oktober, haal ik de winterkleren tevoorschijn. Wat wil ik houden, wat past nog fijn, wat zit niet meer lekker of is toch wel verwassen (weg ermee). Dan kijken naar wat er over is en gericht op zoek naar een nieuwe broek bij die ene blouse en andersom. Ik heb sowieso veel donkerblauw, omdat je dat met heel veel andere kleuren kunt combineren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Winkelen, statten, shoppen etc staan heel erg hoog op mijn lijstje van "meest vervelende bezigheden". Ik snap daar de lol dus echt niet van.

Kleding kopen doe ik dan ook alleen wanneer ik echt iets nodig heb. Gewoon in een fysieke winkel waar ik kan passen. Mijn kledingrek / -kast is een stuk kleiner dan die van mijn vriend ;-)

Leuk die facebook berichtjes van 1, 2, 5, 10 jaar geleden, ik zie dus ook dat ik kleding best lang draag,
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met capsules en kijk dan om de paar (ong. 3) maanden wat er aangevuld moet worden. Voor de lente/zomer heb ik 2 broeken gekocht ter vervanging en een zomertrui. Die broeken volle prijs (gaan nooit in de sale, die merken volg ik al jaren) en de trui met 50% korting omdat ik weet dat dat merk (Repeat) altijd goede sale heeft en ik 300 euro voor een trui best veel vind.

Verder koop ik weinig in de sale want in het verleden is gebleken dat ik vaak verleid word door de 'goede deal' maar in de praktijk blijk ik het dan toch niet te dragen. Dan liever iets waar ik meer geld aan uitgeef maar waarvan ik zeker weet dat ik er veel plezier van zal hebben. Ik doe ook eigenlijk geen miskopen meer.

Ik had altijd heel veel kleding (meer dan 600) maar nu zit ik onder de 100 waarvan ik een stuk of 20 dingen maar echt heel veel draag.
Alle reacties Link kopieren
Het gebeurt niet vaak dat ik echt iets nodig heb en doelgericht ga shoppen. Dat is alleen als ik een sollicitatiegesprek heb of zo, of als ik sportkleding moet hebben. Maar ik hou wel van winkelen, dus dan kom ik wel eens iets leuks tegen en dat koop ik dan. Ik heb een vrij dure smaak en ben nogal kieskeurig, dus dan blijft het meestal bij 1 of 2 dingen per keer. Ik probeer duurzaam geproduceerde kleding te kopen, heb ook niet zoveel kleding en doe meestal jaren met een kledingstuk. Gewoon het in de stad lopen en kijken vind ik al leuk :mrgreen:
retrostar schreef:
14-07-2020 08:24
Iemand heeft bedacht dat de mens zich elke paar weken met andere nieuwe lappen wil behangen zodat hij afwisselender wordt.

Da's aan mij niet echt besteed :biggrin: . Mij kunnen ze ongeveer uittekenen in een spijkerbroek.(op hele warme dagen na)
Alle reacties Link kopieren
Ik koop eigenlijk alleen om te vervangen.
hamerhaai schreef:
14-07-2020 08:38
Winkelen, statten, shoppen etc staan heel erg hoog op mijn lijstje van "meest vervelende bezigheden". Ik snap daar de lol dus echt niet van.
Ik koop wel graag kleding, maar ik winkel nooit.
Ik koop graag, dus als ik wat leuks zie, koop ik het.

Breng ook regelmatig wat ik niet draag naar de kringloop.
Ceylon schreef:
14-07-2020 08:26
Om die reden draag ik graag polo shirts. Gewoon shirt maar met een kraagje. Toen ik dat eens zei op een verjaardag werd ik hartelijk uitgelachen, maar toen ik diezelfde mensen een jaar later weer trof waren er toch een paar die me gelijk gaven ;-D .
En mijn dochter heeft er inmiddels ook een aantal.
Goede tip! Ik heb er 1 in de kast en die vind ik inderdaad wel fijn :) toch wat netter! Mijn nadeel is ook vooral dat ik van printjes hou. Hoe vrolijker hoe beter zeg maar. Ik draag ook happy socks enzo. Maar vaak wordt het met een print wat “kinderlijk” of echt voor de vakantie. Ik vind het dus lastig om iets te vinden wat ik qua print leuk vind, maar wat ook nog wat netter over komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop regelmatig, soms weken niets, soms weken achter elkaar.
Ik droom van een capsule wardrobe maar ben er het type niet voor.
Ik draag graag comfortabele, opvallende dingen en heb soms gewoon iets in mijn hoofd, dan wil ik er heel anders uitzien.
De basis is op orde, vooral in de winter draag ik veel hetzelfde want winterkleding vind ik heel saai om te kopen.
Maar ik wil toch ook die 90's blouse, die jumpsuit met neon strepen, een paper bag broek, pofmouwen maar dan flatteus (gevonden!!!).
Topstukken die ik heb zijn vaak vintage en die draag ik jaren en jaren. Een jurk met een heel opvallende print heb ik denk ik al wel 15 jaar, ik draag hem niet vaak maar wegdoen, nee. Hij is namelijk wel altijd goed.
En tijdens corona wilde ik comfortabele kleding, dan wil ik toch een mooiere comfy broek zonder elastiek eronder.
Dus ik vind altijd wel iets om te willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven