Mode & Beauty alle pijlers

Hoeveel geef jij uit aan kleding in de maand/ jaar?

21-11-2020 20:30 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat andere mensen uitgeven aan kleding en ik wil mn eigen uitgaven eens uittellen en vergelijken want ik heb zelf eigenlijk helemaal geen inzicht in hoeveel ik nou eigenlijk uitgeef en of dat binnen een gemiddelde zit.

Dus mijn vraag is: Hoeveel geef jij voor jezelf uit aan kleding in de maand als je al je aankopen vanaf november 2019 tot nu toe bij elkaar optelt en over 12 maanden deelt?
Inclusief schoenen, (winter)jassen, ondergoed/lingerie, sokken, riemen, mouwophouders :biggrin: etc.

Zijn jullie je bewust van wat je uitgeeft en koop je ook bewust? Ik (nog) niet en zou het wel meer willen.
Ik shop nu zowel 2e hands als nieuw en wacht veelal de sale af. Dus wat dat betreft wel wat bewust met niet te veel uitgeven in 1 keer maar ja.. Als ik dan nog niet bijhoud hoeveel dat is in een maand.. :sarcastic: :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Met basics bedoel ik t-shirtjes voor onder een trui, merino longsleeves voor in de winter, hemdjes, dat soort dingen. Dat gebruik ik heel veel en wordt dus vaak gewassen.

Sokken en ondergoed ben ik ook best veel geld aan kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
22-11-2020 09:21
Met basics bedoel ik t-shirtjes voor onder een trui, merino longsleeves voor in de winter, hemdjes, dat soort dingen. Dat gebruik ik heel veel en wordt dus vaak gewassen.

Sokken en ondergoed ben ik ook best veel geld aan kwijt.
Ik gebruik dat ook heel veel, maar hoef daar ook niet eindeloze stromen van te kopen jaarlijks. Ik kan echt heel lang met kleding doen.
himalaya schreef:
22-11-2020 09:19
Ik heb genoeg schoenen van prima kwaliteit, die draag ik al jaren. De BH’s van Zeeman (2 voor uit mijn hoofd 8,99) bevallen mij prima, dus bij vervanging tikt dat ook niet echt aan. En als mijn spijkerbroek vervangen moet worden (ook niet jaarlijks) dan is die van een merk waarvan ik weet dat hij goed zit. Hoogstens 35,-
Dan denk ik dat je een kast hebt met 80 paar schoenen :P

Ik heb:
1 paar wandelschoenen (vervangen 1x per 5 jaar ong)
1 paar hoge laarzen, draag ik bijna dagelijks van oktober tot maart (gaan 1 jaar mee)
1 paar enkellaarsjes (gaat 2-3 jaar mee)
1 paar zwarte laarsjes voor speciale gelegenheden (gaat 5 jaar mee)
1 paar sneakers (gaat 1 jaar mee)
1 paar zomersandalen (gaat 2-3 jaar mee)
1 paar zomerschoenen voor dagelijks gebruik (gaan 1 jaar mee).
1 paar crocs sandalen (gaat 5 jaar mee)

Wat doe ik verkeerd? Ik moet elk jaar in de zomer en in de winter een paar schoenen kopen.
Bij mij gaan sokken, ondergoed en eigenlijk alles ook wel jaren mee, maar toch is er altijd wel iets (van de basics) dat er jaarlijks uitgaat en vervangen wordt. Onderbroeken goedkoop (3 voor 3,99 bij de Zeeman), die gaan er niet in 1 jaar allemaal uit, maar het kan dat er een paar versleten zijn en dan koop ik een nieuw "pakje". Ik heb BH's die echt wel aan het einde van hun levensduur zijn. Omdat ik sinds een paar jaar alleen nog maar mooie koop (Marie Jo) vervang ik die 1x per jaar. (Dus een lelijke, vergrijsde tien jaar oude Hema-BH gaat eruit en een zorgvuldig uitgezochte Marie Jo schaf ik dan aan). Het is dan dus niet zo dat mijn kledingkast na 10 jaar dan uitpuilt.
Schoenen ook. Er zijn schoenen bij die jaren meegaan, maar ik heb ook minstens 1 paar per jaar nieuw nodig. Dat is de schoen waar ik het meest op loop, gedurende meerdere seizoenen ook. Een typische winter- of zomerschoen gaat langer mee.
Alle reacties Link kopieren
Konijnmetbril schreef:
22-11-2020 09:13
Ik gok rond de 3.000 per jaar voor mij alleen.

Kleren zijn een hobby :proud: en hobby's kosten geld.

Met corona nu wel een stuk minder, het geld gaat nu naar wandelweekendjes in een hotel.
Ja, kleding is ook een hobby van me en daar geef ik behoorlijk wat geld aan uit. Nu ik niet meer naar kantoor ga heb ik al die nette kleding ook niet nodig. Ik merk ook dat het silhouette verandert en ben helemaal klaar met bepaalde dingen zoals skinny jeans. Ook droeg ik altijd heel veel zwart maar nu ik ouder word vind ik dat wit/gebroken wit/cream mooier staat rond mijn gezicht, minder hard, dus heb ook een aantal truien/tops gekocht in de kleuren.
En aanvulling: BH's bij de Zeeman zijn bij mij altijd miskopen geweest. Ik heb nu al een paar jaar Prima Donna's en die gaan 2-3 jaar mee. Dus ik vind het de investering wel waard omdat ze zolang meegaan. Maar wel duur dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het toevallig in 2019 eens bijgehouden, gewoon voor de leuk.
2 volwassenen , 2 kinderen (toen 10 en 12). Toen kwam ik op 300 euro per maand voor ons vieren. Vond ik heel erg meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Idris schreef:
22-11-2020 09:25
Dan denk ik dat je een kast hebt met 80 paar schoenen :P

Ik heb:
1 paar wandelschoenen (vervangen 1x per 5 jaar ong)
1 paar hoge laarzen, draag ik bijna dagelijks van oktober tot maart (gaan 1 jaar mee)
1 paar enkellaarsjes (gaat 2-3 jaar mee)
1 paar zwarte laarsjes voor speciale gelegenheden (gaat 5 jaar mee)
1 paar sneakers (gaat 1 jaar mee)
1 paar zomersandalen (gaat 2-3 jaar mee)
1 paar zomerschoenen voor dagelijks gebruik (gaan 1 jaar mee).
1 paar crocs sandalen (gaat 5 jaar mee)

Wat doe ik verkeerd? Ik moet elk jaar in de zomer en in de winter een paar schoenen kopen.
Je draagt dus bijna dagelijks 1 paar winterlaarzen en 1 paar zomerschoenen. Daar doe je dus een half jaar mee. Hoe kan het dan dat je crocs maar 5 jaar meegaan (ik heb die van mij als pantoffels en tuinschoenen al 10 jaar dagelijks aan), sneakers maar 1 jaar, je enkellaarsjes en zomersandalen maar 2-3 jaar?

Ik kan echt vele malen langer met schoenen doen. Is dat het misschien: je doet schoenen die je niet leuk meer vindt weg?
Dit jaar heb ik mezelf een challenge opgelegd, omdat ik echt teveel kleding had (heb). Afgezien van sportkleding heb ik alleen sokken en panty's gekocht, dus slechts een paar tientjes uitgegeven.

Normaal geef ik per jaar 1000-1300 euro uit. Ik tel vaak eind december op wat ik aan kleding heb uitgegeven.
Volgend jaar wil ik niet veel kledingstukken kopen, maar als ik iets koop wil ik kleding waar ik echt blij van word, van goede kwaliteit. Ik heb te vaak iets gekocht omdat het wel ok was en niet duur, maar uiteindelijk draag ik dat dan amper. Ik denk niet dat het bedrag naar beneden gaat, maar het doel is wel om het aantal stukken nog te verlagen. Zeg maar 3 eruit, 2 erin of zo.
Voor degenen die weinig kopen, zit er voor jullie nooit een seizoen tussen waarin je bijna álles wel wil hebben, gewoon puur omdat je het zo mooi vindt of het geheel je stijl is? Ik snap het heel goed hoor, dat je sommige jaren weinig koopt. Ik vond de mode de afgelopen jaren niet vaak mooi (of ik keek niet goed, wist het niet te vinden etc) en nu wordt alles me zo ongeveer in de schoot geworpen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-11-2020 09:33
Voor degenen die weinig kopen, zit er voor jullie nooit een seizoen tussen waarin je bijna álles wel wil hebben, gewoon puur omdat je het zo mooi vindt of het geheel je stijl is? Ik snap het heel goed hoor, dat je sommige jaren weinig koopt. Ik vond de mode de afgelopen jaren niet vaak mooi (of ik keek niet goed, wist het niet te vinden etc) en nu wordt alles me zo ongeveer in de schoot geworpen.
Bijna alles nooit, maar wel seizoenen waarin ik wél dingen makkelijker leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd niet van zomerkleding dus daar geef ik erg weinig aan uit maar ik word wel heel erg blij van de herfst/wintercollectie. September/oktober zijn bij mij altijd dure maanden.
Idris schreef:
22-11-2020 09:30
En aanvulling: BH's bij de Zeeman zijn bij mij altijd miskopen geweest. Ik heb nu al een paar jaar Prima Donna's en die gaan 2-3 jaar mee. Dus ik vind het de investering wel waard omdat ze zolang meegaan. Maar wel duur dus.
Herkenbaar, maar voor mij dan dus met Marie Jo. Heb ook 1 Prima Donna maar de Marie Jo’s bevallen me net wat beter. Ongeveer vergelijkbaar qua prijzen denk ik, maar dus idd nooit meer Zeeman of Hema voor een bh.

De longsleeves van de Hema vind ik prima basics. Gebruik ik ook als pyjama.
NYC schreef:
22-11-2020 09:33
Voor degenen die weinig kopen, zit er voor jullie nooit een seizoen tussen waarin je bijna álles wel wil hebben, gewoon puur omdat je het zo mooi vindt of het geheel je stijl is? Ik snap het heel goed hoor, dat je sommige jaren weinig koopt. Ik vond de mode de afgelopen jaren niet vaak mooi (of ik keek niet goed, wist het niet te vinden etc) en nu wordt alles me zo ongeveer in de schoot geworpen.


Nee. Ik heb echt geen idee hoe de collectie van deze winter er uit ziet. Ik kom niet in de stad (mede dankzij corona), en ik kijk ook niet in webshops. Ik zie hier tussen de berichten door wel vaak schoenen staan, en daar staan ook hele leuke schoenen tussen, maar die verleiding kan ik blijkbaar prima weerstaan.
Marana schreef:
22-11-2020 09:38
Nee. Ik heb echt geen idee hoe de collectie van deze winter er uit ziet. Ik kom niet in de stad (mede dankzij corona), en ik kijk ook niet in webshops. Ik zie hier tussen de berichten door wel vaak schoenen staan, en daar staan ook hele leuke schoenen tussen, maar die verleiding kan ik blijkbaar prima weerstaan.
Ik ben echt heel blij dat ik dit jaar dus wel op de webshops heb gekeken. Kost dan wel geld, maar ik heb voor mij gevoel nu eindelijk weer de mogelijkheid om kleding in “mijn eigen stijl” te kopen. Voor schoenen ben ik minder gevoelig maar dat komt door mijn vervelende voeten. Ben allang blij als iets gewoon fijn zit.
Alle reacties Link kopieren
Net nog eens zitten rekenen, maar kom inderdaad erg hoog uit dit jaar doordat alles nieuw moest. Bijna 300 euro p.m. Naast gewone kleding zit hier ook kleding in die ik o.a. voor outdoor/ (winter)sport. Maar moest dus nieuwe broeken, jasjes, rokken, jurken, truien, vesten, bloesjes, basics, ondergoed, echt alles. Ik wacht wel regelmatig aanbiedingen af en koop dus niet in 1x hele zomer of winter garderobe.
BH's zit ik meestal rond de 40 euro, dan zijn ze voor de helft afgeprijsd.

In normale jaren zit ik eerder rond de 100 euro per maand. Koop wel graag kwalitatief goede kleding & merken die lang mee gaan (mijn vorige leren jasje ging 12 jaar mee, nu wel een nieuwe gekocht), maar als je dan een goed paar schoenen vervangt, kost dat ook al snel 100-200 euro.
Ik heb echt een diepgaande hekel aan kleding kopen. Meestal krijg ik van alles van vriendinnen met dure banen die vinden dat hun broek/shirt enz niet meer kunnen en ik vind dat zij het wel heel snel vervangen. Ik koop alleen het hoogst noodzakelijke en draag alles tot er vlekken die er niet meer uitgaan en gaten inzitten.
Dit is van het afgelopen jaar;

Sneakers 40€ omdat oude na 4 jaar inclusief met de hond wandelen echt overleden waren
BH 60€ omdat ik een specifieke maat nodig heb en mijn oude uit elkaar viel
Sokken 5€
4 paar steunkousen voor mijn werk 40€
Broek 30€ omdat ik ben afgevallen en ik een net iets nodig had voor een promotie
MP jurk voor een promotie €10

185€ voor een jaar, kom ik uit op 15,40 per maand.
Ik moet eigenlijk nog een nieuwe winterjas want de oude is versleten na 5 jaar intensief dragen. Ik heb maar 1 jas.
Maar wat ik wil word meestal in de lente verkocht dus het moet nog maar een winter mee, deze jas.
Lady_Day schreef:
22-11-2020 09:37
Ik houd niet van zomerkleding dus daar geef ik erg weinig aan uit maar ik word wel heel erg blij van de herfst/wintercollectie. September/oktober zijn bij mij altijd dure maanden.
Ja, herkenbaar. Nu ik meerdere mensen ook echt bedragen zie noemen durf ik het zelf ook wel. Ik zit voor dit jaar (dus geteld vanaf 1 januari) al over de 1200 euro en er zijn nog kledingstukken onderweg naar mij... En bij dat bedrag zit dus niet 1 zomeritem.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-11-2020 09:33
Voor degenen die weinig kopen, zit er voor jullie nooit een seizoen tussen waarin je bijna álles wel wil hebben, gewoon puur omdat je het zo mooi vindt of het geheel je stijl is? Ik snap het heel goed hoor, dat je sommige jaren weinig koopt. Ik vond de mode de afgelopen jaren niet vaak mooi (of ik keek niet goed, wist het niet te vinden etc) en nu wordt alles me zo ongeveer in de schoot geworpen.

Zoals ik al eerder zei: ik haat shoppen, ook online.

Ik loop sowieso nooit voor ‘de fun’ een winkel in, als ik naar de winkelstraat ga loop ik rechtstreeks op de winkel af waarvan ik weet dat ze hebben wat ik wil/nodig heb (Etos, boekhandel ofzo). Ik loop dan vast wel langs kledingwinkels, maar het boeit me niet dus ik zou ook écht geen idee hebben wat nu ‘in de mode’ is. En ik zal dus ook wel dingen dragen van jaren geleden die nu niet meer ‘in de mode’ zijn, maar daar maak ik me niet druk om. Ik vind het mooi, het zit nog goed, klaar. Mijn (eerlijke) familie en vrienden hebben nog nooit gezegd dat ik iets aanheb waarmee ik voor schut loop, dus het zal allemaal wel meevallen. :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt een knieperd en vind het heel erg moeilijk om zomaar iets te kopen. Twijfel ook altijd heel erg lang. En dan zegt mijn man áltijd: joh! Jij koopt nooit wat, gewoon doen.
Marana schreef:
22-11-2020 09:38
Nee. Ik heb echt geen idee hoe de collectie van deze winter er uit ziet. Ik kom niet in de stad (mede dankzij corona), en ik kijk ook niet in webshops. Ik zie hier tussen de berichten door wel vaak schoenen staan, en daar staan ook hele leuke schoenen tussen, maar die verleiding kan ik blijkbaar prima weerstaan.
Dit. Geen idee wat in de mode is en de schoenen die hier staan vind ik vrijwel altijd vreselijk.
Mevrouw75 schreef:
22-11-2020 09:32
Je draagt dus bijna dagelijks 1 paar winterlaarzen en 1 paar zomerschoenen. Daar doe je dus een half jaar mee. Hoe kan het dan dat je crocs maar 5 jaar meegaan (ik heb die van mij als pantoffels en tuinschoenen al 10 jaar dagelijks aan), sneakers maar 1 jaar, je enkellaarsjes en zomersandalen maar 2-3 jaar?

Ik kan echt vele malen langer met schoenen doen. Is dat het misschien: je doet schoenen die je niet leuk meer vindt weg?
Ik heb heerlijke sandalen van Crocs, maar na een paar jaar knapt het bandje, gewoon versleten/zon.

Schoenen gaan weg als de zool versleten is (lees: lek, branderig gevoel onder de voet).
Mevrouw75 schreef:
22-11-2020 09:51
Ik ben echt een knieperd en vind het heel erg moeilijk om zomaar iets te kopen. Twijfel ook altijd heel erg lang. En dan zegt mijn man áltijd: joh! Jij koopt nooit wat, gewoon doen.
Dit. Ik vind €5 voor een jurkje al te veel :rofl:

Soms gun ik mezelf een item voor maximaal €4 inclusief verzendkosten op Vinted. Dan ben ik daar dagen naar aan het zoeken. En het lukt mij ook nog altijd. Met prijskaartjes er nog aan. M’n partner verklaart mij altijd voor gek. :proud: Terwijl ik helemaal geen krent ben en het geld gewoon heb. Maar ik vind het zonde voor zo’n lapje stof.
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 10:01
8.75% gewijzigd
NYC schreef:
22-11-2020 09:49
Ja, herkenbaar. Nu ik meerdere mensen ook echt bedragen zie noemen durf ik het zelf ook wel. Ik zit voor dit jaar (dus geteld vanaf 1 januari) al over de 1200 euro en er zijn nog kledingstukken onderweg naar mij... En bij dat bedrag zit dus niet 1 zomeritem.
Ach "durven". Moet je niets aan durven want daar is toch niets verkeerd mee :). Je kan dat bedrag zelfs uitgeven aan 1 stuk.
Alle reacties Link kopieren
Idris schreef:
22-11-2020 09:59
Schoenen gaan weg als de zool versleten is (lees: lek, branderig gevoel onder de voet).

Dan laat ik ze verzolen, en/of leg er een nieuwe binnenzool in. :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven