Mode & Beauty alle pijlers

Koopziek

16-02-2021 22:51 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met dat ik de titel schrijf, denk ik: "naah, dat ben ik niet", maar ik ben het wel... Koopziek.

Ik schaam me kapot dat ik dit hier typ, maar ik geef echt teveel geld uit aan kleding. Soms bestel ik zelfs iets wanneer het betaaltermijn verloopt nadat mijn volgende maandloon is uitgekeerd, zodat ik het van mijn volgende maandloon kan betalen. Dit doe ik om van mijn spaar af te blijven (en daar staat helemaal niet veel op). Het ging een tijdje goed, maar ik merk de laatste weken dat ik uit verveling de webshops af ga en bestel ik als ik iets leuk vind. Ik heb meer dan genoeg kleding, dus ik heb het echt niet nodig.
Vriend en ik wonen inmiddels een halfjaar samen. We hebben flink moeten klussen aan ons huis en er zijn nog wel wat klussen die er nog liggen. Dat kost uiteraard geld. Het lukt me om mijn bijdrage bij elkaar te sparen, maar om meer geld te sparen dan wat ik nodig heb, vind ik echt lastig.

Oh, wat schaam ik mij kapot. Ik wil dit niet. Ik wil er van af.
Ik zou zo graag verhalen willen lezen van medeforummers die hier (met succes) aan hebben gewerkt en hoe, want het klinkt zo simpel om gewoon iedere maand wat weg te zetten, maar als ik bij die rekening kan komen, haal ik het er weer net zo makkelijk van af.
Als ik mijn OP teruglees, dan schiet het mijn logica voorbij, maar het werkt wel op deze manier bij mij, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar in mijn ogen heb je twee dingen nodig:

- een maandbudget, wat haalbaar is en waar je je dan ook strikt aan houdt.
- een leuke nieuwe hobby

Vooral dat laatste. Het is herkenbaar hoor, ik ben er ook gevoelig voor. Maar het is vaak, zoals je zelf al aangeeft, verveling, ontspanning en gewoonte. Tijd om dat alle drie te doorbreken door echt goed na te denken over een leuke hobby waar je je ei kwijt kunt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het, had het tijdens mijn huwelijk ook. Na mijn scheiding koop ik alleen maar noodzakelijke dingen en is de drang verdwenen. Niet omdat ik geen geld meer heb, maar omdat ik nu gelukkig ben. Is er een speciale reden waarom je shopt? Pak dan het probleem aan.
Met jezelf afspreken dat als jeje winkelmandje vol hebt, je een dag moet wachten voordat je daadwerkelijk mag bestellen. Meestal hoef je dan niet meer.
Of stuur het bestelde gewoon weer terug. Niet leuk voor de bezorgers, wel voor jouw portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelukkig in mijn relatie, hoor.
Ik heb wel een gegeneraliseerde angststoornis die zo nu en dan de kop opsteekt (m.n. m.b.t. verlatingsangst en een laag zelfbeeld). Ik merk dat als ik me weer wat onzekerder voel over mezelf, dat ik dan ga shoppen.
Het is niet iets om je voor te schamen. Het is alleen misschien wel jouw manier om misschien niet met andere dingen te hoeven dealen? Verveling? Eenzaamheid? Weinig andere prikkels/hobbies? Ik herken het hoor. Nu in coronatijd zoek ik prikkels door dingen online te bestellen maar weet ik er wel bewust mee om te gaan en kan ik zonder de rush. Wat probeer je te vermijden door het vele kopen? En zijn er alternatieve dingen die je kunt doen?

Verwijder sowieso koopapps op je telefoon en ontvolg Instagramaccounts waar je in de verleiding gebracht wordt te denken dat je iets “echt moet hebben”. Vaak is dat niet zo en heb je voldoende. Succes!!!
Schatkaart schreef:
16-02-2021 23:06
Ik ben gelukkig in mijn relatie, hoor.
Ik heb wel een gegeneraliseerde angststoornis die zo nu en dan de kop opsteekt (m.n. m.b.t. verlatingsangst en een laag zelfbeeld). Ik merk dat als ik me weer wat onzekerder voel over mezelf, dat ik dan ga shoppen.
Dus het zou kunnen zijn dat het kopen jouw self soothings copingsmechanisme is. Begrijpelijk maar wel goed om je bewust van te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
16-02-2021 23:06
Ik ben gelukkig in mijn relatie, hoor.
Ik heb wel een gegeneraliseerde angststoornis die zo nu en dan de kop opsteekt (m.n. m.b.t. verlatingsangst en een laag zelfbeeld). Ik merk dat als ik me weer wat onzekerder voel over mezelf, dat ik dan ga shoppen.
Wilde ook niet zeggen dat het met geluk in je relatie te maken heeft. Maar het is goed de trigger tot het kopen aan te pakken en niet de koopverslaving zelf. Dan kans dat je dan terugvalt of een vervanger ervoor zoekt is dan nl groot.
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
16-02-2021 23:06
Ik ben gelukkig in mijn relatie, hoor.
Ik heb wel een gegeneraliseerde angststoornis die zo nu en dan de kop opsteekt (m.n. m.b.t. verlatingsangst en een laag zelfbeeld). Ik merk dat als ik me weer wat onzekerder voel over mezelf, dat ik dan ga shoppen.
In dat geval zou ik een goede therapeut zoeken.
Ik had ditzelfde probleem, maar ben er dankzij Corona van verlost. Wat heb ik aan mooie blazers en pumps als ik thuiswerk? Wat heb ik aan mooie feestjurken zonder feestjes? Ben mijn kast nog eens uit gaan mesten en ik heb zoveel leuks. Dat gevoel dat ik niks had om aan te trekken is gewoon onjuist. Nu ik dat inzie en zie hoeveel geld ik bespaar door niet te shoppen, voelt het heel goed om niet te kopen. Ik hoop dat ik het vast kan houden post-Corona.

Mijn tip: mest je kast uit, door te zien wat je allemaal al hebt voel je de overdaad van het loze shoppen nog meer. En geef jezelf een vast kledingbudget van bijvoorbeeld 150 euro per maand (inclusief alles, dus dan even een maand niks kopen om die mooie winterjas of laarzen te kopen). Op die manier koop je minder troep die je maar één keer aantrekt. Ik kijk voor de afweging of iets het geld waard is soms naar niet naar de prijs, maar naar de verwachte prijs per keer dat ik het draag. Dus dan kan een H&M-niemendalletje (4 x dragen voor 25 euro = 6,25 per keer) opeens ‘duurder’ zijn dan een mooi leren jasje waar ik jaren plezier van zal hebben (300 euro gedeeld door 600 = 50 cent per keer).
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik koop alleen nog wat ik écht wil hebben. Ik zoek door tot ik ‘het’ gevonden heb, anders blijf ik versies van iets kopen dat het net niet helemaal is.

Wat mij heeft geholpen, is het boek ‘je geld of je leven’ en de tip daaruit om alle producten die ik wil kopen, omrekenen naar uren die ik daarvoor heb gewerkt.

Daardoor stopte ik met ‘bewusteloos’ geld uitgeven, en schakelde over naar ‘bewust’.

Ik koop best wel dure dingen hoor, maar die gaan lang mee en ik heb een wat ‘minimalistische’ inslag. Liever 1 goede tas dan 5 net-niet-tassen, enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Als je je huur kan betalen, je vaste lasten en je vermaak dan gebruik je alleen geld wat je over hebt voor kleding. Je zal het dus wel erg leuk vinden om je telkens in wat anders te hullen. Op zich gun ik iedereen zijn mode, maar dit gaat om een erg vervuilende industrie waar de aarde onder lijdt dus alleen daarom al zou ik wat minderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier in het verleden ook veel problemen mee gehad.
En ook nu steekt het soms de kop op.

Bij mij komt het door ongelukkig zijn, me niet fijn/verdrietig voelen. Dan ga ik blijkbaar dingen kopen.

Nu probeer ik iets een paar dagen in het winkelmandje/wensenlijst te laten zitten en als ik het dan na een paar dagen nog steeds echt wil hebben ga ik het evt. Pas echt bestellen. Meestal is het dan niet meer nodig omdat ik uit het moment ben.
Maar houd je dan ook alles, heb je nooit spijt van die impulsieve aankopen?
Om hoeveel geld gaat het eigenlijk? Winkelen is natuurlijk ook gewoon leuk :)

Zelf wacht ik als ik iets zie een paar dagen voor ik het bestel.
Herkenbaar, helaas!
Ik blijf het lastig vinden, zeker als het sale is (wat volgens mij zogenaamd altijd is) en al die push reclames zich weer aandienen.
Ik probeer er wel op te letten, maar regelmatig komen de oude gewoontes weer de kop op steken.
Wat eigenlijk heel goed hielp, is het uitstellen van kopen, dus dat ik maar op één vaste dag in de week iets mocht kopen, behalve de adl natuurlijk (daar is nu weer beetje de klad in is gekomen, maar dat ga ik NU weer oppakken).
Heel vaak zag ik dan een leuk jurkje maar omdat het nog niet donderdag was, moest ik wachten met bestellen.
Vaak was ik het dan weer vergeten of vond ik het een paar dagen later niet meer interessant.
Heel veel kopen op maar één dag, doe je ook minder snel, want dan zie je beter om hoeveel euro's het gaat, ipv dat je het over paar dagen verspreid.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
16-02-2021 23:05
Met jezelf afspreken dat als jeje winkelmandje vol hebt, je een dag moet wachten voordat je daadwerkelijk mag bestellen. Meestal hoef je dan niet meer.
Of stuur het bestelde gewoon weer terug. Niet leuk voor de bezorgers, wel voor jouw portemonnee.
Yep ik hou ook van kopen. Maar deze trucs helpen me echt.
Het voegt vaak niks toe, ik ben erg van het comfort dus soms zit iets niet lekker of heeft het niet het effect wat ik hoopte. Plus ik heb echt een aantal dingen die ik heel leuk vind bij mezelf dus daar val ik vaak op terug.
Ik mag die van mezelf vervangen als het op is.
Omdat het corona is loop ik toch 90% in hetzelfde trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kijken naar hoeveel stuks kleding je nodig hebt en dan niet bij kopen of afspreken dat je dan maar twee van die items mag aanvullen of vervangen in een jaar. Bijvoorbeeld je hebt 5 broeken, heb je dan nog echt broeken nodig? Dat denk ik niet. Maar als je het heel leuk vind om te kopen kun je dan zeggen dan koop ik twee keer per jaar een broek.

Mijn kledingkast zit echt vol, maar ik koop bijna nooit kleding. De meeste kleding gaat gewoon ontzettend lang mee.

Wat ook nog een optie kan zij is een aparte rekening met apart pasje ervoor openen. Daar stort je per maand een redelijk bedrag op. Geef je het uit en is het op dan koop je niks tot het weer is aangevuld.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Oh en meld je af van nieuwsbrieven van webwinkels en zet pushberichten van bv de wehkamp app uit. Of verwijder die hele app, nog beter.
Ik heb al jaren een nee/nee sticker op de deur. Scheelt een hoop folders en verleidingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop ook teveel onzin online of kinderkleding omdat ik me verveel of onrustig voel. Hier werkt een gezamenlijke spaar rekening. Daar gaat een automatisch bedrag heen en mijn vriend ziet dat dus ook.
where ever you go, go with your heart
Wat mij helpt is een kick van het sparen krijgen in plaats van het kopen. Ik maak nu iedere maand een lijstje wat ik moet of mag kopen. Aan de hand van de geplande uitgaven die al staan voor de maand maak ik een budget en daar houd ik me dan aan.

Als het geld binnenkomt dan zet ik alvast een vast spaarbedrag opzij.

Ik heb voornamelijk een gat in mijn hand betreffende kamerplanten en thuisdecoratie. Ik heb voor mezelf afspraken gemaakt. Doen met wat ik nu heb, alleen kringloop/MP, vervangen als het kapot is. Die tip is met kleding ook bruikbaar uiteraard.

Kinderkleding koop ik van de kinderbijslag en moet binnen budget. Dat lukt met twee kinderen van hetzelfde geslacht gelukkig heel gemakkelijk.

Verder sparen we nu voor toekomstige projecten aan het huis dus dat helpt ook wel om de korte termijn pleziertjes in te dammen. En ondertussen op Pinterest spieken om wat ideeën op te doen, daar haal ik dan ook veel voldoening uit.

Het zorgt ervoor dat ik zeker 90% minder onzin aankopen doe en we kunnen nu goed sparen. De blog Porterenee.nl heeft die zin wel in me aangewakkerd om mijn band met geld te veranderen.
Hoe zit het met jullie rekeningen? Misschien kun je daarin iets inrichten. Niet meer in rood kunnen staan, en/of rekening of spaarpotjes sparen, zodat je iedere maand een bedrag moet sparen en pas bij bedrag X lekker mag shoppen.
Man en ik hebben het geld op dezelfde hoop, mij helpt het ook wel hem te vertellen dat ik iets op het oog heb. Vaak is hij meegaand maar soms ook kritisch en dan kan ik het ook snel weer loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
16-02-2021 23:03
Ik herken het, had het tijdens mijn huwelijk ook. Na mijn scheiding koop ik alleen maar noodzakelijke dingen en is de drang verdwenen. Niet omdat ik geen geld meer heb, maar omdat ik nu gelukkig ben. Is er een speciale reden waarom je shopt? Pak dan het probleem aan.
Precies dit, ik was dood ongelukkig in mijn relatie, nu met minder geld veel gelukkiger, veel fijner gevoel om 1/2 stuks te Koen die je graag wil ipv 10 om gat te vullen
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit je verder in je vel? Je zegt dat het vooral opsteekt als je je onzeker voelt. Misschien is het mooi om aan dit onderliggende gevoel te werken wat je nu lijkt te dempen met het kopen. Zijn er andere dingen waar je je (langduriger) goed of blij van gaat voelen die je in de plaats kunt doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven