Hele dag alleen thuis... Eenzaam en verveling

01-05-2012 11:56 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door ziekte zit ik heel veel thuis, en waar me dit ooit goed afging, voel ik me nu steeds meer eenzaam. Mijn vriend (met wie ik samenwoon) werkt inmiddels zo'n 50 uur per week, en is daarnaast ook veel bij zijn ex ivm hun zoontje wat ernstig ziek is en veel naar het ziekenhuis moet e.d. Doordeweeks zie ik hem amper, alleen 's avonds laat en als ik 's ochtends wakker word is hij al naar zijn werk. Vriendinnen moeten allemaal overdag werken/naar school/sporten etc. Die zijn allemaal hartstikke druk en hebben niet zo veel tijd om eens langs te komen of ergens af te spreken. Vriendinnen van school, die net als ik maar zo'n 8 uur in de week naar school hoeven, moeten na school altijd werken en wonen toch te ver weg om er 's avonds nog even heen te gaan. Door mijn ziekte kan ik niet werken of amper werken, dus daar kan ik ook geen sociale contacten opdoen. Naast die eenzaamheid is er ook de verveling. De hele dag alleen thuis, wat kan ik in hemelsnaam doen? Met een uurtje per dag blijft het huis wel schoon, er zijn geen grote klussen meer als de zolder opruimen, kledingkast uitruimen e.d., en aan mijn school ben ik ook niet meer dan 3 uur per dag kwijt. Ik weet het niet meer, ik verveel me dood en voel me vaak zo verschrikkelijk eenzaam. Mensen zeggen dan: ga er op uit, begeef je onder de mensen, maar zo makkelijk is dat niet. Soms doe ik dat wel, maar vaak voel me te ziek om het huis uit gaan. Daarnaast ben ik superverlegen, en vind ik het doodeng om zomaar iemand aan te spreken. Het is al zo vaak gebeurt dat ik eindelijk de moed had om iemand aan te spreken, en dat diegene dan aangaf geen zin te hebben in een gesprek met mij. Ook ervaar ik contact met vreemden eerder als stressvol dan als 'ontspannend' en sociaal, en daarna voel ik me nog steeds eenzaam. Ik weet ook niet zo goed wat ik met dit topic nou wil bereiken, maar ik moet het gewoon even kwijt. Zijn er meer mensen die dit gevoel herkennen, hoe gaan jullie daar mee om?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn allerlei redenen aan te voeren waarom je NIET naar buiten kan, je NIET onder de mensen kan begeven etc. Ik zou zeggen, daar liggen kansen. Daar valt wat te leren, te ontwikkelen. Zorg dat die barrieres lager worden. Als je heel goed weet dat je verlegen bent en niet sociaal vaardig, zijn daar genoeg trainingen voor, ook in jouw buurt. Ook kun je je nuttig maken in bijv een dierenasiel, of een keer bij iemand op de koffie gaan die misschien écht niets meer kan? Kom op, wees creatief. Het komt niet aan je deur kloppen. Aan mitsen en maren bedenken heb je niets.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis misschien? Koffie drinken, spelletje doen met de bewoners.
De enige die wat aan jouw eenzaamheid kan doen ,ben je toch echt zelf. Je zult er dan toch op uit moeten, ondanks je verlegenheid. Begin ergens in het klein, maak s een praatje met een buurvrouw ofzo en bouw het van daar uit verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:very__cherry schreef op 01 mei 2012 @ 12:00:

Er zijn allerlei redenen aan te voeren waarom je NIET naar buiten kan, je NIET onder de mensen kan begeven etc. Ik zou zeggen, daar liggen kansen. Daar valt wat te leren, te ontwikkelen. Zorg dat die barrieres lager worden. Als je heel goed weet dat je verlegen bent en niet sociaal vaardig, zijn daar genoeg trainingen voor, ook in jouw buurt. Ook kun je je nuttig maken in bijv een dierenasiel, of een keer bij iemand op de koffie gaan die misschien écht niets meer kan? Kom op, wees creatief. Het komt niet aan je deur kloppen. Aan mitsen en maren bedenken heb je niets.\

\

Nou dit inderdaad. Pfjoejjjjjjj
Alle reacties Link kopieren
Tja.. er is geen bijzondere manier waarop je opeens super sociaal wordt.. dus je zal óf moeten accepteren dat je weinig sociale contacten hebt óf je angsten moeten overwinnen.

Je zou bijvoorbeeld...

- vrijwilligerswerk kunnen gaan doen (bijvoorbeeld bij humanitas, op een school in de buurt, wijkvereniging).

- elke dag om vaste tijden wandelen door een parkje in de buurt, je komt dan vaak dezelfde mensen tegen.

- neem een hond (weet niet of dat kan in jou situatie, maar is een ideale manier om met mensen te spreken, daarnaast voel je je minder eenzaam).

- ga op een cursus of clubje, dus tuinieren, koken, koor, bloemschikken, verhalen schrijven, schilderen, of iets dergelijks.



Daarnaast nog geeikte dingen, sportschool,sauna, etc..
Alle reacties Link kopieren
quote:very__cherry schreef op 01 mei 2012 @ 12:00:

Er zijn allerlei redenen aan te voeren waarom je NIET naar buiten kan, je NIET onder de mensen kan begeven etc. Ik zou zeggen, daar liggen kansen. Daar valt wat te leren, te ontwikkelen. Zorg dat die barrieres lager worden. Als je heel goed weet dat je verlegen bent en niet sociaal vaardig, zijn daar genoeg trainingen voor, ook in jouw buurt. Ook kun je je nuttig maken in bijv een dierenasiel, of een keer bij iemand op de koffie gaan die misschien écht niets meer kan? Kom op, wees creatief. Het komt niet aan je deur kloppen. Aan mitsen en maren bedenken heb je niets.Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt een reden
Alle reacties Link kopieren
Hoe geven ze dan aan geen zin in een gesprek met jou te hebben? Heb je het gevoel dat ze je dat laten merken, of zeggen ze je het gewoon recht in je gezicht? Want als dat eerste het geval is, dan zou het natuurlijk kunnen zijn dat jouw gevoel gewoon niet klopt.



Verder inderdaad toch kijken wat er in jouw kunnen ligt om wat aan de situatie te veranderen. Wat het op dit moment extra lastig voor je maakt is natuurlijk dat je vriend op dit moment weinig aanwezig is. Een zoontje dat ernstig ziek is houdt hem natuurlijk erg bezig. Kunnen jullie het daar samen ook over hebben? Ga je wel eens met hem mee, of is dat anders geregeld bij jullie? Ik kan me voorstellen dat je eenzaamheid daar ook voor een deel in schuilt.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe contacten leggen is aanvankelijk vaak wat stressvol, je twijfelt over hoe je af moet spreken, hoe je overkomt ... toch is dat waar je doorheen moet. Pas als je elkaar beter kent, vraag je je dat soort dingen niet meer af.



Ken je mensen waarvan je denkt dat dat vrienden zouden kunnen worden? Bedenk anders eens wat jij zelf echt leuk vind en zoek daar contacten bij. Vaak is een opleiding dè plek waar je mensen met dezelfde interesses tegenkomt. Stel iemand die je aardig vind gewoon eens voor om na afloop wat te gaan drinken, of nodig hem of haar thuis uit om samen te leren en maak het dan gezellig.



Verder zou je hier op Viva het Prikbord kunnen gebruiken.
Neem een leuke hobby en sluit je aan bij een clubje met dezelfde hobby!



Naaien -> naailes

Haken/breien -> stitch 'n bitch

Lezen -> boekenclub

Taarten -> workshop



Op je clubje ben je dan sociaal en thuis ben je bezig met je project!
Wat is de ziekte die je hebt?

Wat zijn je beperkingen, maar belangrijker nog, wat zijn je mogelijkheden? Je noemt alles op wat je niet kunt, maar daar heb je niets aan. Ga zoeken naar dingen die je wel kunt en ook leuk vindt om te doen. Jij moet dat zelf doen, dus actie. Van de bank af en begin ergens.
Wat vervelend dat je ziek bent en zo weinig kan doen. Maar wat hier boven al staat, kijk naar wat je wel kan.

Zelf ben ik ook ziek en zit al een paar maanden thuis. Omdat ik alleen woon logeer ik nu bij mijn vriend of mijn ouders. Bezoek van vrienden vind ik vaak te vermoeiend dus met hen bel/mail ik regelmatig of ze komen heel kort langs. Verder probeer ik me een beetje nuttig te maken door mensen te vragen of ik iets voor ze kan doen (vanuit huis natuurlijk) en doe ik soms vrijwilligerswerk (ook thuis).

Bij Amnesty International kun je je bijvoorbeeld aansluiten en brieven schrijven. Dit is leuk en nuttig werk. Mail gewoon eens een organisatie die jou aanspreekt en vraag of ze hulp kunnen gebruiken. Dan voel je je wat beter over jezelf.

Verder hang ik nu extreem veel rond op dit forum, gezellig en ik kan mijn ei hier kwijt. Dit is een sociaal leven-light voor mij omdat ik het echte leven nu even niet aankan. Misschien vind je dit forum leuk, of misschien een lotgenoten-contact forum?

Wat betreft je verlegenheid, daar zul je echt aan moeten werken, dat staat los van je ziekte. Er is vast wel een zelfhulpboek oid daarover.
weet je trouwens zeker dat je moeilijk naar buiten kunt? een zolder opruimen bvb is zwaar werk, dan kun je fysiek het misschien wel aan om naar buiten te gaan. bij mij speelt het ook mee dat ik bang ben ziek te worden als ik niet thuis ben, maar eigenlijk kan ik wel kleine dingetjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je vaak te ziek bent om het huis uit te gaan dan is het belangrijk om dingen te zoeken die leuk vindt om te doen wanneer je alleen thuis bent. Zelf vind ik het belangrijk om me te blijven ontwikkelen en vind ik allerlei online thuiscursussen een uitkomst. Soms zit er ook een forum bij waardoor je kontakt kunt hebben met andere mensen die de cursus doen. Ik zou zeggen: zoek wat uit wat je leuk lijkt en stort je er op.



Andere oplossing kan zijn dat je een klein hondje neemt als je dat erg leuk vindt, dan moet je wel naar buiten en krijg je ook makkelijk kontakt met andere mensen, zeker wanneer je met een puppy loopt. Maar een hondje moet wel altijd naar buiten, ook wanneer je eigenlijk te ziek bent om naar buiten te gaan dus denk goed na voor je in een opwelling een hondje aanschaft of kijk of je een paar dagen een vakantiehondje te logeren kunt krijgen dan kun je het uitproberen.



Zoek via het prikbord hier mensen die in dezelfde situatie zitten en maak daar kontakt mee. Stort je op een forum en schrijf aktief mee.



Kijk of er bij je in de buurt dingen georganiseerd worden die je leuk vindt en waaraan je mee kunt doen, een workshop of cursus oid.



Als je puzzelen leuk vindt koop dan een puzzelboekje. Wordt lid van de bieb en haal een stapel leuke boeken. Als je tekenen/schilderen leuk vindt ga dat dan doen. Kruiden kweken/een vierkante meter tuin maken, een blog schrijven, als je wel wat met je handen kunt doen vind je breien/haken misschien leuk, ach er is zoveel maar zoek iets om jezelf bezig te houden en niet af te stompen want daar word je geen leuker mens van.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
- Ga een online cursus doen.

- Ga online spelletjes spelen.

- Wordt taalcoach/taalmaatje en begeleid anderstaligen (kan bij jou thuis of bij de ander thuis).

- Ga in het buurthuis naar een koffieochtend/breiclub/Nederlands voor anderstaligen. Je hebt dezelfde interesses en conctact maak je daar al snel.



Heb je ook weinig zin om iets te ondernemen omdat je vriend er weinig is en veel tijd bij zijn ex/zijn zoon doorbrengt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En als je zelf geen hond kunt/wilt nemen, dan zijn er misschien mensen in de omgeving die heel blij zouden zijn als jij een rondje met hun hond gaat lopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oh en nog een tip: hoe moeilijk je het nu ook hebt, lucht niet meteen je hart als je met iemand praat. Als iemand een leuke tijd met je heeft, is de kans veel groter dat daar een vriendschap uit voort komt.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen zin hebt in sociaal contact en je wilt dat aspect ook niet verder ontwikkelen (geen waardeoordeel, ik heb daar ook geen zin in), dan zou je bijvoorbeeld eerder kunnen denken aan een bijbaan bij een asiel of iets dergelijks. Ik heb gemerkt dat daar wel meer mensen zitten die er niet komen voor de gezeligheid met andere vrijwilligers, maar voor de dieren. En omdat je de liefde voor dieren deelt met die mensen, blijkt het vaak verassend makkelijk om wel sociaal met dat type mensen te zijn.



Maar het ligt er natuurlijk wel aan wat voor ziekte je hebt en of je zwaar lichamelijk werk kan verzetten. Als dat niet het geval is, kun je altijd nog spelen/knuffelen/lopen met dieren of anders bijvoorbeeld een dier in huis nemen ter voorbereiding op de plaatsing van zo'n dier bij een gezin.



Verder zou je ook kunnen denken aan wat je zou willen bijdragen aan de maatschappij. Misschien kun je wel kunst maken en die online verkopen ofzo? Maar ik zou in ieder geval wat zoeken, zodat je je weer nuttig en onderdeel van de maatschappij voelt. Lijkt me beter dan koffie drinken met buren (tenzij dat is om jezelf te verbeteren, want dan kan het weer wel een nuttig gevoel geven).
Alle reacties Link kopieren
Ga collecteren. Volgende week is de collecte van het astmafonds en ze zoeken vast nog wel donateurs bij jou in de regio. Heb je toch weer een paar uur wat te doen. Je maakt vluchtig contact met andere mensen en ziet dus allerlei gezichten en hoeft niet veel meer te zeggen dan "fijne dag verder, dank je wel etc." Dus ook niet heel eng/ hoogdrempelig, lijkt me.
Vrijwilligerswerk heb je in allerlei soorten en maten.

Van een uur per week tot vele uren per dag.

Van licht -tot zwaarder praatwerk.

Van licht- tot zwaarder lichamelijkwerk.

Van vrolijk -tot triest werk.

Met jong en oud tot geen mensen.

Alleen of met een groep

Van makkelijk tot moeilijk (lichamelijk/geestelijk)



Het lijkt mij dat er altijd wel iets voor je is.



Wat zijn je mogelijkheden naast je beperkingen?

Welke studierichting volg je?
Alle reacties Link kopieren
http://www.ikwordmaatje.nl/
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Voor iemand die zich verveelt, reageer je best weinig trouwens



Misschien kan je ook eens anders naar je tijd kijken. Waarom sta je pas op als je vriend al weg is? Hoe lang zou je wèl een avondje bij vrienden langs kunnen, of zij bij jou?



Ik woon ruim een uur rijden van een aantal vrienden, dat lijkt ver, maar in de praktijk valt het reuze mee. Zelfs als ik pas na het avondeten vertrek, kan ik toch nog van acht tot elf of twaalf bij iemand langs. Maar goed, dan heb je wel een auto nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 01 mei 2012 @ 14:18:

Voor iemand die zich verveelt, reageer je best weinig trouwens

Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook hele dagen thuis. Maar ik verveel me gelukkig niet en ben ook niet eenzaam.

Wat ik doe is tv kijken, internetten (forum), soms een klusje in het huishouden (als dat kan ivm vermoeidheid), spelen met de kat, soms lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, en al helemaal niet op topics gestart door andere forummers.



Dus To, misschien is dat een tip om de tijd door te komen.



edit; was reactie op yette en Jas.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven