Afbouwen/stoppen benzodiazepinen - ervaringen gevraagd

01-06-2012 11:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds twee weken ben ik overgestapt op andere medicatie. Ik slik nu Seroquel waar ik eerst Lorazepam gebruikte.



Ik merk dat ik 'anders' ben. Veel last gehad van bijwerkingen maar op zich is de verandering wel positief, geloof ik.



Ik heb het er met mijn arts niet zo uitvoerig over gehad.... maar eigenlijk slik ik voor het eerst sinds jaren geen 'pammen' meer. Ik vond het heerlijk spul maar het schijnt beter te zijn zonder ;-)



Omdat ik niet zo goed weet wat nou bijwerkingen zijn van mijn nieuwe medicatie (tuurlijk staat er e.e.a. in de bijsluiter) en wat mogelijk 'afkicken' van de benzo's is, ben ik benieuwd wat de ervaring is van anderen die met benzo's gestopt zijn.



Tevens voor een beetje support dat ik dit wel doorzet want soms verlang ik wel naar de 'verdoving' van de pammen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik ik denk wel dat je het verslaafd mag noemen

aan pammetjes. Maar ik ben ervan af en slik alleen nog Trazolan. Mijn ervaring met afbouwen? Naar mijn idee ligt het er een beetje aan waar je het voor gebruikt. Gebruik je het om beter te slapen? Zal je even moeilijker slapen, maar hier zijn ook andere oplossingen voor, klinkt heel burgelijk en zo van je moet het maar zonder kunnen. Ik geloofde daar nooit in maar probeer toch weer opnieuw dingen uit naar een tijdje lukt het misschien toch beter? Verder als je het bijvoorbeeld voor angstklachten gebruikt moet je naar mijn menig wel sterker in je schoenen staan als toen je begon met dit te gebruiken anders zou ik niet stoppen.



Nouja kortom ik snap je verhaal goed denk ik. Heb soms ook nog het verlangen naar pammetjes. Wil je dus wel adviseren en suporteren maar vind het zo moeilijk zonder iets te weten zoals je hier boven al leest.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Moonlight, lang geleden! Ik heb zelf geen ervaring met het afbouwen van pammetjes maar volgens mij zijn die dingen erg verslavend, dus vind het stoer van je!

Slik wel al een jaar seroquel en ben daar erg tevreden over. Ik slaap als een roos. Ze schijnen ook niet verslavend te zijn. Heb weinig last van bijwerkingen, krijg alleen erg veel trek in chocolade als ik mijn dosis heb genomen. Kwestie van zorgen dat je dat niet in huis hebt dus.

Zet door, je bent een powervrouw toch?
Alle reacties Link kopieren
Het is bekend dat pammetjes zeer verslavend zijn. Maar volgens mij kun je wel 'cold turkey' afkicken. Weet er verder niet zoveel van, misschien even Googlen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner slikte jarenlang lorazepam tegen angsten. Toen is ze daarvan afgekickt in een kliniek en kreeg een ander soort medicament (SSRI) dat voor haar veel beter werkte. Het verraderlijke van de lorazepam was dat de onthoudingsverschijnselen nauwelijks te onderscheiden waren van de oorspronkelijke angsten. Dus telkens als ze minderde kwamen de angsten weer terug en verhoogde ze de dosis weer tot de angst afzakte.



Volgens de behandelrichtlijnen voor angststoornissen van het Trimbosinstituut moeten behandelaars eerst diverse psychologische en medicamenteuze behandelingen hebben geprobeerd voordat benzo's in beeld komen. En dan moet je de verslavingsrisico's nadrukkelijk meewegen, maar voor sommige mensen kan het toch helpen om een leven met angsten enigszins dragelijk te maken.



@goldi: Cold Turkey afkicken kan natuurlijk maar wordt meestal afgeraden. De onthoudingsverschijnselen zijn milder als je stapsgewijs het middel afbouwt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ben nog niet helemaal wakker dus ik reageer een beetje globaal en hoop later nog terug te komen op dingen afzonderlijk.



Nee ik ben niet bekend met angsten. Ik heb de pammen voornamelijk gebruikt om te slapen. Maar omdat ik ze toch in huis had, ook wel eens als ik stress had of een (heel) druk hoofd. Een enkele keer ook voor een 'zware' afspraak of een vergadering, werkte voor mij super, ik kan dan hoofd- en bijzaken veel beter scheiden door meer rust in mijn kop. De keren dat ik dat gedaan heb zijn op één hand te tellen hoor, heb er geen gewoonte van gemaakt hoewel het dus wel handig was

Maar laatst ook bijvoorbeeld toen ik echt heeeel verdrietig was ergens over, na een paar uur huilen heb ik iets genomen om weer een beetje rustig te worden.



Nouja ik moet dus andere oplossingen bedenken voor sommige dingen.... wandelen, iemand bellen oid.



Hoewel ik misschien 1 a 2 keer per maand overdag iets nam, en soms maanden niet overdag.



Heb ze nu dus niet meer in huis.



Voor het slapen (waar ik wel echt problemen mee heb) slik ik nu seroquel. Dat valt niet onder de pammen.



t Gaat best goed. Ik voel me 'anders' maar weet niet waar het precies door komt, door de nieuwe medicatie of door het niet slikken van benzo's.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is een dag dat ik normaal wel even een pammetje genomen zou hebben. Of misschien gisteren al



Druk in mijn kop, gisteren laat geworden door vergadering s avonds en ik heb het meteen ook maar uitgetypt thuis. Vanochtend gesprek GGZ gehad en ff gewinkeld en nu thuis heb ik een paar mails die ik expres nog niet open omdat het er ff niet bij kan....

Anyway, ik moet mezelf ff dwingen rustig te doen. En dat is best lastig.



Ik zal eens kijken of er nog dingen zijn waar ik op wilde reageren.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:Boomschors schreef op 02 juni 2012 @ 20:24:

Hoi Moonlight, lang geleden! Ik heb zelf geen ervaring met het afbouwen van pammetjes maar volgens mij zijn die dingen erg verslavend, dus vind het stoer van je!

Slik wel al een jaar seroquel en ben daar erg tevreden over. Ik slaap als een roos. Ze schijnen ook niet verslavend te zijn. Heb weinig last van bijwerkingen, krijg alleen erg veel trek in chocolade als ik mijn dosis heb genomen. Kwestie van zorgen dat je dat niet in huis hebt dus.

Zet door, je bent een powervrouw toch?

Thanks, dit doet me goed

Hoeveel seroquel slik je, en is het XR of een dosis in één keer?

Ik merk niet echt verandering in mijn eetgedrag. Ben wel voordat ik ermee begon al een kledingmaat aangekomen (dat is vrij langzaam zo gegaan) en daar baal ik wel van want ik heb een kast vol kleding in mijn oude maat en moet dus nu alsnog shoppen. t Gaat er vast wel weer af maar voor nu heb ik dus nieuwe kleding moeten kopen.



Voor welke klachten kreeg jij het voornamelijk? Ook slaapproblemen of depressie of anders?

(ben trouwens nog steeds alcoholvrij één keer weer een glas wijn geprobeerd maar ik vond dat niet prettig... ik hou t voorlopig maar helemaal alc. vrij)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:goldi schreef op 02 juni 2012 @ 20:27:

Het is bekend dat pammetjes zeer verslavend zijn. Maar volgens mij kun je wel 'cold turkey' afkicken. Weet er verder niet zoveel van, misschien even Googlen?Ik vind het juist fijn om het hier te lezen Dan kan ik ook dingen vragen en delen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
@b-blondie, voelde het voor jou raar in het begin, (bijna) zonder pammen?



@nixbox: gelukkig ben ik niet bekend met angsten, ook niet na stoppen met lorazepam. Maar ik voel me soms wel wat raar in mijn eigen lichaam en weet dus niet of dat een bijwerking is van mijn nieuwe medicatie, of een afkick-iets van het oude spul. Maar het gaat steeds beter, gelukkig.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik heb ook oxazepam in huis. Maar ik merk inderdaad dat je er naar gaat grijpen terwijl je misschien wel zonder zou kunnen. Maar af en toe kan het echt heel fijn zijn. Eigenlijk was ik er altijd behoorlijk op tegen en werd het me erg opgedrongen. Ook omdat ik weet dat het zo verslavend is. Je kan gewoon even de uitknop omzetten en dat is wel heel verleidelijk. Het is wel heel verleidelijk om moeilijke emoties dan te ontwijken. Ik gebruik het nu eens in de zoveel tijd. (wisselend soms 1 keer per maand soms maanden niet). Maar zonder is goed hoor! Maar kan je niet wat in huis hebben voor zonodig. Dat je het voor de echt uiterste gevallen gebruikt. Maar als je helemaal zonder kunt is dat natuurlijk beter.



succes met je onrust trouwens ik hoop dat je nog wat pam-loze rust gaat vinden ;)
Alle reacties Link kopieren
Voor mij voelde het niet raar om te stoppen met pammen omdat ik wel vervanging kreeg. Trazolan ook niet verslavend zelfde verhaal als seroquel.. Heb ze nog wel in huis... Soms wil ik er zo graag weer een, net als nu.. Maar ik ben zo bang dat het zo "veilig" voelt. En ik dat gevoel vaker wil, en dat is juist slecht voor me. Dus worstel de worstel nog altijd.. Een jaar na data.
Alle reacties Link kopieren
Wat wordt er nu eigenlijk precies bedoeld met 'verslavend'?



Ik vraag dit omdat ik al heel lang 2.5 mg(lage dosis dus) diazepam slik voor het slapen (nadat ik een jarenlange zoektocht heb gemaakt langs alle andere opties om beter te slapen, waaronder de slaappoli, dus het is niet zomaar). Dit werkt voor mij nog steeds even goed als in het begin, en ik heb ook geen enkele aandrang om meer te willen nemen, en ik heb geen enkele bijwerking.

Dus ik vraag me dan af wat er precies zo verslavend aan is. Mijn huisarts is in het algemeen heel terughoudend met dit soort medicijnen, maar bij mij staat ze er helemaal achter, zegt ze.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gebruiken ze als definitie dat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect.



Met lorazepam merkte ik na jaren nog steeds een duidelijk effect. Mijn pscychiater zei dat het eigenlijk niet kon maar goed het was echt zo.



@Chocoladeballetjes: Als ik ze wel in huis heb dan slik ik ze ook, denk ik. Wat ik nu heb is dat ik een recept in huis heb. Dus mocht het echt erg worden dan kan ik recept naar apotheek brengen, maargoed dan duurt het met het nieuwe systeem nog 1 of 2 dagen voor ze het ook echt hebben.

Maar nu is er eigenlijk niks wat zo extreem is voor me. Ik bedoel, met veel werkstress of een verhuizing of een relatie die net uit is, kan het nodig zijn.

Of bijv een vakantie met jetlag.



Het lijkt nu sowieso beter te gaan omdat ik (nog) meer uren slaap de laatste nachten en daardoor over-all wat rustiger ben.



Soms ga ik wel even op mijn slaapkamer op bed liggen met een CD aan, kwartiertje ofzo. Dat werkt ook goed.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Onzin.
anoniem_161838 wijzigde dit bericht op 26-06-2015 09:34
Reden: Onzin
% gewijzigd
Laat ze maar kletsen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook jarenlang heel veel pammetjes geslikt voor mijn angststoornis. Op het laatst slikte ik 4 rivotril [is ook een kalmeringsmiddel] en 2 oxazepam per dag. De angst werd wel minder erdoor en ik sliep als een roosje. Nu volg ik deeltijdtherapie om beter met mijn angsten om te leren gaan en ben ik bijna van de kalmeringspillen af. Wel slik ik seroquel sinds een paar mnd om goed te slapen. Maar ik verlang nog steeds naar die lekkere verdoving van de pammetjes. Is echt super verslavend dat spul!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven