Beelddenken

14-02-2008 16:13 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die, net als ik, voornamelijk denken met hun rechter hersenhelft?



http://www.news.com.au/he...1985,22556281-661,00.html



http://www.wherecreativit...er/left_right/rb_test.htm



http://www.web-us.com/brain/LRBrain.html



http://beelddenken.startpagina.nl/



En wat doet dat met je in het dagelijkse leven?
Alle reacties Link kopieren
Die eerste heb ik ook op een ander forum geplaatst.. kwamen grappige reacties op

Ik "werk" met zowel rechter- als linkerhersenhelft



*gaat de andere links bekijken*
De eerste link. Ik zag hem eerst tegen de klok ingaan, toen ineens met de klok mee en het lukte me niet om het weer om te draaien. Nu ben ik in de war 8-P
Alle reacties Link kopieren
Oh die eerste...die was inderdaad eerder geplaatst en ik werd er helemaal gek van. Dat ding gaat van links naar rechts en weer terug. En niet dat ik dat kan beinvloeden @-(



Ga de rest ook even bekijken.
Dat zeg ik....
Bij mij gaat de eerste alleen maar met de klok mee. Krijg haar ook met geen mogelijkheid de andere kant op. Ik heb het tweede testje ook even gedaan en daar komt ook uit dat ik meer de rechter hersenhelft gebruik.

Wat dat doet met mij in he dagelijkse leven? Geen idee, ik weet toch niet anders?
Alle reacties Link kopieren
ik ben right brainded. http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/smile.gif
Ik heb super actieve hersenen. Ik gebruik beide helft even zo veel.
Dat spreek je dan uit als braindead, mooncatcher!! :rofl:
Hier ook rechts.

Met heel veel moeite krijg ik dat poppetje ook linksom aan het draaien :-]
Mijn poppetje gaat met de klok mee... maar op die site staat dat je dat zou moeten kunnen manipuleren?? Hoe dan?? Zit te turen en te knipperen maar ze gaat echt met de klok mee!!



En dat beelddenken?? is dat dan rechterhersenhelft??
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is rechterhersenhelft.



Ik ben vooral geinteresseerd hoe het is om zo te zijn.



http://www.euronet.nl/~mjkbeeld/Omgekeerd_Briljant.pdf



Hopelijk krijgen we niet alleen maar een eindeloze opsomming van hoe iedereen het poppetje ziet!
Alle reacties Link kopieren
Bent U een visueel-ruimtelijke leerling?

Hoe is Uw stijl van leren?

1. Denkt u vooral in beelden in plaats van woorden?

2. Weet u dingen zonder in staat te zijn uit te leggen waarom?

3. Lost u problemen op ongebruikelijke wijze op?

4. Hebt u een levendige verbeelding?

5. Herinnert u zich wat U ziet en vergeet U wat U hoort?

6. Bent u verschrikkelijk slecht in spellen?

7. Kunt u zaken visualiseren uit verschillende perspectieven?

8. Bent u organisatorisch gehandicapt?

9. Verliest u vaak het bewust zijn van tijd?

10. Leest u liever een kaart dan mondelinge aanwijzingen te volgen?

11. Herinnert u zich plaatsen te vinden die U slechts een maal bezocht?

12. Is uw handschrift voor anderen moeilijk leesbaar?

13. Kunt u aanvoelen wat anderen voelen?

14. Bent u musical, artistiek of mechanisch aangelegd?

15. Weet u meer dan anderen denken dat U weet?

16. Heeft u een hekel aan spreken voor een groep mensen?

17. Voelde u zich knapper naar mate U ouder werd?

18. Bent u een slaaf van Uw computer?
Dat beelddenken snap ik geloof ik niet helemaal... zijn er dan mensen die "woorden" denken?? Of die geen beelden zien als ze denken??



M.a.w. Wat "zien" mensen die niet beelddenken dan in hun gedachten??
Alle reacties Link kopieren
borrie2 schreef op 14 februari 2008 @ 16:54:

M.a.w. Wat "zien" mensen die niet beelddenken dan in hun gedachten??
Dat is iets wat ik me dus ook afvraag.
Nou volgens de test (12 goed, of moet ik zeggen: fout?) ben ik visueel-ruimtelijk in gesteld, maar de vragen die ik niet goed had daar was ik dan ook wel het tegenovergestelde van zeg maar.

(bent u organisatorisch gehandicapt? nee, ben juist een super-planner! etc.)



Maar wat moet ik met deze informatie?

Iedereen heeft toch zijn eigen voorkeuren, en het een is toch niet beter dan het ander?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben volgens mij ook zo'n beelddenker. Vond dat begrip eerst heel vreemd, want ik denk immers niet in plaatjes. Tot ik de uitleg kreeg dat het betekent dat je in grotere/andere sprongen denkt. Je vult zeg maar automatisch tussenliggende stappen in. Dat kan betekenen dat jij andere associaties maakt dan anderen wat vaak om extra uitleg vraagt :-( (het is dan wel weer erg prettig als ik bij iemand ben die mijn associaties snapt :-p ).



Zoals ik het uitgelegd kreeg gaat het niet zozeer om woorden vs beelden, maar ook om de stappen die je maakt. Je moet mij geen rijtjes laten leren, maar ik heb ervaren dat ik een taal beter leer door het gewoon te doen (en natuurlijk fouten te maken ;-) ). Bij wiskunde had je vroeger ruimtemeetkunde, dat kon je doen door inzicht (blijkbaar deed ik dat) en door rekenmethodes te volgen (en daar snapte ik dan weer helemaal niks van 8-P)
Alle reacties Link kopieren
En ik ben 50-50 (of preciezer: 48%-52%). Gebruik ik beide kanten nu goed of juist niet? X-D
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
De maatschappij is ingericht op logisch-analytisch-talige mensen, en iemand die een beelddenker is, is dan een vreemde eend in de bijt. Het is zeg maar een andere manier van denken.



Vandaar dat ik me afvraag hoe mensen die dit ook hebben er mee omgaan en hoe zij dat in de dagelijkse praktijk ervaren.



Het schijnt dat 1/3e van de mensen de voorkeur geeft aan de rechter hersenhelft.
Haha, volgens mij wordt ik omringt door rechter-hersenhelft-mensen, dus ik merk het niet zo. Zolang je me maar niet laat rekenen is er niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit helaas tussen linker-hersenhelft-mensen. Ik krijg daarom allemaal conflicten dat ik niet op tijd kom, slecht kan plannen, me steeds laat afleiden, deadlines niet haal, slecht teksten kan schrijven, etcetera.



Dat ik in een vreemde stad meteen de weg vind is dan helaas niet belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Voyager schreef op 14 februari 2008 @ 16:43:

Dat spreek je dan uit als braindead, mooncatcher!! :rofl:
verre van....voor de beelddenkenden...BREENDUHD http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/tease.gif



Trouwens dacht dat beelddenken visualiseren was in deze context, doe ik ook, anders snap ik veel dingen niet hahaha
Alle reacties Link kopieren
tubbetje schreef op 14 februari 2008 @ 17:19:

Ik zit helaas tussen linker-hersenhelft-mensen. Ik krijg daarom allemaal conflicten dat ik niet op tijd kom, slecht kan plannen, me steeds laat afleiden, deadlines niet haal, slecht teksten kan schrijven, etcetera.



Dat ik in een vreemde stad meteen de weg vind is dan helaas niet belangrijk.




Nou ja in een vreemde stad de weg vinden dat kan ik als linker-hersenhelftmens dan weer niet... X-D

Als ik in een vreemde stad kom dan verwaal ik... 8-P
websje schreef op 14 februari 2008 @ 17:06:

En ik ben 50-50 (of preciezer: 48%-52%). Gebruik ik beide kanten nu goed of juist niet? X-D




Denk dat er geen goed/fout bestaat. Je bent zoals je bent.



Ik denk dat het vooral handig is om je te realiseren dat je anders dus kan denken dan anderen. Dus wat voor jou een goede methode is, is voor je collga misschien helemaal niet een goede manier van werken.
Ik ben ook eentje van de rechterhelft. Grappig, want ik herken me dus heel erg in dat springen maken met je gedachten (random zijn), terwijl ik weet dat dat voor anderen soms onnavolgbaar is...:)



Ook teken ik liever dingen uit. Toch hou ik ook erg van taal en zo, dat past dan weer meer bij de linker helft....
Alle reacties Link kopieren
Deed net de test, 46% is links, 54% rechts.

En bevalt me prima hoe ik ben, al is het soms wat tubbetje zegt: te laat komen, chaotisch lijken, druk zijn. Maar aan andere kant ben ik erg goed in vinden van briljante oplossingen voor onmogelijke problemen en scheppen van orde in chaos, dus dat dan wel weer X-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven