Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Alle reacties Link kopieren
Word je nou neerslachtig van het idee dat je 'eigenlijk iets leuks zou moeten doen' of van meer daglicht?



Bedenk je dat een boek lezen ook 'iets leuks doen' is en je bent er.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gedachte, Omen.



En ik zou zeggen: je kunt je lol op met dit grauwe, grijze herfstweer.
-
Alle reacties Link kopieren
(Ahum, en daar word ik dus lichtelijk depressief van, dat het maar geen voorjaar wordt... Maar goed, dat vroeg je niet.)
-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een voorkeur voor de winter. Donkere dagen, kaarsjes, vroeg donker, heerlijk. Als ik vroeger een lange serie nachtdiensten draaide zag ik soms een week geen daglicht ;-)



Maar om nou te zeggen dat ik depressief ben door de zomer, nee. Ik herken het wel een beetje,wat je zegt over dat je in de zomer "lekker buiten moet zijn" en "lekker hele dagen buiten bent". Ik heb daar dus niks mee, ik heb heus wel eens dat ik even een uurtje lekker ga liggen bakken in de zon, maar dat is omdat ik daar dan zin in heb, niet omdat het mooi weer is en ik dus buiten 'moet' zijn. Ik vind het vaak helemaal niet lekkerder om buiten te eten en lig veel lekkerder op de bank met een boek dan in de zon met een boek.



Mensen zijn altijd verbaasd dat je binnen op de bank ligt als het lekker weer is. Dus dat stukje herken ik wel :)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het helemaal niet. Kan me er absoluut niets bij voorstellen; ik word juist depressief van dit weer. Dat iedereen masaal buiten "iets leuks" gaat doen met mooi weer komt omdat het hier bijna nooit mooi weer is. In zuidelijke landen is het heel normaal om tijdens de heetste tijdstippen van de dag binnen te zijn en die mensen daar zijn ook bij lange na niet zo bruin als de toeristen.
Ik herken het wel, ik heb het vaak in het begin, als 'de dagen gaan lengen'.
Alle reacties Link kopieren
Lekker de gordijnen dicht houden dan. De halve wereld doet dat.

Zelf kan ik me er niets bij voorstellen, snák naar zomer.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dit topictitel las dacht ik even dat ik vannacht geslaapwandeld heb en zonder dat ik het weet een topic heb geopend. Ik denk namelijk al jaaaaren dat ik de enige ben met dit 'probleem' en niemand schijnt het ook te snappen. En dat terwijl het voor mij zo logisch is. Vooral in deze tijd, dan ben je klaar met werken, kom je thuis en is het nog licht. Het klinkt misschien heel raar voor de meeste mensen maar ook ik vind dat echt heel erg. Zo erg dus dat ik me daardoor echt down ga voelen.



Ik zit al jaren in therapie omdat ik last heb van depressies en iedere psycholoog heeft nog nooit van dit fenomeen gehoord.... ik probeer nu nog even heel erg te genieten als het regent en donker is zodat ik lekker thuis kan blijven.



Overigens hou ik wel van de zon hoor, en op vakantie ben ik echt een zonaanbidder maar dat is toch heel anders. Ik wil gewoon niet thuis zijn en een normaal leven hebben wanneer het mooi weer is.



Maar ik ben dus niet de enige :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken dit gevoel ook. Hier is een paar jaar geleden ook eens een topic over geweest. Dat was leuk. Ik hou ook niet van de zomer. Heb ook altijd het idee dat ik iets leuks en lekker buiten moet doen.Een soort schuldig voelen wanneer je thuis op de bank wilt blijven terwijl de rest van nederland (zo voelt het) lekker buiten bezig is. Ik heb dit altijd al gehad. Bloei helemaal op bij strenge donkere winters of heerlijk binnen terwijl het buiten regent. Ik heb er ook totaal geen moeite mee om in het donker naar mijn werk te gaan en in het donker weer thuis te komen. Het geeft me een 'knus' gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier ook wel wat herkenning. De wens om gewoon lekker binnen te blijven met de gordijnen dicht en niet meer te 'moeten' . Zo geniet ik ook meer van de avond dan van de dag, misschien hoort dat er ook bij?
Alle reacties Link kopieren
Heb laatst eens ergens gehoord of gelezen dat de meeste zelfmoorden plaatsvinden aan het begin van de lente. Niet in de donkere decembermaand maar juist aan het begin van de lente. De verklaring die erbij gegeven werd was de volgende: De meeste mensen die depressief zijn kunnen zich daar in de winter heerlijk in nestelen. Niemand is buiten. Je hoeft niks. Je mag geoorloofd binnen blijven en de gordijnen dichtdoen. Zomers "moet" je ineens weer vanalles, sociaal netwerk, buiten zijn, terassen etc etc. Dit valt de depressieven veel zwaarder dan de winter.

Ik vond dit opvallend, maar als je erover nadenkt ook wel logisch.



Ik wil je natuurlijk geen zelfmoord aanpraten X-D maar het sluit wel aan bij jouw gevoel van lentedepressie en komt dus blijkbaar veel vaker voor dan het lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik bloei helemaal op in de lente. Maar ja, dat was de vraag niet. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik kon me er vroeger wel eens rot door voelen als mensen vonden dat iedereen naar buiten moest als het mooi weer was. In mijn ogen heeft dat iets dwangmatigs. Ik heb dat allang afgezworen. Ik ben buiten als ik er zin in heb, mooi weer of geen mooi weer. Dat voelt stukken beter. Maar bij mooi weer heb ik wel vaker zin in buitenlucht.

Ik had het er eens met anderen over en kreeg te horen dat ze inderdaad niet altijd voor hun lol naar buiten gingen als het mooi weer is, maar meer uit onrust, omdat het zo weer voorbij kon zijn. Dan kan ik me voorstellen dat dat deprimerend is!
Met mooi weer kun je je ook veel eenzamer voelen dan in de winter, als het regent en koud is.



En dat naar buiten moeten omdát het mooi weer is, dat heb ik altijd zó suf gevonden, zo Nederlands; heb daar nooit iets mee gehad. Als ik in Suriname ben, heb ik er ook helemaal geen last van....
Alle reacties Link kopieren
Ja, je hebt al gauw het idee dat je niet spoort als je niet eindeloos de zon aanbidt. Dat eeuwige moeten, dat maakt het zo krampachtig. Ga naar buiten als je er zin hebt, blijf binnen als je je daar beter bij voelt. Niets hoeft, dat is wat iemand zich laat aanpraten. Ga lekker je eigen gang!!!
Alle reacties Link kopieren
En ik voelde me soms al zo schuldig als het buiten lekker weer was, de zon scheen, en ik op bed lag met een boek ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel doe is mezelf af en toe een schop onder de kont geven en toch naar buiten gaan als het niet al te slecht weer is. Want hoe je het wendt of keert, daglicht en beweging is wel goed tegen een depressie (en misschien dus ook de iets minder erge varianten).

Maar echt absurd, dat schuldgevoel, compleet van de zotte toch?
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad ontzettend Nederlands om te vinden dat je naar buiten MOET als het mooi weer is. Komt natuurlijk omdat het niet zo vaak voorkomt en het dus eigenlijk ontzettend bijzonder is.



Heb zelf jaren in het Caribisch gebied gewoond en dat terwijl ik de winter ook fijner vind dan de zomer. Ik ben geen buitenmens, geen zonaanbidder. Maar goed, hier kwam ik dus pas achter toen ik er eenmaal woonde. Vooraf had ik er nooit bij stil gestaan; IEDEREEN houdt toch van de zomer??? Dat MOET toch? Is toch geweldig, zon, zee, strand?



Nee dus. Stond ook echt van mezelf te kijken toen ik verlangde naar die heerlijke frisse wind in het najaar en die korte, donkere dagen in de winter. Was ook vooral veel thuis, lekker met de airco aan en sokken aan... En een boek lezen? Heb mijn hele boekenkast lekker thuis op de bank uitgelezen, nog nooit een woord op het strand gelezen! Belachelijk natuurlijk.



De zomer... Mag van mij wel worden afgeschaft!





PS: Hoop ook echt dat we dit jaar in NL een ontzettend slechte zomer krijgen! Heb er totaal geen zin in!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik hou niet van de zomer. Dus ik blijf bij mooi weer zo veel mogelijk binnen. Gelukkig is het dan voor veel mensen vakantietijd, dus men merkt niet zo dat ik een beetje 'onderduik'. Als de herfst begint bloei ik weer helemaal op.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer was trouwens fantastisch wat dat betreft! Nauwelijks zon gezien. Iedereen liep te klagen over het grauwe weer, maar ik was dolgelukkig.
Ik vind warm weer heerlijk, hoe warmer hoe beter, maar..... Ik kan er slecht tegen dat heel NL dan direct uit zijn doen is. Ik wil gewoon mn normale dingen blijven doen, mét dertig graden. Dus niet opeens alleen maar buiten moeten zijn, want 'je weet niet hoelang het duurt'... Maar een hittegolf, die mag van mij morgen beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Het ergste vind ik dat je het lekker moet vinden, het is nu mooi weer, je moet vandaag naar strand, want morgen kan het wel weer heel anders zijn. Pfft, ik wil gewoon elke dag naar strand kunnen of helemaal niet. Nederlandse weer is dan ook niets voor mij ;-)
Alle reacties Link kopieren
emma4 schreef op 04 april 2008 @ 18:54:

Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.



Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.




HERKENBAAR!! IK HAD HET ZELF KUNNEN SCHRIJVEN!!



Zomer en mooi weer, de-je-moet-wat-leuks-gaan-doen-terreur. Of ik denk dat iedereen behalve ik leuke dingen doet met vrienden etc... En de herrie in de zomer, burenoverlast.
Alle reacties Link kopieren
O nee, daar herken ik me dan weer niet in. Ik vind het heerlijk als het buiten zonnig is. Als je zo de tuin in kan lopen zonder jas. Deur lekker open.

Maar... ik zit dan wel vaak binne, gewoon omdat ik niet altijd buiten hoef te zijn juist omdat het mooi weer is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven