Afbouwen mirtazapine; hoe lang klachten?

28-08-2013 20:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik gebruik al jaren een lage dosering mirtazapine (remeron), nl 15 mg per dag. Ik was de bijwerkingen zat en het gaat goed met me, dus ik ben aan het afbouwen geslagen.

Ongeveer een maand een halve en een maand de ene dag een halve, de andere dag niks. So far so good.



Maar nu ben ik sinds 2 weken helemaal gestopt, en ik voel me belabberd. Misselijk, gebrek aan eetlust, zenuwachtig gevoel met name in de ochtend waardoor ik niet meer kan slapen. Ik heb het gevoel dat mijn hele hormoonhuishouding op zijn kop staat. Heb zelfs een zwangerschapstest gedaan om dat uit te sluiten.



Wie heeft hier ervaring mee en hoe lang hielden die klachten bij jou dan aan?

Ik wil nog even doorzetten, maar als ik me zo blijf voelen, dan ga ik opnieuw beginnen. Met een hele minimale dosering, dat wel.



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Moet dat afbouwen niet in overleg met de voorschrijvende arts? Of uberhaubt een arts??
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen welke bijwerkingen je had?
Je kan natuurlijk terug naar bijvoorbeeld 1/10 van je oorspronkelijke dosis. Het is geen Wet van Meden en Perzen dat je zonder moet kunnen na jarenlang gebruik.



Hou rekening met de bijwerkingen die je weer voor je kiezen krijgt als je begint.
Geen Mirtazapine hier maar ik overweeg het al een tijd als slaapmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dat ook in overleg met de arts.

Die zegt dat de bijwerkingen van het afbouwen eigenlijk qua tijd wel over hadden moeten zijn, waarschijnlijk. En laat het bij mij wat ik wil.



Biep; bedoel je die waar ik last van had toen ik ze gebruikte?

Ik ben veel aangekomen, maar dat was voor mij een positieve bijwerking.

Maa wat ik heel vervelend vond was het slaperige gevoel. Ik werd elke ochtend wakker alsof ik veel te kort had geslapen, vaak met een katerig gevoel.

En dan had ik niks gedronken en lag ik om 21:30 al op de bank te slapen (ook een bijwerking: anderhalf uur nadat ik ze in had genomen, viel ik in slaap als ik op de bank zat).

Als ik een keer later naar bed ging of wel een glaasje wijn dronk, dan was ik helemáál beroerd de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
Nou Blommit: ik sliep als een roos! Heerlijk. Alleen wel suf dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg Mirtazapine om te slapen, maar sliep er totaal niet op.

Afbouwen van 30 via 15 naar 7,5 en toen gestopt.

Had exact dezelfde klachten als jij: vreselijk misselijk, braken, duizelig, hartkloppingen en de hele dag door een vreselijk zenuwachtig/ gespannen gevoel.



Het heeft bij mij ongeveer 1,5 week geduurd; het ergste was het 5 tot 7 dagen na het stoppen.

En dan heb ik ze maar vrij kort geslikt (kleine 2 maanden). Ik ga ze echt nooit meer slikken, ik reageer er heel heftig op.



Probeer nog even door te zetten!

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat bedoelde ik. Zelf slik ik mirtazipine 7,5 mg ivm hevige slaapproblemen. Ik herken je klachten van enorm suf zijn, op de bank in slaap vallen etc van het begin, na een paar weken werd dit vanzelf minder. Nu slaap ik er redelijk op, maar zeker niet meer als een blok. En ik ben er ook van aangekomen, wat ik niet zo fijn vind.

Ik weet wel dat mirtazipine vrij lang in je bloed blijft, misschien moet je nog even doorzetten totdat het echt helemaal uit je lijf is? Slaap je zonder de mirtazipine trouwens wel nog steeds goed?

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 28 augustus 2013 @ 21:38:

Ik kreeg Mirtazapine om te slapen, maar sliep er totaal niet op.

Afbouwen van 30 via 15 naar 7,5 en toen gestopt.

Had exact dezelfde klachten als jij: vreselijk misselijk, braken, duizelig, hartkloppingen en de hele dag door een vreselijk zenuwachtig/ gespannen gevoel.



Het heeft bij mij ongeveer 1,5 week geduurd; het ergste was het 5 tot 7 dagen na het stoppen.

En dan heb ik ze maar vrij kort geslikt (kleine 2 maanden). Ik ga ze echt nooit meer slikken, ik reageer er heel heftig op.



Probeer nog even door te zetten!

Succes!!

Dank je voor je reactie. Ik zit nu op ruim 1,5 week, dus misschien is het ergste dan geweest... Ik hoop het.

Ik wacht nog tot het weekend en dan wil ik wel iets van verbetering zien.

Wel fijn om te lezen dat je alles zo herkent. Voor mij dan .

Ik heb ook last van mijn darmen. En jeuk. Raar spul. Maar het heeft me jarenlang goed geholpen, en nu pas ga ik het rotspul vinden. Lijk wel een verslaafde...
Alle reacties Link kopieren
quote:biep77 schreef op 28 augustus 2013 @ 21:48:

Ja, dat bedoelde ik. Zelf slik ik mirtazipine 7,5 mg ivm hevige slaapproblemen. Ik herken je klachten van enorm suf zijn, op de bank in slaap vallen etc van het begin, na een paar weken werd dit vanzelf minder. Nu slaap ik er redelijk op, maar zeker niet meer als een blok. En ik ben er ook van aangekomen, wat ik niet zo fijn vind.

Ik weet wel dat mirtazipine vrij lang in je bloed blijft, misschien moet je nog even doorzetten totdat het echt helemaal uit je lijf is? Slaap je zonder de mirtazipine trouwens wel nog steeds goed?

Succes!!

Ja, niet slapen is verschrikkelijk.

Ik heb steeds als ik ging minderen 1 of 2 nachten gehad dat ik echt niet in slaap kon komen. Daarna ging dat weer goed.

Wel slaap ik lichter, vaker wakker. En nu word ik dus vroeg wakker met het gevoel of ik een levensbelangrijk examen moet doen voor een groep kritische professionals. Ofzoiets.

Dus als ik om 6:00 toevallig wakker word, dan kan ik niet meer slapen. Maar denk dat dat dus van het afbouwen komt en niet omdat ik een slaapprobleem aan het krijgen ben.



Wel fijn dat het je lijkt te helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:biep77 schreef op 28 augustus 2013 @ 21:48:

Ik weet wel dat mirtazipine vrij lang in je bloed blijft, misschien moet je nog even doorzetten totdat het echt helemaal uit je lijf is?

dat is niet zo hoor. Het is zelfs vrij snel eruit. De halfwaardetijd is max 40 uur.

Bij de meeste AD is dat veel langer volgens mij.

Onttrekkingsverschijnselen duren ongeveer 5 keer de halfwaardetijd. Dus dat zou dan 8 dagen moeten zijn. Nou, die ben ik al lang voorbij.



Maar mijn hele lijf is er van in de war, bah.
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 28 augustus 2013 @ 22:09:

[...]



Onttrekkingsverschijnselen duren ongeveer 5 keer de halfwaardetijd. Dus dat zou dan 8 dagen moeten zijn. Nou, die ben ik al lang voorbij.



Maar mijn hele lijf is er van in de war, bah.



Dat eerste klopt volgens mij niet hoor. Als je de bijsluiter leest, staat er in dat je na langdurig gebruik wel 4 tot 6 weken last kunt hebben van onttrekkingsverschijnselen.



Jeuk heb ik trouwens ook; maar dat is pas sinds een dag of wat en daar kan ik wel mee leven!



Het is inderdaad een gevoel alsof je hele lijf en hoofd in de war zijn; heel akelig!
Alle reacties Link kopieren
Wat jij beschrijft had ik ook, dus in die zin volkomen normaal Wel ben ik eerst overgestapt op 7.5mg (dus pilletje door midden) en daarna helemaal gestopt.



Het heeft serieus een maand of drie (!) geduurd voordat ik het idee had dat ik helemaal 'clean' was. Bovendien baal ik nog steeds dat mijn eetlust, dat door de mirtazapine zo werd aangewakkerd, als sneeuw voor de zon verdween. Ik ben nu sinds februari j.l. mirtazapine-vrij en inmiddels ruim 10 kilo afgevallen (die ik overigens ook aankwam toen ik er bijna twee jaar geleden mee begon).



Succes, je komt er wel doorheen, maar geef je lichaam even de tijd om te wennen. Goed eten, eventueel melatonine als je s nachts niet kunt slapen en Passiflora van dr Vogel voor de stressmomenten (gebruik ik ook )
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Mag ik vragen waardoor jullie in eerste instantie zijn begonnen met mirtazapine? Ik ben drie weken geleden weer opnieuw begonnen ermee, eerste week 7,5, daarna tijdje 15 en nu 30 mg. Bij mij was 6 jaar geleden de reden dat ik niet meer sliep en overspannen raakte. En nu ongeveer dezelfde reden, niet slapen dus en daarbij is m'n relatie van 9 jaar over. Ik heb een vreselijke angst niet te kunnen slapen, slaap nu weer redelijk. Maar de angst blijft. Soms betere dagen en soms mindere. Ik heb een zoontje en een drukke studie en afstudeer stage.

Ik ben gewoon zo bang dat ik nooit van m'n angst af kom. Voel me er zo alleen mee. Heb wel hulp van een psycholoog wat 6 jaar geleden heeft geholpen. Maar ben nu weer terug bij af, en bang dat het nooit over gaat. Doordat ik dus niet meer sliep en daarbij depressieve buien en veel angst/spanning had besloten drie weken geleden toch weer te beginnen. Wil er alleen niet te lang aan want uiteindelijk denk ik dat het m'n angst alleen maar in stand houdt.

Ik zou graag wat meer ervaringen willen weten, misschien wat geruststelling? Ook over het afbouwen dus.

Slik heel af en toe een temazepam erbij als het echt niet lukt, maar daar ben ik de volgende dag nog verotter door en angstiger dus slik ze liever niet.

Liefs...
Alle reacties Link kopieren
Oja en Helena, zou als ik jou was echt doorzetten. Hoewel ik midden in de angstperiode zit en bang ben niet van de angst af te komen weet ik wel dat toen ik 5 jaar geleden (na ongeveer anderhalf jaar gebruik) na het stoppen ook wel een maand of twee vage spanningsklachten had.

Wat mij hielp was valeriaan, en magnesium supplementen. Het laatste werkt spierontspannend en is gewoon veilig mits je niet teveel neemt (dat werkte bij mij nogal laxerend).

Veel sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor de reacties. Ik probeer door te zetten, maar het valt me zwaar.

Ik slaap mn in de ochtend heel slecht. Afgelopen week werd ik om 1:30 wakker en kon met geen mogelijkheid meer in slaap komen. Toen heb ik maar een kwart ( dus de helft van 7,5 mg) genomen. Het duurde even, maar daarna heb ik wel heel goed geslapen.



Nu alweer een paar dagen niks. Vanochtend om 5:45 wakker en kon niet meer slapen. Ben net begonnen met nieuwe zeer intensieve studie, kan dit er niet bij gebruiken!



En ik ben ook bang weer veel gewicht te verliezen, zoals jij ook schrijft all-inclusive. Ik ben net zo tevreden.



Nou ja, jullie lezen het al. Ik ben totaal niet meer gemotiveerd. Maar ik hou vol. Maar als ik lees dat het maanden duurt denk ik, waarom zou ik mezelf dat aandoen???
Alle reacties Link kopieren
Roanna, wat rot dat je je zo voelt. Bij mij helpt goed slapen ook altijd wel op stress en angst.

En ik ben ook sowieso minder gespannen met de medicatie. Dus ik hoop dat dat voor jou ook gaat helpen.



Heb je nog andere hulp voor je angst dan alleen de medicatie? Ik heb er al enkele therapieen opzitten, maar voor mij heeft mindfulness me heel erg geholpen met ontspannen, weer meer genieten, leren accepteren dat het soms klote is (al snap ik dat je uit mijn vorige berichten daar niks meer van kunt zien, haha).
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet zo in al die homeopatische middelen, sorry. Dus daar ga ik mijn geld niet aan uitgeven. Maar wel heel fijn dat het bij jullie hielp!

Magnesium is mss wel een idee. Ik heb ook steeds spiertrekkingen, dus daar kan het geloof ik ook bij helpen. Alleen hoef ik echt niet nog meer te laxeren, mijn darmen zijn nu al in de stress geschoten. Hoeveel gebruikte je daar dan van?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Helena



Aan de ene kant rot dat je je niet (helemaal) goed voelt, maar aan de andere kant je bent al heel ver!! En dat je dan af en toe toch een kwartje neemt is opzich ook niet erg toch! Het is iig wel normaal dat het zo gaat met afbouwen/stoppen.

Hoelang heb je het trouwens geslikt? En hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ik ben 27 jr. Heb idd wel weer (opnieuw) hulp van een psycholoog. Ben inprincipe al 5/6 jaar in therapie, en soms een hele poos tot een jaar niet. Heb ook een aantal jaar geen AD nodig gehad en voelde me prima. En idd ook mindfullness cursus gevolgd wat goed hielp. En ook nu bijna dagelijks de bodyscan. Maar de allesoverheersende niet-kunnen-slapen-angst wordt er niet altijd beter op, en dat moet je dan accepteren volgens mindfullness maar soms nachten helemaal niet kunnen slapen is gewoon echt heel rot, en vind dat heeeel moeilijk te accepteren. Soms gaat het wel even paar dagen dus daar trek ik me dan maar weer aan op. En ik ben nog in de opbouw/bijwerkingen fase van de ad, dus hoop dat het straks beter werkt. Al kan ik dat ook weer moeilijk verkroppen voor mezelf dat ik het nodig heb. Ben nogal een perfectionist en piekeraar.

Van de magnesium slik ik 200 mg. Ik heb magnesium-citraat, dat schijnt het beste opgenomen te worden.

Google het maar eens, staat genoeg over geschreven. Bij mij hielp het vaak na een week of twee wanneer ik weer zo'n periode had. Al is deze periode wat te heftig blijkbaar :-S
Alle reacties Link kopieren
Hoi Helena!



Hoe gaat het nu met het slapen enzo?

Groetjes...
Alle reacties Link kopieren
Mirtazepine is uitsluitend bedoeld om te kunnen slapen bij angsten/depressies

Het is dus geen gewoon slaapmiddel. Vanwege de lange halveringstijd voor ouderen ligt overdosering op de loer. En dan ben je nog verder van huis. Bijwerkingen zijn: opwinding (hoge bloeddruk), sedatie(lage bloeddruk). Gevaarlijk voor mensen met hartklachten!

Bij plotseling stoppen krijg je de raarste effecten die wekenlang duren. Het is een ellende!
Alle reacties Link kopieren
Eh Rondev, fijn dat je reageert, maar dit is een topic wat ik 2 jaar geleden heb geopend!

Ik zie nu dat ik helemaal nooit meer heb gereageerd op de vragen van Roanna. Roanna, mocht je dit nog lezen, hoe is het?

Ik ben blijven steken op 7,5 Mg. Nu, 2 jaar later, zit ik nog steeds op die dosering. Ik ben van plan om binnenkort weer af te gaan bouwen, maar nu met druppels. Nog langzamer dan de vorige keer dus.

We zullen zien!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat dit al een ouder topic is, waar ergens in september nog leven is in geblazen, dus ik hoop dat ik hier toch nog even terecht kan.

Ikzelf ben in 2013 begonnen met 15mg Mirtazapine en al snel overgeschakeld naar 30mg.

Reden waarom ik ermee begonnen ben; angsten-hyperventilatie-gebrek aan eetlust-veel te vroeg en volledig zenuwachtig wakker worden.

Ben een eerste keer begonnen met afbouwen, een half jaar geleden, ik moest elke 4 weken een kwart minderen. Ik voelde al aan dat dat me te snel ging, ben dus verder gegaan met afbouwen met telkens 1/8 verminderen. Nu zat ik nog op 3.75mg, heb dat ook 4 weken genomen. Volgens mijn dokter was die dosis al zo laag, dat het eerder een placebo-effect had. Zonder angst ben ik dan vorige week maandag (juist 1 week geleden) volledig gestopt met de Mirtazapine.

In het begin ging dit goed, had wel veel jeuk aan handen en voeten. Ik had ook juist een maagontsteking achter de rug, dus de andere kwaaltjes die ik had; wees ik toe aan die "zieke" maag. Nu heb ik sinds 3 dagen ongeveer ook weer het probleem dat ik veel te vroeg wakker word, en dan onmogelijk nog in slaap kan geraken. Ik lig dan te rillen in mijn bed alsof ik me op de Noordpool bevind, hoewel ik het helemaal niet koud heb. Dit rillen kan ik dan niet stoppen. Mijn darmen schieten ook meteen in werking, en ik ben misselijk en duizelig. Ik ben zo bang om mijn eetlust terug te verliezen (die ik nu wel kwijt ben omwille van de maagontsteking). Wat zijn jullie ervaringen/herkenningen? Zijn er nog andere manieren om je eetlust terug op te wekken? Volgens wat ik hier lees, ik ben nu een week gestopt, zou ik dus nog even moeten doorbijten, en ben ik dan het ergste voorbij??? IK hoop het zo, want dit gevoel geeft zoveel zin om terug naar de Mirtazapine te grijpen. Hoewel ik dat niet wil, ik wil er echt vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Hai Evenflow, vervelend zeg dat je je zo voelt! Ik heb dat zelf ook gehad hoor, dat ik na helemaal gestopt te zijn toch weer klachten kreeg na een paar dagen. Niet het rillen, dat herken ik niet. Jeuk ook niet. Misselijkheid, niet goed slapen wel. Kunnen het geen naweeën meer zijn van je maagontsteking? Is dat helemaal genezen?



Ik heb dat ook: ben als de dood dat ik mijn eetlust weer verlies en opnieuw mager word. Nu voel ik me prima in mijn vel (letterlijk). Ik ken geen trucjes om eetlust op te wekken. Kende ik ze maar...



Ik heb ook geen idee hoe lang je moet wachten totdat die klachten over zijn. Het idee van de huisarts: ' het is placebo' geloof ik niet zo. Ik snap het wel, ik zou dat zelf ook denken. Maar hoe ik me voelde nadat ik helemaal gestopt was: nee, dat was echt geen placebo.



Succes. Ik zou echt even met je HA overleggen of dit toch onttrekkingsverschijnselen kunnen zijn, of samen hangen met je maagproblemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven