Verdriet door dierenleed

04-05-2014 14:19 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al best wel een tijdje met iets en heb het eigenlijk nog nooit iemand verteld. Maar wil het nu toch graag een keer van me afschrijven en hoop ook dat er mensen zijn die e.e.a. herkennen en me tips kunnen geven hoe ik hiermee om kan gaan, want ik kom er zelf niet zo goed uit.



Samengevat komt het erop neer dat ik absoluut niet tegen dierenleed kan. In een dergelijke mate dat het me soms beperkt in mijn dagelijks leven. Het gaat me met name om de gevallen van 'opzettelijk leed', zoals jongens die voor de lol een hondje van een hoge brug gooien, dat filmen en lachend boven aan de brug staan te kijken hoe het hondje eronder ligt te creperen. Wasbeerhondjes die voor de mensen die zo graag een bontkraagje aan hun jas willen levend gevild worden. Haaien, waarvan hun vinnen levend worden afgesneden voor in de haaienvinnensoep, waarna de haai weer (nog levend) wordt gedumpt in zee. Hondjes die in grote ketels water levend gekookt worden. Maar ook dichterbij huis: duizenden konijnen in Nederland die eenzaam in een klein hokje achterin de tuin zitten.



......... Ik trek dit niet. Ik probeer me zoveel mogelijk af te sluiten voor dergelijke beelden en verhalen, maar dat lukt me niet helemaal. Op facebook bijvoorbeeld wordt je regelmatig geconfronteerd met oproepjes van mensen om petities te tekenen. Op het nieuws laten ze dergelijke filmpjes ook gewoon zien. Laatst nog met de angora konijnen.



Aan de ene kant ben ik woest, en wens alle mensen die dit op hun geweten hebben de meest verschrikkelijke dingen toe. Maar vooral bezorgt het me een extreem verdrietig gevoel, en een gevoel van machteloosheid. Hoe ziek en verknipt is deze wereld? Waarom zijn er zoveel mensen die hulpeloze dieren op deze manier behandelen? Ik begrijp het gewoon niet.



Nadat ik weer met dergelijke beelden ben geconfronteerd is mijn dag gewoon echt 'verpest'. Ik ben er met mijn hoofd niet meer bij, kan alleen maar aan die arme diertjes denken, ben verdrietig en kan er ook best (als niemand kijkt) om huilen. Het blijft maar door mijn hoofd spoken en ik kom er niet af. Gelukkig is dit niet dagelijks, ik denk zo'n 2 a 3 keer per maand. Ik heb zelf een aantal huisdieren, heb een leuk huis, leuke baan, leuke vriend, sociaal leven, etc. Maar op dagen dat ik zulke beelden heb gezien of verhalen heb gelezen, ben ik echt heel erg verdrietig, en voel me zo machteloos omdat ik weet dat ik er niets aan kan doen. Ja, ik zorg goed voor mijn eigen dieren, koop geen dieronvriendelijke producten, vang dieren op uit asiels en doe vrijwillgerswerk, steun goede doelen. Maar dan houdt het een keer op, en zijn er nog duizenden dieren die dagelijks extreem lijden. Ik kan hierdoor echt mijn vraagtekens bij de wereld zetten en zelfs op het moment dat ik echt heftig in mijn verdriet zit, me afvragen of het niet beter zou zijn dat ik nooit geboren was zodat ik niet met deze zorgen had hoeven tobben. Ik heb een kinderwens, maar op zo'n moment vraag ik me zelfs af of ik überhaupt wel kinderen op deze verknipte wereld wil zetten. Later als ik weer een beetje bij zinnen ben schrik ik van deze gedachten. Want diep van binnen weet ik zeker dat ik dit niet echt meen, maar op zo'n moment voert mijn verdriet dan zo de boventoon dat ik zulke dingen wel ga denken.



Ben ik nu heel gek dat ik me dit zo aantrek? Soms voel ik me nogal alleen hierin, en zie ik andere mensen met droge ogen naar een mishandeld dier op tv kijken, waarna ze zo weer verder gaan tot de orde van de dag. Terwijl ik dan met mijn gedachten totaal ergens anders zit en het gewoon niet los kan laten.



Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik weet het even niet meer... Nu ik mijn post zo teruglees klinkt het overigens wel wat dramatisch, maar dat is het niet. Ik heb gewoon een 'normaal' leven en functioneer verder prima. Alleen dit soort beelden/momenten kan ik mezelf echt even in verliezen en dat vind ik wel erg.. Ik moet het leren loslaten want ik kan er niets aan veranderen. Maar hoe...
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel een beetje. Mensenleed kan ik veel makkelijker naast me neerleggen dan dierenleed.

Volgens mij doe je al zo'n beetje alles om je steentje bij te dragen naar een betere wereld. Verder denk ik dat het naarmate je ouder wordt, je er beter mee kan omgaan.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:noah88 schreef op 04 mei 2014 @ 14:26:

Mensenleed kan ik veel makkelijker naast me neerleggen dan dierenleed.

!Heel bijzonder vind ik dat altijd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Goh, en ik maar denken dat ik de enige was die zich zo druk maakt over dierenleed. In mijn omgeving doen mensen er nogal luchtig over.

Ik begrijp niks van die mensen, en ik kan ook zeggen dat ik meer hou van dieren dan van de meeste mensen.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Kan er ook niet tegen. Als ik op de TV al zie dat iemand met een schaap of geit gaat sjouwen gaat ie meteen op een andere zender, wat er dan gebeurt is doorgaans nogal voorspelbaar. Ik weet dat het gebeurt maar ik hoef het niet te zien. Ik steun ook die arme ezeltjes die zo verschrikkelijk worden misbruikt. Dieren zijn weerloos en de mens vindt daarbij ook nog steeds dat hij vér boven de dieren staat. Voor sommige mensen, een benaming die ze niet eens verdienen, is dat een vrijbrief om ze te mishandelen en te martelen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2014 @ 14:29:

[...]





Heel bijzonder vind ik dat altijd.Waarom is dat bijzonder? Dieren zijn weerloos en afhankelijk van de zorg van mensen in veel gevallen, en daarbij komt dat veel dierenleed veroorzaakt wordt door mensen.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar... De beelden van het plukken van angorakonijnen hebben me zo erg geraakt, dat ik niet meer oa de H&M, Zara en Benetton binnenloop. Ik word echt gek als ik aan die beelden denk, voel me zo machteloos en boos.

Koop ook geen kleding meer als er made in China opstaat.

Uggs ook zo vreselijk... Wat een dierenleed zit daarachter.



Ik kan er ook lastig mee omgaan, heb nog niets gevonden om het wat draaglijker te maken. Soms denk ik: als ze heel veel pijn hebben, zijn ze misschien snel dood... Hoop ik...
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:32:

[...]





Waarom is dat bijzonder? Dieren zijn weerloos en afhankelijk van de zorg van mensen in veel gevallen, en daarbij komt dat veel dierenleed veroorzaakt wordt door mensen.+1
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel. Ik ben ook best gevoelig aan dierenleed. Op de snelweg bvb zo'n vrachtwagen vol varkens zien, daar moet ik soms ook van huilen. Of het maakt me kwaad. En ik snap het ook niet, hoe je dat kunt, weerloze dieren mishandelen en/of doodmaken.



Nu, je kunt eenvoudig niet alle dieren in de wereld redden. Maar je kunt wel wat dingen doen. Maar als ik je zo lees, doe je al heel veel. Ik denk dat je nog jong bent, maar misschien is het een idee om (later?) voor een dierenrechtenorganisatie te gaan werken? Je zal al wel vegetarisch eten neem ik aan, maar je kunt ook vegan gaan leven, zodat er ook geen dieren hoeven te sterven/slecht behandeld te worden voor jouw melk, kaas, eieren, schoenen, tassen.... Op die manier draag je toch al een heel waardevol steentje bij, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Al die weerloze kinderen en vrouwen die worden verkracht en vermoord tijdens oorlogsgeweld kunnen er net zo min wat aan doen of is hun eigen schuld.



Te debiel voor woorden om dieren dan zieliger te vinden.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn de meeste wrede soort, kinderen inclusief.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Eten jullie dan ook vegetarisch of, nog liever, veganistisch? En jullie dekbed? Schoenen en truien?



Uit nieuwsgierigheid.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 04 mei 2014 @ 14:37:

Al die weerloze kinderen en vrouwen die worden verkracht en vermoord tijdens oorlogsgeweld kunnen er net zo min wat aan doen of is hun eigen schuld.



Te debiel voor woorden om dieren dan zieliger te vinden.



Nee, dat is ook afschuwelijk en wreed en daar draait mijn maag ook van om, maar het is weer de mens die het veroorzaakt.

Er zijn echt veel teveel mensen op aarde. Al die machtswellust en haat is een bron van ellende.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:37:

Mensen zijn de meeste wrede soort, kinderen inclusief.Plant je dan maar niet voort.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 04 mei 2014 @ 14:39:

Eten jullie dan ook vegetarisch of, nog liever, veganistisch? En jullie dekbed? Schoenen en truien?



Uit nieuwsgierigheid.Het is heel moeilijk dat is waar, want bijna alles heeft wel met dierlijke producten te maken. Maar je bewust worden van wat je eet en koopt daar is niks verkeerd aan. Ik denk dat iedereen begrijpt dat dieren ook gegeten worden, leeuwen gaan ook niet naar de appie om tofu te halen.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Een geplukt angorakonijn is natuurlijk veel zieliger dan een mishandelde baby... Menen jullie dat nou echt?



Ik vind dierenmishandeling ook zielig hoor maar toch niet zieliger dan mensenmishandeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:32:

[...]





Waarom is dat bijzonder? Dieren zijn weerloos en afhankelijk van de zorg van mensen in veel gevallen, en daarbij komt dat veel dierenleed veroorzaakt wordt door mensen.Kinderen / oude, of zieke mensen zijn niet weerloos en afhankelijk van zorg? Doordat mensen andere mensen wat aan doen is het ineens niet zo erg?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 04 mei 2014 @ 14:41:

[...]





Plant je dan maar niet voort.Dat was ik ook niet van plan, ik vind kinderen namelijk niet zo leuk ook om de reden dat ze wreed zijn tegen dieren o.a
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat er een 'ja maar, er zijn al genoeg mensen' bij wordt gesleept.

Dat zou natuurlijk niet het geval zijn bij je eigen moeder/vader/geliefde/etc.



Ik reageer nu overigens op ' ik heb meer met dieren dan mensen/dierenleed doet mij veel meer'
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 04 mei 2014 @ 14:39:

Eten jullie dan ook vegetarisch of, nog liever, veganistisch? En jullie dekbed? Schoenen en truien?



Uit nieuwsgierigheid.



Vegetarisch, synthetisch dekbed en nee geen leren schoenen en al helemaal geen truien met angorawol.



Weerloze kinderen en vrouwen die worden verkracht en vermoord tijdens oorlogsgeweld draait mijn maag net zo van om.

Maar mafkezen die in naam van Allah of God of wie dan ook elkaar het leven zuur maken en afslachten mogen van mij hun goddelijke gang gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:44:

[...]





Dat was ik ook niet van plan, ik vind kinderen namelijk niet zo leuk ook om de reden dat ze wreed zijn tegen dieren o.aWat een bullshit, dat heet opvoeding. Of gebrek aan.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:37:

Mensen zijn de meeste wrede soort, kinderen inclusief.Ja, baby's zijn wreed. Je hoeft alleen maar te kijken naar hoe fanatiek ze op hun speen sabbelen of hoe agressief ze hun luiers vol kakken. Dan weet je genoeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Jalisa schreef op 04 mei 2014 @ 14:44:

Een geplukt angorakonijn is natuurlijk veel zieliger dan een mishandelde baby... Menen jullie dat nou echt?

.



Zelfde categorie voor mij.

Beide walgelijk en totaal overbodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 04 mei 2014 @ 14:39:

Eten jullie dan ook vegetarisch of, nog liever, veganistisch? En jullie dekbed? Schoenen en truien?



Uit nieuwsgierigheid.De mens is een omnivoor, we kunnen in feite alles eten. Ik eet ook vlees, met mate en bovendien zo verantwoord als maar enigszins mogelijk is, je vindt me niet bij een kiloslager.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet idd vegetarisch. En ik heb veganistische sympathieën zeg maar. Als ik naar de supermarkt ga, koop ik geen koemelk of kaas, maar ik koop wel biologische eieren. En in een restaurant of bij andere mensen thuis eet ik gewoon wat er is (alleen dus geen vlees). En ik koop ook wel leren schoenen en tassen. Ik weet heel goed dat om helemaal consequent te zijn, veganistisch the way to go is. En ik voel me soms wel schuldig dat ik het niet doe. Maar ik vind het sociaal nogal complex, om eerlijk te zijn. En ik heb qua vegan schoenen en tassen nog maar zelden leuke spullen gezien die ook betaalbaar zijn, dus daar wint de ijdelheid dan wel vrees ik… Anderzijds vind ik het wel goed van mezelf dat ik iéts doe, ook al is het dan niet 100% consequent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven