Sociale angst lotgenoten.

02-07-2014 19:45 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik begin even te melden dat ik een jongen ben, ik weet niet of dat op deze site handig is (aangezien het merendeel dame is) maar goed. Ik zocht in ieder geval op google naar lotgenoten met sociale angst en zo kwam ik hier terecht.



Ik ben 26 jaar en heb al jaren last van sociale angst, nou kan ik werkelijk nergens lotgenoten vinden maar omdat ik hier een paar verhalen las van mensen met hetzelfde probleem dacht ik: ik probeer het eens. Ik ben dus op zoek naar mensen van ongeveer dezelfde leeftijd die misschien hetzelfde probleem (sociale angst) of een ander probleem hebben en die ook een soort van steun zoeken. Ik wil eindelijk eens van mijn angst af en dat kan alleen door het te confronteren, het zou super fijn zijn omdat samen met iemand die het begrijpt te doen.



Anyway ik heb werkelijk geen idee of dit zin heeft maar wie niet waagt wie niet wint. Bedankt voor het lezen!



Groetjes,



Andii
Wat houdt t precies in sociale angst. En heb je therapie ervoor of gehad?
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Het houdt in dat ik in sociale situaties extreem gespannen ben en dat ik eigenlijk liever uit een situatie wegga. Om een voorbeeld te geven: als ik aan het schrijven ben en iemand kijkt ernaar begint mijn hand te trillen of als ik voor een groep moet praten dan voel ik mij paniekerig, oppervlakkige ademhaling en trillerig.



Ja ik loop op het moment bij een psycholoog, maar het schiet allemaal niet echt op en ik wil er echt vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis



Misschien dat je hier iets mee kan ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Die ontwijkende persoonlijkheidsstoornis ligt dicht tegen sociale angst aan inderdaad.



Waarom schiet het niet zo op bij je psycholoog? Wat mis je daar?



Ik denk dat 'het antwoord' afhankelijk is van waar je sociale angst vandaan komt. Vaak zit het toch in de hoek van zelfacceptatie, te kritisch zijn op jezelf waardoor je denkt dat anderen ook kritisch op je zullen zijn, zwak zelfbeeld/eigenwaarde en toch die persoonlijkheidsontwikkeling. Maar goed, misschien zit het bij jou in iets heel anders. Hoe staat het er eigenlijk voor met je (sociale) leven? Heb je een studie afgerond? Heb je werk? Heb je vrienden? Woon je op jezelf? Hoe zefstandig ben je? Kom je helemaal niet buiten of leid je een - vanaf de buitenkant - ogenschijnlijk normaal leven?
Hallo Andiii, ik heb geen zin om mijn verhaal te doen want ik ben wat in de war vandaag, maar ik heb met dezelfde angst gelopen en daar groepstherapie voor gehad. Dat klinkt misschien eng want de angst heeft natuurlijk te maken met (vreemde) mensen, maar het heeft mij heel erg geholpen.

Toen ik gewend was aan de mensen in mijn groep (die mij heel veel ruimte gaven om ze rustig te leren kennen!) kon ik goed situaties met ze oefenen, en ze hebben mij heel erg geholpen. Ik heb meer gehad aan 1 jaar in een groep dan aan 6 of 7 jaar individueel. Geen idee of je hier iets mee kan, maar het is misschien goed om er in ieder geval over na te denken?
Goede tip inderdaad van Tricella.
Alle reacties Link kopieren
@Snoesje666, ontwijkende persoonlijkheidsstoornis is bij mij niet aan de orde, het is puur een angst probleem. Vooral de angst voor de angst is een groot probleem, ik ben altijd heel erg bewust van mezelf en als ik angst voel ben ik bang dat anderen het zien en daardoor mij negatief beoordelen.



@blijekip, Je hebt gelijk het probleem zit hem zeker in zelfacceptatie, als ik angstig word dan ben ik geneigd om te denken dat ik nooit van het probleem afkom en dat terwijl mensen het vaak niet eens aan mij merken.

Ik heb de HAVO afgerond en heb eigenlijk altijd vrienden etc gehad in de tijd dat ik naar school ging, alleen als de school dan voorbij was liet ik mijn vrienden een soort van in de steek omdat ik mij gewoon niet op mijn gemak voelde onder mensen.

Op dit moment zit ik thuis met een uitkering omdat ik 2 jaar geleden echt een soort breakdown had waarbij ik het huis niet meer uitkwam gelukkig gaat het nu een stuk beter. Maar ik ben toe aan iets want mijn leven gaat aan mij voorbij heb ik het gevoel.



@Tricella, Dat is zeker een goede tip, ik heb het er toevallig vorige week met mijn psycholoog over gehad en die zei dat het hem verstandig leek om eerst wat kleinere stappen te zetten en het dan te doen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik denk dat het misschien juist wel goed is om iets te doen waar je heel bang voor bent zoals Tricella zegt. Dus ik ga kijken wat ik kan regelen, Bedankt allemaal!!
He bah, wat een nare dingen zijn het ook he, die stomme angsten. En de angst voor de angst slaat eigenlijk nergens op, maar toch is het er.



Het is in ieder geval al goed dat je eraan werkt! Soms kan het inderdaad helpen om iets te doen wat je heel erg eng vindt, maar er is ook niets mis met kleine stapjes. Als je er maar komt, toch?

Ik kan niet zeggen dat ik helemaal van mijn sociale angst af ben, maar ik moet toegeven dat het veel minder is dan toen ik een jaar of 20 was (nu ook 26), ik maak zelfs grapjes tegen vreemden tegenwoordig, dus is er wel hoop dat het beter kan worden. Ik wens je heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
@Tricella, Ik probeerde je een privé bericht te sturen maar er ging iets fout volgens mij. In ieder geval bedankt! Ik wens jou ook veel succes! X
Alle reacties Link kopieren
Hoi andii ik ben een leeftijdsgenootje met hetzelfde probleem. Ik ben er via een topic ooit achtergekomen dat ik dit ook had. Wat zei schreef kon min verhaal zijn. Ik vroeg mij maar altijd af wat er mis met mij was. Maar toen ik dat las wist ik het. Ben toen research gaan doen waar het vandaan kwam en waar het door ontstaan zou kunnen zijn. Dat antwoord heb ik kunnen vinden. Ik ga zelf niet naar een psygoloog ofzo. Nu ik weet dat wat mijn probleem is ben ik er zelf wat aan gaan doen. Mezelf in het diepe gooien:) . Wat ongelofelijk eng is. Maar ik word stukje bij beetje socialer en minder angstig enzo. Je hebt niet veel aan mijn reactie denk ik maar je bent in indergeval niet alleen met dit probleem. Veel succes het gaat je lukken want ik kan het ook.
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Dank je voor je reactie. Ik heb er zeker wel wat aan!!

Ik ga mij ook in het diepe gooien! Het moeilijke is alleen dat wanneer ik dit doe ik er altijd een negatief beeld aan over houd omdat ik zulke negatieve gedachten heb, ik denk altijd dat mensen zien dat ik angst heb etc... en dat ik daardoor zwak overkom. Daardoor is het moeilijk, maar ik moet mezelf inderdaad misschien in het diepe blijven gooien net zo lang tot het vanzelfsprekend word.



Dank je wel x
Alle reacties Link kopieren
Hey andii, ik weet niet of je dit nog gaat lezen maar ik heb nog een tips voor je. Ik houd toevallig van lezen en heb een boek gedownload. Het heet : denk je sterk. Zoek het op koop of download het, ben het nu aan het lezen en heb nu zoveel inzichten gekregen die ik nog niet eerder had.
Alle reacties Link kopieren
Hallo andiii,



Ik ben een man van 32 jaar en heb een sociale fobie gehad. Tenminste, de diagnose sociale fobie is niet meer van toepassing. Wel heb ik ontwijkende trekken en een vast patroon van denken waarbij ik denk dat niemand op me zit te wachten.



Mijn probleem bestond/bestaat dus eigenlijk uit twee delen en de echte sociale angst is grotendeels weg. Achteraf gezien is dit heel snel gegaan.



Ik heb individuele therapie gehad, cgt om precies te zijn. Een jaar lang denk ik. Dat hielp me niet vooruit had ik het idee. Toen probeerde de therapeute me te bewegen om groepstherapie te gaan doen. Nou goed, daar had ik een enorme weerstand tegen. Toch wist ik wel dat het me misschien goed zou doen. Dus ben daar aan begonnen. In dezelfde periode startte ik ook met sertraline (antidepressivum en angstremmend). Door de sertraline voelde ik me goed en had ik weer zin dingen te onderenemen, en dat was net wat ik nodig had. Dingen ondernemen, dingen uitproberen, mensen aanspreken op straat. In de groepstherapie vertelde ik hier dan over. Doordat het aanspreken goed ging en ik me goed voelde kreeg ik enorm veel vertrouwen. Daarmee zijn eigenlijk de angsten grotendeels verdwenen.



Ik kan nu gewoon naar de bakker gaan en als er gevraagd wordt wie er aan de beurt is dan zeg ik zonder na te denken dat ik dat ben. In het verleden deed ik mijn mond niet open, of ik werd rood of kreeg het warm. Dat is allemaal voorbij.



Ik denk dat het belangrijkste is dat je gelooft dat het beter kan gaan. En dan door middel van exposure kleine oefeningen doen die lastig maar niet al te moeilijk zijn en daarmee je zelfvetrouwen vergroten. In geval van angst werkt exposure goed en op den duur wordt de angst echt minder.



Ik begrijp dat je steun zoekt. Weet niet of er mensen in je omgeving zijn waar je hulp aan hebt? Ik moet alles alleen doen en dat is lastig. Niemand die zegt dat je het goed doet, geen arm om je heen, etc. Dat maakt het ook lastiger om vol te houden.



Tip: mensen zijn vooral op zichzelf gericht. Dat zie je bij jezelf! maar dat geldt sowieso voor iedereen! dus dingen waar je bij jezelf heel erg bewust van bent die worden door anderen vaak niet eens gezien!
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik zou graag in contact met je willen komen, lijkt het je wt om te mailen? Ik probeerde een privé bericht te sturen maar weet nit of dat was gelukt. Postvoorschoen@gmail.com is mijn email
Alle reacties Link kopieren
Hoi Andii,



Ik ben ook niet echt een sociaal talent.

Daar ben ik al een aardige tijd mee aan de slag om er wat aan te doen.

Daarom ben ik intussen niet meer op zoek naar lotgenoten.

Maar ik ken wel een forum waar ik ooit actief was, waar je mogelijk wat herkenning kunt vinden; misschien heb je er wat aan: http://www.verlegenmensen.nl/forum.php
Alle reacties Link kopieren
Hey @stekelbaars: Bedankt voor je reactie, ik ben inmiddels bezig met CGT en waarschijnlijk binnenkort groepstherapie!



@marrie3: Heel erg bedankt! Ik zal eens ff kijken op die site!



@chrissie1985: Ik zal je ff een mailtje sturen!



Dank allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Aangezien privé berichten op deze site niet werken zet ik mijn mail hier maar even neer: ufc17@hotmail.nl , voor het geval er iemand is die hetzelfde probleem heeft of in contact wil komen met mij.
Alle reacties Link kopieren
Prive berichten moet je in je profiel aanvinken! Standaard staat dat uitgevinkt.
Alle reacties Link kopieren
Hee andii,



Ik ben 20 jaar oud en ik heb ook een sociale angst stoornis.. ik heb dit denk ik een jaar of 6 nu.. bah wat is dat afschuwelijk.



Ik heb o.a. hiervoor een jaar lang therapie gehad. Ook slik ik sinds kort medicijnen ertegen. Dit heeft me zo ontzettend veel geholpen! Ik ben zelfs klaar bij de psycholoog !!

Ik ben nog steeds geen held.. maar ik durf nu in mijn eentje de winkel in en dat soort dingen meer..



De medicijnen ( venlafaxine) slik ik nog wel..



Ik hoop dat jou behandeling jou ook goed zal bevallen!!
life is not about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Hey keepitweezy,



Ik gebruik ook medicatie (Escitalopram) en het lijkt bij mij zeker wat te doen, ik durf veel meer te ondernemen alleen blijft de angst nog wel aanwezig. Wow dat is mooi dat het bij jou zo goed werkt!



Dank je wel!



Jij ook veel succes gewenst!!
Alle reacties Link kopieren
He Andii,



Hier nog een lotgenoot. Ik ben 27 en al sinds mijn 21e bezig met medicatie en therapie. Toch moet ik zeggen dat ik in al die tijd nog niet echt veel vooruitgang heb geboekt, en begin nu ook te geloven dat het nooit meer goed komt. Iemand die dit ook heeft?



Zou ook graag met anderen in contact komen als iemand dat fijn lijkt?



Heel veel succes iedereen, en hoopvol om te lezen dat sommige er ook (bijna) vanaf zijn gekomen!
Alle reacties Link kopieren
Pixi, heb je steeds dezelfde vorm van therapie gedaan, of heb je verschillende manieren geprobeerd?



Zelf heb ik in de loop der tijd namelijk verschillende dingen gedaan, waarbij het één beter hielp dan het ander.

De beste ervaringen heb ik met een een groep, waarbij ik kon oefenen met "lotgenoten".



Als jij weinig vooruitgang boekt, kun je misschien eens wat anders proberen dan je tot nu toe gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hey pixi,



Ik herken het heel erg dat je zegt dat je het gevoel hebt dat het nooit meer goedkomt! Je moet echt proberen om niet zo te denken want dat heeft echt helemaal geen zin. Ik heb ook al CGT therapie gehad etc... en heeft me nog niet echt geholpen maar ik geef niet op!!! En dat moet jij ook niet doen!! Als je wilt mailen of iets dergelijks : ufc17@hotmail.nl
Alle reacties Link kopieren
M

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven