Angst voor spreken in het openbaar

22-05-2015 13:02 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel moeite met het spreken in het openbaar, zoals bij presentaties, voorstelrondjes, vergaderingen, groepsgesprekken, etc. Dan word ik heel zenuwachtig, ga ik trillen, krijg ik klamme handen en kan ik geen zinnig woord meer uitbrengen. Sinds een paar jaar gebruik ik daar propranolol voor, een betablocker die de zenuwen onderdrukt. Dat werkt prima, maar ik zou toch graag het probleem structureel oplossen zonder medicatie. Mijn spreekangst belemmert me zowel in mijn werk als privé. Ik ben hiervoor naar een haptonoom geweest, helaas niet met het gewenste resultaat. Wat zijn jullie ervaringen met trainingen en/of therapie om deze angst op te lossen?
Ik heb er ook een hekel aan. Mijn ervaring: veel doen, dan gaat het beter.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, doen, dan ben je er het snelste vanaf. Wel eens voor de klas gestaan?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wat JollyJ zegt inderdaad. Hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat.

Even over Propranolol: ik heb dat een tijdje gebruikt ter voorkoming van migraine-aanvallen, maar ik vond het heel vervelend spul. Ik werd er intens moe van. Het hielp weliswaar tegen de migraine, maar die vermoeidheid de hele dag was niet te verdragen. Ik kon gewoon niet meer normaal functioneren. Daarom ben ik er weer mee gestopt. Toen kwam ik er dus achter dat die medicijnen echt heel heftig zijn. Ik had voordien nooit last van trillen en het soort fysieke paniekgevoelens die jij hier in je OP beschrijft. Maar toen ik stopte met de Propranolol kreeg ik daar dus opeens last van! Ik schrok me kapot! Het heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat dat uit mijn lijf was. Ik zou je afraden om dit spul lang te gebruiken, want het heeft echt een enorme impact op je lichaam.
Ik was vroeger panisch om in het openbaar te spreken. Maar ik moest het voor mijn werk regelmatig doen, daardoor is het veel makkelijker geworden. Het is gewoon jezelf een schop onder je achterste geven en dan wordt het vanzelf beter
Alle reacties Link kopieren
Ja idd doen en wat mij ook altijd heel erg helpt is zorgen dat ik echt weet waar ik het over heb.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:polydox schreef op 22 mei 2015 @ 13:11:

Ik was vroeger panisch om in het openbaar te spreken. Maar ik moest het voor mijn werk regelmatig doen, daardoor is het veel makkelijker geworden. Het is gewoon jezelf een schop onder je achterste geven en dan wordt het vanzelf beter



Vaak wel ja, maar bij mijzelf lijkt dat toch nog niet op te gaan :( Ik doe dit werk nu bijna twee jaar en moet elke week wel iets presenteren of een groep i.i.g. toespreken, en de zenuwen zijn nog steeds niet minder. De hele nacht wakker, 's ochtends overgeven, misselijk, zweten, trillen, de hele mikmak ik laat het er niet voor, weiger om me door angst te laten leiden, maar vervelend is het wel! Schop onder m'n kont geef ik mezelf elke week weer hoor :P



Propranolol heb ik ook, alleen gebruik het eigenlijk nooit. Vind het wel een fijn idee om het als back up te hebben. Heb het gekregen omdat mijn bloeddruk tegen de 200 (bovendruk) loopt bij presentaties etc, mijn hart reageert ook heel erg op stress.
Alle reacties Link kopieren
Het gewoon doen heeft bij mij een beetje resultaat; een wekelijkse meeting met een handvol collega's maakt me niet meer zenuwachtig. Maar presenteren voor een grote groep of een voorstelrondje is voor mij een hel. Zonder propranolol klap ik dan helemaal dicht. Ik gebruik overigens de lichtste dosis en gemiddeld 1 pilletje per maand, dus dat is heel beperkt. Toch ben ik benieuwd of er trainingen/therapieën zijn die je mindset kunnen veranderen waardoor de angst beheersbaar wordt.
Angsten overwin je door ze te confronteren. Geen andere therapie gaat dat voor je oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Exposure therapie, maar dan doen we dus zelf al
Ik heb er ook veel last van, maar het gaat al beter hier. De waardevolste tip die ik al kreeg is dat je absoluut niet te snel moet praten (of toch proberen dit na te streven) en dat lange(re) stiltes echt wel mogen. De luisteraars weten namelijk vaak niet waar het over gaat en hebben zo meer de tijd om de door jou gegeven informatie echt te verwerken. En verder: oefenen, oefenen, oefenen. Veel succes.
Inderdaad, naast het niet te snel praten hielp bij mij vaak om de mensen die je toespreekt niet in de ogen aan te kijken maar net daarboven (voorhoofd) óf juist een aantal voor jou sympathieke gezicht in het publiek op te zoeken en diegenen wel juist af en toe aan te kijken. Bij mij werkte dat wel want heb het ook nooit heel prettig gevonden, al werd dat wel beter na het heel vaak moeten doen.

Bij jou lees ik dat je hier al jaren mee kampt? Wat naar!



Als het je naast werk ook privé belemmert dan klinkt dat alsof je sowieso heel erg onzeker bent over jezelf, klopt dat?
Ik vind praten in groepen/presenteren een van de leukste dingen die er zijn en zit me nu af te vragen welke tips ik zou kunnen geven dat het minder eng wordt... In ieder geval voor presentaties/gesprekjes die je voor kunt bereiden dan.



Wat iemand anders al zegt 'goed weten waar ik het over heb', zou zeker moeten helpen. Hoe ik mezelf ooit heb 'leren' presenteren, was door de eerste drie, vier zinnen van een presentatie redelijk strak in mijn hoofd te hebben. Daarmee voorkom je dat je gelijk vastloopt bij het begin, omdat je het begin er makkelijk uitgooit.

Wat mij ook altijd helpt, is zorgen dat ik 'iets leuks' heb. Een invalshoek die niemand verwacht, een echt goede grap, een lachwekkende foto die past bij het onderwerp, wat dan ook. Dat haalt de spanning uit de lucht en geeft mij het gevoel dat ik nu al indruk heb gemaakt op iedereen.



Hebben jullie wat aan dat soort tips, of is jullie angst zo groot, dat je hier alleen maar saggerijnig van wordt?
Allereerst zorgen dat je echt heel goed voorbereid bent. Het scheelt als je niet hoeft na te denken over wat je moet vertellen.

Verder kan het helpen om ademhalingsoefeningen te doen voor je "op" moet, om rustiger te blijven. Als je zenuwachtig bent ga je vaak hoog in je borst ademen en dat maakt praten lastiger (en zorgt ervoor dat je zenuwachtig klinkt)

Plant je voeten stevig op de grond.

Realiseer je dat het publiek niet komt voor jou persoonlijk (tenzij je een beroemdheid bent), maar voor wat jij te vertellen hebt en dat jij op dat moment de expert bent. Jij weet dingen die zij (op dat moment) nog niet weten.

Neem pauzes, je geeft jezelf dan een moment om even rustig door te ademen.

Als je het even niet weet mag je gerust zeggen "een moment aub" om je gedachten te ordenen. Daarna ga je rustig weer verder.

Praat niet te snel. Als je weet dat je de neiging hebt om te gaan ratelen, praat dan voor je gevoel net iets te langzaam, dan zit je goed.

En dan.......oefenen, oefenen, oefenen. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Als je een belangrijke presentaties moet doen, oefen dan een paar keer voor vrienden, familie etc. Zij kunnen dan ook tips geven.



(dit zijn een paar van de tips die ik mijn studenten geef bij het oefenen van presentaties)
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik heb veel moeite met het spreken in het openbaar, zoals bij presentaties, voorstelrondjes, vergaderingen, groepsgesprekken, etc. Dan word ik heel zenuwachtig, ga ik trillen, krijg ik klamme handen en kan ik geen zinnig woord meer uitbrengen. Sinds een paar jaar gebruik ik daar propranolol voor, een betablocker die de zenuwen onderdrukt. Dat werkt prima, maar ik zou toch graag het probleem structureel oplossen zonder medicatie. Mijn spreekangst belemmert me zowel in mijn werk als privé. Ik ben hiervoor naar een haptonoom geweest, helaas niet met het gewenste resultaat. Wat zijn jullie ervaringen met trainingen en/of therapie om deze angst op te lossen?quote:Lentebock schreef op 22 mei 2015 @ 13:24:

Het gewoon doen heeft bij mij een beetje resultaat; een wekelijkse meeting met een handvol collega's maakt me niet meer zenuwachtig. Maar presenteren voor een grote groep of een voorstelrondje is voor mij een hel. Zonder propranolol klap ik dan helemaal dicht. Ik gebruik overigens de lichtste dosis en gemiddeld 1 pilletje per maand, dus dat is heel beperkt. Toch ben ik benieuwd of er trainingen/therapieën zijn die je mindset kunnen veranderen waardoor de angst beheersbaar wordt.





Vaak doen, zoals anderen ook aangeven, kan inderdaad goed zijn.

En niet alleen vaak; maar ook regelmatig. Dus met niet al te veel tijd ertussen.

Het is een beetje te vergelijken met lichamelijke conditie; als je regelmatig sport/beweegt houd je dat op peil en anders zakt het weer in.

Zo werkt het bij het omgaan met "enge" situaties ook een beetje.



Wat verder goed kan helpen is heel goed voorbereiden.

Daarmee bedoel ik van tevoren meerdere keren hardop oefenen (met een bekende) en ook dingen ter ondersteuning opschrijven.



Angstgevoelens zorgen ervoor dat je lichaam in een "vecht- of vlucht"-toestand wordt gebracht.

Niet erg praktisch als je iets moet gaan zeggen in een groep, maarja...

Een deel van je hersenen ziet voor een groep spreken als iets bedreigends. Er wordt dan vanalles in je lijf in werking gezet om te kunnen vechten of vluchten.

Daardoor wordt het bijvoorbeeld lastig om te bedenken wat je wilt zeggen; denken wordt lastig doordat zuurstof niet meer naar de hersenen gaat maar naar andere delen van je lichaam.

(ook trillen, zweten etc... heeft daarmee te maken)



Dat niet goed kunnen denken, valt een beetje op te vangen door dingen op te schrijven.

Als je iets even niet meer weet, kun je spieken.

En ook het uigebreide oefenen wat ik noemde, helpt daarvoor.



Zelf heb ik een algemene cursus sociale vaardigheden gedaan; dus die ging over meer dan alleen spreken voor een groep.

Maar dat was er wel onderdeel van.

Ik heb een aantal keer een "spreekbeurt" moeten doen.

De eerste keer was een drama; de laatste ging al een stuk beter, vooral door de voorbereiding die ik gedaan had. (Was niet spontaan een presenteertalent geworden, maar er kwamen duidelijke, samenhangende zinnen uit )

Er bestaan volgens mij ook wel curssussen die alleen gericht zijn op spreken in het openbaar.



Bij de cursus die ik gedaan heb, werd ook aandacht besteed aan die "mindset" waar je het over hebt.

Dat kwam erop neer dat je "rationeel" naar een "enge" situatie leert kijken.

Zoals ik al schreef, interpreteert een deel van je hersenen zo'n situatie als bedreigend.

Maar als je er logisch over nadenkt, is dat niet zo.

Je leert je gedachten en daardoor ook je gevoel en gedrag "ombuigen" door op zo'n rationele manier naar situaties te kijken.
Ik heb net de TEDtalk die Waszak aanraadde in het topic Favoriete TED talks? zitten kijken. Gaat over lichaamtaal en hoe dat je beeld van je zelf kan verandereren. Ik vond het interessant te horen wat houding kan doen. Duurt maar 20 minuten.

http://www.ted.com/talks/ ... s_who_you_are?language=en
Misschien kun je een toastmaster club vinden in jouw stad en op die manier oefenen. http://www.toastmasters.nl/nl/
Alle reacties Link kopieren
Werk je of zit je op school? Wellicht kun je via hen een cursus spreken in het openbaar gaan volgen.
Je bent zelf een theepot
quote:Wollstonecraft2 schreef op 22 mei 2015 @ 15:06:

Allereerst zorgen dat je echt heel goed voorbereid bent. Het scheelt als je niet hoeft na te denken over wat je moet vertellen.

Verder kan het helpen om ademhalingsoefeningen te doen voor je "op" moet, om rustiger te blijven. Als je zenuwachtig bent ga je vaak hoog in je borst ademen en dat maakt praten lastiger (en zorgt ervoor dat je zenuwachtig klinkt)

Plant je voeten stevig op de grond.

Realiseer je dat het publiek niet komt voor jou persoonlijk (tenzij je een beroemdheid bent), maar voor wat jij te vertellen hebt en dat jij op dat moment de expert bent. Jij weet dingen die zij (op dat moment) nog niet weten.

Neem pauzes, je geeft jezelf dan een moment om even rustig door te ademen.

Als je het even niet weet mag je gerust zeggen "een moment aub" om je gedachten te ordenen. Daarna ga je rustig weer verder.

Praat niet te snel. Als je weet dat je de neiging hebt om te gaan ratelen, praat dan voor je gevoel net iets te langzaam, dan zit je goed.

En dan.......oefenen, oefenen, oefenen. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Als je een belangrijke presentaties moet doen, oefen dan een paar keer voor vrienden, familie etc. Zij kunnen dan ook tips geven.



(dit zijn een paar van de tips die ik mijn studenten geef bij het oefenen van presentaties)Je klinkt precies als mijn professor! Niet toevallig stiekem een lange Duitser met een klein beetje overgewicht en warrig bruin-grijzend haar?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook jaren last van gehad en nu een stuk minder. Hoe het zich zo ontwikkelt heeft weet ik niet, zelfverzekerder geworden wellicht doordat ik nu ouder ben en ook mij minder gaan aantrekken wat andere eventueel van mij vinden. Laatst moest een collega een presentatie houden en hij was duidelijk zenuwachtig en ik keek naar hem en dacht goed dat je het toch doet. Wat ik probeer te zeggen dat merendeel van mensen er waarschijnlijk zo tegenaan kijkt. Er zijn zoveel mensen die hier last van hebben. Probeer beetje bij beetje wat meer en je zal zien dat het op een gegeven moment makkelijker wordt
Alle reacties Link kopieren
Lentebock schreef:
22-05-2015 13:02
Ik heb veel moeite met het spreken in het openbaar, zoals bij presentaties, voorstelrondjes, vergaderingen, groepsgesprekken, etc. Dan word ik heel zenuwachtig, ga ik trillen, krijg ik klamme handen en kan ik geen zinnig woord meer uitbrengen. Sinds een paar jaar gebruik ik daar propranolol voor, een betablocker die de zenuwen onderdrukt. Dat werkt prima, maar ik zou toch graag het probleem structureel oplossen zonder medicatie. Mijn spreekangst belemmert me zowel in mijn werk als privé. Ik ben hiervoor naar een haptonoom geweest, helaas niet met het gewenste resultaat. Wat zijn jullie ervaringen met trainingen en/of therapie om deze angst op te lossen?
Hoi, ik kwam laatst iets leuks tegen. www.hetspreektheater.nl pakken het echt anders aan met leuke filmpjes en zo. wie weet is het wat voor je. Tammy
Alle reacties Link kopieren
ik kwam laatst op deze site, www.hetspreektheater.nl

wel grappig hoe ze daar het spreken in openbaar aanpakken, met leuke filmpjes.
wie weet is het wat voor je.

grtz tammt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven