Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:



- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...



Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...



Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
14-08-2019 12:58
Dit vind ik leuk spell, inspirerend hoe je dit toepast. Ik hanteer zo'n soort principe ook. Door nieuwe contacten positief en luchtig te beginnen, open, met een grapje, zoals ik privé ook ben en niet mezelf belangrijk maken.

Als mensen dat aangrijpen om zich boven mij te plaatsen, zich te laten gelden of mij af te doen als inferieur (dat gebeurt echt) dan weet ik meteen genoeg over wat voor vlees ik in de kuip heb.

Maar op die manier ontwapen je ook veel mensen die wél vriendelijke intenties hebben, gelijkgestemd zijn en ruimte hebben voor een ontmoeting, dat is het grote voordeel.

Beetje abstract dit misschien, maar ik vond het wel een eye-opener om dit zo concreet te lezen. Jezelf als instrument gebruiken om een schifting te maken in de mensen die je ontmoet. Sorry als het verder niets toevoegt hoor ik ben gewoon enthousiast :)
Nee hoor, ik begrijp precies wat je bedoelt. Letterlijk ook. Vandaar dat INFJ en ik goed kunnen opschieten met elkaar. We snappen elkaar niet helemaal, maar we begrijpen elkaar wel.

Tja, mensen kunnen het stille en teruggetrokkene van een INFJ aanzien als zwakheid en kunnen zich alleen boven een ander plaatsen door een ander neer te halen. Veel mensen hebben zo'n laag zelfbeeld dat dat de enige manier is om zich goed over zichzelf te voelen. Die mensen zijn meteen exit.

Overigens heb ik vaker dat mensen mijn goedkeuring gaan zoeken, heb ik ook niks mee. Ik zoek relaties, waarbij de ander zich niet meer of minder voelt dan mij. Relaties die niet op gelijkwaardigheid gebaseerd zijn, hebben altijd extra lading en daar zit ik niet op te wachten.

Leuk trouwens dat je zo enthousiast bent. Dingen over jezelf en de wereld leren is superleuk. Ik haal er veel voldoening uit (en mijn directe omgeving ook trouwens) en het kost niks. Wat wil je nog meer!
Alle reacties Link kopieren
Hallo introverten,

Mag ik als extravert even op jullie topic inbreken met een vraag? Ik vind een man leuk, een introvert, en ik begrijp hem niet echt.

Ik heb zelf er al een topic over hier: relaties/wat-te-doen/list_messages/442048

Samengevat: hij is een vriend van een vriendin van me en ik ken hem via etentjes met een (klein) groepje vrienden. Hij is erg gesloten qua persoon maar vanaf het begin kletste hij veel met me. We appen nauwelijks (houdt hij niet van), maar als ik hem app om wat af te spreken dan doen we dat en gaan we ook naar een cafe of een starbucks. Hij is open over zijn leven, angsten, vroegere relaties, en reageert positief als ik iets voorstel over een reis (met vrienden erbij) of samen shoppen. Hij onthoudt dingen van mijn leven en stelt veel vragen over hoe ik de toekomst zie en wat ik leuk vind. En hij gaat heel leuk om met mijn dochter.

Ik zit overigens wel middenin een scheiding en dat weet hij.

Nou is er een complicerende factor, onze gemeenschappelijke vriendin (zie topic mocht het jullie interesseren), maar ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie als introverten tegen zijn gedrag aankijken? Zou het heel lief vinden als jullie hierop zouden willen reageren.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
14-08-2019 07:47
Precies. Ben jij mijn tweelingzus waarvan ik niet wist dat ik die had?
Je zou het bijna zeggen inderdaad. Het is dat zowel jij als ik geen tweelingzus hebben, anders had het zomaar gekund. :-)
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
deathbychocolate schreef:
14-08-2019 16:47
Nou is er een complicerende factor, onze gemeenschappelijke vriendin (zie topic mocht het jullie interesseren), maar ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie als introverten tegen zijn gedrag aankijken? Zou het heel lief vinden als jullie hierop zouden willen reageren.

Ik heb al een tijdje niet meegeschreven, maar ik wil hier als introvert :-) wel op reageren.
Je vriendin vind ik ingewikkeld, die kan ik niet plaatsen... zoals je schrijft heb je zelf duidelijk het idee dat ze niet blij wordt als jij en jullie gezamenlijke vriend iets zouden krijgen. Je conclusies zijn duidelijk vooral bevestigingen voor jezelf, van haar jaloezie om zijn aandacht voor jou en haar angst om haar veranderende positie in jullie vriendschap.

Maar het gaat natuurlijk om de man. Introvert wil niet altijd zeggen 'gesloten'. Sterker... ik zou me in een setting (klein groepje, of alleen met jou) ook uitgenodigd voelen om open te zijn. Ik vertel makkelijk persoonlijke dingen wanneer ik me veilig voel. Zeker als dat gelijkwaardig en wederkerig is... en jij hebt vast het nodige verteld over jouw situatie, wat hem uitnodigt om open en geïnteresseerd te zijn. Een introvert is observerend, onthoud veel (ook dingen die niet gezegd zijn, maar denkt daar dan verder door), dat kan verrassend attent overkomen... maar is eigenlijk een tweede natuur voor 'n introvert.
Je ziet het nu als tekenen dat hij interesse in je heeft... en dat zou goed kunnen, je weet het niet. Een leuk mens vindt hij je sowieso.
Voor een introvert is het wel lastig om initiatief te nemen. Maar als ik kijk naar mijn huidige relatie... ben ik wel degene die uiteindelijk de stap heeft gezet. Hij 'zag' het maar niet en mijn hemel, hoe blind kon-ie zijn. Maar deze man is door jouw vriendin gepolst, die is niet achterlijk... Hij weet nu dat er op hem gelet wordt, dat elke stap die hij zet wordt geanalyseerd. Persoonlijk zou ik daar niet blij mee zijn, met zoveel bemoeienis... en er staat ook wel wat op het spel, de vriendschap tussen jullie en ook die met jullie vriendin.

Ik zou het een paar maanden laten door kabbelen (je hebt geen haast) en hem op een goed moment de liefde verklaren. Als je het ten minste nog steeds zo voelt. Duidelijkheid... en daardoor kan hij niet anders dan ook duidelijk zijn. En tot die tijd zou ik proberen er niet teveel mee bezig te zijn. Maar goed, ik ben een introvert. Ik heb genoeg aan m'n eigen binnenwereld... :-)
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
14-08-2019 19:25

Je ziet het nu als tekenen dat hij interesse in je heeft... en dat zou goed kunnen, je weet het niet. Een leuk mens vindt hij je sowieso.
Voor een introvert is het wel lastig om initiatief te nemen. Maar als ik kijk naar mijn huidige relatie... ben ik wel degene die uiteindelijk de stap heeft gezet. Hij 'zag' het maar niet en mijn hemel, hoe blind kon-ie zijn. Maar deze man is door jouw vriendin gepolst, die is niet achterlijk... Hij weet nu dat er op hem gelet wordt, dat elke stap die hij zet wordt geanalyseerd. Persoonlijk zou ik daar niet blij mee zijn, met zoveel bemoeienis... en er staat ook wel wat op het spel, de vriendschap tussen jullie en ook die met jullie vriendin.
Ontzettend bedankt lieve vivinnetje dat je de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te reageren. Jouw visie (als introvert zijnde) is voor mij heel waardevol hierin. De man zegt inderdaad zelf dat hij niet verlegen is maar gewoon zelf bepaald tegen wie hij open is en wie niet. En bij mij dus wel. Ik ben zelf vrij open en heel eerlijk, en ik begrijp het effect daarvan op hem dan in deze.

Ik heb een deel uit je post gequote. Die Ik snap namelijk niet helemaal de context van dat hij geanalyseerd wordt. Bedoel je door mij of door vriendin dan? En waarom zou je dat vervelend vinden? We zijn allemaal vrienden dus we bemoeiend ons toch sowieso met elkaar?

Hij is nu drie weken weg, dus ik laat het even helemaal los. Ik dacht als hij terug is app ik wel weer om wat af te spreken. Hij is inderdaad bovengemiddeld intelligent ;-) en dus niet gek nee, en ik denk dat hij na de vraag van vriendin wel iets doorheeft. Als introvert zijnde: stel hij vindt me dus niet leuk, zou je dan wel nog met me afspreken? Of ga je dan juist de confrontatie uit de weg? Of is dat niet gelinkt aan introvert/extravert zijnde?

Dank voor je feedback :rose:
Alle reacties Link kopieren
DeathbyChocolate.
Ik ben ook een introvert en wanneer ik me bij iemand op mijn gemak voel, dan ben ik ook opener.
Ik heb al jouw reacties over leukeman gelezen en ik kan hem niet helemaal pijlen. Het zou maar zo kunnen zijn dat hij jou meer dan leuk vindt maar dat hij dat niet durft te laten merken.
Wat vriendin zegt zou ik niet al te serieus nemen. Ik denk niet dat ze hem perse leuk vindt maar misschien is ze bang dat hun vriendschap gaat veranderen en dat ze daarom doet zoals ze doet?
Alle reacties Link kopieren
deathbychocolate schreef:
15-08-2019 09:03
Die Ik snap namelijk niet helemaal de context van dat hij geanalyseerd wordt. Bedoel je door mij of door vriendin dan? En waarom zou je dat vervelend vinden? We zijn allemaal vrienden dus we bemoeiend ons toch sowieso met elkaar?

Hij is nu drie weken weg, dus ik laat het even helemaal los. Ik dacht als hij terug is app ik wel weer om wat af te spreken. Hij is inderdaad bovengemiddeld intelligent ;-) en dus niet gek nee, en ik denk dat hij na de vraag van vriendin wel iets doorheeft. Als introvert zijnde: stel hij vindt me dus niet leuk, zou je dan wel nog met me afspreken? Of ga je dan juist de confrontatie uit de weg? Of is dat niet gelinkt aan introvert/extravert zijnde?

Dank voor je feedback :rose:

Het lijkt mij persoonlijk niet prettig wanneer mijn omgeving in de gaten gaat houden wanneer ik een move maak, of de ander... het meeleven en dan op een soort sensatiebeluste (= te sterk woord, maar kan even geen ander woord vinden!) manier. Je noemt het bemoeien... dat kan heel positief zijn, zorgzaam en begaan, maar ik weet niet of dat in dit geval zo wordt ervaren! Het idee alleen dat er onderling gespeculeerd gaat worden hoe jullie vriendschap zich ontwikkelt en geroddel (ook al zou het zijn op een positieve manier)... Het zou maken dat ik afstand neem. Hij kan wel inschatten dat jij en je vriendin over hem praten en zijn gedrag analyseren. Jij hoort van je vriendin over gesprekken die tussen hen hebben plaatsgevonden... en ergens daartussen moet zich dan een vriendschap cq romance ontwikkelen...?

Volgens mij is er geen één type introvert... :) Ik zou zeker nog wel willen afspreken, maar wel heel duidelijk stellen dat er niet meer is dan dit (ja of wel natuurlijk en dan zou ik moed moeten verzamelen om de relatie uit te bouwen!)... Maar dat zal wel typisch bij mij horen, ik houd van duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
deathbychocolate schreef:
15-08-2019 09:03
Hij is nu drie weken weg, dus ik laat het even helemaal los. Ik dacht als hij terug is app ik wel weer om wat af te spreken. Hij is inderdaad bovengemiddeld intelligent ;-) en dus niet gek nee, en ik denk dat hij na de vraag van vriendin wel iets doorheeft. Als introvert zijnde: stel hij vindt me dus niet leuk, zou je dan wel nog met me afspreken? Of ga je dan juist de confrontatie uit de weg? Of is dat niet gelinkt aan introvert/extravert zijnde?
Ik merk het :)
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
15-08-2019 09:57
Ik merk het :)

:rofl:

Ik moest heel erg lachen hierom, je hebt zo gelijk. Ik ga het in ieder geval proberen.


Dank je winters voor je feedback. Much appreciated! En vivinetje voor de extra toelichting. Ik snap wat je bedoelt nu. Ik wacht wel af hoe hij reageert als ik hem over een aantal weken een berichtje stuur...
Zijdehoentje schreef:
14-08-2019 18:03
Je zou het bijna zeggen inderdaad. Het is dat zowel jij als ik geen tweelingzus hebben, anders had het zomaar gekund. :-)

Dat dachten we ja, maar: verrassing! ;-)
Nee hoor, door andere posts van jou krijg ik het idee dat je wat jonger bent dan ik, dus het zou sowieso niet kunnen :)
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
15-08-2019 14:16
Dat dachten we ja, maar: verrassing! ;-)
Nee hoor, door andere posts van jou krijg ik het idee dat je wat jonger bent dan ik, dus het zou sowieso niet kunnen :)
Ik ben halverwege de dertig, geen idee of dat in de buurt komt van jouw leeftijd?
In this mad house we must all survive
Tel er maar een jaar of 9 bij op denk ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat we gewoon introvert-zielsverwanten-tweelingzussen zijn :)
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het al eens in dit topic ter sprake is gekomen: kennen jullie De Succesvolle Introvert / Marloes Bouwmeester? Misschien ken ik het wel via dit topic :P :$

Ik ontvang een aantal keer per week een mail van De Stille Introvert over allerlei onderwerpen wat met introvert zijn te maken heeft (vaak in combinatie met werk). In de mail die ik ergens in de afgelopen dagen ontving, schreef ze (ik vat het even samen, anders wordt m'n post zo lang) dat ze regelmatig van introverten hoort dat zij de tip krijgen om iets met toneel te doen. Vaak als (dwingend) advies van een leidinggevende of coach en met de achterliggende gedachte om als introvert uit je comfortzone te komen, te leren improviseren en niet (meer) te blokkeren bij onverwachte vragen en situaties. De tip sluit aan bij de natuurlijke manier van communiceren van extraverten, maar houdt geen rekening met de natuurlijke manier van denken en communiceren van introverten.

Hierbij gaf ze als voorbeeld dat introverten vanuit hun lange termijngeheugen spreken. Hierbij kan je je een grote archiefkast voorstellen met lades waarin jouw kennis en ervaringen opgeslagen liggen. Als je een vraag krijgt, is het even zoeken in de juiste lade voor het antwoord en dat kost tijd. Soms zoveel dat je pas achteraf weet wat je wil vertellen en het duurt nog langer bij vage vragen, omdat dan onduidelijk is wat de ander wil weten en je hierdoor niet de juiste archiefla kan vinden (alsof je in een bibliotheek op zoek moet naar een boek van een vrouwelijke schrijver met blond haar). Bij extraverten is het anders: zij werken vanuit het korte termijngeheugen en hun werkgeheugen, waardoor ze snel kunnen reageren; ze vertellen wat er bij ze opkomt op dat moment.

Als je dan ook nog druk voelt om meteen te (moeten) reageren, is de kans groot dat je blokkeert. Door rekening te houden met je natuurlijke manier van denken en communiceren als introvert, kan je leren om te zeggen wat er in je opkomt, dus niet door uit je comfortzone te komen.

Daarom voel ik me zo vaak een vijfde wiel aan de wagen...
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 30-08-2019 15:20
1.57% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
"De stille introvert" ken ik niet, Zijdehoentje. Maar ik ga er wel eens even naar kijken.
Het klinkt wel interessant.

Wat ik wel ken, is wat je beschrijft over het gebruiken van het langetermijngeheugen en de vergelijking met een archiefkast.
Dat inzicht heb ik onthouden uit een boek dat ik ooit gelezen heb over introversie.
Het is een inzicht waar ik regelmatig aan denk en wat me wel geholpen heeft mijn introvert zijn beter te begrijpen en accepteren.

Ik ben inderdaad qua communicatie niet goed in "improviseren".
Als ik bijvoorbeeld op mijn werk bij een overleg in een rondje spontaan mijn gedachten of mening uiten moet over iets, dan komt er weinig uit ;) Zoiets kan ik beter voorbereiden.
Ik kan vaak normale gesprekken niet eens lopende houden.
Iets opschrijven gaat me ook veel beter af dan verbaal communiceren.

Je schrijft hierboven ook over het lastig kunnen beantwoorden van "vage" vragen.
Dat herken ik inderdaad ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje: ik ben ook een tijdje geabonneerd geweest op die nieuwsbrief (het is trouwens 'De succesvolle introvert' :) ). Had alleen niet altijd tijd/zin om het elke keer te lezen. Maar wat je omschrijft is wel interessant en heel herkenbaar! Ik heb ook zo vaak dat ik uren later denk van: dat had ik moeten zeggen! Vraag me wel af hoe je dat dan kan trainen als introvert, aangezien je hersenen gewoon anders werken dan bij een extravet (maar daar biedt ze natuurlijk haar trainingen voor aan ;) )
Zijdehoentje schreef:
29-08-2019 21:25
Ik vind dat we gewoon introvert-zielsverwanten-tweelingzussen zijn :)

:) :high5:
Alle reacties Link kopieren
Heleris schreef:
30-08-2019 13:43
Zijdehoentje: ik ben ook een tijdje geabonneerd geweest op die nieuwsbrief (het is trouwens 'De succesvolle introvert' :) ). Had alleen niet altijd tijd/zin om het elke keer te lezen. Maar wat je omschrijft is wel interessant en heel herkenbaar! Ik heb ook zo vaak dat ik uren later denk van: dat had ik moeten zeggen! Vraag me wel af hoe je dat dan kan trainen als introvert, aangezien je hersenen gewoon anders werken dan bij een extravet (maar daar biedt ze natuurlijk haar trainingen voor aan ;) )
Dank je voor de tip (zat ook zo in gedachten verzonken tijdens het typen... :P), heb het aangepast.
Het valt me wel op dat soms bepaalde onderwerpen / dezelfde teksten voorbij komen. Heb wel eens overwogen om mee te doen / me aan te melden voor een training, maar vind het best wel prijzig. Te prijzig om me aan te melden, al zal er er ongetwijfeld wat aan hebben.

Ik denk dat ook zo vaak, dat uren later hèt antwoord me te binnen schiet.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Heleris schreef:
30-08-2019 13:43
Ik heb ook zo vaak dat ik uren later denk van: dat had ik moeten zeggen! Vraag me wel af hoe je dat dan kan trainen als introvert, aangezien je hersenen gewoon anders werken dan bij een extravet (maar daar biedt ze natuurlijk haar trainingen voor aan ;) )
Misschien valt dat inderdaad niet te trainen.
En misschien moet je dat eigenlijk ook niet willen; het wordt dan een beetje geforceerd extravert proberen te doen.

In sommige situaties is het prima mogelijk om later op iets terug te komen, nadat je iets te binnen is geschoten.
Dat heb ik bijvoorbeeld op mijn werk weleens.
Misschien zijn er meer van dat soort andere manieren om ermee om te gaan die beter bij een introvert passen; al kan ik die nu niet bedenken.
Alle reacties Link kopieren
-
heleris wijzigde dit bericht op 23-01-2020 15:51
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Groot gelijk Heleris, zeker 4 dagen...
Je kunt ook niet zomaar zeggen, oh ik ga naar huis.

Ik had gisteren personeelsfeest en soms vraag ik me af waar ik nou eigenlijk goed aan doe.
Zulke dingen kosten mij zoveel energie dat het me eigenlijk niet echt iets positiefs oplevert.

Ik heb ook verschillende angsten dus aan de ene kant probeer ik daar soms doorheen te gaan maar ik moet daar wel weer voor boeten nu.
Super slecht geslapen van de prikkels, heb dan ook zoveel spanning op mijn lijf en ik pieker altijd heel erg na.

Gelukkig nu een heel weekend niks en beetje bijkomen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn al je collega's zo extravert Heleris? Zijn er niet een paar meer die introverter zijn en wat meer alleen-tijd nodig hebben? Mij lijkt zo'n ski-uitje erg leuk, maar tot op een bepaalde hoogte. Ik geniet van bergen, sneeuw, buitenlucht, wat uurtjes gezelligheid met collega's... Maar wil daarna rustig aan doen en me afzonderen. Als de nadruk meer ligt op feesten, apres-skieën... dan zou zo'n uitje weer niet aan mij besteed zijn.

Ik merk nog wel eens dat mensen het met een tripje best fijn vinden dat ik er een rustiger ritme op nahoud. Vaak zijn er wel mensen die dat ook fijn vinden. Misschien kun je eens rondvragen (als het skiën op zich je leuk lijkt) bij degenen die niet meegaan wat voor hen redenen zijn om niet te gaan. Meer introverte mensen? Dan kunnen jullie misschien bij elkaar in 1 chalet o.i.d.? En hebben jullie samen een lekker rustig huis.
Alle reacties Link kopieren
Heleris schreef:
06-09-2019 14:02
Je zou inderdaad kunnen zeggen van 'daar kom ik later op terug'. Maar dat gaat ook niet in alle situaties.
Ik ben wel benieuwd of andere mensen hier in dit topic voor andere situaties nog andere "introverte" manieren hebben om hiermee om te gaan.



Vier dagen personeelsuitje en continu een groep mensen om me heen, zou mij ook veel te veel zijn.
Zeker als er ook nog feesten/après-ski bij komt kijken; dat zijn niet mijn hobby's.
(Ik ben blij dat ze bij het bedrijf waar ik werk minder wilde ideeën hebben ;-) )
Vind je het een probleem om te zeggen dat je niet mee gaat?


yesss schreef:
06-09-2019 14:16
Ik had gisteren personeelsfeest en soms vraag ik me af waar ik nou eigenlijk goed aan doe.
Zulke dingen kosten mij zoveel energie dat het me eigenlijk niet echt iets positiefs oplevert.
Je móet er niet naartoe, alleen maar omdat het "zo hoort".
Het kan goed zijn jezelf af te vragen wat voor positiefs het oplevert.
Zoiets kan inderdaad wel goed zijn om je angsten/weerstand wat te leren overwinnen.
Maar als het zelfs daar niet voor zorgt en het eigenlijk vooral energie kost, kun je ook besluiten niet te gaan.
(Misschien mooie oefening om "nee" te zeggen ;-) )
Oeh dat is echt lang, 4 dagen. Ik zou dat echt niet trekken.
Alle reacties Link kopieren
-
heleris wijzigde dit bericht op 23-01-2020 15:50
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven