Narcistische Persoonlijkheidsstoornis (Narcisme)

01-10-2016 14:08 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



De reden van dit topic is omdat ik even mijn hart wil luchten en ergens openlijk over wil praten.

Ik wil het hebben over een Narcistische Persoonlijkheidsstoornis (Narcisme).

Zelf ben ik een 20 jarige student die hier mee een struggle heeft, ik heb sinds een korte tijd ontdekt dat ik best veel weg heb van een narcistische persoonlijkheidsstoornis en heb hier wat dingen over op gezocht.

Ik kwam erachter dat veel mensen een negatieve houding hebben tegenover dit onderwerp.

Vaak vanwege niet zo leuke ervaringen wat begrijpelijk is.

Voor het meeste staat het internet alleen maar vol met tips en uitleg voor slachtoffers van een partner of iemand met deze stoornis, maar (bijna) niets voor diegene die het zelf hebben.

Het hindert mij persoonlijk in best veel dingen en het koste me wat tijd om door te hebben wat me nou mankeerde, natuurlijk baal ik hier best wel van want ik gewoon een normaal, leuk, liefdevol en simpel leven maar zoals ik lees is dat bijna onmogelijk.



Ik ben tot nu toe maar 1 keer verliefd geweest en dat was toen ik 15 was en dat maakt me echt heel erg bang, want ik wil net als (bijna) iedereen niet alleen eindigen.

Wat mij ook opviel was dat ik op een duur in een relatie mensen hun gedrag kopieerden en ik had het zelf geen eens door, ik haat dit echt want ik gewoon mezelf kunnen zijn en dat lijkt mij niet te veel gevraagd. Waarschijnlijk is dit ontstaan door lak aan liefde. (in mijn geval)

Mijn moeder was drugsverslaafd en dus vaak op pad en dan ook nog het geval dat mijn moeder altijd loog en ik van haar moest liegen tegen mensen voor het ''grotere goed'', ergens weet ik ook niet beter.

Ik was de ouder van mijn moeder en dat is de omgekeerde wereld.





Ieder geval, het gewoon in het openlijk bespreken is ook niet echt een optie want deze stoornis wekt wantrouwen op bij mensen en denk ook wel dat mensen die het hebben er misbruik van hebben gemaakt van narcisten zijn vaak uitstekende leugenaars.

Daarbij ben ik te koppig en kan ik heel moeilijk heel mezelf zijn want ik ben een beetje een emotioneel wrak en ben bang om alles verkeerd te doen terwijl ik het allemaal goed bedoel.

Ik kan veel hengelen en heb niet geleerd om over mijn gevoelens te praten waardoor er letterlijk elke keer als ik een poging doe om erover te praten gaat er een soort van slot op in mijn bovenkamer.





Anyway, ik vind het hatelijk en wil hier vanaf, wil me graag ontwikkelen en door met mijn leven maar dit remt mij heel erg af. Er spelen nog wel wat andere dingen maar eerst maar eens dit stukje.



Voel je vrij om te reageren, elke reactie waardeer ik heel erg.



Groet J.
Ah, je hebt jezelf een diagnose gegeven.



Ga naar de GGZ en leg daar je hulpvraag neer ipv zelf van alles te verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen zou ik eens stoppen met zelfdiagnose middels dr Google. Als je denkt dat er psychische obstakels zijn voor jouw verdere ontwikkeling (Bv jouw jeugd) dan zou ik eens langs de huisarts gaan voor een doorverwijzing.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Internet is gevuld met mensen en dus dom.

Je kunt zelfs vinden dat fruit slecht voor je is op internet.

Dus trek je geen fuck aan wat iemand op internet zegt, en praat met je huisarts, mits je daar een goede verstandhouding mee hebt.

Die weet ook niet alles, maar heeft wel eerlijke praktijkervaring.



En dat zeg ik op internet, dus het advies is ook niets waard.
En het kenmerk van een narcist is dat hij/zij zelf nergens last van heeft.
Ja, ga es met iemand praten! Een professional wel te verstaan.

Is denk ik fijner voor je als hier slechts een deel van je zelf te belichten. Daarbij denk ik dat het handiger is om de diagnostiek nog es te laten doen en nu door iemand die er net even wat meer van af weet als jijzelf.

Wat heb je te verliezen?
Een echte narcist zal nooit hulp zoeken of denken dat er iets mis is met hem of haar. De wereld is gek, de narcist mankeert niets.



Zoek hulp en stop met zelf diagnosticeren
Laat een psychiater beoordelen wat jou mankeert. Als ik google moet geloven ben ik rijp om mijn graf alvast te graven.
Alle reacties Link kopieren
[quote]mallebeppie schreef op 01 oktober 2016 @ 14:19:

Een echte narcist zal nooit hulp zoeken of denken dat er iets mis is met hem of haar. De wereld is gek, de narcist mankeert niets.



Dit klopt in zijn algemeenheid, echter werkmatig werk ik veel met mensen met deze stoornis en er zijn erbij die wel in een bepaalde mate een gewetensfunctie hebben. Al dan niet omdat ze die ook weer gebruiken om dit in te zetten om er zelf beter te worden.



To, je kunt niet zelf een diagnose stellen en elk mens heeft bepaalde kenmerken van meerdere stoornissen. Zoek hulp, niet om er vanaf te komen maar om met je beperkingen te leren omgaan.
quote:Phaedra_ schreef op 01 oktober 2016 @ 14:17:

En het kenmerk van een narcist is dat hij/zij zelf nergens last van heeft.

Inderdaad, je zou denk ik al de 1e narcist zijn die bang is of zegt een narcist te zijn.

Ook zeg je dat je bang bent om dingen fout te doen, tegenover wie? Narcisten zijn namelijk niet emphatisch dus het zal ze een rotzorg zijn wat iemand van ze vindt.

Bovendien vinden narcisten zichzelf helemaal geweldig, dus ik weet uberhaupt niet hoe je aan die diagnose komt.

Maar goed ik ben geen psychiater, als je het weten wil laat je dan diagnostiseren.
quote:Alicemorgan82 schreef op 01 oktober 2016 @ 15:03:

[...]



Inderdaad, je zou denk ik al de 1e narcist zijn die bang is of zegt een narcist te zijn.

Ook zeg je dat je bang bent om dingen fout te doen, tegenover wie? Narcisten zijn namelijk niet emphatisch dus het zal ze een rotzorg zijn wat iemand van ze vindt.

Bovendien vinden narcisten zichzelf helemaal geweldig, dus ik weet uberhaupt niet hoe je aan die diagnose komt.

Maar goed ik ben geen psychiater, als je het weten wil laat je dan diagnostiseren.Volgens mij hebben narcisten vooral iemand anders nodig om zich helemaal geweldig te vinden.
Oei, ga echt niet zelf dokteren op deze manier. Straks praat je jezelf iets aan wat je helemaal niet hebt en ik denk niet dat dat in jouw belang is. Ga naar een psycholoog en ga bespreken waar je last van hebt en wat je anders zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je deze diagnose gekregen van een professional?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
http://www.psychischegezo ... onlijkheidsstoornis?tab=3



(Is nog niet helemaal een goede diagnose.

Heb um voor de lol zelf ook ff gedaan, kom niet erg in de buurt. Jammer want ik heb veel te veel empathie, minder tot geen zou lekker rustig zijn )
quote:Phaedra_ schreef op 01 oktober 2016 @ 15:04:

[...]



Volgens mij hebben narcisten vooral iemand anders nodig om zich helemaal geweldig te vinden.

Dat is ook een kenmerk ja, er zijn er meer.

Is jaren terug maar ik heb een vriendin gehad die dat had. Werkelijk verschrikkelijk...

Hele charmante personen die erg leuk lijken totdat je ze echt kent...dan slopen ze je zo ongeveer. Ik kan het niet anders omschrijven...
quote:Alicemorgan82 schreef op 01 oktober 2016 @ 15:51:

[...]



Dat is ook een kenmerk ja, er zijn er meer.

Is jaren terug maar ik heb een vriendin gehad die dat had. Werkelijk verschrikkelijk...

Hele charmante personen die erg leuk lijken totdat je ze echt kent...dan slopen ze je zo ongeveer. Ik kan het niet anders omschrijven...Ik weet het. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf gaat zoeken naar narcisme en hulp vraagt heb je het hoogst ws niet.
quote:keukenstoel schreef op 01 oktober 2016 @ 16:13:

Als je zelf gaat zoeken naar narcisme en hulp vraagt heb je het hoogst ws niet.

Pcies. Narcisten zijn daar veel te arrogant voor.

(Narcissus vond zichzelf zo knap dat ie verzoop in zn eigen spiegelbeeld in een plas water . Zo komt TO niet bepaald over, mjah ik ben geen Sigmund Freud)
Alle reacties Link kopieren
Vrijwel iedereen heeft narcistisch trekjes. De een meer dan de ander. Dus dat je op internet wat herkent, is niet zo raar. Degenen die echt een nps hebben, herkennen dit niet bij zichzelf.

Mogelijk ben jij beschadigd door je verleden. Zoek hulp via je huisarts en vertel wat je dwars zit in het dagelijkse leven. Bijvoorbeeld dat je merkt dat sociaal contact met anderen lastig is. Of dat je geen relatie durft aan te gaan omdat je denkt dat er iets mis met je is.
Only dead fish go with the flow
quote:Enn schreef op 01 oktober 2016 @ 15:38:

Heb je deze diagnose gekregen van een professional?



Je hebt de OP niet gelezen?



Nee.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt niet narcistisch. Vergeet de zelfdiagnose en ga naar een psycholoog.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
als je je zorgen maakt over wat anderen van je vinden dan lijkt het me sterk dat je een narcistische persoonlijkheidstoornis hebt
voor een echte diagnose kan je beter naar een professional gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:want ik gewoon een normaal, leuk, liefdevol en simpel levenEen narcist wil zeker geen simpel leven en wat hij onder liefdevol en leuk verstaat is voor anderen niet te harden zo liefdeloos.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lieve J.,



Ten eerste vind ik het super stoer van je dat je hierover durft te schrijven, zeker omdat het jezelf betreft. Narcisten zijn inderdaad niet de beste mensen. Wat zeg ik? Er valt vaak geen schip met hen te bezeilen. Dat is precies waarom ik niet denk dat jij die persoonlijkheidsstoornis bezit.



Mijn moeder is een narcist. Ze zorgt dat ze altijd in het middelpunt van de belangstelling staat en gaat over lijken als het moet om dat te bereiken. Mijn moeder vindt zichzelf het meest belangrijk, onmisbaar en heeft daardoor recht op meer dingen of privileges dan anderen. Spijt kent ze niet. Als ze ergens schuld aan heeft, weet ze de situatie zo te verdraaien dat het verwijt bij anderen komt te liggen. Spijt kent ze niet. Mensen die ze niet mag, weet ze op slinkse wijze te verwijderen uit haar omgeving. Voor buitenstaanders lijkt ze perfect, maar het is één manipulatieve schijnvertoning. Ze gebruikt mensen voor haar eigen gewin.



Nu terug naar wat jij schrijft. Het feit alleen al dat je je schaamt en in staat bent om schuld te voelen, maaakt je GEEN narcist. Jij wil jezelf verbeteren; narcisten vinden zichzelf al perfect en dus moeten anderen zichzelf gaan aanpassen in hen beleving. Je schrijft dat je liefdevol wil zijn, maar narcisten vinden dat helemaal niet belangrijk! Zij willen slechts hun zin krijgen, altijd, in kleine en grote dingen. De manier waarop jij zo eerlijk op jezelf reflecteert is een hele waardige eigenschap die narcisten niet bezitten.



Natuurlijk is het mogelijk dat je een trauma heb overgehouden aan je problematische verleden, maar een narcistische persoonlijkheid...nee, daar ben je veel te eerlijk en schuldbewust voor. Wellicht kan een psychiater of psycholoog je verder helpen met de ontdekking naar jezelf, maar maak je alsjeblieft niet zo'n zorgen meer. Er schuilt een heel goed vredelievend mens in jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven