Paniek door de herbelevingen

26-11-2016 17:04 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.



Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).



Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.



Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.



Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??



Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
EMDR is een heel goed hulpmiddel die ervoor zorgt dat die herbelevingen en gedachten en gevoelens weggaan/afzwakken. Hier zou ik goed op vertrouwen.



Het is dapper van je dat je dit probeert te delen. Probeer in ieder geval je vast te houden aan een ding wat je leven goed maakt. Probeer hier aan te denken zodra je je niet goed voelt. Het is niet de oplossing maar zal je misschien wel comfort bieden
voor jou TO.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot allemaal.

Verontschuldig je niet over hoe je dit opgeschreven hebt, het is heel helder.

Onthou goed dat die eetbuien, het overgeven, snijden en dissociëren je nooit echt geholpen hebben. Ga niet voor de quick fix maar blijf standvastig. Goed dat je hulp zoekt hoor, hou vol en hou een open vizier. Blijf praten.

Vergeet ook niet dat de zwangerschapshormonen je soms echt parten kunnen spelen.

De tijd kan een hoop voor je doen, het heelt, langzaam maar het heelt.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
+1 voor emdr
Alle reacties Link kopieren
Heartattack & lilalinda, ik heb weinig vertrouwen in EMDR door mijn eerste ervaring ermee. De behandeling op zich klinkt goed en is fantastisch als het werkt. Helaas de eerste keer dat ik het kreeg, was ik begin 20 en wilde ik de psycholoog niet teleurstellen.. Ik ga nu vooraf proberen dit aan te geven, dat dit een van mijn valkuilen is en hoop dat daardoor de behandeling ditmaal wel effect zal hebben.



HeartAttack, vasthouden aan wat mijn leven goed maakt is op de momenten van paniek vreselijk lastig, ik overzie het dan niet meer. Dat wat goed lijkt op mijn goede momenten lijkt dan ook vertekend en zwart: bijvoorbeeld het idee dat mensen beter af zijn zonder mij.



Bedankt voor het meedenken!



Carmiggelt dankjewel



Portishead dankjewel, gelukkig is het te volgen allemaal. Het is heel moeilijk te geloven dat die dingen mij nooit echt geholpen hebben, want voor dat moment hielpen ze wel.. ook al is het een quick fix, het helpt even tegen de pijn, de angst..



Ik wéét dat ik standvastig moet zijn, maar het is een strijd, waarbij ik het gevoel heb dat nooit te winnen, het komt altijd terug in moeilijke periodes, waardoor ik mezelf weer enorm zwak vindt en dit het alleen maar versterkt. Het idee van de vicieuze cirkel begrijp ik goed, immers zo vaak zelf ervaren. Die ervaringen helpen me nu om er niet in te trappen, want om er dan weer mee te stoppen is nog moeilijker.



Terwijl mijn hoofd schreeuwt: een keer overgeven kan geen kwaad, stop die vinger nou maar in je keel, morgen proberen we het opnieuw.. het is vreselijk verleidelijk om toe te geven hieraan, ik weet niet meer hoe ik het strijden vol kan houden, ik ben er zo moe van.

Wat betreft de hormonen heeft de huisarts mij ook toegesproken en dit uitgelegd, bedankt voor met meedenken!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Dikke knuffel TO. Ik heb zelf ook heel erg last gehad van herbelevingen na een langdurige traumatische periode. EMDR heeft wonderen voor mij gedaan.



Weet je partner af van je trauma uit je kindertijd? Wat bij mij heel erg hielp is wanneer ik last had van automutilatiedrang mijn partner langs te laten komen. Ik durfde mijzelf geen pijn te doen als hij in de buurt was. Laat je gedachten je niet overhalen tot impulsief gedrag, lieve TO. Ook al weet ik dat het moeilijk is.

Angst en paniek herkenbaar en in mijn ervaring nog het lastigste om mee te dealen. De angst is bij mij nog niet helemaal verdwenen, maar wel sterk verminderd door EMDR. Mediteren, ademhalingstechnieken werkt voor mij voor paniekaanvallen thuis. Dit is helaas even schouders eronder en gaan. Verder proberen zoveel mogelijk afleiding te zoeken.



TO, je bent ontzettend sterk door hulp te zoeken. Deze hulp gaat jou helpen, echt waar. De toekomst gaat er rooskleurig voor je uitzien, houd je vast aan die gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Kun je ter ondersteuning tot de therapie start terecht bij je huisarts?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Pam_Grier, wel goed te horen dat de therapie jou zo goed geholpen heeft, geeft me wel hoop. Wat ik tevens moeilijk vind aan EMDR is dat ik van alles moest verwoorden, benoemen waar ik aan dacht. Maar die woorden kan ik niet vinden, ik durf heel veel niet uit te spreken.. dus de EMDR lukte daardoor ook niet. Dat is nu opnieuw mijn angst.



Mijn vriend en ik wonen samen en als ik toe zou geven aan het gedrag, doe ik het stiekem, bijvoorbeeld op het toilet. Tot dusver houd ik het vol zonder het gedrag en ik had begrepen dat de paniek dan minder zou worden, 'want ook zondet over te geven/te snijden verdwijnt het weer', maar die ervaring heb ik dus niet. Ook daardoor is het steeds moeilijker vol te houden, ik zou zo graag even rust ervaren, even kunnen ontsnappen uit deze situatie.



Dankjewel voor alle tips. Dapper ook van jou dat je het aangegaan bent en er zo goed uitgekomen bent



Viva-amber: tot ik de keuze heb gemaakt om te starten en ook tijdens de EMDR kan ik godzijdank bij mijn nieuwe psycholoog (heb haar sinds de gebeurtenis van deze maand) terecht. Helaas maar 1 keer in de 2 of zelfs 3 weken en die periode is soms veel te lang, maar ik voel me zo'n zwakkeling als ik dat zal aangeven dus durf het niet. Vind het al heel fijn dat ik haar een of twee keer in de maand zie en wil dat niet verliezen..
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, snij jezelf alsjeblieft niet meer, want je weet zelf, de opluchting is maar voor korte duur. Probeer jezelf open te stellen voor de therapie, want wat zou je daardoor verliezen, het is de moeite waard om te proberen. EMDR zou een oplossing kunnen zijn, en als dat niet zo is, heb je het toch geprobeerd. Je weet zelf dat snijden en overgeven jou de oplossing van de problemen niet zal brengen. Daarom lieverd, probeer eerst andere oplossingen die jou geen schade toebrengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je alles inzet wat je kan om het goed te redden en jezelf 'heel' te houden. Daarvoor alle respect. Dan nog kan het zijn dat het even te zwaar is om het allemaal te dragen vóór je aan EMDR kan beginnen.



Is bij HA vragen om overbruggende medicatie een optie?



Mijn ervaring met EMDR is juist weinig taal. In een paar steekwoorden ging ik van beeld naar beeld....van gevoel naar gevoel. Ik heb weinig verteld en deed het vooral allemaal zelf.



Let erop dat je je lijf 'meeneemt' in de EMDR. Dit om later aanhoudende lijfsherbelevingen te voorkomen.



Vind het naar voor je, wat je allemaal hebt moeten meemaken. Hoop dat je trots bent op jezelf want het vereist nogal wat om jezelf goede zorg te gunnen, regelen en aan te gaan...



Oh en een beetje consumenten denken tav therapie en wat je nodig hebt is vaak best handig. Als iets niet bij je past, verder zoeken. Er is meer mogelijk dan je denkt. Je hoeft bij jezelf geen schade aan te richten door een methodiek of persoon die niet goed voor je is...
Alle reacties Link kopieren
EMDR is een hele goede manier om diepgaande angsten aan te pakken.

Kun jij niet bij een andere psycholoog terecht alvorens de therapie begint?

Mijn psycholoog had ook een hele lange wachtlijst maar ter overbrugging mocht ik bij een ziekenhuis psycholoog terecht.

Deze was zo fantastisch dat ik uiteindelijk bij hem ben gebleven.



Neem contact op met de huisarts, vaak is er meer mogelijk dan dat je zou denken.

Misschien kan de huisarts een spoed verwijzing aanvragen bij de plaatselijke ggz ...
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Heftig verhaal..



ik wil je niet bang maken maar Emdr zorgt vaak juist voor meer herbelevingen.



Ik zou gaan sporten/bewegen/zwemmen/naar de sauna/muziekof naar haptonoom misschien
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 26 november 2016 @ 19:40:

Heftig verhaal..



ik wil je niet bang maken maar Emdr zorgt vaak juist voor meer herbelevingen.



Ik zou gaan sporten/bewegen/zwemmen/naar de sauna/muziekof naar haptonoom misschienKlopt, maar juist dat maakt vaak dat de hersenen ingrijpende gebeurtenissen kunnen verwerken. Dat is echt duidelijk wetenschappelijk bewezen.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
quote:nini28 schreef op 26 november 2016 @ 19:44:

[...]



Klopt, maar juist dat maakt vaak dat de hersenen ingrijpende gebeurtenissen kunnen verwerken. Dat is echt duidelijk wetenschappelijk bewezen.Ja het brengt de verwerking op gang. Die gaat ook nog door na de emdr. Maar mijn ervaring is wel dat emdr hele ladingen emoties in één klap uit de weg kan ruimen. Het is alleen dat verwerken in vlagen gaat. Als je de ene emotie hebt gehad, dan komt de volgende. Dus je bent er wel even mee bezig maar het gaat écht sneller dan op eigen kracht. Zeker als je ook nog last hebt van dissociatie en herbelevingen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is ook dat je laten overspoelen door die nare gevoelens helpt om te kunnen kalmeren. Vechten maakt dat het langer duurt voordat het zakt. Ik heb perioden gehad dat ik uren aan een mezelf heb laten overspoelen maar uiteindelijk bracht het rust (tot de volgende trigger).



Sterkte, je kunt dit, echt. Als kind kun je maar een fractie handelen van wat je als volwassene aankunt. Dat zul je vanzelf gaan ondervinden als je het toelaat.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Sterkte TO, ik heb helaas geen tips
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb een moeilijke avond, maar het is helpend om dit te lezen. Ik ga komende week waarschijnlijk aangeven dat ik EMDR wil, mits ik bij mijn vertrouwde psycholoog kan blijven ondertussen en ik eerst een paar gesprekken met degene die het uitvoert kan hebben. Zonder vertrouwen zal ik weer in dezelfde valkuilen stappen en daar help ik niemand verder mee.



@Hanke, poeh, wellicht is het nu te zwaar, ook daar ben ik angstig voor. Tevens merk ik dat het nu wel het moment kan zijn. Altijd ben ik er voor weggelopen, altijd in het oude gedrag vervallen en nu is het wellicht de tijd om te verwerken. Medicatie heb ik aan gedacht, maar niemand heeft dat genoemd (huisarts niet, psycholoog niet), dus gek om daar zelf over te beginnen?

Als je het hebt over EMDR en weinig taal, kan ik je volgen. Maar van beeld naar beeld werd van mij wel verwacht te benoemen: 'welk cijfer heeft het nu, wat merk je nu, wat zie je nu' en daar liep ik compleet op vast. Want dat wat ik zag en merkte, die beelden, wilde ik niet onder woorden brengen.

Dan het meenemen van mijn lijf, zie ik ook problematisch in. Bij haptonomie liep ik ook compleet vast.



Trots op mezelf ben ik niet, het tegenovergestelde des te meer. Het voelt mislukt dat ik nu nog steeds bezig ben met gebeurtenissen die 20 jaar geleden gebeurd zijn. De goede zorg aan mezelf gunnen, regelen en aangaan zorgt nu ook voor getrek van het oude gedrag, die schreeuwt des te harder: je mag dit niet doen, stop met lief zijn voor jezelf en pak dat mes. Ik vind het retezwaar vechten.



@miedo, ik twijfel enorm, ik ga het volgende week nogmaals goed bespreken met mijn psycholoog. Haptonomie kon ik al niet aan, laat staan EMDR. De andere activiteiten die jij noemt, zorgen niet voor vermindering van de herbelevingen helaas.



@VivaFleur, je hebt 100 procent gelijk, ik voel aan alles dat ik het aan moet gaan. En dan doe ik dat, maar tot een bepaald niveau. Want de angst wordt overheersend en de ene uitvlucht naar de andere passeert. En ik weet wel waarom, want als ik er door heen ga, meer en meer, komen er ook meer en meer herinneringen die ik weggedrukt heb en niet meer wil zien, niet meer wil beleven. Het is te ranzig, te slecht, waar ik bij betrokken ben geweest, dat moet uit mijn systeem en als ik het toelaat, ga ik er juist naar toe en zie ik die ranzigheid opnieuw en opnieuw en opnieuw. Het maakt me ziek, ik verafschuw mezelf dat ik daaraan meegewerkt heb.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Het mooie van emdr is dat je in zult gaan zien dat je echt hebt gedaan toen wat het beste leek om te kunnen overleven op dat moment. Hoe teagisch het ook was dat jij onderdeel was van de delicten.



Het is zeker niet gek om over medicatie te beginnen. Klantdenken...



Ook de onwil benoemen mag he. Het is wasrschijnlijk ook onderdeel van het trauma en het overleven geweest, het zwijgen.



Ook de strijd van niet vernederd/diep geraakt/kapot gemaakt worden kan goed zijn om mee te nemen in emdr. De woede die dan los komt kan heel veel levensenergie en gezonde eigenwil geven.
Alle reacties Link kopieren
Nu na emdr heb ik wel incidenteel nog herbelevingen maar -op 1 weekend in het jaar na- geen dagenlang overspoelende herbelevingen. Weet hoe hel het is. Snap nu nog niet hoe ik dat doorstaan heb. Voelde me toen alleen maar falen. Nu pas zie ik wat een taaie volhouder ik was en dat ik geen schuld had om ziek te worden van de bizarre dingen die gewoon waren in mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Mooi Hanke, dan zie ik het wel zitten, als het wordt hoe jij het typt.. Woede, zelfs boosheid, heb ik nog nooit gevoeld richting de gebeurtenissen, anderen. Enkel richting mezelf. Wat ook het willen snijden verklaart.



Sorry voor de eventuele trigger nu, maar sommige beelden doen teveel pijn en roepen teveel angst op, wat hij vaak deed was het in de auto achterin met kinderslot erop, ik wilde wel weg maar het was onmogelijk. Wat hij ook deed was eerst bezig gaan met een meisje jonger dan ik, twee jaar schat ik en ik kon alleen maar wachten totdat ik hetzelfde moest ondergaan en daarna was het klaar, voor even dan, ik walg ervan, ik kan mezelf wel wat aandoen om dit niet meer te zien
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Het is een hel en ontsnappen lukt net als vroeger niet, nu kan ik in elk geval zelf het heft in handen nemen door iets te doen tegen deze herbelevingen maar ook dat is verkeerd, sta machteloos.

Falen is het wat ik doe, helaas.



Hanke je bericht biedt hoop, ik hou me daar aan vast, enorm bedankt.

Sorry voor mijn geklaag.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
En de grote overspoelende angst en schuldgevoel
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 27 november 2016 @ 00:27:

@VivaFleur, je hebt 100 procent gelijk, ik voel aan alles dat ik het aan moet gaan. En dan doe ik dat, maar tot een bepaald niveau. Want de angst wordt overheersend en de ene uitvlucht naar de andere passeert. En ik weet wel waarom, want als ik er door heen ga, meer en meer, komen er ook meer en meer herinneringen die ik weggedrukt heb en niet meer wil zien, niet meer wil beleven.



Daarom vond ik die emdr ook zo fijn. Omdat je ze echt weg kan werken daarmee. Het is ook zo dat je er maar tot een bepaalde niveau er doorheen kan gaan. Bij mij beschermde mijn lijf zichzelf tegen teveel tegelijk (oa dissociatie). Ik heb daar op de een of andere manier veel vertrouwen in gehad en ik heb op dat gebied blind vertrouwen in mijn lijf gehad. Besef me ook dat dit niet voor iedereen geldt of werkt.

Die uitvluchten die je voelt kunnen heel goed bij het trauma horen. Heb je wel eens van hier en nu oefeningen gehoord? Bij een herbeleving reageert je lijf alsof je weer in een vroegere traumatische situatie bent. Je kunt ervoor kiezen om een stukje hiervan te verwerken maar je kunt ook een hier en nu oefening doen. Een hier en nu oefening houdt in dat je jezelf weer bewust maakt waar je eigenlijk bent. Namelijk veilig thuis, met .... (vul in personen) samen, ik ben (aantal jaar) oud etc. Bij mij hielp dit als ik er niet meer uitkwam. Zeker het hardop in gedachten zeggen waar je bent hielp mij om te beseffen dat ik nu veilig ben. De vloer of de muur voelen kan ook helpen. Dat is voor iedereen anders. Het is zeg maar een soort brain reset, tenminste zo ervoer ik het. In het begin was het even oefenen met wat nu voor mij hielp, blijf vooral proberen. Het leidt in ieder geval af van hetgeen je zo van streek maakt.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 27 november 2016 @ 00:27:

Als je het hebt over EMDR en weinig taal, kan ik je volgen. Maar van beeld naar beeld werd van mij wel verwacht te benoemen: 'welk cijfer heeft het nu, wat merk je nu, wat zie je nu' en daar liep ik compleet op vast. Want dat wat ik zag en merkte, die beelden, wilde ik niet onder woorden brengen.



Bij EMDR mag je elk gedachten spoor dat voorbij komt volgen. Als dat bijvoorbeeld gedachten zijn als 'dit durf ik niet te zeggen' dan mag je ook dit benoemen. Zoals Hanke zegt, kan ook dit onderdeel van het trauma zijn. Het gaat niet alleen om de beelden maar vooral wat er in je opkomt. Ook als je denkt dat de therapeut iets van je verwacht. Mijn ervaring is dat je begint met een beeld maar dat ik daarna steeds afweek naar, voor mij, totaal onlogische gedachten die ogenschijnlijk niets met het trauma te maken hadden. Dat had het achteraf gezien vaak wel maar het is niet erg als je wel zou afdwalen. Ik begreep dat op dat moment niet en dat hoeft ook niet. Ik had tijdens de emdr vaak het gevoel het niet goed te doen omdat ik steeds weg ging bij de beelden en totaal andere dingen in mij opkwamen. De therapeut heeft me geloof ik wel 20x keer gezegd dat dit bij het proces hoort. Je mag totaal je eigen gedachten kronkels volgen dus.. Om de zoveel minuten vraagt de therapeut je terug te gaan naar het beeld en mag je opnieuw je gedachtekronkels volgen. Net zolang totdat het cijfer zakt.



Probeer dit te bespreken met je therapeut. Hij of zij kan je hier door heen helpen zonder dat je teveel moet vertellen. Ik heb echt af en toe geruststelling nodig gehad, en heb uiteindelijk maar heel weinig van het gebeuren zelf verteld. Het ging veel meer over mijn beleving die van de hak op de tak ging.
Doubt kills more dreams than failure ever will

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven