Paniek door de herbelevingen - deel II

23-12-2016 22:17 3015 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Op 26 nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar deel 2. De originele post was:



Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.



Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).



Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.



Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.



Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??



Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.



Link naar het vorige topic:

Paniek door de herbelevingen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk wordt deel II net zo mooi als het oorspronkelijke topic!



Al een beetje rustiger, Knuffel?


Op heel veel postjes en heel veel stapjes voorwaarts Knuffelbeertjes!
Alle reacties Link kopieren
Gevonden!



Heb de neiging om te melden dat dit topic mede mogelijk gemaakt is door Rituals



Hopelijk is dit topic net zo waardevol voor je als deel 1. Super wat je doet wat je doet en hoe je het aanpakt....
Alle reacties Link kopieren
Gedaan, Knuf.



Ik wens je een heel mooi, fijn, veilig topic toe met steeds weer stapjes op de weg van heling.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ahh jullie zijn zo lief. Hoop dat jullie de nieuwe OP goed lezen





Hanke, uiteraard heb ik onze sponsor genoemd

(begin me af te vragen hoeveel aandelen Pruttel d'r in heeft)
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tobbert schreef op 23 december 2016 @ 22:21:

Hopelijk wordt deel II net zo mooi als het oorspronkelijke topic!



Al een beetje rustiger, Knuffel?

Met jullie hulp moet dat wel goed komen

Rustiger niet, wel meer helder.

Kan nu inzien dat therapeut het goed bedoelde..

maar blijf de angst in mijn lichaam houden...
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Mooie openingspost Knuf!
Tjezus, wat vals
Ja, inderdaad, mooie opening

Goed begin van een mooi topic!
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 23 december 2016 @ 22:31:

[...]



Met jullie hulp moet dat wel goed komen

Rustiger niet, wel meer helder.

Kan nu inzien dat therapeut het goed bedoelde..

maar blijf de angst in mijn lichaam houden...

Helderder is al één ding, da's goed. Die angst gaat je lichaam ook wel weer uit, maar die alarmstofjes zitten nu nog volop in je lijf. Duurt even voor ze afgebroken zijn. Daar helpen je medicijnen je bovendien ook mee.



Is je vriend al thuis?
Gevonden!



EV ik heb even geen (wijze) worden, maar denk alleen heel sterk blijf bij jezelf. Dikke



Ik mag even niet meer over mezelf schrijven hier (of waar dan ook), de komende dagen moet ik zorgen voor een fijne kerst voor de kinderen, zij staan even centraal (ik wel niet dat ze ooit zo verdrietig kunnen worden van kerst als ik nog steeds wordt). Ik lees wel mee, zal proberen af en toe even binnen te stappen, maar de inhoud komt wel weer na de kerst. Inhoudelijk reageren en de kerst fijn maken lukken me niet tegelijk. Mijn gevoel moet echt even zoveel als mogelijk is op slot.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Sunemom, ik wens je heel veel kracht toe. Hard werken is het hé, om jezelf bij elkaar te houden. Sterkte. Ik hoop op wat lichtpuntjes voor je tijdens deze dagen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos




Hier jullie cheerleader met aandelen in Rituals



Sun, lieverd, jij weet natuurlijk zelf wat het beste werkt voor jou om boven water te blijven met kerst.... maar je bent wel erg streng voor jezelf. Is het niet beter om een kwartiertje ( hier stond eerst uurtje, maar dat is denk ik wel heel enorm in jouw beleving ) per dag juist wel aan jezelf te denken? Ik vind het zo erg voor je dat je "op slot" moet
Alle reacties Link kopieren
Sunemom, heel veel sterkte komende dagen. Ik weet zeker dat je er voor je kinderen mooie dagen van weet te maken, en hoop van harte dat je er zelf ook een beetje van (mag en) kan genieten.
Alle reacties Link kopieren
Maarre... bij wie ligt er een rituals pakketje voor haarzelf onder de kerstboom?
Alle reacties Link kopieren
Tobbert, ja ik denk dat het misschien wel door de medicatie minder heftig kon worden.. Het was even heel erg, maar op een schaal van 1 tot 10 (10 is het ergst) nu al een 8 en dat is winst. Vriend is thuis, maar lukt me even niet goed contact te maken. Even eruit met anderen heeft hem wel goed gedaan



Sunemom, heel veel sterkte komende dagen, ik zal aan jou denken en stuur je heel veel kracht, liefde en lichtpuntjes in deze periode



Elmervrouw kun je iets met de opmerkingen hier of wil je het er even niet over hebben? Hoop dat je je wat rustiger voelt, en vooral wat positiever over jezelf



Ik lees dat sommigen even afstand nemen ivm de kerstdagen, dat begrijp ik wel. Ik ben ook aan het bedenken hoe ik kerst moet doorkomen. Probeer het positief te bekijken, maar vind het heel, heel moeilijk dit jaar. Mag niet klagen, want heb zo enorm veel om dankbaar voor te zijn. Het voelt dus ook slecht om er hier over te schrijven, zeker omdat er zoveel anderen zijn met zoveel meer verdriet.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Geen ritualspakketje hier voor mij, maar wel een hele fijne knuffel (uitgezocht door zoon voor mij) en een klein zakje sneeuwamandelen (uitgezocht door dochter voor mij).



En verder weet niemand wat ze krijgen (en ik weet alle cadeautjes). Ik kan bijna niet wachten op hun gezichtjes als ze mogen uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
Intussen wat zitten sparren met iemand....... en ik begin te zien dat ik in de war raak en mezelf kwijtraak, als de ander zielig gaat doen als ik voor mezelf opkom en tegenreactie geef. Precies dat wat bij ons thuis ook gebeurde (het zielig doen dus). Daar ben ik zo van in de war geraakt, ik raakte ook heel het contact met mijn eigen gevoel kwijt. Dat gebeurt nu ook als ik niet oplet. Goed dat ik het er met iemand over had. Ik zie nu dat dat een grote trigger is. Dan ga ik me verplicht voelen om het voor die ander weer 'goed' te maken. Zoals ik thuis ook deed. Alles maar proberen te fixen en te reguleren. Maar waar bleef ik? Wie zorgde er voor mij?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Dat is goud Sun, die koppies



Niks onder de boom hier, wij doen aan Sinterklaas Maar..... Ik was vanavond even een beetje uit het veld geslagen ivm tijd tekort voor alles wat ik nog moest regelen en toen heeft mijn lief voor mij een prachtige etagere gehaald ( voor in mijn kamer, om Rituals en zo op te zetten ) Dus dat is stiekem wel een soort kerstkadootje.



Morgen het laatste vakje van mijn kalender
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 23 december 2016 @ 22:55:

Geen ritualspakketje hier voor mij, maar .......



En verder weet niemand wat ze krijgen (en ik weet alle cadeautjes). Ik kan bijna niet wachten op hun gezichtjes als ze mogen uitpakken.Oh wat hartverwarmend dit Wat fijn dat je 2 zulke lieverds hebt en wat hebben ze het getroffen met jou als moeder. Ik hoop dat je af en toe een moment rust weet te pakken
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Dank je knuffel en lieverds zijn het zeer zeer zeker!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmervrouw schreef op 23 december 2016 @ 22:57:

Goed dat ik het er met iemand over had. Ja! Echt super goed van jou Elmervrouw, mijn complimenten, topper! Dikke knuffel voor de moeilijke, maar rake inzichten
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ahh Pruttel wat een schat die vriend van jou.

Ik zie het al helemaal voor me zo'n etagere met Rituals en zo erop



Ik ga morgen proberen wat te kopen Tobbert

Ga er dan vaak naar kijken tijdens de kerstdagen

(en waar mogelijk lekker douchen/badderen)

en bedenken dat ik het maar getroffen heb met mijn leventje....
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Elmervrouw, mijn twee centen: de meeste mensen verdienen een tweede kans, maar sommige mensen niet.



Iemand die willens en wetens het leven en de gevoelens van iemand anders compleet verwoest en zo vertrapt is een slecht mens. Daar moet je als goed en lief mens bij uit de buurt blijven. Die mensen brengen je niets dan slechte dingen.



Sorry, harde woorden en misschien iets te confronterend, ik wil het wel weer weghalen als je je er ongemakkelijk door voelt, maar ik kan het niet, niet zeggen.



Ik zou het liefst nu even een avondje bij je op de bank komen chillen. Neem ik mijn eigen dekentje mee en mijn poezentrui. Ik wil je graag beschermen tegen manipulerende mensen. Want ik doorzie die mensen altijd in no time en aan mij hebben ze een hele slechte.
Alle reacties Link kopieren
Pruttel Door jouw posts bescherm je mij ook een beetje tegen manipulerende mensen (mijn vader bijvoorbeeld). Ik weet nu iets beter te reageren en sta iets sterker. Voor mijn gevoel althans, 2de kerstdag zal ik vast wat minder sterk staan

Elmervrouw ik hoop dat je wat aan de woorden hier hebt En dat je kunt zien dat jij heel, heel goed bezig bent!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven