Paniek door de herbelevingen - deel III

16-01-2017 12:54 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Op 26 nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De intake voor de emdr is inmiddels bekend (eind januari).

De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar nu alweer deel 3. De originele post was:



Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.



Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).



Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.



Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.



Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??



Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.



Link naar deel 1:

Paniek door de herbelevingen



Link naar deel 2:

Paniek door de herbelevingen - deel II
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Knuffel ik ben trouwens nog wel benieuwd wat je van de magnesiumolie vind .

Ik vind het fijn spul. Alleen jammer dat ik nu uitslag in mn nek heb, precies waar ik het vanacht had laten zitten. Moet het dus wel echt afspoelen, is ook wel fijner want het plakt enorm.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Lieve mensen,



Een nieuw topic zie ik, ik was een paar dagen weggeweest en moest zelfs even zoeken! Gelukkig was er een link aan het einde van het oude topic

Knuffelbeertjes, wat goed dat je weer een topic hebt geopend. Ik zit helemaal niet in een situatie zoals de meesten van jullie, maar het helpt ook mij onwijs, omdat ik een vriendin heb die met ptss worsteld en ze hier (logischerwijs) niet veel over wil praten. Door te lezen hoe jullie gedachten werken, welke dingen moeilijk zijn, wat er gebeurd in je hoofd soms, dat helpt om te begrijpen wat er op zo'n moment met haar gebeurd (zij heeft nu gelukkig een rustige periode) en haar zonder al te veel domme vragen kan proberen te steunen.



Verder merk ik dat ik het topic niet bijhoudt, en nu het drukker is op mijn werk, ik 's avonds geen puf heb om bij te lezen, waarschijnlijk ook juist doordat ik niet met dezelfde dingen hoef te worstelen.

Ik kom dus ook melden dat ik jullie met enige regelmaat zal blijven volgen, maar niet meer ga proberen actief te zijn. Voor de duidelijkheid: ik vind jullie allemaal fantastische mensen ( ) en het is dus ook totaal niet om (een van) jullie of uit desinteresse.



Hierbij een heleboel knuffelbeertjes, voor iedereen die hier komt en het moeilijk heeft een:





Enne, niet vergeten he:

Als kind hoor je beschermd te worden door je ouders, niet andersom. Ookal was je nog zo'n fantistisch slim kind. Als kind kan je je ouders niet beschermen. En ben je dus ook totaal onschuldig als je dat niet hebt gedaan.



Elk stapje vooruit is er weer een
Alle reacties Link kopieren
quote:pruttel schreef op 16 januari 2017 @ 21:39:

Nee, je bent niet gewoon niet vies. Onmogelijk. Wat hij deed is vies. Maar jij niet. Een kind kan daar niet vies van worden. Wel beschadigd. En dat ben je zeker, vies, nee, nooit.



Ik vind de dader vies. Hij is slecht en dat maakt hem ongelofelijk vies en smerig.



Jij was nog maar een kind!



Had ik al gezegd dat jij echt niet vies bent?



Maar ik begrijp wel dat het zo voelt. Ik heb dat met andere dingen ( totaal onschuldig, voorbeeld: knoflook pellen, dat heb ik gevoelsmatig nog twee dagen aan mijn handen en onder mijn nagels zitten, terwijl dat natuurlijk niet zo is ) wel eens, dat je het nog "voelt". Totaal andere gradatiebdan jouw "vies" voelen, maar meer om aan te geven at je jiet gek vent dat je het zo voelt. Is een psychisch ding he Hopelijk laat de emdr het bij jou slijten.



Wat ik ook zat te bedenken, qua slijten, maar als je dat stom vind moet je maar doen of je het niet gelezen hebt.... je hebt al helemaal een nieuwe huid he. Celvernieuwing. De huid die jij nu hebt is nieuw en onaangeraakt door de dader.



Ik ga ook even aan celvernieuwing doen. Even met mijn rituals onder de douche. Een suikerscrub. Die lost op tijdens het scrubben en daarna zit er een filmpje olie op mijn huid. Zo fijn, want ik ben met dit winterse weer nogal aan het uitdrogen en afbladderen. En dan scrub ik mijn vel weer mooi fris en zacht.

Bedankt Pruttel

Het lijkt inderdaad op dat knoflook keer duizend. Vind het fijn dat je het zo vereenvoudigt want daaruit blijkt dat je het begrijpt en dat je me echt niet vies vindt ondanks wat ik geschreven heb. Heel fijn dank je wel.



Het is ook een fijn idee dat m'n huid steeds vernieuwd inderdaad.

De buikpijn die ik nu heb zit wel dieper, m'n buik lijkt het ook meegemaakt te hebben en opnieuw te voelen..? Dat klinkt vast vaag maar ik heb wel buikpijn. Dezelfde als ik als kind had, dezelfde als m'n gedachten me voor willen beschermen, met alle liefde..



Geniet van het lekkere douchen en de Rituals!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
En neeee Knuffel, je bent niet vies!

Wat een afschuwelijk dagboekfragment, die arme kleine onschudige Knuffel



Wat Pruttel schrijft van iets vies voelen, dat herken ik ook hoor. Laatst in de hondepoep gestaan. Poep aan mijn schoen, geveegd maar dat hielp niet, dus met een stokje staan pulken, later bedacht dat dat stokje op hetzelfde veld lag als de poep, misschien zat er al wat aan het stokje, ieeeuw. 8x handen gewassen... Terwijl er niets aan zat.

Bij jou en Kaitlyn en anderen was er echt viezigheid van hem op jou gekomen en vaak ook nog, brrrr. Oneindig vaak erger. Ik kan me goed voorstellen dat je dat mentaal maar niet weggewassen krijgt, omdat je er almaar aan moet denken, terwijl het eigenlijk al lang weg is. Ik duim dat de emrd gaat helpen en dit soort nog mentaal voelbare dingen eindelijk laat verdwijnen!
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaFleur schreef op 16 januari 2017 @ 21:42:

Knuffel ik ben trouwens nog wel benieuwd wat je van de magnesiumolie vind .

Ik vind het fijn spul. Alleen jammer dat ik nu uitslag in mn nek heb, precies waar ik het vanacht had laten zitten. Moet het dus wel echt afspoelen, is ook wel fijner want het plakt enorm.

Ja het plakt behoorlijk he? Maar het is heel fijn! Het gaat best wel 'diep' en ik merk het pas na 10 minuten maar het ontspant heel goed, fijn



Ik had het tussen de discussie met m'n therapeut door ook over de olie (terwijl ik het over m'n punt wilde hebben maar zij hierop door ging ). En zij vond het ook plakkerig en raadde afspoelen aan.

Ik krijg er geen uitslag van hoor, heb je sowieso een gevoelige huid?
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Hey Aaaanne wat een lieve berichten!

Ik begrijp je wel hoor, maar ga je bijdragen wel erg missen, vind ze erg waardevol en vind jou ook een fantastisch mens
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ja een beetje gevoelig denk ik. Kan sommige crèmes niet hebben maar de meeste wel. Hoe lang moet je dit laten intrekken? Ik krijg het niet echt boven water in google.



Waar heb je een discussie over gehad met de therapeut? Misschien heb je het al verteld hoor en heb ik het gemist.
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:Knuffelbeertjes schreef op 16 januari 2017 @ 22:02:

Hey Aaaanne wat een lieve berichten!

Ik begrijp je wel hoor, maar ga je bijdragen wel erg missen, vind ze erg waardevol en vind jou ook een fantastisch mens
Alle reacties Link kopieren
Xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaFleur schreef op 16 januari 2017 @ 21:16:

[...]Klein beginnen zoals er niet overheen praten. Je hebt het meteen over alle angst en al het gedoe in je hoofd. Begrijpelijk hoor want je denkt gelijk aan die hele berg. Maar bekijk het per dag. Kijk waar zich op dat moment aandient en wat je aan gevoel er laat zijn.Klein beginnen.. bekijk het per dag. Dit klinkt behapbaar. Ik realiseer me dat het me heel vaak helemaal overspoelt en dat ik dan het hele overzicht kwijtraak. Zoals vandaag dus.



Ik ga offline voor nu. Het is wel even genoeg voor vandaag. Dekentje en boek..

Oh, en wat een heerlijk plaatje is dat, met al die knuffels.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik heb even gemist waar de magnesiumolie voor is? Iets met kramp?



Ik heb wel eens magnesiumpillen gehad, tegen kramp. Ik schiet snachts nog wel eens in de kramp. Vaak mijn kaken, maar dan word ik op tijd wakker omdat ik dan knars.... kennelijk ben ik zo bang voor de tandarts dat ik wakker word zodra ik ga knarsen en mijn gebit beschadig.



Maar ik kramp ook vaak mijn kuiten. En als ik daar wakker van word is het van de pijn en al te laat... dan loop ik de volgende dag echt als een omaatje.



Mijn kat heeft mijn chips gejat. Gewoon de hele zak en ze sleept die zal nu door de hele kamer, hahaha, het beest is zo dom. Ze staat met haar poot op de zak, dus er komt niks uit. Te grappig om te zien. Maar ik zal haar nu maar even gaan helpen en een chipje voor haar pakken en dan de zak wegleggen.
Trusten lieve Elmervrouw.



En inderdaad, kleine stapjes. gun jezelf het, om kleine stapjes te mogen nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pruttel schreef op 16 januari 2017 @ 22:16:

Ik heb even gemist waar de magnesiumolie voor is? Iets met kramp?



Ik heb wel eens magnesiumpillen gehad, tegen kramp. Ik schiet snachts nog wel eens in de kramp. Vaak mijn kaken, maar dan word ik op tijd wakker omdat ik dan knars.... kennelijk ben ik zo bang voor de tandarts dat ik wakker word zodra ik ga knarsen en mijn gebit beschadig.



Maar ik kramp ook vaak mijn kuiten. En als ik daar wakker van word is het van de pijn en al te laat... dan loop ik de volgende dag echt als een omaatje.



Mijn kat heeft mijn chips gejat. Gewoon de hele zak en ze sleept die zal nu door de hele kamer, hahaha, het beest is zo dom. Ze staat met haar poot op de zak, dus er komt niks uit. Te grappig om te zien. Maar ik zal haar nu maar even gaan helpen en een chipje voor haar pakken en dan de zak wegleggen.



Ha ha ha zo leuk die katten verhalen van jouw beestjes



Die olie is voor verzuurde spieren, als ze bijv te lang gespannen zijn (zoals bij mij) of intensief gebruikt worden (bij spierpijn dus).



Vervelend die kramp in je kuiten, dat had ik vroeger vaak, pijnlijk!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Welterusten Elmervrouw

I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ja, pijnlijk, vooral omdat ik de eerste tien seconden dat ik wakker word van de pijn, te onbenullig ben om te bedenken wat ik moet doen



Over smeersels op de slaapkamer. Ik heb daar een pot vicks vaporub staan, van dat mentholspul om snachts beter te kunnen ademen bij verkoudheid. Mijn vriend had last van droge lippen, heeft die mafkees dat erop gesmeerd!! Het ziet eruit joh! Op mijn make up tafels staat echt van alles, van vaseline, tot labello, kokosolie, noem het maar op.... Maar nee, hij pakt de vicks vaporub! Had hij nog beter croma op zijn lippen kunnen smeren. Kerels
Alle reacties Link kopieren
@EV Overspoelen had ik ook vaak ja dan kun je helaas niet zoveel nee. Alleen afwachten en lief zijn voor jezelf. Goed dat je het hier wel gedeeld hebt. Slaap lekker!



@Knuffel, ja 20 minuten is wel nodig ja. Ik ben bang dat ik het tekort doe als ik het er weer afhaal. Hier nu ook een speciale magnesiumbroek en sokken anders maak ik mn bed vies .



Die discussie had ik ook laatst ook. Ik wilde uitleggen dat ik bang was gek te zijn en allemaal dingen verzon. Toen antwoorde ze lachend dat ik aan het vermijden was. Ik reageerde net als jij . Ik was heel serieus en zat echt heel erg met dat gevoel. Soms wel stom als ze dingen zo vanuit eigen perspectief zien.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Haha Pruttel.

Ik ken iemand die zich na zich goed ingesmeerd te hebben met tijgerbalsem even lekker ging badderen (wasnt me)
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ik ga een duikwedstrijd houden. Met de man met de uitgedroogde paarse bladerlippen. Wie het beste in bed kan duiken



Slaap lekker allemaal
Alle reacties Link kopieren
quote:pruttel schreef op 16 januari 2017 @ 22:29:

Over smeersels op de slaapkamer. Ik heb daar een pot vicks vaporub staan, van dat mentholspul om snachts beter te kunnen ademen bij verkoudheid. Mijn vriend had last van droge lippen, heeft die mafkees dat erop gesmeerd!! Het ziet eruit joh! Op mijn make up tafels staat echt van alles, van vaseline, tot labello, kokosolie, noem het maar op.... Maar nee, hij pakt de vicks vaporub! Had hij nog beter croma op zijn lippen kunnen smeren. Kerels

Ha ha ha jouw katten leren hun onhandigheden van je vriend, monkey see monkey do
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaFleur schreef op 16 januari 2017 @ 22:32:

@Knuffel, ja 20 minuten is wel nodig ja. Ik ben bang dat ik het tekort doe als ik het er weer afhaal. Hier nu ook een speciale magnesiumbroek en sokken anders maak ik mn bed vies .



Die discussie had ik ook laatst ook. Ik wilde uitleggen dat ik bang was gek te zijn en allemaal dingen verzon. Toen antwoorde ze lachend dat ik aan het vermijden was. Ik reageerde net als jij . Ik was heel serieus en zat echt heel erg met dat gevoel. Soms wel stom als ze dingen zo vanuit eigen perspectief zien.

Jaah nare trucjes zijn het, dat weet ik zeker.

M'n vriend ging ook nog opkomen voor haar toen ik m'n frustraties uitte. 'Had je liever dat ze het uit je hoofd gepraat had? Dat lukt toch niet, ze weet inmiddels hoe eigenwijs je bent.'

Ehh nee, maar bedankt voor je steun not
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Welterusten Pruttel

Zet 'm op (met duiken dus)
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Toch bijna weer een dag voorbij zonder te luisteren naar de gedachten

Geoefend, noodgedwongen, met het nieuwe gedrag. Me niet uit het veld laten slaan.

Bedankt alweer voor jullie steun, elke dag weer en weer, wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind.

Wel onbegrijpelijk lief en fijn en dat dus



Tuurlijk mis ik altijd schrijvers en maakt me dat onzeker en durf ik dat niet te schrijven want niemand moet zich verplicht voelen. Maar misschien moet ik dat idee ook eens uit m'n hoofd zetten

En daarnaast is het zo dat er alsnog altijd mensen zijn die wel schrijven, wat zo fijn is. Het gaat dus niet om de hoeveelheid, maar om de dynamiek.

En om de sfeer die jullie neerzetten, dankzij jullie woorden.

Lieve schrijvers, jullie maken voor een heel groot deel dit topic tot wat het is en daar kan ik jullie niet vaak genoeg voor bedanken



Trouwens, voor degenen die vanavond niet geschreven hebben of vanmiddag of vanmorgen, ik bedoel jullie net zo goed hoor Iedereen die schrijft
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je er zoveel aan hebt Knuf.

Ik ook hoor, maakt dat ik me wat minder gek voel. Heb het heel lang alleen moeten dragen.

Ik ga me insmeren met de magnesiumolie en naar bed. Welterusten!
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 16 januari 2017 @ 21:12:

[...]



Ja.. dat is het zeker. Ik vind het moeilijk erover te schrijven, want het voelt als aanstellen.

Maar als ik door de pijn heen ga, niets doe om het tegen te gaan, dan voel ik dat ik niet uit één geheel besta.

Dat door wat de dader deed, er stukken/delen in mij gevormd zijn.

Dat ik moeite heb die delen ruimte te geven, want ze altijd afgestoten heb.

Ik wil niet dat het bij mij hoort, ik wil niet dat hetgeen gebruikt is voor zijn vieze daden, onderdeel van mij is.

Ik kan nog zoveel willen, maar het is er natuurlijk wel.

En daarom helpt het om dat weg te drukken.. Nu ik dat niet meer doe, is het ondragelijk om dat te voelen.

Het is vies, slecht, gebruikt...En dit, dit gevoel staat ook zo goed beschreven in het boek Niemandskinderen. Het op deze manier kijken naar je lichaam (alsof het niet bij je hoort) is ook weer ern van de beschermingsmethoden van je geest. Evht, ik raad het boek zo van harte aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 16 januari 2017 @ 23:00:



Tuurlijk mis ik altijd schrijvers en maakt me dat onzeker en durf ik dat niet te schrijven want niemand moet zich verplicht voelen. Maar misschien moet ik dat idee ook eens uit m'n hoofd zetten Ben zeker niet weg. Maar komende weken bezig met certificering in mijn vakgebied. Dit moet natuurlijk in de avonduren want overdag werk ik 'echt'. Deadline is half februari! Ik volg jullie trouw en post waar ik kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven