Wat hielp jou uit je depressie?

01-03-2017 21:19 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil hier graag een mooi en positief topic van maken.



Ik zit middenin een ernstig depressie (aldus diagnose psycholoog) en het is soms heel moeilijk om het licht aan het einde van de tunnel te zien. Psycholoog heeft geadviseerd dat ik vooral verder ga met mijn studie, dus ik werk nu vanuit huis aan mijn verslagen. Ik heb volgende week donderdag een deadline en dat begint nu echt steeds meer op een dodenlijn te lijken... hoe dichter ik bij de deadline kom hoe minder er uit mijn vingers komt. Ik ben doodsbang om niet goed genoeg te zijn, waardoor ik helemaal blokkeer tijdens het typen van mijn verslagen. En dat terwijl het de laatste loodjes zijn... maar die zijn duidelijk het zwaarst. Ik heb een hele rits aan tegenslagen met school achter de rug en als ik zo doorga heb ik donderdag de volgende tegenslag. Ik ben daar ook enorm boos over en zou mezelf het liefst een flinke schop onder m'n kont verkopen maar ook dat heeft tot nu toe nog niet echt effect.



Ik heb psychologische hulp, maar dat is maar 1x per week (nu al 2 weken niet gehad, aangezien psych op vakantie was). Ik heb nu 5 sessies gehad, maar goed dat zet nog geen zoden aan de dijk. We zijn nu bezig met cognitieve gedragstherapie vanuit de 4 g's (gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag). En vervolgens mijn gedachtes omdraaien. Maar dat is verdomde moeilijk, als ik m'n gedachte aanpas dan nog krijg ik m'n gevoel niet mee lijkt het wel. Zal ik ook allemaal met de psycholoog bespreken hoor, maar toch.



Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft (gehad) en wat jou helpt / heeft geholpen om met depressie om te gaan / eruit te komen? Wat zorgde ervoor dat je leven weer wat mooier werd?



Edit: Mocht iemand ook een depressie hebben of een depressie hebben gehad wees dan vooral welkom om hier je verhaal te delen. Zo helpen we elkaar.
Alle reacties Link kopieren
@ikbennietgek Volgende week dinsdag waarschijnlijk m'n beoordeling. Maar ik heb gezegd dat ze er gerust langer over mogen doen, want ik heb het pas op het laatste moment ingeleverd. Had al weken eerder klaar kunnen zijn.



Oei wat een rotopdracht, vloggen! Ik kan me voorstellen dat dat nu echt nog even een brug te ver is. Je hebt ook wel veel reistijd zeg, is dat niet zwaar?



En jaaa heel herkenbaar van de psych. Ik mag donderdag weer, tel de dagen af! Alleen die huiswerkopdrachten die ik meekrijg hik ik altijd tegenaan. Dat voelt stom genoeg toch weer als een extra 'moetje'.



@SubterraneanHomesickAlien Wat leuk! Is het gelukt met je lijstje?



@toughcookie Ik ben redelijk tevreden. Ik had er nog veel meer uit kunnen halen als ik niet zo wattig in m'n kop zou zijn, maar voor wat nu in mijn mogelijkheden ligt heb ik er wel het beste uitgehaald denk ik! Maar zoals je leest vind ik het moeilijk om nu trots te zijn op mezelf. Ben nu eigenlijk alleen maar angstig voor het eindoordeel... na al die teleurstellingen in m'n studie ben ik wat voorzichtig geworden.



@sindsfromthylips Nee hoor, helemaal niet zweverig! Wat goed dat je nog maandelijks naar de psycholoog gaat joh! Dat vind ik echt een goeie. Ik ben namelijk best angstig om later terug te vallen. Ik hoop echt dat dit een eenmalig iets is in mijn leven. Zoals iedereen denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:@sindsfromthylips Nee hoor, helemaal niet zweverig! Wat goed dat je nog maandelijks naar de psycholoog gaat joh! Dat vind ik echt een goeie. Ik ben namelijk best angstig om later terug te vallen. Ik hoop echt dat dit een eenmalig iets is in mijn leven. Zoals iedereen denk ik Voor mij persoonlijk helpt het wel, omdat ik merk dat ik gevoeliger geworden ben en tegenslagen er sneller toe leiden dat ik in de put zit. Therapie helpt me dan echt weer om alles op een rijtje te zetten en dan gaat het weer goed!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je je verslagen hebt ingeleverd, fijn zeg. En naar van die droom. Heb je voldoende frisse lucht op je kamer? Van bedompte lucht kun je ook keelpijn krijgen. Kamerplanten zijn heel goed voor extra zuurstof maar die kan ik ook nooit in leven houden.



In ieder geval veel beterschap! En het is inderdaad gelukt met mijn lijstje, dank je. Heb het eerste punt ook aangepakt, heb me eindelijk ingeschreven bij de sportschool.
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
Voldoende frisse lucht op m'n kamer. De klachten zijn inmiddels weer over, dus misschien oververmoeidheid. M'n keel is altijd wel m'n gevoelige plek.



Ik kwam dit filmpje tegen van Ruby Wax.

https://www.youtube.com/watch?v=BFdI5xh3mF4



Mijn hemel... ik schrok ervan hoe herkenbaar dit is!

Vanaf 3:50... die checklist!!!!! "You imitate who you used to be" Want als je een depressie hebt, dan is het alsof je cement bent zonder persoonlijkheid... wow!



Mijn strakke planning, ik doe dat omdat ik denk dat ik dat nodig heb. Omdat ik de depressie de baas wil zijn. Maar blijkbaar is dat óók onderdeel van de depressie.



Ik voel het ook vaak, die wolk van depressie die eraan komt... wat ik dan inderdaad doe is mezelf zoveel mogelijk afleiden, vooral niet aan denken! En de gedachtes die ik wel heb, die MOETEN positief zijn! Mijn psycholoog vroeg vandaag, wat zijn dan de gedachtes die in je opkomen als je zo'n depressieve golf voelt? Maar ik heb geen flauw idee, het is meer een gevoel dan gedachtes. M'n psycholoog gaf ook niet echt antwoorden hierop. Begon weer over piekerstops, maar echt het voelt niet alsof het van piekeren komt. Het overkomt me soms ineens, zonder aanleiding lijkt het wel!



Ruby Wax zegt, zeg alles af wat je moet doen... vermijd alle mogelijke prikkels zoals licht en geluid, ga op een stoel zitten en laat het over je heen komen. Die depressieve wolk, dat is cortisol! Als reactie op angst of stress... teken dat ik over mijn grenzen heen ben gegaan dus!
Alle reacties Link kopieren
Prikkels kon ik in het begin ook niet verdragen. De radio zette ik echt niet aan. En uit werk in de auto wilde ik rust. En nog vind ik veel prikkels lastig. Inmiddels kan de radio wel af en toe aan.



Als ik weer een slechte bui heb kan ik letterlijk ziek worden. Buikpijn hoofdpijn misselijk alsof ik echt ziek ben. Hierdoor raak ik nog meer in paniek. Mij helpt het om de natuur in te gaan. Zo ben ik gisteren een uur door de weilanden en bos gefietst. Daarna was ik niet meer beroerd.



Over 1,5 week ga ik weer fulltime werken. Heb dan 3 maanden halve dagen gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed zeg dat je weer fulltime gaat werken! Daar mag je echt wel trots op zijn!



Ik ga zo ook eens een uurtje wandelen met het hondje
Alle reacties Link kopieren
Hoe was jullie weekend? En hoe gaat het verder?



Ik ben al een paar dagen erg moe en daar heb ik me maar even aan toegegeven. Erg veel geslapen dus dit weekend. Ik had me vanochtend voorgenomen om weer om 05.00 uur op te staan, maar ben nu echt helemaal uit m'n ritme. Ben nu nog steeds hartstikke moe. Dus goed, nu heb ik toch spijt dat ik niet wat strenger voor mezelf ben geweest. pfff



Ik heb wel weer wat kleine dingen gedaan die me hopelijk helpen. Ik ben met een bullet journal begonnen. Geen idee of jullie dat kennen, maar mij leek het wel handig als stok achter de deur. Daarnaast heb ik nu toch maar een studielening aangevraagd, zodat ik iets achter de hand heb mocht het slechter met me gaan.



En ik heb nu ook besloten dat ik toch ga kijken of er stagemogelijkheden zijn voor mij. Vanmiddag ga ik weer verder met bellen.



Vandaag heb ik weer een studiedagje met een vriendin. Dan zijn we elkaars stok achter de deur. Ik moet nog even moed gaan verzamelen om die kant op te gaan fietsen...



Ik wens jullie een fijne maandag!
Waarom wil je zo streng voor jezelf zijn? Houd je daarmee juist niet je rotgevoel in stand?
Wat ik gedaan heb: Gesprekken met een psycholoog, assertiviteit en cognitief gedrag. Dingen opgeschreven, proberen om het mooie te zien; een vogel die zingt, een bloemetje in bloei. Naar buiten blijven gaan, gelukkig heb ik een hond dus dan moet je wel.



Een heel fijn boek is: Denk je sterk, van Fred Sterk. Dat kan ik je echt aanraden.



Ik ben ook begonnen met haken, mezelf dat geleerd (ben nog lerende hoor )via youtube. Met haken moet je veel tellen en opletten, dan kun je niet piekeren. En ik ben gaan hardlopen, maar dat ligt nu stil. Ik ben ook altijd in de weer met verse thee, die heb ik in gezellige potjes staan en dat zijn voor mij geniet momentjes. Het zijn kleine dingen en maar voorbeelden, maar zoek iets waar je je fijn bij voelt en gun dat jezelf. In de keuken wat kokerrellen vind ik ook altijd fijn.



Met mij gaat het nu goed, maar het gaat wel wat op en af. Ik probeer me bewust te blijven van mijn handelen en doen, manier van reageren en denken. Positieve dingen schrijf ik op. En als ik me weer minder voel dan zeg ik tegen mezelf dat dat gevoel ook weer over gaat. Een wondermiddel is er helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je het moeten niet los Jempo?

Mbt school moet ik weinig van mezelf.

Ik heb een aantal deadlines die ik probeer te halen.



Over 2 maanden heb ik een studiereis van 1 nachtje.

Ik weet nog niet of ik daaraan mee wil doen.

Vind het zo lastig om echt 2 dagen uit mijn omgeving te zijn.

Verder gaat het wel redelijk, van stress krijg ik het spaans benauwd.

Morgen op mijn werk overleggen of ik daar nog een jaar stage mag lopen.

School snapt ook dat ik niet kan solliciteren voor een andere werkplek.

School vind ik dan ook echt heel zwaar.

Mensen hiervoor nog tips?
De klachten klinken allemaal zo lichamelijk zoals: misselijk, maagpijn, buikpijn, moe, moe moe...dat ik denk dat minstens de helft van de mensen die is gediagnostiseerd met een depressie veel eerder een vitamine B12 tekort heeft, of zoiets.
Ik denk dat dingen wel vaak samen komen Shisha. Bij mij was het zo dat ik heel lang met zware bloedarmoede heb rondgelopen, waardoor ik altijd met een soort van dronken gevoel rondliep en niet meer helder kon denken. Dan ben je al uit balans, en op het werk functioneerde ik ook niet goed, waardoor ik veel moppers kreeg, aan mezelf ging twijfelen enz. Dan beland je van het een in het ander. Eens bloed laten prikken is altijd een goeie tip in ieder geval, bij mij heeft dat enorm geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet zeker dat ik aan een depressie leid. De oorzaak weet ik ook wel. Bij mij komt dat echt door mijn verleden.

Aangezien ik meer mensen hoor over b12 tekort, heb ik net de huisarts gebeld.

Morgen word ik daarover teruggebeld.
Alle reacties Link kopieren
@jonidetweede Ik heb het boek besteld! Ben erg benieuwd die meditatie-oefeningen op de website vond ik wel behoorlijk zweverig. "We gaan nu de innerlijke ruimte binnen" etc.



Van die overdreven positieve opmerkingen word ik een beetje agressief. "Je gaat snel en moeiteloos leren! Je wordt niet afgeleid! Je blijft volkomen ontspannen en gebruikt je hele bewustzijn op het richten naar je studie!"



Niet zo heel erg mijn ding. Maar misschien valt dat in het boek mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbennietgek12 schreef op 13 maart 2017 @ 16:44:

Ik weet zeker dat ik aan een depressie leid. De oorzaak weet ik ook wel. Bij mij komt dat echt door mijn verleden.

Aangezien ik meer mensen hoor over b12 tekort, heb ik net de huisarts gebeld.

Morgen word ik daarover teruggebeld.



Wat zei de huisarts?



Ik zit te piekeren of ik de huisarts wel of niet zal gaan bellen straks.
quote:Jempo schreef op 14 maart 2017 @ 11:49:

@jonidetweede Ik heb het boek besteld! Ben erg benieuwd die meditatie-oefeningen op de website vond ik wel behoorlijk zweverig. "We gaan nu de innerlijke ruimte binnen" etc.



Van die overdreven positieve opmerkingen word ik een beetje agressief. "Je gaat snel en moeiteloos leren! Je wordt niet afgeleid! Je blijft volkomen ontspannen en gebruikt je hele bewustzijn op het richten naar je studie!"



Niet zo heel erg mijn ding. Maar misschien valt dat in het boek mee. Ik weet niks van die hele website, ik heb bij bol.com besteld. Het boek is niet zweverig, en er staan veel dingen in die met de psycholoog ook al besproken zijn. Maar ik vind het een fijn boek om bij de hand te hebben en af en toe eens te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip Joni! Ik ga het boek zeker lezen!



Huisartsassistente net aan de lijn, die vond het heel goed dat ik belde. De huisarts belt mij morgen terug.



Gisteren had ik een erg goede dag. Dan heb ik ineens heel veel energie en ben ik weer op m'n productieve level wat ik voor de depressie had. Helaas heb ik daardoor weer erg slecht geslapen. Om het half uur ongeveer wakker, erg vermoeiend. Heb nu het gevoel alsof ik ben wezen stappen dat had ik liever gedaan dan woelen in m'n bed haha. Ben nu bezig met meditatiepakket van Headspace en moet wel zeggen dat dat enorm goed helpt om in te slapen, maar niet om door te slapen! Door dat steeds eventjes slapen en dan weer wakker zijn ben ik vermoeider dan als ik een hele nacht wakker ben.



Ik moet ook zeggen dat ik me niet hou aan het slaaprestrictieprogramma van mijn psycholoog. Vind dat erg zwaar. Misschien moet ik dat wat serieuzer gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maris86 schreef op 13 maart 2017 @ 12:08:

Waarom wil je zo streng voor jezelf zijn? Houd je daarmee juist niet je rotgevoel in stand?Ja, misschien wel... het is heel dubbel, want ik wil ook heel graag beter worden en klem me erg vast aan alles wat me iets van houvast geeft. Het voelt echt een beetje als verdrinken, depressief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet vanmiddag na 14:00 bellen. Dus dat ga ik straks maar even doen.
Dat is het ook Jempo.



Ik herken heel veel van wat je zegt, zit er zelf nu ook middenin. Althans, nog steeds. Ik wist al dat het bij mij een langdurig traject zou worden, omdat ik in het verleden heel veel heb opgekropt.

Therapeute zie ik nu iedere week. Dat helpt veel, krijg goede steun eraan. Behandelen per keer iets waar ik behoefte aan heb.



AD slik ik niet meer. Wat mij helpt (juist wel), is het met vriendinnen en familie het erover hebben. Of juist gewoon m'n zinnen verzetten en wat leuks doen.

Ook heb ik nu een hobby, wat wel priegelwerk is, maar wel heel goed werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag m'n eindgesprek op stage en morgen gesprek op school over hoe nu verder. Het voelt alsof ik de mount everest moet gaan beklimmen.



Mijn voorstel voor nu is dat ik per augustus/september nog een paar maanden ga stagelopen. Ik heb nu alle mogelijke stageplekken binnen een reistijd van één uur benaderd, maar helaas geen succes. Ik zou nog wel kunnen zoeken naar stageplekken die verder reizen zijn, maar ik ben bang dat dat te zwaar is voor mij op dit moment.



Ik hoop maar dat school daarmee ook akkoord is.
Alle reacties Link kopieren
@peacy wat een mooie post! Mag ik vragen waarom je gestopt bent met AD?



Ik heb net lekker even een vriendin gebeld en even heel hard gejankt. Dat lucht op en tegelijkertijd is het zo rot om aan mezelf toe te geven dat het zo slecht gaat. Ik heb zoveel dromen, doe zo hard mijn best en toch voelt het alsof ik geen meter vooruit kom.
Het maakte me zieker. In overleg met huisarts en therapeut gestopt overigens hoor. Netjes afgebouwd enzo.
Je gaat wel vooruit, maar heel langzaam.

Vriendinnen zeggen dat ook wel tegen mij. Zij zien verschil met mij een jaar geleden, terwijl ik dat niet zie of merk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Peacy schreef op 14 maart 2017 @ 14:43:

Je gaat wel vooruit, maar heel langzaam.

Vriendinnen zeggen dat ook wel tegen mij. Zij zien verschil met mij een jaar geleden, terwijl ik dat niet zie of merk.Ja herkenbaar. Vriendinnen zeggen ook tegen mij dat ik veel meer straal en enorm gegroeid ben in een korte periode. Dat ze echt zien dat ik hier sterker uitkom. Maar zelf voel ik dat nog niet zo en ik krijg er ook nog niets concreets positiefs voor terug, zoals een goed cijfer o.i.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven