Wéér zo bang van die agressieve dwanggedachten

14-03-2017 19:34 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer zo in de greep van mijn angstige gedachten. Over de meest vreselijke dingen en het grijpt me zo aan. Ik wil het niet denken en toch gebeurd het steeds. Ik heb al zoveel geleerd in therapieën, maar op het moment dat ik er zo diep in zien kan ik niet geloven dat het goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend.

Ik zie dat je niet zo lang geleden zou starten met schematherapie. Heb je dat momenteel nog?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het komt goed, dit is tijdelijk, dat weet je ook wel ook al lijkt het nu niet zo.

Welk noodplan heb je opgesteld voor als het zo slecht gaat? Wie kun je bellen? Kijk even goed naar welke acties je kunt ondernemen om jezelf te helpen en echt waar, het komt weer goed!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben net begonnen met schema therapie( 2 sessies) en dat is heel heftig omdat ik daar met mensen zit die heel diep hebben gezeten of zitten en dat roept bij mij angst op. Mijn gedachten gaan dan met me aan de haal en ben zo bang mezelf of mijn geliefde iets aan te doen, maar dit wil ik helemaal niet! Nóóit! Ze zijn mijn alles en toch zijn er die verschrikkelijke gedachten....waarom?
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je dat het je gedachten zijn die met je aan de haal gaan. Het is niet wat je echt wilt doen. Het gaat ook niet gebeuren. Omdat je het niet wilt denken kun je juist niets anders dan er aan denken. Als je dan beseft dat je controle verliest over je gedachten komt vaak de paniek. Maar besef je heel goed dat het maar gedachten zijn. Het gaat niet gebeuren. Je hoofd gaat met je aan de haal. Dat is alles.



Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Morgen naar de huisarts. Therapie in een groep lijkt jou niet te helpen. Samen met de huisarts bespreken. Die kan andere hulp adviseren.

Je zou ook met de praktijkondersteuner, psychiatrisch verpleegkundige, kunnen bellen of afspreken. Die of de huisarts kan jou gerust stellen.



Ik doe om die reden dus geen groepstherapie, heeft mijn huisarts me ook afgeraden, brengt me alleen maar op ideeën.



Heb je ook medicatie ter ondersteuning?



Voor nu je gedachten verzetten, de angsten komen en gaan, je maakt geen plan, dus je gaat niks geks doen. Straks komt married at first side erop en de slechte chauffeur
Alle reacties Link kopieren
quote:Gele_Suikerspin schreef op 14 maart 2017 @ 20:05:

Morgen naar de huisarts. Therapie in een groep lijkt jou niet te helpen. Samen met de huisarts bespreken. Die kan andere hulp adviseren.

Je zou ook met de praktijkondersteuner, psychiatrisch verpleegkundige, kunnen bellen of afspreken. Die of de huisarts kan jou gerust stellen.



Ik doe om die reden dus geen groepstherapie, heeft mijn huisarts me ook afgeraden, brengt me alleen maar op ideeën.



Heb je ook medicatie ter ondersteuning?



Voor nu je gedachten verzetten, de angsten komen en gaan, je maakt geen plan, dus je gaat niks geks doen. Straks komt married at first side erop en de slechte chauffeur



Je zal het goed bedoelen, maar na 2 sessies kan je dat echt nog niet zeggen. Zeker niet op een afstandje zonder dat je daar bevoegd voor bent bij iemand die je helemaal niet kent. Nu roep je wellicht alleen nog maar meer angst op bij TO. Voor veel mensen met psychische problemen, ook bij angst, geldt dat het in het begin heel zwaar is en dat je door die fase heen moet voordat het beter wordt. Kut, maar zo is het nou eenmaal.



TO, heb je dit aangegeven bij je therapie? Heb je misschien vooraf een plan gemaakt met wat je kan doen als je angst weer toeneemt? Ik ken het, het is heel lastig om te voorkomen dat je gedachten op zo'n moment met je aan de haal gaan. Daarmee wordt je angst alleen erger, maar dat doe je natuurlijk niet expres. 'Dat het goed komt' lijkt me sowieso veel te lange termijn-gedacht voor jou momenteel. Misschien is het makkelijker te behappen als je het bij de dag probeert te houden. Dus morgen kom je de woensdag door en op donderdag ga je aan de donderdag denken. Even nog niet aan de lange termijn. Daarnaast helpt het mij om kleine dingen voor mezelf te doen die ik prettig vind. Warm douchen, bv. Of een stuk wandelen. Probeer het allemaal heel klein te houden. Jouw taak is nu alleen om de dag door te komen en je therapie te doorstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit baat gehad bij de volgende zin, misschien heb jij er ook wat aan :



"Ik heb gedachten, en ik ben meer dan dat"



Je bent niet je gedachten, je hebt ze. En jij bent veeeel meer, veeeeel meer dan die gedachten die jou overspoelen.



Die zin die tussen aanhalingstekens staat kun je als een soort mantra gebruiken als je last hebt van je gedachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook schematherapie gehad en herken dit wel. Bij mij werden de klachten die ik had de eerste sessies ook tijdelijk veel heftiger. Dit is iets wat mijn psychologen ook herkenden bij anderen. Omdat je er zo actief mee bezig bent ervaar je het meer.
Wie is/zijn je geliefden? Bedoel je hiermee je partner, je kinderen? Zijn zij niet bij jou nu?
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop reacties! Bedankt hiervoor. Mijn geliefde zijn mijn man en kinderen inderdaad. Ik was ook wel gewaarschuwd dat het in het begin heftiger zou worden. Maar als dat dan ook gebeurd voelt het zo zwaar. Ik heb een tijd bij een ggz psychotherapeut gelopen en deze geeft nu ook de schema therapie. Heb hem zo juist wel een mail gestuurd met mijn verdriet en Angst op dit moment. Het is gewoon écht heel moeilijk soms om gedachte niet serieus te nemen.
Waar zijn je man en kinderen nu dan? Woon je tijdelijk ergens anders? Heb je geen steun?
En goed dat je mailt en het van je afschrijft. Op die manier kun je alles wat beter overzien.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor ik woon gewoon met mijn gezin, en mijn man steunt me zeker wel, maar voelt niet wat ik voel... het is míjn strijd
Ik kan mij niets bij jouw situatie nu voorstellen. Ik bedoel dat niet gemeen. Maar jij en je man zitten nu samen in de huiskamer en jij hebt soort van paniek in je hoofd? Begrijp ik het goed? Kun je hier niet met je man over praten? Je zegt dat je net je therapeut hebt gemaild maar hoe zit het dan met je man?

Kan hij jou niet op zijn minst een gevoel van veiligheid geven, al slaat hij maar een arm om je heen.



Ik dacht dat je helemaal alleen was.
Alle reacties Link kopieren
Als je zó véél angst voelt en in de greep bent van je dwanggedachten, dan kan iemand die daar géén idee van heeft je niet helpen. Er zijn op dit forum wellicht mensen die dit wel herkennen en tips/adviezen hebben. Ook al ben je samen, kun je je héél alleen voelen met je verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Gesteld dat je zou gaan doen wat je denkt; er zijn toch ook altijd andere mensen in je omgeving die de nare dingen niet zonder meer zouden laten gebeuren. Die gaan ingrijpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dat gevoel ken ik wel. Ik heb ook last gehad van paniekaanvallen en effexor hiervoor geslikt. Het was doodeng. Voelde me heel angstig en hartstikke alleen. Nooit geweten dat het zo een pijn kon doen. En ik snap dat weinig mensen je kunnen helpen, met de juiste woorden, adviezen enz. Maar ik miste destijds een gevoel van veiligheid. Had behoefte aan iemand op wie ik kon leunen en dat had ik niet. Maar misschien ligt het aan de problematiek dat hieronder ligt en is het bij jou anders. Zo ver wil ik niet gaan.

Op dit moment ga ik ook weer door een diep dal. En het voelt echt klote. Maar het is zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
Naar om te lezen dat je zelf ook door een diep dal gaat....
Komt wel weer goed. Die paniekaanvallen destijds vond ik de ergste periode in mijn leven. Maar dat had een oorzaak en zal nooit meer gebeuren.



Ik hoop dat je je wat rustiger voelt. Het is moeilijk om je emoties de baas te blijven en onder controle te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ach Anomama, wat rot dat je je zo voelt. Dit soort gedachten kunnen echt ontzettend eng zijn, vooral omdat je er zo tegen vecht. Maar hoe meer je ze niet mag denken van jezelf, hoe meer ze zich zullen opdringen.

Zo zijn ze, die gedachten. Lekker tegen je ingaan. Lekker nog meer dingen bedenken die je angst aanjagen. En ze zijn er goed in!

Maar jij bent niet je gedachten! Het zijn hersenspinsels. Het is niet wat je doet. Het is niet wie je bent. Het is alleen maar wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
En heel goed dat je je behandelaar hebt gemaild. Die moet dit weten en kan je daar hopelijk ook verder mee helpen.
Beste Anomama,



Wat ontzettend vervelend voor je! Ik zit zelf ook weer even in een klote periode dus was wat op dit forum ah kijken...om te kijken of er ook lotgenoten zijn zeg maar, want ik ken het gevoel wel van erg alleen voelen. Ik heb gelukkig een goede vriendin die wel heel veel dingen begrijpt.



Hoe gaat het nu met je?
Alle reacties Link kopieren
Hai TO, hoe is het vanochtend met je? Heb je een beetje kunnen slapen?

Mooi weer voorspelt vandaag! Ga lekker even naar buiten, wandelen, fietsen, sporten. Altijd goed voor lijf en hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven