Mening over borderline

29-03-2017 19:54 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af wat jullie denken over wat borderline inhoudt. Wat jullie denken over mensen met deze stoornis.



Als iemand in een relatie topic het woord borderline noemt is iedereen gelijk aan het gillen "uitmaken!" ik vraag me af waar dit vandaan komt.
TO trapt af. Wat denk je zelf?
Waarom wil jij dat weten? Heb je zelf borderline? En is dit een reactie nav het topic van die to van 16?



Wat ik ervan weet zijn mensen met borderline manipulatief, hebben ze serieuze problemen met hun emotieregulatie en zijn ze slecht in staat om empathische relaties met anderen aan te gaan omdat ze vooral met zichzelf bezig zijn. Wat mij betreft geen relatiemateriaal.
Borderliners zijn meestal niet gemakkelijk voor hun omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat borderline een serieuze aandoening kan zijn. Dat gezegd hebbende, geloof ik niet dat echt álle mensen die claimen borderline te hebben, dat ook daadwerkelijk hebben.



Veel jongeren met name moeten tegenwoordig opgroeien in situaties die veel van hun krachten en inlevingsvermogen vergen. En vaak vinden de ouders dat dan ook nog normaal, want hé, dat ze het kind uit de vertrouwde gezinssituatie hebben geconfronteerd met een aantal ouders dat besluit gescheiden door te gaan, is ook in het belang van dat kind, zeggen ze dan. En kind pendelt zoet heen en weer tussen twee verschillende gezinssituaties, want tja, omgangsregeling, en blijkbaar hoort bij een scheiding dat elke ouder opeens recht heeft op een "vrij weekend", wat ze nooit zouden hebben gehad als ze bij elkaar waren gebleven. Maar goed, het kind krijgt het wel allemaal mee (Nee, jij gaat wél naar je vader zaterdag, want het is MIJN vrije weekend en dus...).



Nou, en dan, als het even meezit, krijgt één van je ouders, of soms zelfs allebei, opeens een nieuwe relatie waardoor je in een "samengesteld gezin" leuk moet gaan zitten meedoen. Kinderen waar je niks mee hebt, maar die je dan opeens wel als een soort broers en zusjes moet gaan beschouwen. En in beide gezinnen ben je eigenlijk dan de buitenstaander.



Je zou om minder problemen krijgen als jongere...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 29 maart 2017 @ 19:56:

TO trapt af. Wat denk je zelf?



Ik heb zelf borderline inderdaad.

Misschien niet zo extreem. Maar toch merk ik dat mensen schrikken als ik dat zeg. Dan ben ik gelijk een ander persoon ofzo. Vaak geloven mensen ook niet dat ik borderline heb. Niet iedereen met deze stoornis is het zelfde.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk om mee om te gaan, voor degene zelf en voor de omgeving.
Mijn ervaring met borderliners is niet positief. Ik zou er bijv nooit een relatie mee aangaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaissance schreef op 29 maart 2017 @ 19:57:

Wat mij betreft geen relatiemateriaal.



Jammer dat je daar zo over denkt.

Ik heb alles aangepakt qua trainingen en therapie, aangepaste medicatie. Ik durf te zeggen mijn stoornis bijna geheel onder controle te hebben. Al jaren getrouwd en gelukkig .
De ene persoon met borderline is de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
vermoeiende mensen vooral
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Degenen die ik ken zijn allemaal wel ergens aan verslaafd.
quote:Rockchick-007 schreef op 29 maart 2017 @ 20:07:

[...]





Jammer dat je daar zo over denkt.

Ik heb alles aangepakt qua trainingen en therapie, aangepaste medicatie. Ik ben prima relatie materiaal. Ook al jaren getrouwd in een zeer gelukkig huwelijk.Dat vind ik knap van je en ook moedig dat je alles aangepakt hebt om je problemen te verbeteren.
Hmmm ik dacht dat borderline van origine betekende een stoornis op as I en as II, op de grens dus.

Maar dat idee is inmiddels helemaal losgelaten geloof ik.



Beetje vreemd natuurlijk dat alle borderliners over 1 kam geschoren worden.



Ik zou er niet te open over zijn.

Niemand heeft er iets mee te maken en wat heb je aan al die vooroordelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaissance schreef op 29 maart 2017 @ 19:57:

Wat ik ervan weet zijn mensen met borderline manipulatief, hebben ze serieuze problemen met hun emotieregulatie en zijn ze slecht in staat om empathische relaties met anderen aan te gaan omdat ze vooral met zichzelf bezig zijn. Wat mij betreft geen relatiemateriaal.



Precies, dat is ook wat ik er van weet. Nogal ingewikkelde types dus mensen met borderline.

Ik weet dat het een echte aandoening is, maar ik heb soms het idee dat gewoon onaangepast gedrag ook onder de noemer borderline gezet wordt, dat ergert me. Zo van, kan ik niks aan doen "ik heb borderline", jaja.......
summer is a state of mind
Oh ik lees nu dat je al jaren gelukkig getrouwd bent.

Zo zie je maar weer!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een beetje een manipulatief gevoel bij de insteek van dit topic.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaan er stemmen op om de naam te veranderen. Dus niet meer borderline, maar emotieregulatiestoornis. Dat leidt hopelijk tot minder negatieve reacties.

Overigens is er zo veel verschil tussen borderliners dat het te simpel is om daar in het algemeen iets over te zeggen.



Ik heb zelf autisme, maar 30 jaar geleden kreeg ik met gemak het etiket borderline. Nu zou ik dat etiket niet meer krijgen, omdat ik door therapie heel erg veranderd ben.

Ik denk dat je heel veel borderlinekenmerken kunt afleren, zodat je ook van dat etiket kunt afkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:viva-amber schreef op 29 maart 2017 @ 20:16:

Ik krijg een beetje een manipulatief gevoel bij de insteek van dit topic.



Oh ja?

Gelukkig is het maar een vraag op een forum. Dus maak je maar niet te druk.
Volgens mij had dat ook niet in de laatste plaats te maken met de leeftijd van TO en het gedrag van vriendje.
Alle reacties Link kopieren
het ligt eraan in welke vorm Iemand borderline heeft , ik ken iemand die gewoon haar medicijnen slikt en verder merk je er niet veel aan.

maar mijn zusje heeft ook borderline in dr extreme versie die weigert medicijnen te nemen. ze liegt over letterlijk alles, en ze liegt nog over iets waarvan je weet dat het een leugen is maar dan als nog die leugen vol blijven houden etc, zij denkt alleen aan haar zelf en doet er alles aan om te krijgen wat ze wil, ze probeert iedereen te manipuleren etc echt heel vermoeiend om mee om te gaan. daarbij heeft ze ook angst om alleen te zijn en in zich niet alleen vermaken.



ik ken een hoop mensen met borderline en de meeste zijn zoals mijn zusje, maar zeker niet iedereen is zo, er valt zeker met borderline te leven als je het zelf maar accepteerde dat je het heb en er iets mee doet. maar ontkennen heeft geen zin.
Gelukkig wordt bij de meeste mensen een borderline persoonlijkheidsstoonis minder en veel voldoen er na een paar jaar niet meer aan. En logisch dat het vooral in je tienerjaren en in je twintiger bestaan speelt en minder als als je leven stabieler wordt. en gelukkig leer je vaak ook beter met jezelf omgaan. Therapie helpt, maar tijd ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:c_est_moi schreef op 29 maart 2017 @ 20:11:

[...]





Precies, dat is ook wat ik er van weet. Nogal ingewikkelde types dus mensen met borderline.

Ik weet dat het een echte aandoening is, maar ik heb soms het idee dat gewoon onaangepast gedrag ook onder de noemer borderline gezet wordt, dat ergert me. Zo van, kan ik niks aan doen "ik heb borderline", jaja.......Ik ontmoet nooit mensen die dit over zichzelf zeggen. Ik kan het me ook moeilijk voorstellen omdat je bij de meeste mensen direct een behoorlijk negatief beeld schetst als je vertelt borderline te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 29 maart 2017 @ 20:16:

Ik krijg een beetje een manipulatief gevoel bij de insteek van dit topic.



Hahaha prima, mag jij voelen hoor .

Het is echter gewoon mijn nieuwsgierigheid.
Ik heb borderline. Vastgesteld door 2 pyschiaters. Net als Rockchick heb ik na jaren therapie en medicatie mijn borderline goed onder controle.

Ben nu alweer 2 jaar gelukkig met mijn vriend (samenwonend).



Ben in mijn (gelukkig weinig momenten) destructief naar mij zelf toe. Niet naar anderen, die wil ik er juist niet mee lastig vallen.



Erg jammer dat alle mensen met borderline over 1 kam gescheert worden. Iedere borderliner is namelijk anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven