Paniek door de herbelevingen - deel V

11-04-2017 19:31 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Ondertussen zijn we alweer toe aan deel 5, wat betekent dat er meer dan 12.000 berichtjes geschreven zijn :cheer2:

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al meeschrijft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is. Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 29-08-2017 22:41
51.76% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: happy new topic!



Ik moest er even doorheen maar inmiddels was het fijn om een nieuw topic te openen. Ik hoop dat jullie de OP goed lezen en weten dat ik elk woord ervan meen. Ik hoop nog veel met jullie allemaal te mogen schrijven en delen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
En voor jou Knuffelbeertjes dat je dit topic gestart bent
Ons vijfde topic pas



Met het woord cake! In de OP zoals Hanke al voorspelde



Heb de OP twee keer gelezen Knuf, omdat dat van jou moest. Hij is moooooi!!



Ik beloof hierbij plechtig, dat hoe stom jullie ook zijn, ik gewoon blijf. Als een soort hardnekkig zonnestraaltje
Alle reacties Link kopieren
xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Mooie openingspost en ja, ik ben er ook weer!

Het is vooral zo fijn dat je hier gewoon op elk moment kunt binnenvallen. Ook als ik een tijdje niks hebt geschreven, kennen jullie me nog. Over gezien en gehoord worden gesproken.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
, voor ieder; en ik blijf graag meelezen.
Alle reacties Link kopieren
xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.




Oorlog in je hoofd. Alles komt van zijn plek nu. Alles wat gewoon zo was en normaal voor je was, dat zie je nu ineens heel anders.

Dat doet veel pijn. En je kunt niet meer terug naar hoe het was voor je het doorhad. Je kunt het niet meer wegstoppen.

Ook dat doet veel pijn. Ik zou willen dat ik het weg kon nemen voor je.



Kun je ook zien dat de pijn je kan helpen? Door de pijn durf je nu misschien wel meer op te komen voor jezelf richting je vader en stiefmoeder. En misschien ook wel tegenover je moeder. Door de pijn weet je ook dat je dit niet meer wil, nooit meer wil, en dat je daarom grenzen moet stellen.



Tenminste, ik denk altijd dat (psychische) pijn een functie heeft. Ik vergelijk het altijd met rouw. Je rouwt omdat je jeugd heel anders was dan je tot nog toe in je hoofd had. En rouwen gebeurt om dingen een plekje te geven. Dezelfde dingen steeds opnieuw bekijken en opnieuw verwerken tot de heftigste lading weg is.

Maar ik zou het je graag besparen. Natuurlijk.
Maar Knuf, wat je omschrijft is ook helemaal te verschrikkelijk! Zou je je voor kunnen stellen dat iemand dat nu, bij mij, Pruttel zou doen? En dat ik dat dan onderga? Never never nooit niet!



Ik zou weglopen en enorm van me afbijten. Misschien in een slechte bui wel terugschelden of met iets gooien. En dan weg, want het is gestoord gedrag.



Maar jij.... jij kon en mocht dat niet want je was een kind.



Verdorie, je was maar een kindje



Ik voel met je mee, dit lezen doet mij al pijn ( geen zorgen, kan ik hebben ) en ik vind het ongelofelijk rot en naar voor jou nu en voor jou toen.
Alle reacties Link kopieren
x
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 11 april 2017 @ 20:48:

[...]

Ja, ik heb twee halve dagen gehad, en ja, ik was vanmiddag vrij. Maar ik ben nooit vrij van de oorlog in m'n hoofd, en ik ben er zo moe van..

[...]

Zoveel pijn om wat ik nooit heb willen voelen en niet aan kan. Ik wil niet opnieuw voelen [...]

Niemand beschermde mij.

Wat een 'geluk' ons vrijstaande op afstand gelegen huis

Ik wil niet zielig doen, maar het doet zo'n pijn.







Lieve Knuff Je doet niet zielig en het doet heel veel pijn. Heel veel pijn.

Toch zie ik dat je pijn aan het verschuiven is. Heel geleidelijk zie ik je gaan van de pijn van de gebeurtenissen, naar de pijn van het besef dat dit allemaal gebeurd is. Van pijn van toen naar rouw van nu. Je begint heel voorzichtig onder ogen te zien wat jou is aangedaan. Je begint voorzichtig te wennen aan het idee dat het niet jouw schuld was. Dat het ongelofelijk is, wat er is gebeurd. Dat je dit niet verdiende. En dat dit inderdaad betekent dat je jarenlang hebt geloofd in een illusie.

Het goede nieuws is, dat dit ook betekent dat het voorbij is. Al het nare wat er is gebeurd, het is voorbij. Het voelt (nog) niet zo, maar het is wel zo. Het is voorbij. Het is nu niet meer aan de hand. Jij krijgt de tijd om aan een nieuw leven te bouwen. Een leven mèt vertrouwen in anderen, met zorgzame, liefdevolle mensen om je heen. Die blijven. Omdat ze van je houden.

Je bent zo sterk en zo dapper. Het is zo zwaar. En je doet het zo goed.

@Stronggirl, ik begrijp niet zo goed waarom je de adviezen mbt het slapen van je therapeut niet opvolgt? Ik bedoel dit niet belerend, maar ben oprecht nieuwsgierig.

Want ik begrijp wel dat het zwaar is, dat herken ik bij mezelf. Ik ben samen met de therapeut bezig om het slapen te verbeteren en dit is een behoorlijk ingewikkelde puzzel. Juist daarom overleg ik met haar over wat verstandig is en maken we afspraken die ik twee weken lang doe, ook als ze moeilijk of zwaar zijn. Soms schat ik in dat bepaalde dingen niet haalbaar zijn en dan geef ik dit bij haar aan. Zo komen we eigenlijk altijd tot een afspraak waar ik me aan kan houden.

Een van de dingen waar ze heel standvastig in is, is dat ik 's middags wel mag slapen, maar maximaal 30 minuten, vóór half 5. Dat lukt mij in de praktijk dus alleen in het weekend, want op werkdagen ben ik dan nog niet thuis.

Ze geeft dit advies echt niet om mij te pesten, dus volg ik het op.



Wat betreft het mailen, mijn therapeut mag ik altijd mailen, ze vindt dit fijn. Ze reageert vaak niet, of alleen kort, met dat ze het gelezen heeft. Elke keer als ik haar zie, bedankt ze me voor de mailtjes en merk ik ook dat ze ze 'echt' gelezen heeft. Alleen als ik een concrete vraag met een expliciet verzoek om deze te beantwoorden in mijn mail zet, krijg ik een inhoudelijke reactie.

Voor mij is het fijn om mijn verhaal naar haar te mailen en ik vind het prettig dat ze steeds opnieuw aangeeft dat ze het waardeert dat ik dit doe. Anders zou ik het niet meer durven. Dan zou ik bang zijn dat ik teveel aandacht vraag en voor haar invullen dat ze er vast niet op zat te wachten.



Misschien helpt het je als je met je therapeut afspraken maakt over wat jullie van elkaar verwachten als er gemaild wordt. Zo voorkom je teleurstellingen en misverstanden. Nu lijkt het alsof je het oppakt alsof ze het niet belangrijk genoeg vindt, alsof ze je niet ziet. Terwijl het maar de vraag is of dit zo is.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:04
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja Sofie dank je wel

Fijn je te lezen

Dat is een heel fijn besef

Ik ben nu veilig

Het is voorbij

Echt voorbij

Ik sprak het net uit tegen vriend:

niemand gaat mij nooit meer pijn doen zoals mensen dat vroeger konden

Omdat ik nu geen kind meer ben

En toen wel...



I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic lieve allemaal!

Ik lees nog steeds af en toe mee.

Er zijn bij mij vervelende dingen gebeurd de afgelopen weken. Ben er niet helemaal bij met m'n hoofd, en heb het met momenten erg zwaar. Misschien kom ik er binnenkort meer over delen.

Wilde laten weten dat ik aan jullie denk!



Dikke knuffel!
Dat is nooit zo stronggirl. Als je iets niet wil of kunt op gebied van seks, dan hoort het niet te gebeuren. Het lijkt mij een van de ergste dingen om mee te moeten maken. En het kan niet je eigen schuld zijn!



In mijn belevingswereld ( die normaal is zonder trauma's en grootse ellende ) is het nooit je eigen schuld. Onbestaanbaar.



Stel, dat mensen het zouden moeten verdienen om verkracht te worden... waarom delen rechters dan gevangenisstraffen uit en geen verkrachtingen? Verkrachting mag nooit!
Alle reacties Link kopieren
Och lief Appeltje wat verdrietig om te lezen dat je het zo zwaar hebt. Deel maar als jij eraan toe bent, hier of pb, of kom vooral veel knuffels halen.

Sterkte lieverd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Hey Appel



En Knuf Goed dat je dat hardop hebt gezegd
Alle reacties Link kopieren
xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 11 april 2017 @ 20:48:Ja, ik heb twee halve dagen gehad, en ja, ik was vanmiddag vrij. Maar ik ben nooit vrij van de oorlog in m'n hoofd, en ik ben er zo moe van..

Daar mag je ook best verdrietig om zijn! Die oorlog in je hoofd die maar niet ophoudt

Je pijn is voelbaar en natuurlijk wil iedereen het voor je wegnemen, maar dat kan niet.



Het is voorbij lieve Knuffelbeertjes. De pijn is en blijft er voor nu nog, maar je bent al bezig je eigen leven op te bouwen en grenzen aan te geven. Te praten met je vriend. Te delen met vriendinnen. En wauw, dat hardop uitspreken



En over de theorie dat je niemand verantwoording schuldig bent en in praktijk vragen krijgt. Dit is juist een van de dingen waarin grenzen belangrijk zijn. Zelf lukte me dat ook nooit. Tot ik die belangrijke gebeurtenis met schoonfamilie doorbracht en zei dat ik op dit moment door omstandigheden niet mijn eigen familie erbij had (het klinkt heel erg alsof ik dit zelfverzekerd zei, maar ik was er nogal omheen aan het klungelen).

Natuurlijk krijg je de vraag, wat dan, waarom dan? Dan herhaalde ik gewoon wat ik al gezegd had. Ik wilde er niet meer over kwijt, dus heb enorm mijn best gedaan die grens te bewaken.

Omgekeerde EMDR niet van gehoord, maar mijn therapeut probeert ook sterke eigenschappen te benadrukken.



quote:Maar ik heb geen eind datum wanneer het beter wordt, dan weet ik tenminste hoe lang ik dit nog moet volhouden.

En ik kan wel blijven zeggen; ik houd het niet meer vol

Maar niemand gelooft me, want morgen sta ik toch weer op

Soms vergelijk ik mijn hoofd en de gedachten met een pak melk met een houdbaarheidsdatum. Daarna is het voorbij en moet ik het weggooien. Ik kan de datum alleen nog niet lezen, maar die zal vast eens zichtbaar gaan worden. Het is een vreemde vergelijking. Misschien helpt het je wat.

En je zegt zelf al, ik kan nu bedenken zaterdag en zondag te gaan rusten, maar dat mag niet van de gedachten. Misschien is dit ook een te groot doel gelijk. Misschien kun je ervoor zorgen dat je zaterdag 1 geplande activiteit mag afzeggen. Dat je wel iets doet, maar minder dan gepland. Dat zullen de gedachten nog steeds niet leuk vinden, maar dan heb je wel iets rust. Ik vind het moeilijk te helpen.



En je doet al helemaal niet zielig!



@Appel, succes en sterkte
Ik heb Leonidas paaseitjes gekregen. Dat is echt de hemel



Ik ga tweede paasdag naar mijn schoonfamilie, vriend heeft andere afspraken jaja, dat kan ook nog. En eerste paasdag megabrunch a la Pruttel bij ons thuis. Met mijn familie en een paar verdwaalde vrienden.



Maar, allemaal kort en krachtig zodat ik ook heel veel kan niksen
Alle reacties Link kopieren
Jij bent de baas!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:05
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:05
Reden: Veiligheid
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven