Christelijk geloof waar?

30-04-2017 22:19 400 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben christelijk opgevoed en heb tot hiertoe ook compleet daarin gelooft, alleen momenteel zit ik al een paar maanden sterk in een innerlijke strijd hieromtrend. Ik kom er ook gewoon niet uit of het nu werkelijk waar is of niet. Als ik let op signalen van God dan denk ik; ja duidelijk dus het is zeker waar! Maar als ik dan een paar horoscopen pak denk ik: ja hier zou je bwv natuurlijk ook in kunnen geloven, want die hebben vaak ook gelijk. Dus ja hoe betrouwbaar is de bijbel dan? Daarbij: ik heb ook wel moeite met de bijbel omdat God zgz liefde is en vol vergeving en opoffering....maar als dat werkelijk zo is.. waarom had Hij de mens dan niet direct van hun zondeval kunnen vergeven en de aarde als in het paradijs kunnen laten. Waarom komt er dan ineens ook iets om de hoek kijken als 'recht' en van daaruit straf. Vergeven en achteraf alsnog om recht (straf) vragen gaat in mijn optiek niet samen. Als iets is vergeven is het direct weer goed. En als er dan eerst 2000 jaar overheen moet gaan waarbij Jezus de straf ging dragen en daardoor aan het recht is voldaan en God dan pas kan vergeven... dan is dat mijn inziens geen echt vergeven en geen echte liefde want er moest eerst 'vergeld' worden. Waarom ook recht en straf.. en ook: waarom worden zonden bestraft voor hele families incl baby's of tot 4 generaties erna...wat kunnen zij daaraan doen? En waarom moeten de dieren ook lijden, wat hebben zij met de zondeval van de mens te maken? Ik vind dat van God absoluut geen liefde!! Het is al zo dat Hij ipv echt vergeven en direct weer goed maken een zondaar evengoed ook om vergelding vraagt, hetzij door hemzelf dan wel door een middelaar als Jezus. En daarbij moeten andere wezen(tje)s die niets aan die zonde hebben bijgedragen daar ook onder lijden... ik vind dat heel erg hard. Wat nu recht en vergelding en wat nu dat baby's/nakomelingen/dieren daarin mee moeten lijden..

En dan nog iets; hoe oneerlijk dat God zegt dat de mens niet in staat is om van zichzelf te geloven maar dat hij het geloof geeft aan die Hij daarvoor uitkiest, en de ene mens dan wel het geloof geeft en dan in het hiernamaals het eeuwige geluk en de andere mens niet. En dan zijn er nog gelovigen die zeggen dat God dat niet kiest maar mensen zelf verantwoordelijk zijn, maar bovenstaande staat toch echt in de bijbel en als de bijbel waar is zou dat dus ook waar moeten zijn. Dat zou dus betekenen dat er een percentage mensen uiteindelijk nog gelukkig zou worden maar het andere percentage mensen niet en de dieren zowieso niet of ze hier na de zondeval nog invloed op konden hebben of niet. Dan verder vraag ik mij ook af waarom mensen die echt proberen goed te leven toch veel (ook daarin) tegen zit. Dan is het toch logisch dat God voor die mensen al meer tegen gaat vallen en zij hun heil elders gaan zoeken?

Heeft iemand advies hierover..misschien ook al eens in verdiept of over heeft gestudeerd bijv?
Tja....dat is GELOOF.
quote:Damselindistress schreef op 30 april 2017 @ 22:24:

Tja....dat is GELOOF.Precies. Dit.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geloof is niet de waarheid. Geloof is letterlijk geloven dat het waar is. Of jij daarin mee wil gaan, die keuze is aan jou.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat het waar is. Ik geloof dat deze verhalen verschillende bronnen en verschillende bedoelingen hadden en ik geloof niet dat god bestaat. Maar heb jij daar iets aan?
Volgens mij geloof je helemaal niet (meer) maar zit je opvoeding je nog in de weg.

Komt goed, begin met zelfstandig en helder nadenken.



Maar als je het dan toch graag van een ander hoort: die god van jouw jeugd bestaat hoogstwaarschijnlijk niet nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel heel benieuwd naar de signalen van God die jij krijgt en hoe je zo zeker WEET dat ze echt van God komen. Zou er geen andere, simpelere, meer aannemelijke verklaring voor kunnen zijn?



Alles wat jij schrijft en nog veel meer is voor mij reden om niet in God te geloven. Het klopt gewoon niet. Ik zie in het leven en op aarde geen enkele aanwijzing dat er zoiets als een God of een schepper bestaat. Niets, noppes, nada. Dus ja, voor mij is het duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wow, je OP, het lijkt net alsof ik mezelf teruglees.





Ik geloof het wel. Ik had ook moeilijkheden, toen ben ik het gewoon helemaal gaan uitzoeken. Wat geloof ik nou eigenlijk?? Toen kwam ik erachter dat ik geloof dat er wel een God is..



Toen verschillende geloven gaan ontdekken en kwam erachter dat het christendom het voor mij 'is'. Het boekje 'who moved the stone' heeft mij hier ook bij geholpen.



Het is en blijft geloven, het is ook niet erg om een tijdje te twijfelen. Ik geloof heel anders dan de meeste christenen maar zo werkt het voor mij. Ik haal de mooie dingen eruit en kan er veel van leren, maar ik ben niet traditioneel en heb niks tegen bijvoorbeeld samenwonen of het homohuwelijk. Ik geloof ook niet dat het zo zwart wit is als christenen ons soms willen doen laten geloven. Ik denk altijd maar zo: als God mij de hersenen heeft gegeven om over bepaalde zaken na te denken (zoals wat is rechtvaardig) dan staat Hij hier sowieso boven en dan snapt Hij dit zelf ook wel. En het is niet zo zwart wit. Ik geloof dat ook niet-gelovigen gered kunnen worden.



Alleen je moet voor jezelf nagaan of je wel gelooft. Ik kan me niet voorstellen dat deze wereld is ontstaan uit het niets. Voor mij is het bestaan van een God aannemelijker. Ook als je naar bepaalde dingen in de bijbel kijkt, die moeten wel van een God komen, mensen konden dat simpelweg niet bedenken. Je mag me wel een PM sturen als je hier meer over wilt weten.



Overigens heb ik respect voor ieders keuze en zal ik dit nooit aan mensen opdringen oid. Dit is mijn persoonlijke overtuiging.
Tja, ik kan me je twijfels voorstellen, want er staat veel tegenstrijdigs in de bijbel.

Zelf ben ik wel overtuigd van het bestaan van God en dat God onvoorwaardelijk liefheeft, maar ik geloof niet in de bijbel of in instituten die op dat boek zijn gebaseerd, sterker, ik moet er helemaal niets van hebben.



Wij zijn allemaal kinderen van God, daar Is Jezus niet de enige in en nee, hij heeft zich niet opgeofferd om de mensheid te redden, dat kan ook helemaal niet, want een ieder is verantwoordelijk voor zichzelf.



Ik ga er vanuit dat als je leeft vanuit je hart en doet wat goed voelt, dat je dan met God wandelt, daar zijn geen regels aan verbonden.

We zijn hier om het leven te ervaren en dat kan helemaal niet als je ondergedompeld wordt in regeltjes, dus leef je leven en ga uit van je eigen verstand en gevoel en dan ben je goed bezig.



Ik wens je wijsheid.
Mijn horoscopen hebben nooit gelijk. En God kan ik niet horen. Dus ik geloof maar op mijn innerlijke waarde en normen. Ws deels aangeleerd van mijn ouders die ook niet in horoscopen en god geloven.



Tot nu toe ben ik een leuk net mens met een sterk innerlijk gevoel van wat goed en wat fout is.
Ik vind het heel jammer maar ik kan helaas niet (meer) geloven. Jammer, omdat het leven wel veel mooier is als je gelooft dat je je gestorven geliefden ooit zult weerzien en er een leven is na de dood...

Maar ik begrijpt oprecht niet hoe iemand kan geloven... er zijn 4000+ religies op de wereld, waarom zou nu net die ene religie waar jij in gelooft het bij het rechte eind hebben? Mensen hebben in alle tijden en alle culturen de nood gehad om zaken te verklaren, morele wetten te onderbouwen... en daar zijn religies uit ontstaan. Die vaak heel veel goeds hebben voortgebracht maar evengoed veel ellende.

Maar ze blijven een projectie van het menselijke verlangen naar zingeving...
Er zijn veel christenen (en mensen uit andere religies) die hier over hebben nagedacht/gepiekerd en ook hebben geworsteld met geloofsvragen.

Er is heel veel over geschreven.

Ik heb als twintiger bepaalde boeken gelezen die ik waardevol vond. Wil je tips?
Alle reacties Link kopieren
Wat een worsteling moet dat zijn, TO, om zo te twijfelen aan dat wat je altijd als waarheid is voorgehouden. Wat betekent dit voor jou, als je concludeert dat dit niet klopt, en wat betekent het voor de band met de mensen om je heen, die misschien moeite hebben met je twijfels.



Ik ben minder dogmatisch opgevoed dan jij (katholiek, van het ruimdenkende soort) maar (ook) voor mij werd, toen ik zelf ging nadenken, duidelijk dat er geen god bestaat, dat er geen leven na de dood mogelijk is en dat de bijbel vooral een boek vol mooie metaforen is, maar niet letterlijk genomen moet worden. Dat betekent niet dat ik geen belang hecht aan naastenliefde, aan goede werken doen en verantwoording afleggen over je keuzes. Veel gelovigen denken (en verkondigen) dat niet-gelovigen een zinloos en doelloos, egoïstisch bestaan leiden, iets dat me mateloos irriteert.



Denk na, praat met mensen buiten je eigen christelijke kringetje en kies je eigen pad!
Ik geloof wel dat oprecht geloof, dat dus vrij is van twijfel, zeldzaam tot onbestaanbaar is. Dat zou je kunnen vertalen als "geloof is niet voor iedereen weggelegd', 'slechts een enkeling is uitverkoren tot geloofsovertuiging' of 'slechts weinigen zijn geschapen voor het geloof in een god'.
Ik kan niet geloven......mijn moeder heeft zo verschrikkelijk geleden. Mijn moeder was een gelovige vrouw maar naar haar vraag om een leven zonder pijn is geen gehoor gegeven. Nee....een liefdevolle God had haar niet laten lijden.
quote:Hetvrijewoord schreef op 30 april 2017 @ 22:28:

Volgens mij geloof je helemaal niet (meer) maar zit je opvoeding je nog in de weg.

Komt goed, begin met zelfstandig en helder nadenken.



Maar als je het dan toch graag van een ander hoort: die god van jouw jeugd bestaat hoogstwaarschijnlijk niet nee.



Exact dit.

Het is moeilijk om los te laten wat je altijd voor waarheid hebt aangenomen, maar dit is een begin.

Goed dat je zelf na bent gaan denken!
Alle reacties Link kopieren
Er is geen absolute waarheid, alleen je eigen waarheid. En dat is denk ik waar je nu mee in de knoop zit want wat is jou waarheid dan? Ga je naar de kerk? Misschien kan iemand uit die gemeenschap ( dominee/ pastoor, zelf geen idee want ik ben niet gelovig) waar je een keer mee in gesprek kunt? Wie weet helpt dat om het een en ander voor jezelf te verduidelijken...
Ik geloof allang niet meer, en zelfs mijn gereformeerde ouders zijn een stuk losser geworden en geloven nu meer in god als energie in ons allen, dan zoals de bijbel het beschrijft.



Als je literatuur gaat lezen weet je dat de bijbel een prachtig boek is, maar vol met onwaarheden zit. Dat kan ook niet anders, het is zovaak herschreven en samengevoegd, en vroeger had de bijbel een heel ander doel dan vandaag de dag.
quote:Cateautje schreef op 30 april 2017 @ 22:33:

Tja, ik kan me je twijfels voorstellen, want er staat veel tegenstrijdigs in de bijbel.

Zelf ben ik wel overtuigd van het bestaan van God en dat God onvoorwaardelijk liefheeft, maar ik geloof niet in de bijbel of in instituten die op dat boek zijn gebaseerd, sterker, ik moet er helemaal niets van hebben.



Wij zijn allemaal kinderen van God, daar Is Jezus niet de enige in en nee, hij heeft zich niet opgeofferd om de mensheid te redden, dat kan ook helemaal niet, want een ieder is verantwoordelijk voor zichzelf.



Ik ga er vanuit dat als je leeft vanuit je hart en doet wat goed voelt, dat je dan met God wandelt, daar zijn geen regels aan verbonden.

We zijn hier om het leven te ervaren en dat kan helemaal niet als je ondergedompeld wordt in regeltjes, dus leef je leven en ga uit van je eigen verstand en gevoel en dan ben je goed bezig.



Ik wens je wijsheid.

Dit is een goede post.

Mensen zouden meer op hun eigen intuïtie moeten afgaan en dát hun geloof moeten noemen, i.p.v. opgedrongen regels van buiten. God is geen boeman die mensen bang maakt. Er bestaat een hiernamaals, dat weet ik door mijn eigen sterke intuïtie al van jongs af aan, maar een god die angst zaait heeft daar niets mee te maken en is toch echt gecreëerd door mensen zelf.
Alle reacties Link kopieren
Je kijkt kritisch naar het geloof waar je mee opgevoed bent en dat is heel goed. Je gaat namelijk zelf denken in plaats van alles maar aan te nemen. Natuurlijk brengt het ook stress met zich mee want je weet even niet meer wat je nu moet geloven en wat niet. De bijbel is een prachtig boek maar door mensen geschreven. Kijk naar de evangeliën. Iedere evangelist heeft zijn eigen perceptie over wat er gebeurd is destijds. Het is mensenwerk maar zijn dit mensen geweest die waarheid in pacht hadden? Ik denk het niet. Zelf ben ik dit proces ook doorgegaan jaren geleden. Ik heb toen eens de film Zeitgeist gezien. Daarna is mijn geloof echt gaan wankelen. Nu geloof ik nog zeker in een leven na dood, ik weet alleen niet hoe dit eruit ziet. Verder geloof ik weldegelijk dat er meer is. Ik noem het de kosmos maar je kunt het ook God, Allah, Jahweh of wat dan ook noemen. Mijn vader zei altijd...God is van de hemel en de kerk van de mensen. Ik ben het daar nog steeds mee eens. Religie is wat mensen ervan maken en ermee doen. En dat brengt niet altijd goede dingen. Ik wens je succes in je strijd met jezelf en ik hoop dat je eruit komt.
Persoonlijk vind ik dat God vreselijk slechte reclame krijgt in de bijbel en naar aanleiding daarvan kan ik me voorstellen dat veel mensen niets met God te maken willen hebben. Wat die mensen van zichzelf niet doorhebben is dat dat ook een soort van geloven is, ook al vinden zijzelf van niet.
quote:Cateautje schreef op 30 april 2017 @ 23:07:

Persoonlijk vind ik dat God vreselijk slechte reclame krijgt in de bijbel en naar aanleiding daarvan kan ik me voorstellen dat veel mensen niets met God te maken willen hebben. Wat die mensen van zichzelf niet doorhebben is dat dat ook een soort van geloven is, ook al vinden zijzelf van niet.Ja, want ze laten god dan definiëren door anderen, en gooien vervolgens het kind met het badwater weg.
Ja, precies.
Alle reacties Link kopieren
Interessante vraag. Ik ken de geschriften niet maar hoe is men eigenlijk op satan en de hel en het hellevuur gekomen? Zaken als over water lopen kun je nog verzinnen/fantaseren maar een gevallen engel en dan hoe hij er volgens de plaatjes uitziet. Is er iemand die weet hoe Satan er uiterlijk uitzag in de dagen van het oude testament? Of dacht men gewoon aan vuur is eng en als er mensen verbranden ook? Dat is het vervelende met de bijbel het is een boek van 21 eeuwen oud met verhalen waar wij niet bij waren en waarin ze nog wetenschappelijk weinig wisten. Of is de hel pas door de Romeinen verzonnen? Ik vraag mij dit af omdat er in het geloof wordt gesproken van kies voor. Christus want anders dan beland je in de hel.
quote:gelderka schreef op 30 april 2017 @ 23:35:

Hm en dan nog een paar kleine dingetjes...



- Pas na Jezus konden mensen 'gered' worden omdat hij de zonde van de wereld op zijn schouders nam. Alle mensen daarvoor: Pech gehad.

- Waarom verschijnt een almachtige god alleen aan een woestijnvolk in het midden-oosten? Hoe zit het met bijvoorbeeld Indië, die niks van de Blijde Boodschap horen? En die arme Polynesiërs, moeten die niet gered worden? Waarom die focus op één plekje?



En als je in een liefdevolle god wilt geloven, lees dan de bijbel eens:

- Vuur maken op zondag: Doodstraf.

- Je gasten in huis worden belaagd door een grote menigte die ze willen verkrachten? Stuur dan gewoon je dochters naar buiten met de woorden 'pak deze maar maar laat de mannen met rust'.

- Als je even niet genoeg in God gelooft wordt je gestraft. De straffen zijn ziekte, hongersnood, en overvallen worden door een ander volk. Typisch, als je er even over nadenkt ... klinkt het heel toevallig als doodnormale dingen die een volk kunnen overkomen.



Nee, als je de bijbel echt leest, écht leest - schiet het echt alle kanten op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven