Opbouwen antidepressiva

25-05-2017 20:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve forumsters,

Ik ga vanaf maandag opbouwen met mijn ad, namelijk venlafaxine. Ik ben ontzettend bang voor deze opbouw, ook omdat ik emetofobie heb en dus enorm bang ben voor misselijkheid. Ik zit nu op 75 mg, en verhoog eerst met 37,5 en na twee weken nog een keer met 37,5.

Zijn er lezers die mij gerust kunnen stellen met positieve opbouwverhalen?
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Alle reacties Link kopieren
Ik had een andere antidepressiva. Opbouwen was alleen heel lastig op het gebied van slaap. Deed bijna geen oog dicht. Maar niet misselijk hoor.
Volhouden! Na 2 weken zijn de bijwerkingen echt grotendeels over.
Sterkte 😘
Hoi,

Ik gebruik ook venlafaxine...ben nu sinds 6 weken omhoog met 37,5 mg. De opbouw was bij mij ivm angstklachten. Ik ervaarde bij het opbouwen wel een soort onrust die na 2 weken verdween en na 3 weken had ik wel een positief effect van de ophoging. Misselijkheid volgens mij niet zozeer...

Mag ik vragen waarom je gaat ophogen?
Je bent al bekend met het middel, dus je weet zelf het beste welk effect dit middel heeft op jou qua bijwerkingen. Een opbouw naar 150mg zal qua bijwerkingen naar grote waarschijnlijkheid ongeveer hetzelfde voelen als van 0 naar 75mg.

Ik had geen last van misselijkheid van de venlafaxine. Wel wat onrust af en toe en wat moe, en grote pupillen, maar verder vond ik het een prettig middel. Na 2 weken helemaal geen bijwerkingen meer.
Alle reacties Link kopieren
@matz- Ik bouw op, omdat ik het middel voor angstklachten gebruik en 75 mg in principe een onderdosering is. Dus in overleg met de psychiater heb ik besloten op te bouwen, omdat de effecten onvoldoende zijn voor mij. Veel angsten alsnog.

@tigri- Ik heb zelf slechte ervaring met de opstart, erg beroerd geweest. De laatste opbouw is dan ook al weer een tijd geleden. Ik hoop dat het nu meevalt.
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Alle reacties Link kopieren
@mamavanmeisje, bedankt voor je geruststellende reactie! Goed om te horen dat je de opbouw redelijk positief hebt ervaren. Dat geeft de burger moed.
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Ik ben vorige week begonnen met ad, en heb het heel lang voor me uitgesteld vanwege de opbouw, maar ik merk er helemaal niks van. Als je gaat googelen word je angstig, maar ik denk dat je vooral slechte ervaringen terug kunt vinden. Dus ik hoop dat het jou ook zo afgaat als bij mij, en anders.. bedenk je dat het tijdelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Joni_de_tweede schreef:
25-05-2017 22:18
Ik ben vorige week begonnen met ad, en heb het heel lang voor me uitgesteld vanwege de opbouw, maar ik merk er helemaal niks van. Als je gaat googelen word je angstig, maar ik denk dat je vooral slechte ervaringen terug kunt vinden. Dus ik hoop dat het jou ook zo afgaat als bij mij, en anders.. bedenk je dat het tijdelijk is.
Ja, je vind inderdaad alleen nare en slechte ervaringen. Dus dat googlen laat ik maar achterwege. Ik geloof dat dat beter is. Fijn dat het je goed afgaat, fijn om te horen!
Tel wat je hebt, niet wat je mist
chantie630 schreef:
25-05-2017 22:02
@tigri- Ik heb zelf slechte ervaring met de opstart, erg beroerd geweest. De laatste opbouw is dan ook al weer een tijd geleden. Ik hoop dat het nu meevalt.
Oh shit, dat is balen. Nou ja in ieder geval is je lichaam nu al goed aan de stof gewend, dus mss gaat het wel makkelijker hoor. En anders, na een paar dagen gaat het zeker al weer beter! Of je doet wat langer over de opbouw, in overleg met de psych uiteraard, sterkte! Als het straks aanslaat zal je blij zijn dat je zo stoer bent geweest om de stap te nemen.
Chantie630; wat ik het vervelendste vond was de onrust, omdat ik me al best angstig voelde nl. Ik heb toen wel even oxazepam ernaast gebruikt. Wordt ook regelmatig gegeven als je voor het eerst met een AD begint.
Alle reacties Link kopieren
@matz- Ik gebruik nu al door de onderdosering regelmatig oxazepam en mag inderdaad 2 oxazepams op een dag tijdens de opbouw. Daarna is het doel om daarmee te stoppen, maar de psychiater zei dat als je op de goede dosering zit, je sowieso niet meer neigt naar oxazepam.
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Oke dat is goed om te weten. Neem zelf ook af en toe nog een oxazepam.

Hoe uiten de angsten zich bij jou?
Alle reacties Link kopieren
@matz ik heb de hele dag een onrustig gevoel in mijn lijf. Veel lichamelijke klachten, zoals misselijkheid en darmklachten, en laat dat nou net mijn grootste angst zijn. Oook heb ik vrij regelmatig paniekaanvallen.
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik gebruik ook venlafaxine! Nu al ruim 5 maanden. Ik heb de eerste 5 dagen 37,5 mg gebruikt. Daarna 75 mg. Dat heb ik een paar maanden geslikt. Dit allemaal zonder bijwerkingen. Maar het werkte bij mij ook totaal niet... Nu sinds een maand slik ik 150 mg. De overstap van 75 naar 150 werd door mijn psychiater voorgeschreven door het gewoon van de 1 op de andere dag te verdubbelen. Toen had ik als bijwerking dat ik langdurende rillingen had over mijn hoofd. Dit heeft twee dagen geduurd. Daarna niks meer gevoeld van bijwerkingen. Wel denk ik dat bijwerkingen van een medicijn echt heel erg verschillen per persoon... Laat je in ieder geval niet bang maken door alle negatieve verhalen van bewerkingen op internet ;) over mijn ervaringen met depressie (en ADD) houd ik een blog bij http://lachendmeisje.blogspot.nl
Chantie630; ik herken je klachten..vervelend he, het is zo slopend om steeds angstig/nerveus te zijn. Bij mij kwam dit gevoel weer erg opzetten na een heftige gebeurtenis. Ik heb dan vooral last van hypochondrie.
Ik ben wel benieuwd naar jou ervaringen met de ophoging.
Alle reacties Link kopieren
Kleine update:
Ik ben nu op mijn tweede dag van de verhoging, dit omdat ik maandag en dinsdag avonddiensten had met mijn werk en ik me niet fijn voelde bij de verhoging op dat moment. Gisteren ben ik relatief goed doorgekomen, wat maagpijn en misselijkheid. Wel was ik heel moe aan het eind van de dag. Vandaag is moeizaam, ben erg angstig, maar gelukkig ben ik vandaag aan het werk, waardoor ik mijn focus kan verleggen.
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Wat vervelend die bijwerkingen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het hier nog echt supergoed gaat. Ik ben vandaag begonnen met ophogen en merk nog steeds niks negatiefs, ik ben alleen maar positief, voel me stabiel, heb energie, het is ongelooflijk. Wel merk ik nu dat ik altijd erg gevoelig was voor emoties van anderen. Bijvoorbeeld een uitbarsting op het werk, daar had ik dan last van en dat gevoel raakte ik niet kwijt. Nu kan ik dat bij die ander laten. Vandaag was ik bij mensen die iemand moesten begraven en ik heb goed een luisterend oor kunnen bieden, maar ik voelde zelf geen tranen op komen wellen, wat ik normaal wel meteen zou hebben, en dan zou ik naderhand weer in die trieste stemming blijven hangen. Toch voel ik me niet afgevlakt, want ik vond het net heel fijn toen mijn man thuis kwam, en ik kan onverwachts bezoek nu ook beter verdragen merk ik. Dus ik ben nog steeds alleen maar positief.
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je maar dat mensen verschillend reageren op de medicatie. Mag ik vragen waarvoor jij het gebruikt? Fijn dat je er zo goed op reageert!!
Tel wat je hebt, niet wat je mist
Ik ben al jaren aan het kwakkelen met concentratie en geheugenstoornissen, niet goed in mijn vel zitten, futloos, moe, wazig gevoel, en hierdoor heel neerslachtig geworden. Ook heel veel faalangst op de werkvloer, alles overdenken, in mijn hoofd zitten, overprikkelt raken en daardoor geen overzicht houden enz. enz

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven