Agressie in de zorg

27-05-2017 19:40 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_321505 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 10:07
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overleg met degene die jou detacheert.
Dit klinkt alsof professionals ten opzichte van een uitzendkracht nalatig zijn geweest.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies dezelfde situatie meegemaakt een aantal jaar geleden, toen was ik ook uitzendkracht en had meerdere nachtdiensten in een instelling voor mensen met psychiatrische en/of lichamelijke problematiek en er was geen slaapdienst. In de laatste nacht is 1 bewoonster doorgedraaid en werd suïcidaal en agressief. Ik heb die nacht alles geprobeerd om de situatie te redden maar uiteindelijk heb ik mijzelf moeten opsluiten in het kantoor voor mijn eigen veiligheid. Ik heb toen eerst gebeld met de unitmanager (bij gebrek aan een contactpersoon bij calamiteiten). Daar werd niks met mijn verhaal gedaan, ik kon wel de politie bellen want dat hadden ze eerder voor deze client gedaan en dan kwamen ze haar halen. Moest ik dat maar doen. Kort na dat gesprek leek de situatie even wat rustiger en leek me de politie bellen buitensporig/reden tot verdere escalatie dus heb ik toen op eigen initiatief de contactpersoon gebeld van deze client, die gelukkig wilde komen en haar tot bedaren kon brengen. Ik heb me vanaf die nacht ontzettend ellendig gevoeld, s'ochtends bij de overdracht werd er wederom heel lauw op de situatie gereageerd. Beduusd ben ik toen naar huis gegaan, en heb die middag mijn uitzendbureau gebeld en gezegd wat hier in de instelling speelde. Daar werd gelukkig iets meer mee gedaan, maar ik ben zelf nooit meer terug gegaan naar die locatie.

Dus; Ik herken je gevoel volledig, maar ik denk dat jij goed hebt gehandeld. Blijf in gesprek gaan met je werkgever en probeer nogmaals het gesprek aan te gaan met de locatie als je hier toch graag wil blijven werken, en als je de situatie zo schrijnend vindt kan je ook een melding maken. Ook weet ik uit ervaring dat dit gevoel uiteindelijk ook wel weer verdwijnt en als je voorlopig bijv. alleen dagdiensten doet ( dus even geen nachtdiensten/ of diensten waarbij je alleen staat) bouw je weer zelfvertrouwen op. Ik vind het zo rot dat het zo ver heeft moeten komen, dat je nu onder de blauwe plekken zit! Sterkte !! :hug:
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Misschien kent de vaste verpleging de pt. dusdanig goed, dat ze er alleen mee om kunnen gaan, ook in de nacht.
Dan is het nog steeds niet goed dat jij onvoldoende hulp kreeg toen je aangaf dat nodig te hebben, maar het betekent ook niet dat de zorg daar nu slecht is.

Als uitzendkracht alleen diensten draaien is gewoon onhandig (en m.i. onwenselijk, zeker als je de afdeling niet of nauwelijks kent).
Ik herken dit totaal niet (psychiatrie). Ik voel me altijd veilig en ge-backuped door collega's, echt altijd! Ook altijd evaluatie na een heftig voorval.

Dit is echt niet goed hoor, dit klinkt echt behoorlijk zorgelijk. Ik hoor die verhalen nog weleens vanuit de gehandicaptenzorg. Gaat het daarom?
Klinkt als een instellingsprobleem. Een zieke organisatie waarbij het personeel onverschillig is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Kun (moet) je geen micformulier invullen? Vervelend dat dit is gebeurt en je blauwe plekken hebt. Ik zou dit maandag aangeven bij de organisatie waar je voor werkt en evt zelfs foto's maken.

En eens met wat springding zegt, het is niet handig/ wenselijk om als invaller alleen een nachtdienst te draaien. In de zorg vind ik het belangrijk dat je de bewoners/ cliënten kent.
Ik heb ook vergelijkbare ervaringen als flex-pouler in de zorg, 1van de redenen waarom ik gestopt ben.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig dat je dit hebt meegemaakt tijdens je dienst en al helemaal dat je totaal geen back up had.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit een probleem is doordat de instelling blijkbaar geen aandacht aan agressie besteed. Heel jammer dat het nog zo gaat tegenwoordig...
If you can dream it, you can do it.
mel.nl schreef:
27-05-2017 21:32
Wat heftig dat je dit hebt meegemaakt tijdens je dienst en al helemaal dat je totaal geen back up had.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit een probleem is doordat de instelling blijkbaar geen aandacht aan agressie besteed. Heel jammer dat het nog zo gaat tegenwoordig...
Waar baseer je dat op?
Alle reacties Link kopieren
Was er geen wachtarts of achterwacht die je had kunnen bellen?
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar trouwens niet meer gaan werken in de nachtdienst als ik jou was. Veiligheid gaat boven alles en ik vind het schokkend hoe je collega's hier op gereageerd hebben en je totaal niet gesteund hebben. Ik zou dit ook aankaarten bij de leidinggevende.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg!! Wat ik je kan meegeven is luister naar je gevoel... 3 jaar geleden heb ik mijn gevoel niet gevolgd. Ik durfde niet voor mijn eigen veiligheid te kiezen . Het werk moest doorgaan. Resultaat dat ik ben neergestoken door een client toen ik alleen overbleef op de groep. Begrip uit organisatie nooit gehad. Inmiddels weer aan het werk op een andere groep. (Gehandicaptenzorg )Lichamelijk ben ik toegetakeld en moet ik leren leven met een beperking en chronische pijn. Erger is de psychische schade. Ik zal nooit meer zijn zoals ik was voor het ongeluk. Strijd voor je eigen veiligheid en goed dat je op je strepen staat!! Sterkte
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
27-05-2017 21:43
Waar baseer je dat op?
Ik baseer dit op dat ze aangeeft terugkoppeling hierop te geven en dat daar nauwelijks op gereageerd is.
If you can dream it, you can do it.
Waarom heb je de achterwacht niet gek gebeld?
Tonychocolonely schreef:
27-05-2017 19:40
Vannacht had ik een nachtdienst als uitzendkracht. Bij een instelling waar ik 3x vaker ben geweest. De nachten zijn toen goed verlopen. Gister had ik weer een nachtdienst en de bewoner was psychotisch en werd agressief. Ik probeerde alles te doen haar rustig in bed te krijgen, maar ze sloeg in het rond en duwde me heel hard. Toen de situatie voor mij te veel werd heb ik de slaapdienst gebeld en de situatie verteld. De medewerker van de slaapdienst negeerde m'n verhaal en ging naar 5 minuten naar bed toen de bewoner even op bed lag. Ik heb de hele nacht echt alles geprobeerd, maar de bewoner was zichzelf helemaal niet. Als gevolg zit ik nu onder de blauwe plekken. Voor de bewoner is er geen veiligheid en duidelijkheid geboden wanneer ze zo in de war was.. Ik weet niet wat ik hier precies mee wil, maar ik schrik er echt heel erg van hoe sommige instellingen met hun bewoners omgaan. Tijdens m'n diensten met agressie ben ik echt altijd goed bij gestaan, zodat ik me professioneel voelde. Nu ben ik helemaal ontdaan en voel ik me onzeker.. In de ochtend heb ik het trouwens ook gezegd tijdens de overdracht. Weer reageerde de medewerker gewoon niet.. Ik kan er gewoon even niet bij.
Nou , er zijn inderdaad allerlei types in de zorg.

En soms triggert een collega bepaald gedrag.

Misschien is er al een afspraak bestaat dat deze client X agressie vertoont.
Maar is dit ook verteld? Wist je het?

Want een client naar bed dwingen, mag eigenlijk niet. Nee het mag niet. Alleen als er een plan is en waarbij de arts en gedragdeskundige of psyc hier duidelijk aan hebben gewerkt. Denk aan lichte dwang, dat is al iemand aanraken lichtelijk niet eens duwen, deur op slot!Zijn ze streng in.

Als het goed is, kun je dit 123 vinden.
En ja je mag een deur op slot doen voor je veiligheid! En dan hulp inschakelen. Kon je dit?

En je collega's reageren raar. Het maakt me zelf aan het twijfelen over hoe hun handelen bij deze client.

Zeker melding maken & mailen naar de leidinggevende manager.
mel.nl schreef:
28-05-2017 00:13
Ik baseer dit op dat ze aangeeft terugkoppeling hierop te geven en dat daar nauwelijks op gereageerd is.
Vreemde conclusie.

Het is slecht dat het niet opgepakt wordt, absoluut, maar dat zegt helemaal niks over het normale beleid rondom agressie.
Misschien gaf TO onbedoeld bepaalde triggers waarvan het vaste personeel weet die te vermijden bij die pt. We weten het niet.
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
28-05-2017 07:50
Vreemde conclusie.

Het is slecht dat het niet opgepakt wordt, absoluut, maar dat zegt helemaal niks over het normale beleid rondom agressie.
Misschien gaf TO onbedoeld bepaalde triggers waarvan het vaste personeel weet die te vermijden bij die pt. We weten het niet.
Als er een normaal beleid rondom agressie is, zal dit ook wel kenbaar gemaakt worden aan uitzendkrachten. Niet meer dan normaal namelijk.
If you can dream it, you can do it.
mel.nl schreef:
28-05-2017 10:40
Als er een normaal beleid rondom agressie is, zal dit ook wel kenbaar gemaakt worden aan uitzendkrachten. Niet meer dan normaal namelijk.
Dat is een aanname. Misschien is het beleid prima, is het alleen niet verteld (wat heel aannemelijk is, uitzendkrachten worden echt niet altijd helemaal ingewerkt, zeker niet als het voor 1 nachtje is).
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
28-05-2017 11:03
Dat is een aanname. Misschien is het beleid prima, is het alleen niet verteld (wat heel aannemelijk is, uitzendkrachten worden echt niet altijd helemaal ingewerkt, zeker niet als het voor 1 nachtje is).
En dat is volgens jou dan heel normaal???

Prima beleid hoor...
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Robijntje8 schreef:
27-05-2017 23:37
Wat erg!! Wat ik je kan meegeven is luister naar je gevoel... 3 jaar geleden heb ik mijn gevoel niet gevolgd. Ik durfde niet voor mijn eigen veiligheid te kiezen . Het werk moest doorgaan. Resultaat dat ik ben neergestoken door een client toen ik alleen overbleef op de groep. Begrip uit organisatie nooit gehad. Inmiddels weer aan het werk op een andere groep. (Gehandicaptenzorg )Lichamelijk ben ik toegetakeld en moet ik leren leven met een beperking en chronische pijn. Erger is de psychische schade. Ik zal nooit meer zijn zoals ik was voor het ongeluk. Strijd voor je eigen veiligheid en goed dat je op je strepen staat!! Sterkte
Dank je wel voor je bericht! En wat naar dat dit jou heeft moeten overkomen. Ik heb het even 2 dagen laten bezinken en het uitzendbureau gebeld. Zonder dat ik er om vroeg was ik uitgeplant om verder te werken bij de organsiatie door m'n uitzendbureau. Ik ga daar ook niet meer werken. Ook wat ik hier op het forum lees dat je haar helemaal niet in bed mag laten ivm vrijheidsbeperking. In haar map kon ik niks terug vinden over een bepaalde regeling waardoor het wel zou mogen. Ik heb daardoor wel het idee dat het ook eigelijk niet mag wat ze doen.. Je moest de nachtdienst ook doen met het licht uit, maar wel alert blijven. De client was psychotisch en kwam telkens heel snel uit bed en liep op me af. Juist het telkens vragen om terug naar bed te gaan triggerde haar agressieve gedrag had ik het idee. Hier moet (denk ik) eerst een professional opgezet worden. Ze weten namelijk ook niet wat ze precies heeft en een protocol van agressie was tevens ook niet aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Ilovefairytales schreef:
28-05-2017 01:11
Nou , er zijn inderdaad allerlei types in de zorg.

En soms triggert een collega bepaald gedrag.

Misschien is er al een afspraak bestaat dat deze client X agressie vertoont.
Maar is dit ook verteld? Wist je het?

Want een client naar bed dwingen, mag eigenlijk niet. Nee het mag niet. Alleen als er een plan is en waarbij de arts en gedragdeskundige of psyc hier duidelijk aan hebben gewerkt. Denk aan lichte dwang, dat is al iemand aanraken lichtelijk niet eens duwen, deur op slot!Zijn ze streng in.

Als het goed is, kun je dit 123 vinden.
En ja je mag een deur op slot doen voor je veiligheid! En dan hulp inschakelen. Kon je dit?

En je collega's reageren raar. Het maakt me zelf aan het twijfelen over hoe hun handelen bij deze client.

Zeker melding maken & mailen naar de leidinggevende manager.
Ik heb nagedacht over jou post en in haar map kon ik niks vinden rondom een plan. Ik kon ook geen protocol over agressie vinden. Ik heb er over nagedacht en het is zeker een vorm van dwingen. Ik heb de slaapdienst gebeld en m'n verhaal gedaan. Slaapdienst kwam reageerde niet toen ik vertelde over m'n schaafwond. Ze ging naar 5 minuten weg en zei dat ik streng moest zijn en dat was het. Tijdens de overdracht nogmaals verteld over mijn nacht. Ze negeerde mijn verhaal gewoon. Er was ook een achterwacht, maar die word alleen gebeld in noodsituaties door de slaapdienst zelf. Had ik het nummer ook niet van.. Er is me verteld dat ik bij de client moest blijven met licht uit zodat ze kon slapen. de deur van de client kon niet op slot en ik kon niet weg, omdat de deuren open zijn en de client dan ook weglopen. Ik wist dus echt niet meer wat ik moest doen. Juist het vragen om in bed te blijven wekte agressie op
Alle reacties Link kopieren
cookie84 schreef:
27-05-2017 20:41
Kun (moet) je geen micformulier invullen? Vervelend dat dit is gebeurt en je blauwe plekken hebt. Ik zou dit maandag aangeven bij de organisatie waar je voor werkt en evt zelfs foto's maken.

En eens met wat springding zegt, het is niet handig/ wenselijk om als invaller alleen een nachtdienst te draaien. In de zorg vind ik het belangrijk dat je de bewoners/ cliënten kent.
Ik heb ook vergelijkbare ervaringen als flex-pouler in de zorg, 1van de redenen waarom ik gestopt ben.

Succes!
Normaal moet je bij agressie altijd een mic formulier invullen, maar door de medewerker die er toen was werd m'n verhaal gewoon genegeerd. Verder heb ik het idee dat ze aan het kijken zijn hoe de client het beste zo lang mogelijk kan slapen zonder te dwalen, maar ze hebben hier geen professionele hulp bij ingeroepen. Ze zijn zelf nog zoekende..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven