Omgaan met opdringerige mensen

20-07-2017 12:22 76 berichten
Ik wilde geen nieuw topic openen, maar ik heb wel een nieuwe vraag die verband houdt met deze, zie reactie viewtopic.php?f=16&t=386802&start=70#p27522505

Sinds kort heb ik iemand leren kennen via de PSZ van mijn zoontje. Haar zoontje speelt leuk met de mijne, dus we hadden afgesproken dat ze in de vakantie wel eens samen konden gaan spelen. Maar nu stuurt ze elke dag berichtjes wat ik aan het doen ben, dat haar zoontje met de mijne wil spelen etc. Eerlijk gezegd word ik er enorm nerveus van. Als ik nee zeg dan verzint ze direct wel iets anders of wil weten waarom ik dan nee zeg. Als ik zeg dat iets te duur is dan gaat ze erover in discussie dat de prijs wel meevalt. Allemaal van zulke dingen. ik heb daar geen tijd / energie voor om elke keer in discussie te gaan en bovendien moet ik van mijn psycholoog ook stress vermijden tijdens bepaalde periodes van de maand en die periode zit er weer aan te komen, en zij geeft behoorlijk wat stress ben ik bang.

Ik heb altijd geleerd om beleefd te blijven tegen mensen, maar ik vind het zó irritant worden inmiddels. Als ik nee zeg dan vind ik dat ik daar niet elke keer verantwoording voor hoef af te leggen, toch?

Toch brengt het mezelf dan weer aan het twijfelen. Doe ik te moeilijk? Ben ik een zeur dat ik het vervelend vind dat ze elke dag wil afspreken?

Ik weet gewoon niet hoe ik van die constante stroom van berichtjes af kan komen zonder lelijk te doen of te kwetsen. En kwetsen of lelijk doen wil ik dan ook weer niet, want het is niet dat het een onaardig persoon is, alleen niet een type waar ik dagelijks mee af wil / kan spreken. En subtiele signalen pakt ze dus duidelijk niet op.

Ik kom er niet echt uit hoe ik dit nou het beste aanpak. Het helpt ook niet mee dat onze zoontjes wél echt heel erg leuk met elkaar kunnen spelen. Al vraagt mijn zoontje weinig naar hem als ze elkaar niet zien, terwijl haar zoontje blijkbaar elke dag aan zijn moeder vraagt wanneer ze weer met elkaar gaan spelen (al kan dat ook een smoes zijn van de moeder?)

Iemand tips?

(Grenzen aangeven is echt een zwak punt van mij, daar ben ik me van bewust)
anoniem_228919 wijzigde dit bericht op 07-09-2017 19:51
15.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
"Komende tijd zijn we erg druk dus lukt het niet om af te spreken. Zodra we weer tijd hebben laat ik het weten. Prettige vakantie!"
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
20-07-2017 12:27
"Komende tijd zijn we erg druk dus lukt het niet om af te spreken. Zodra we weer tijd hebben laat ik het weten. Prettige vakantie!"
Hier heb ik over nagedacht, maar als ik dat doe dan zou ik constant nerveus zijn dat ik haar tegenkom bij de speeltuin, kinderboerderij etc.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-07-2017 12:31
Hier heb ik over nagedacht, maar als ik dat doe dan zou ik constant nerveus zijn dat ik haar tegenkom bij de speeltuin, kinderboerderij etc.
En dat is nou precies waar je zo druk mee bent, zoals je haar al appte.
Wat Nouschi zegt. Gewoon kort en bondig laten weten dat je het voorlopig even druk hebt met andere dingen en even geen tijd hebt. Klaar.
Je wilt haar niet kwetsen, dat is goed, maar als ze blijft doorgaan terwijl jij duidelijk bent, is dat niet te vermijden en moet je daar ook geen schuldgevoel over hebben.
Sommige mensen hebben een bord voor hun kop.
Bumba1985 schreef:
20-07-2017 12:31
Hier heb ik over nagedacht, maar als ik dat doe dan zou ik constant nerveus zijn dat ik haar tegenkom bij de speeltuin, kinderboerderij etc.
Dan gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je het contact met haar en haar zoontje erg gezellig vindt, maar ook graag tijd alleen met je zoon wil doorbrengen..
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-07-2017 12:31
Hier heb ik over nagedacht, maar als ik dat doe dan zou ik constant nerveus zijn dat ik haar tegenkom bij de speeltuin, kinderboerderij etc.
Je hoopt dat wij iets verzinnen waardoor zij vanzelf nooit meer appt maar je nog net zo aardig vindt en blij is als ze je tegen komt ? Ben bang dat dat niet lukt. Of je moet haar vertellen dat je therapie hebt en dat jou aangeraden is niets af te spreken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jemig, je kunt toch gewoon zeggen dat het niet altijd uitkomt? En je hoeft nooit, nóóit, uit te leggen waarom iets niet uitkomt. Gewoon vriendelijk en duidelijk zijn.
blijfgewoonbianca schreef:
20-07-2017 12:38
Je hoopt dat wij iets verzinnen waardoor zij vanzelf nooit meer appt maar je nog net zo aardig vindt en blij is als ze je tegen komt ? Ben bang dat dat niet lukt. Of je moet haar vertellen dat je therapie hebt en dat jou aangeraden is niets af te spreken.

Ja, een manier om haar subtiel maar toch duidelijk te laten weten dat ik niet elke dag wil afspreken. Maar misschien is dat ook gewoon wel heel lastig.
Alle reacties Link kopieren
" zal ik voortaan appen als ik tijd en zin heb? Nu moet ik steeds nee zeggn en dat is voor niemand leuk "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
" ik kan heel goed alleen zijn en Pietje kan zichzelf ook goed alleen vermaken. Ik heb niet zo de behoefte om elke dag de deur uit te gaan "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog één keer duidelijk uitleggen in de trant van dat je je voorlopig op je eigen gezin focust, en dat je contact opneemt wanneer je weer tijd/zin hebt. En daarna zou ik haar negeren denk ik.
blijfgewoonbianca schreef:
20-07-2017 12:44
" ik kan heel goed alleen zijn en Pietje kan zichzelf ook goed alleen vermaken. Ik heb niet zo de behoefte om elke dag de deur uit te gaan "
Die ga ik zeker gebruiken! Want dat is precies hoe ik erin sta eigenlijk. (Al zal ze dan waarschijnlijk zeggen: dan kom ik toch bij jou langs :facepalm: ) Eigenlijk heb ik gewoon helemaal niet zo'n behoefte aan contact behalve eventueel een praatje bij de PSZ, merk ik. Ik vind het hartstikke leuk als haar zoontje hier komt spelen, maar hoef niet elke keer haar ook op de koffie dan.
Misschien is het een idee om een concrete afspraak voor te stellen? 'Zullen we donderdagmiddag om 15 uur afspreken? Dan gaan we met z'n allen naar de kinderboerderij/de speeltuin'.

Ze klinkt erg eenzaam. Misschien helpt het ook om haar aan wat meer moeders voor te stellen? Dan kan ze haar aandacht spreiden... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je zo bang om stom gevonden te worden?
Je laat over je lopen Bumba.....
Alle reacties Link kopieren
Alleen mafkezen dringen zich zo op dus je mist er niks aan, goede oefening voor je.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-07-2017 12:46
Die ga ik zeker gebruiken! Want dat is precies hoe ik erin sta eigenlijk. (Al zal ze dan waarschijnlijk zeggen: dan kom ik toch bij jou langs :facepalm: ) Eigenlijk heb ik gewoon helemaal niet zo'n behoefte aan contact behalve eventueel een praatje bij de PSZ, merk ik. Ik vind het hartstikke leuk als haar zoontje hier komt spelen, maar hoef niet elke keer haar ook op de koffie dan.
Maak je er toch iets van als " ik heb niet zo de behoefte om vaak mensen te zin, hoe aardig ik je ook vind " ? Kun je er evt , als je dat wilt, nog bij zetten " maar Jantje mag hier gerust een uurtje komen spelen, hoor , kan ik even lekker werken / lezen / poetsen als ze samen spelen "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Skull schreef:
20-07-2017 12:47
Waarom ben je zo bang om stom gevonden te worden?
Ik denk een aantal redenen:
- Onze kinderen komen misschien ook weer bij elkaar op school (weet ik nog niet, ik ben nog aan het twijfelen tussen 2 scholen)
- Ik wil altijd graag dat iedereen me aardig vind; ben ook zo opgevoed dat het belangrijk is om altijd beleefd en vriendelijk te zijn tegen mensen
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-07-2017 12:51
Ik denk een aantal redenen:
- Onze kinderen komen misschien ook weer bij elkaar op school (weet ik nog niet, ik ben nog aan het twijfelen tussen 2 scholen)
- Ik wil altijd graag dat iedereen me aardig vind; ben ook zo opgevoed dat het belangrijk is om altijd beleefd en vriendelijk te zijn tegen mensen
Beleefd en vriendelijk zijn is iets anders dan willen dat iedereen je aardig vindt. Waarom zou iedereen je zo aardig moeten vinden dat ze bij je op de koffie willen komen? Je wil ze niet eens op de koffie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
herfstappeltaart schreef:
20-07-2017 12:48
Je laat over je lopen Bumba.....
Klopt. En dat doe ik wel vaker en daar ben ik zelf ook echt heel erg klaar mee, alleen vind ik het heel erg moeilijk om het een halt toe te roepen.

Skull schreef:
20-07-2017 12:50
Alleen mafkezen dringen zich zo op dus je mist er niks aan, goede oefening voor je.
Dat is zeker zo :biggrin: En ik leer ook weer veel dankzij de vrouwen op Viva forum die er wél goed in zijn. Die reacties die Blijfgewoonbianca bijvoorbeeld post, dat zou ik nooit zo mooi kunnnen zeggen
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-07-2017 12:51
Ik denk een aantal redenen:
- Onze kinderen komen misschien ook weer bij elkaar op school (weet ik nog niet, ik ben nog aan het twijfelen tussen 2 scholen)
- Ik wil altijd graag dat iedereen me aardig vind; ben ook zo opgevoed dat het belangrijk is om altijd beleefd en vriendelijk te zijn tegen mensen
Dat is een destructieve eigenschap. Mensen vinden je leuk als je altijd ja zegt omdat dat hen goed uitkomt.
En knoop goed in je oren dat je kind je gedrag oppikt.
Als je het niet voor jezelf durft, doe het dan voor hem om te laten zien dat je van niemand bullshit hoeft te nemen.
blijfgewoonbianca schreef:
20-07-2017 12:56
Beleefd en vriendelijk zijn is iets anders dan willen dat iedereen je aardig vindt. Waarom zou iedereen je zo aardig moeten vinden dat ze bij je op de koffie willen komen? Je wil ze niet eens op de koffie.
Ik weet het niet! Het is een soort drang in mezelf dat ik dat heel graag wil. Maar waarom ik dat wil, dat snap ik zelf ook niet echt eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zegt altijd: Als iedereen je aardig vindt in het leven doe je iets fout. Dat klopt ook echt. Wat maakt het uit als 1 persoon je niet aardig vindt, er zijn nog zoveel andere mensen over.

Je kan gerust beleefd blijven tegen mensen en toch duidelijk aangeven wat jij wil. Je hoeft ook geen sorry te zeggen en vooral geen reden waarom je iets niet wil. Zeg gewoon dat je het momenteel niet uit komt en dat je zal laten weten wanneer het schikt.

Als iemand door blijft vragen kan je ook zeggen dat je dat nogal onbeleefd vindt. Nooit zeggen ik kan niet want.... ik kan niet omdat..... Gewoon opnieuw het komt niet goed uit of we hebben andere plannen.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-07-2017 13:00
Ik weet het niet! Het is een soort drang in mezelf dat ik dat heel graag wil. Maar waarom ik dat wil, dat snap ik zelf ook niet echt eigenlijk.
Als je jezelf heel leuk vindt is het niet nodig dat de hele wereld je leuk vindt. Ik ben dolblij dat de mensen die ik niet leuk vind, mij ook niet leuk vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven