Tijdens Emdr therapie geen emoties

20-07-2017 13:24 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Topic is overbodig!!
anoniem_351026 wijzigde dit bericht op 28-07-2017 21:17
93.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel maar ik denk dat je behandelaar degene is die hierin het beste advies kan geven.
Alle reacties Link kopieren
hoeveel sessies heb je gehad
wat zegt je behandelaar er van??
Alle reacties Link kopieren
Heb er nu drie gehad. Behandelaar laat de keus aan mijn of door gaan of stoppen... En dat ik er baar die tijd last van hem is normaal. Maar uit bij haar op wat voor manier lukt niet. Als of het over heel iemand anders gaat .
Alle reacties Link kopieren
In verband met PTSS ook EMDR gedaan. Precies dezelfde ervaring als jou; het deed niets voor me. Dacht dat ik moest doorzetten en heb 12 lange sessies gehad.
Nu 2 jaar later kan ik wel zeggen dat het bij mij gewoon niet werkte.

Dankjewel voor het delen van je ervaring dacht dat ik steeds iets verkeerd had gedaan want je hoort niet anders.
EMDR en het zal stukken beter gaan. Niet bij iedereen denk ik nu. Joggen doet meer voor me.
Wel geleerd om assertiever te worden. Besprak dit ook met therapeut die wuifde mijn zorgen weg. Nu denk ik eerder ieder mens is verschillend andere mensen hebben er wel baat bij.
Bij mij helpt cognitieve therapie stukken beter. Dan gaat het wel over mij niet over dat meisje van vroeger.
In mijn gedachten was het dan echt een ander meisje dat niets met mij te maken had. Heel herkenbaar.
Sterkte ik hoop dat je hulp vind die bij je past want die is er soms is het even zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Komt er helemaal geen emotie of kan je het alleen niet uiten op dat moment? Ik bedoel ik heb EMDR gehad en heb ook niet gehuild, zitten beven of wat dan ook.
Maar toch was het heel erg effectief.

Lastig hoor want het is zonde om te stoppen en te blijven denken wat als... maar ik weet ook dat het veel energie kost om door te gaan als het echt niet helpt en nee idd EMDR helpt niet voor iedereen helaas.

Ik zou denk ik afspreken met je behandelaar om het nog een x aantal sessies aan te kijken en dan echt een definitieve keuze te maken.

Voel je je wel volledig op je gemak bij je therapeut?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik had dit ook. Ik kon de angsten of emoties niet oproepen op zo'n moment. Mij heeft EMDR dus niet geholpen.

Ik had ook niet die heftige klap als ik thuis kwam wat ik vaak hoor. Het deed gewoon niets.

Helaas is het zo dat de ene therapie wel werkt en de andere niet. Maar bespreek dit vooral met je behandelaar!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reactie

IBIopviva alleen tijdens de emdr niet.
Pas als ik thuis ben komen de emoties hoofdpijn het film effect zeg maar.
En dat duurt dagen voor het minder is de moeheid houdt gewoon aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toen in overleg met de psycholoog gestopt omdat mijn basis nog niet goed was. Geen emdr meer gedaan maar ik heb echt veel positieve dingen gehoord over emdr.

Het lijkt me wel rot dat je tijdens de therapie zo vlak blijft en het er later uitkomt terwijl je psycholoog er dan niet is om je hierbij te helpen. Ik zou het goed bespreken en ook of hij of zij andere goede opties ziet.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351026 wijzigde dit bericht op 19-09-2017 23:36
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351026 wijzigde dit bericht op 19-09-2017 23:37
98.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Ik heb ook emdr maar daarbij duurt het bij mij even voor de situatie "echter" wordt en er emoties (die ik normaal ontzettend onderdruk) bij komen. Beschrijf je aan het begin de ervaring wel goed? Het klinkt alsof je nu vooral herbelevingen oproept. Je moet ze ook toelaten. Dat vind ik ook heel moeilijk. Soms ben ik helemaal van de wap, soms valt het mee en regelmatig komt er een andere gebeurtenis doorheen spoken. Schijnt allemaal normaal te zijn.

Misschien is het nog te vroeg voor je. Ik ben net klaar met de stabilisatiecursus "Vroeger en verder" en daar werd aangeraden pas met EMDR te starten na afloop van de cursus. Die is voor vrouwen met (C)PTSS die misbruik en/of mishandeling hebben meegemaakt. Ik begon eerder met EMDR omdat ik toen was opgenomen (nu trouwens weer) en dat een veiligere situatie was om te kijken welk effect het had en hoe ik ermee omging (overigens niet de reden van opname maar wel een beetje van "nu je er toch bent...").
Alle reacties Link kopieren
Bij mij deed het ook niks.
Kennelijk is het voor mij geen werkende manier. Ik ben daar een te botte nuchter boer voor, voor mijn gevoel. Maar dat is helemaal niet... het is voor mijn persoon gewoon niét de manier waarbij ik bij mijn emoties kom. Iedereen werkt daar anders in.

Is het een idee om na te gaan wat er thuis gebeurd waardoor je dan wél bij je emoties komt? Mogelijk heb je daar iets aan zodat jij tijdens therapie beter bij je emoties kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn doet het wel wat alleen kan ik me niet uiten tijdens de emdr. Dat komt pas achteraf als ik alleen ben.
Je hoeft het ook niet te zeggen, als je er maar op kunt focussen. Heb je wel een goede vertrouwensband met je behandelaar? Ik denk dat dat veel verschil maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat lukt wel gaat van zelf nu!
Verstand houding is wel goed met de behandelaar...
Het valt alleen daarna zwaar en ik hoop dat het wel minder gaat worden
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht altijd dat EMDR bedoelt was om juist controle te krijgen wanneer je emoties totaal de overhand nemen en je overheersen tijdens het herbeleven/terugdenken aan het trauma. Oftewel, wanneer je een trauma situaties dus totaal gevoelloos kunt hervertellen zonder dat daar emoties bij komen kijken, dan is EMDR niet de juiste aanpak. Dit omdat EMDR juist bedoelt is om je hoofd bezig te houden met een andere taak waardoor de emoties niet de ruimte hebben om je kort te sluiten en je te overweldigen zodat je kunt kanaliseren en verwerken.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Bij mij valt het ook zwaar. Meestal heb ik dezelfde dag en soms ook de dag erna een ontzettend moe hoofd. Een gevoel alsof mijn hersenen in appelmoes zijn veranderd.
Ik heb een dissociatieve stoornis, waardoor ik ook heel veel kan vertellen zonder de link met emotie. Maar toch kwamen die er soms bij, in herbelevingen en flashbacks. Bij EMDR wordt bij mij een situatie eerst een paar keer meer beladen, voordat het afneemt. Daarna zijn de scherpste kantjes eraf, maar ze komen me nog steeds soms plagen. Dan kijken we er weer samen naar.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
21-07-2017 16:36
Ik dacht altijd dat EMDR bedoelt was om juist controle te krijgen wanneer je emoties totaal de overhand nemen en je overheersen tijdens het herbeleven/terugdenken aan het trauma. Oftewel, wanneer je een trauma situaties dus totaal gevoelloos kunt hervertellen zonder dat daar emoties bij komen kijken, dan is EMDR niet de juiste aanpak. Dit omdat EMDR juist bedoelt is om je hoofd bezig te houden met een andere taak waardoor de emoties niet de ruimte hebben om je kort te sluiten en je te overweldigen zodat je kunt kanaliseren en verwerken.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Dat is ook de reden dat het niet werkt. Het is uiteraard al een pseudo-wetenschap, maar het zal inderdaad nog minder werken als het gebruikt wordt waar het niet voor bedoelt is. Ik kreeg laatst een facebook uitnodiging voor EMDR met baby's. Zo ver is het nu al...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb complexe ptss voor mij heeft het ook niets gedaan. Sport geeft me rust en bos wandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Snoekbaars schreef:
21-07-2017 17:33
. Ik kreeg laatst een facebook uitnodiging voor EMDR met baby's. Zo ver is het nu al...
Beter dan EMDR voor baby's :facepalm:

Maar die uitnodiging zou je dan alleen maar moeten krijgen wanneer je zelf een baby hebt + een trauma. Simpelweg doordat je geest primair toch altijd aandacht houdt voor de baby en de zorg daarvoor, dus kan de emotionele traumatische herbeleving nooit compleet je gedachten overnemen waardoor je blokkeert want de drang voor zorg en aanwezigheid van de baby zorgen er wel voor dat die plek er niet is.

Dus in plaats van met je ogen bewust een object volgen, ben je juist bewust op je baby aan het letten.
Alleen wie leent zijn baby uit aan een onbekende met een trauma.

Kan je beter EMDR met Puppies en Kittens gaan doen. Of EMDR met een First-Person shooter game.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Snoekbaars schreef:
21-07-2017 17:33
Ik denk dat je gelijk hebt.
Dat is ook de reden dat het niet werkt. Het is uiteraard al een pseudo-wetenschap, maar het zal inderdaad nog minder werken als het gebruikt wordt waar het niet voor bedoelt is. Ik kreeg laatst een facebook uitnodiging voor EMDR met baby's. Zo ver is het nu al...
Je reageerde hier op en zit volgens eigen zeggen in de zorg. Waar je reactie plaats die echt te ver gaan. Je heb nog beroepsgeheim toch.
Alle reacties Link kopieren
felix2013 schreef:
28-07-2017 10:33
Je reageerde hier op en zit volgens eigen zeggen in de zorg. Waar je reactie plaats die echt te ver gaan. Je heb nog beroepsgeheim toch.
Waar heb ik exact mijn beroepsgeheim geschonden? Noem de namen van de cliënten eens.
Omdat ik in de zorg zit mag ik niet mijn vraagtekens zetten bij bepaalde therapieën die worden aangeboden/je strot worden ingeduwd?

Je zou je eerder zorgen moeten maken als iemand die het mag en kan uitoefenen er sceptisch over is..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven