Niet om kunnen gaan met dierenleed

23-07-2017 20:49 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik weet niet zo goed hoe ik t moet omschrijven en wat ik met het topic wil. Misschien wat tips, herkenning?
Mensen in mijn omgeving snappen mij niet.

Kort gezegd, ik ben ziek van het dierenleed en kan het niet loslaten. Het probleem beïnvloedt mijn leven, mijn stemming. Al het leed in oa China, de hele veeindustrie, alles! Ik moet er steeds aan denken.
Soms gaat het wat beter maar het komt vaak weer opeens opzetten en dan raakt het me zo diep. Overal zit is bijna dierenleed bij betrokken.

Ik eet geen vlees, gebruik zo weinig mogelijk dierlijke producten. Draag mn steentje bij als vrijwilliger in plaatselijke dierenopvang.
Maar het idee dat het nooit beter wordt maakt me gek. Dat elke seconde ergens een dier lijdt enzovoort. De wereld is zo vreselijk.

Ik ben zo bang dat het me echt een keer gaat opbreken en ik het niet meer aan kan.
En "mensenleed" dan?
LAgirl82 schreef:
23-07-2017 20:54
En "mensenleed" dan?
Dat was snel.
Mooi dat je niet mag kiezen welk leed je je aantrekt.
Coco87, hoezo snel?
Ik ben ook begaan met dierenleed, maar ook met het leed van mensen.
Het idee dat elke seconde ergens een dier lijd maakt haar gek, maar er lijden en sterven ook elke seconde kinderen, en de wereld is inderdaad vreselijk.
Zoek hulp, je slaat door
LAgirl82 schreef:
23-07-2017 21:02
Coco87, hoezo snel?
Ik ben ook begaan met dierenleed, maar ook met het leed van mensen.
Het idee dat elke seconde ergens een dier lijd maakt haar gek, maar er lijden en sterven ook elke seconde kinderen, en de wereld is inderdaad vreselijk.
Maar als eerste reactie alleen maar "en mensenleed dan?" Suggereert dat het verkeerd is om je dierenleed aan te trekken en dat je je mensenleed móet aantrekken. Daarbij stelt TO volgens mij dat haar probleem is dat ze zichzelf gek maakt en niet dat mensenleed haar niks doet.

Ik durf er ook prima voor uit te komen dat bijv reclame over dierenleed mij veel meer doet dan reclame van allerlei kinderen in 3e wereldlanden.
Tja als je het over China hebt behandelen ze de mensen zo'n beetje nog slechter dan de dieren, maar dat terzijde.

Ik denk dat je door draaft. Het is niet normaal om verlamd te worden door het leed van organismen (dier, plant, beest, bacterie whatever) dat je niet kent. Is het niet een of andere projectie of zo van een eigen probleem waar in je je machteloos voelt?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het wel erg extreem. Misschien goed om er over te praten met iemand.

En dat zeg ik.... iemand die letterlijk geen vlieg kwaad doet, kan janken op vakantie met al die zwerf hondjes en poesjes... reclames met zielige dieren gauw weg zapt (maar daarom wel donateur ben geworden, want wil er niet voor weglopen), zelfs wespen nog redt en naar buiten breng... maar, dit is nog normaal in mijn ogen. Ik denk dat het voor jou echt goed is om hierover in gesprek te gaan, want het gaat wel heel erg ver.

Succes. :rose:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad natuurlijk niet zo dat mensenleed me koud laat.

Het gaat ook wel ver...misschien ben ik wel hooggevoelig ervoor?
Ik vind het ook lastig in het dagelijks leven. Laatst kreeg ik schoenen.. maar ja, zit leer op.
Dan voel ik me wel heel hypocriet als ik dat draag.

Ook heb ik nagedacht of er iets achterzit, dat ik eigenlijk ergens anders mee zit. Ik ben wel heel gevoelig en trek me alles snel aan.

Maar dat met dieren... vreselijk
Ik herken het deels, ik ben hoogsensitief + sterk rechtvaardigheidsgevoel + empathie + opgegroeid met dieren. Wanneer er op nieuwssites iets over dierenleed staat, bezoek ik die site gewoon die dag niet, ik hoef het niet te weten.

Ik eet wel in beperkte mate vlees. Ik ben niet akkoord met onze vleesindustrie en hoe we en masse vlees naar binnen schrokken met z'n allen, maar we staan wel bovenaan de voedselketen, dus is het logisch dat we het eten. Is ook een belangrijke bron van vitamine B12. Verder probeer ik niet na te denken over wat er allemaal gebeurt in andere landen. Focus je op mensen die goed voor hun dieren zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Niemand heeft recht op een gegarandeerd mooi rimpelloos leven. Sommige mensen lijden hun hele leven omdat ze de wereld nu eenmaal te weinig te bieden hebben, en ook sommige dieren leiden een kwakkelend bestaan. In de lente landen er heel wat hulpeloze kuikentjes naast het nest en de moeder kijkt er onaangedaan naar. Wie te zwak is moet nu eenmaal vervroegd afhaken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook. Toen ik jonger was had ik het sterker dan nu, ik kan het nu meer loslaten. Maar dat voelt ook niet goed. Alsof ik mijn identiteit ben verloren.

Als kind al was ik heel erg met dieren en het milieu begaan en ik kon niet omgaan met de ontbossing, de overbevolking, de vernieling van de aarde. Hier kon ik met niemand over praten, want kinderen denken daar niet over na. En volwassenen vaak ook niet.

Als er een grote ramp is ben ik blij dat er veel (menselijke) doden zijn. Minder mensen om zich voort te planten. Het kan gewoon niet zo verder. Er moet iets gebeuren. Waarom ziet de rest dat niet???? De wereld gaat kapot. Je bent zo machteloos. Niemand begrijpt het. Waarom laten ze het licht aanstaan in de gang, terwijl dat niet nodig is? Dat DOE je toch niet???? Iedereen denkt alleen maar aan zichzelf. Ze kunnen niet nadenken over de gevolgen van hun daden.

De mensen die dieren mishandelen zouden ze hetzelfde lot moeten laten ondergaan. De bio-industrie kan echt niet. Iedereen die daaraan meedoet is niet goed wijs. Opsluiten in een klein hokje, waarin ze 20 cm bewegingsruimte hebben (vooruit of achteruit). In hun eigen ontlasting. Met ontstoken voeten. Onverdoofd castreren, onverdoofd wortelkanaalbehandeling (dat is hoe het voor een kip voelt, als zijn snavel onverdoofd verbrijzeld wordt, zodat hij zichzelf en andere dieren uit frustratie geen pijn kan doen).

Gelukkig komt er steeds meer bewustzijn. Er is een omslag gaande. Hopelijk zet dat door. Dat is mijn hoop. Daar kan ik me aan vasthouden.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-07-2017 23:10
Niemand heeft recht op een gegarandeerd mooi rimpelloos leven. Sommige mensen lijden hun hele leven omdat ze de wereld nu eenmaal te weinig te bieden hebben, en ook sommige dieren leiden een kwakkelend bestaan. In de lente landen er heel wat hulpeloze kuikentjes naast het nest en de moeder kijkt er onaangedaan naar. Wie te zwak is moet nu eenmaal vervroegd afhaken.
Jij weet echt niet wat dierenleed is of wel? Dat kuikentje mag blij zijn dat ie naast het nest belandt. Dat kunnen zijn medekuikentjes niet zeggen die door de versnippering gaan. Waren die maar naast het nest beland. Echt. Doe je ogen open.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2017 20:54
En "mensenleed" dan?
Mensen kunnen voor zichzelf opkomen. Mensen bekommeren zich om andere mensen. Mensen krijgen vaak wel hulp.

Dieren zijn onschuldig. Geen enkel dier is geboren met slechte intenties. Dieren zijn hulpeloos. Ze kunnen niks doen. Ze zijn afhankelijk van de goede of kwade wil van mensen. Als mens ben je echt verdorven als je een dier leed aan kunt doen. Ze kunnen niet voor zichzelf opkomen. Het is te vergelijken met kinderen mishandelen: zij zijn ook hulpeloos, kunnen niet voor zichzelf opkomen. Misschien kun je je dan inleven in de situatie.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
retrostar schreef:
23-07-2017 23:10
Niemand heeft recht op een gegarandeerd mooi rimpelloos leven. Sommige mensen lijden hun hele leven omdat ze de wereld nu eenmaal te weinig te bieden hebben, en ook sommige dieren leiden een kwakkelend bestaan. In de lente landen er heel wat hulpeloze kuikentjes naast het nest en de moeder kijkt er onaangedaan naar. Wie te zwak is moet nu eenmaal vervroegd afhaken.
Leed dat door de natuur wordt veroorzaakt is niet hetzelfde als leed dat door mensen wordt veroorzaakt. :nut:
CleopatraVII schreef:
23-07-2017 23:13
Jij weet echt niet wat dierenleed is of wel? Dat kuikentje mag blij zijn dat ie naast het nest belandt. Dat kunnen zijn medekuikentjes niet zeggen die door de versnippering gaan. Waren die maar naast het nest beland. Echt. Doe je ogen open.
Oei link onderwerp dit: kuikentjes die door een hakselaar gaan (en daarna verkocht worden als dierenvoer) zijn echt razendsnel dood, nog geen seconde. Vergassen duurt al een minuut of tien, uitvliegen zonder genoeg kracht: urenlang creperen en als de kat van de buren je te pakken krijgt ga je als vogeltje een nare dag tegemoet.
Als ik een kuiken was ging ik voor de versnipperaar. Maar goed de natuur is wreed, dat is gewoon zo.

TO, als je je de hele dag bewust bent van het leed op deze wereld wordt je i.i.g. doodmoe... en je kan er niets aan veranderen, alleen de dieren waar je rechtstreeks mee in aanraking komt kan je ja of nee goed behandelen. Vegetarisch eten, veganistisch zelfs maar ik denk echt dat je hulp nodig hebt.

En of je nou gevoelig bent of niet doet er niet toe: ik ken een zeer gevoelige vrouw die nooit in toneelstukjes van me trapt.
Heb ik slecht geslapen of tob ik ergens over? Ze ziet het dwars door mijn blije gezicht heen, hoort het aan mijn opgewekte stem door de telefoon ze is echt heel gevoelig, het lijkt wel of ze rontgenogen- en oren heeft.

Maar ze heeft totaal geen last van dit soort gevoelens, heeft juist realiteitszin genoeg om te weten dat ze niets aan het dierenleed op de wereld kan doen maar wél een wereld van verschil kan maken voor haar hoogbejaarde buurvrouw.
Kan je ook leren. Therapie, yoga, er zijn genoeg mogelijkheden om te leren hoe je wat rust in je hoofd krijgt want dit lijkt me geen leven voor je TO, bespreek het met je huisarts want niemand heeft er iets aan als jij wakker ligt om al het onrecht op de wereld. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bestaardigopzich schreef:
23-07-2017 23:48
Oei link onderwerp dit: kuikentjes die door een hakselaar gaan (en daarna verkocht worden als dierenvoer) zijn echt razendsnel dood, nog geen seconde. Vergassen duurt al een minuut of tien, uitvliegen zonder genoeg kracht: urenlang creperen en als de kat van de buren je te pakken krijgt ga je als vogeltje een nare dag tegemoet.
Als ik een kuiken was ging ik voor de versnipperaar. Maar goed de natuur is wreed, dat is gewoon zo.

TO, als je je de hele dag bewust bent van het leed op deze wereld wordt je i.i.g. doodmoe... en je kan er niets aan veranderen, alleen de dieren waar je rechtstreeks mee in aanraking komt kan je ja of nee goed behandelen. Vegetarisch eten, veganistisch zelfs maar ik denk echt dat je hulp nodig hebt.

En of je nou gevoelig bent of niet doet er niet toe: ik ken een zeer gevoelige vrouw die nooit in toneelstukjes van me trapt.
Heb ik slecht geslapen of tob ik ergens over? Ze ziet het dwars door mijn blije gezicht heen, hoort het aan mijn opgewekte stem door de telefoon ze is echt heel gevoelig, het lijkt wel of ze rontgenogen- en oren heeft.

Maar ze heeft totaal geen last van dit soort gevoelens, heeft juist realiteitszin genoeg om te weten dat ze niets aan het dierenleed op de wereld kan doen maar wél een wereld van verschil kan maken voor haar hoogbejaarde buurvrouw.
Kan je ook leren. Therapie, yoga, er zijn genoeg mogelijkheden om te leren hoe je wat rust in je hoofd krijgt want dit lijkt me geen leven voor je TO, bespreek het met je huisarts want niemand heeft er iets aan als jij wakker ligt om al het onrecht op de wereld. Sterkte!

De versnipperaar vindt jij iets natuurlijks? Bijzonder.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het heel erg goed.

Dierenleed is verschrikkelijk en zo enorm groot. Het leed dat miljarden dieren dagelijks doormaken is echt de hel, en het is absoluut bizar dat zoveel mensen zich er geen reet van aantrekken. Alles voor hun stukje vlees/ glaasje melk/ leren schoenen. Ik vind het psychopatisch gedrag dat mensen wéten hoe dieren lijden en alsnog niets doen. Ze blijven er gewoon aan bijdragen. Echt, walgelijk en bizar.

Als je je er zo druk om maakt; Waarom het niet proberen te veranderen? Dat heeft bij mij in ieder geval geholpen om me iets te kalmeren omdat het inderdaad echt te veel werd. De machteloosheid is wat het zo naar maakt, dus als je probeert zoveel mogelijk bij te dragen aan het beëindigen van de marteling van dieren maakt dat je gevoel allicht iets beter. En hierover eens een gesprek aangaan met een psycholoog kan misschien ook geen kwaad.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Beste Pip, ik kan er ook niet tegen met name het afschuwelijke Yulin festival is voor mij ondraaglijk. Ook zal ik niet op vakantie gaan naar landen waar veel zwerfdieren zijn om mezelf te beschermen.
En om me heen ken ik ook wel meer mensen die er last van hebben.
Ik draag een steentje bij door donaties en hulp te geven aan zwerfkatten en soms neem ik ze zelf in huis.
CleopatraVII schreef:
23-07-2017 23:16
Mensen kunnen voor zichzelf opkomen. Mensen bekommeren zich om andere mensen. Mensen krijgen vaak wel hulp.

Er zijn miljoenen mensen op de wereld die totaal klem zitten en geen enkele mogelijkheid hebben hun situatie te verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
Dierenleed is erg naar, maar het gaat wel de goede kant op (toch?). Er zijn voorbeelden genoeg van dingen die mensen nauwelijks enkele decennia geleden nog met dieren deden die we ons nu niet meer voor kunnen stellen. Ik zal ter bescherming van de mensen in dit topic maar geen al te erge gevallen aanhalen, maar om eens iets te noemen dat wel meevalt: toen ik klein was (en dat is nu ook weer niet zooo lang geleden) heb ik in de dierentuin in Antwerpen nog dolfijnen gezien. Die zijn er nu niet meer... moesten weg omdat het bassin te klein was. Maar zo zijn er heel wat veranderingen die je zou kunnen noemen waardoor ik denk dat het langzaamaan beter wordt. En ondertussen probeer je gewoon aardig te zijn voor de dieren in je eigen omgeving.
nbk schreef:
23-07-2017 23:53
De versnipperaar vindt jij iets natuurlijks? Bijzonder.
Nee, ik bedoel dit:

Oei link onderwerp dit: kuikentjes die door een hakselaar gaan (en daarna verkocht worden als dierenvoer) zijn echt razendsnel dood, nog geen seconde. Vergassen duurt al een minuut of tien, uitvliegen zonder genoeg kracht: urenlang creperen en als de kat van de buren je te pakken krijgt ga je als vogeltje een nare dag tegemoet.
Als ik een kuiken was ging ik voor de versnipperaar. Maar goed de natuur is wreed, dat is gewoon zo.

Het kuikentje dat uit het nest valt voor het goed kan vliegen gaat een nare, langzame dood tegemoet. De natuur is vaak nog veel wreder. Bedenk ook maar hoe het met andere dieren gaat die in het wild geboren worden en de zwakste van het nest blijken te zijn, hap zegt de leeuw als hij een baby-antilope zijn eerste stapjes ziet doen.
Een dier doden voor je het gaat slachten is secondenwerk, uit elkaar getrokken worden door welpjes die moeten leren jagen duurt uren. Zo beter? ;) En dan wil ik nog niet eens praten over die keer dat mijn kat op zolder zo leuk urenlang met een balletje aan het spelen was zo te horen. Tot hij met een vreselijk toegetakeld muisje naar beneden kwam en het vol trots aan mijn voeten legde. Nog niet dood. Dát was pas zielig (en ja, ik heb hem pijnloos en zsm uit zijn lijden verlost; ook muizen hebben gevoel)
Alle reacties Link kopieren
Bestaardigopzich schreef:
24-07-2017 01:22
Nee, ik bedoel dit:

Oei link onderwerp dit: kuikentjes die door een hakselaar gaan (en daarna verkocht worden als dierenvoer) zijn echt razendsnel dood, nog geen seconde. Vergassen duurt al een minuut of tien, uitvliegen zonder genoeg kracht: urenlang creperen en als de kat van de buren je te pakken krijgt ga je als vogeltje een nare dag tegemoet.
Als ik een kuiken was ging ik voor de versnipperaar. Maar goed de natuur is wreed, dat is gewoon zo.

Het kuikentje dat uit het nest valt voor het goed kan vliegen gaat een nare, langzame dood tegemoet. De natuur is vaak nog veel wreder. Bedenk ook maar hoe het met andere dieren gaat die in het wild geboren worden en de zwakste van het nest blijken te zijn, hap zegt de leeuw als hij een baby-antilope zijn eerste stapjes ziet doen.
Een dier doden voor je het gaat slachten is secondenwerk, uit elkaar getrokken worden door welpjes die moeten leren jagen duurt uren. Zo beter? ;) En dan wil ik nog niet eens praten over die keer dat mijn kat op zolder zo leuk urenlang met een balletje aan het spelen was zo te horen. Tot hij met een vreselijk toegetakeld muisje naar beneden kwam en het vol trots aan mijn voeten legde. Nog niet dood. Dát was pas zielig (en ja, ik heb hem pijnloos en zsm uit zijn lijden verlost; ook muizen hebben gevoel)

Mja, ik snapte je ook wel. Beetje flauw van mij :)

Maar dan nog kan ik het met de beste wil van de wereld niet met je eens zijn.
Je zegt 'Als ik een kuiken was ging ik voor de versnipperaar'. Dat is nou net het hele punt, dat kuiken hééft helemaal niks te willen, geen enkele keuze en geen mogelijkheid tot ontsnappen. Een kuiken wat uit een nest valt heeft nog enige kans te overleven, overleeft hij niet dan heeft het zo moeten zijn. Wreed misschien maar wel zoals het zou horen te gaan.
Van het versnipperkuiken staat zijn lot al vast vanaf het moment dat hij het licht ziet, terwijl het kuiken wat in vrijheid geboren wordt alle kansen krijgt die de natuur hem te bieden heeft.

Overigens hebben we het bij het natuurkuiken dat ook nog eens over incidentele gevallen, terwijl de versnipperkuikens dag in, dag uit met duizenden tegelijk de versnipperaar worden ingejaagd.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
23-07-2017 23:16
Mensen kunnen voor zichzelf opkomen. Mensen bekommeren zich om andere mensen. Mensen krijgen vaak wel hulp.

Dieren zijn onschuldig. Geen enkel dier is geboren met slechte intenties. Dieren zijn hulpeloos. Ze kunnen niks doen. Ze zijn afhankelijk van de goede of kwade wil van mensen. Als mens ben je echt verdorven als je een dier leed aan kunt doen. Ze kunnen niet voor zichzelf opkomen. Het is te vergelijken met kinderen mishandelen: zij zijn ook hulpeloos, kunnen niet voor zichzelf opkomen. Misschien kun je je dan inleven in de situatie.

Serieus? Het gros van de mensen bekommert zich voornamelijk om zichzelf en een héél select gezelschap om hun heen.
Heel natuurlijk gedrag overigens.
En nou is het afgelopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven