Beginnen met citlapram

13-08-2017 12:24 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren last van sociale angst(bepaalde situaties),piekerstoornis en lichte tot matige depressie. De laatste tijd meer dalen dan pieken helaas..

Ik heb dus hulp gezocht ik krijg momenteel psychische hulp. Daarnaast medicatie citalopram 20 mg gekregen. Samen met oxepam zonodig.

Alleen nu ben ik erg bang voor de bijwerkingen. En dan met name de "enge" dingen die er instaan,hallucunaties,verward zijn,of nog enger plotsellinge hartdood(door lage q interval) dat laatste kan toch nooit niemand zeker weten of je dat hebt.

Op mijn 18de heb ik dit medicijn ook geslikt ik kan mij niet huigen dat er veel bijwerkingen waren. Nu 15 jaar later let ik ook op alles in mijn lichaam dus dat helpt ook niet mee.

Iemand positieve ervaringen hiermee? Ik wil zo graag rust in mijn hoofd.maar ook bang voor de bijwerkingen dat ik niks meer kan bijv. Ben moeder van 3 kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier zelf geen ervaringen mee, maar mij is ooit door mijn huisarts verteld dat medicijnen altijd eerst worden getest op een grote groep mensen. Als 1 van die mensen dan iets "vreemds" ervaart dat een bijwerking zou kunnen zijn, dan MOET dat vermeld worden in de bijsluiter. Maar die bijwerking zou ook ergens anders van geweest kunnen zijn, bijvoorbeeld stress die de proefpersoon had ofzo. Het kan echt zijn dat er in de proefperiode maar 1 iemand was met die ervaringen, maar dan moet dat dus wel direct in de bijsluiter. En stel dat er 1000 mensen in de testgroep zaten...

Ik zou me niet zo druk maken.
That's just me though...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder slikt het al jaren en ze heeft nauwelijks bijwerkingen gehad.
Wie zegt dat jij bijwerkingen ervan krijgt? De dokter schrijft het niet voor niets voor.
Alle reacties Link kopieren
Moet je direct beginnen met 20 mg? Overleg met je psychiater over rustig opbouwen als je bang bent voor bijwerkingen, het middel bestaat ook in druppelvorm (Lexapro, 1 druppel is 1 mg). Kijk hoe je reageert op een lage dosis, wacht tot eventuele bijwerkingen stabiel zijn en verhoog dan pas. Bij mij werkte dit goed destijds.

Ter verdere geruststelling: wat in de bijsluiter staat aan bijwerkingen komt lang niet bij iedereen voor he, de fabrikant moet aangeven dat de mogelijkheid bestaat, maar bij veel bijwerkingen is de kans statistisch erg klein. En als jij 15 jaar geleden goed gereageerd hebt op dit middel, lijkt me de kans erg klein dat je er nu ineens ernstige bijwerkingen van krijgt.
Ik slik al jaren 30 mg. Ik slik het voor soortgelijke klachten en ik heb er erg veel baat mij. Bijwerkingen verschillen per persoon, ik kom aan, ben wat vermoeider en heb soms last van nachtelijk zweten. Niet leuk, maar zoveel beter dan me zo slecht voelen. Bijwerkingen bij jou zijn niet te voorspellen. Wanneer je begint moet je dat in nauw contact doen met je arts. Hij/zij kan je dan begeleiden en samen kun je kijken of je bijwerkingen te hanteren zijn. Ik heb al veel therapie gehad en dat heeft mij niet geholpen. Dit pilletje wel.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
13-08-2017 12:43
Moet je direct beginnen met 20 mg? Overleg met je psychiater over rustig opbouwen als je bang bent voor bijwerkingen, het middel bestaat ook in druppelvorm (Lexapro, 1 druppel is 1 mg). Kijk hoe je reageert op een lage dosis, wacht tot eventuele bijwerkingen stabiel zijn en verhoog dan pas. Bij mij werkte dit goed destijds.
Kijk uit met wat je adviseert, Lexapro (escitalopram) en citalopram zijn twee verschillende middelen.
De kans op de bijwerkingen die je noemt zijn enorm klein, en als je al ervaring hebt met het middel zal het nu ook vast niet heel anders gaan.
Gewoon doen, na een weekje zijn meestal de bijwerkingen wel weer weg. En als het te heftig is, arts bellen, en voorstellen om langzamer op te bouwen. Ik ben begonnen met een kwartje!
Lexapro (escitalopram) heeft een andere dosering dan citalopram. 20mg citalopram is een gewone startdosering. Als je erg twijfelt om te starten kun je evt maandag de arts bellen die het jé voorgeschreven hebt met vragen.
Heeerlijk middel! Had er jaren eerder mee moeten beginnen! Ik slik het nu 10 weken ofzo en de eerste 2 weken had ik hoofdpijn, maar daarna ging 't over. Ook geen probleem met autorijden of alcohol gehad. Verder ben ik na 6 weken naar de 30mg gegaan op mijn verzoek. Die dosis werkt net ff lekkerder.
Ik mocht van de huisarts ook eerst met 10mg beginnen, maar dan duren de bijwerkingen gewoonweg wat langer. Ik ging gewoon gelijk vol op 20mg. Ik kan er trouwens juist goed mee afvallen. Dus heel erg goed middeltje voor mij!
gemberpannekoek schreef:
13-08-2017 12:43
Moet je direct beginnen met 20 mg? Overleg met je psychiater over rustig opbouwen als je bang bent voor bijwerkingen, het middel bestaat ook in druppelvorm (Lexapro, 1 druppel is 1 mg). Kijk hoe je reageert op een lage dosis, wacht tot eventuele bijwerkingen stabiel zijn en verhoog dan pas. Bij mij werkte dit goed destijds.

Ter verdere geruststelling: wat in de bijsluiter staat aan bijwerkingen komt lang niet bij iedereen voor he, de fabrikant moet aangeven dat de mogelijkheid bestaat, maar bij veel bijwerkingen is de kans statistisch erg klein. En als jij 15 jaar geleden goed gereageerd hebt op dit middel, lijkt me de kans erg klein dat je er nu ineens ernstige bijwerkingen van krijgt.
Lexapro is escitalopram, dat is iets anders dan citalopram.

TO : lastig, bij iedereen is het verschillend qua bijwerkingen. Ik heb geen ervaring met citalopram, wel met oxazepam. En dat vond ik vreselijk. Ik nam daar een kwart tablet van (2,5mg) en was de hele dag suf. Als ik het voor het slapen innam, voelde ik me de dag erna nog tot de middag vermoeid, suf, beetje een zombie-gevoel. Alsof niet alles goed door kwam. Heb het dus ook maar 2 keer genomen en was er toen wel weer klaar mee. Maar goed, dit zegt weinig over hoe het bij jouw werkt.
Oxazepam is een heel ander middel ook, niet te vergelijke.

Stelt het je misschien gerust dat in Nederland er meer dan 1 miljoen mensen antidepressiva gebruiken? Een groot deel ervan gebruikt citalopram
Oxazepam gebruik ik ook wel 'ns als inslaper/ontspanner, maar ik kan rustig 2 pilletjes slikken (20mg) en niet duf worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat er ook nog positieve ervaringen zijn ik lees alleen maar negatieve op internet,en ik weet dat bijwerkingen ook verneld moeten worden(mar dat stemmetje he stel dat..)

Oxepam word je idd wat suf van maar heb ik niet erg veel last van.

Ik mag gelijk beginnen net 20 mg. Vroeger begon ik idd ook met 10.en dan ophogen.maar 20 is ook niet bijzonder hoog toch?

Maakt het nog wat uit of je het in de ochtend of avobd neemt net bijwerkingen?
Ik neem 't bewust 's ochtends omdat je er slapeloosheid van kunt krijgen.
Er zijn ook een boel mensen die er moe van worden na inname en het s avonds nemen. Het maakt eigenlijk niet uit, zolang je maar een vast dagdeel hebt.
Ik zou even uitproberen wat je prettiger vindt. Verschilt erg per persoon of s avonds of s ochtend relaxter is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 3 jaar geleden met citalopram begonnen tijdens een heftige depressie. Eerst 10 Mg en in een paar maanden opgebouwd naar 40 Mg.

Naar mijn idee ervaarde ik in de beginperiode veel bijwerkingen. Misselijk, duizelig, verward, rusteloos. Maar achteraf gezien kan dat ook liggen aan de vreselijke periode die ik toen doormaakte.

In eerste instantie viel ik veel af, maar ben daarna helaas 10 kg aangekomen. Ondanks dat heb ik er enorm veel baat bij gehad.
Ik ben nu heel langzaam weer aan het afbouwen, zit nu op de helft. Dat ontwennen is best pittig moet ik zeggen, maar geestelijk gaat het goed.

Veel succes en begin eventueel eerste met 10 Mg als je rustiger wil opbouwen.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Ik neem het trouwens ook 's ochtends in vanwege de rusteloosheid. En elke avond een slaappil. Ik merk nu ik aan het afbouwen ben dat ik ook weer beter slaap
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik zou niet teveel de bijwerkingen lezen..
Je wordt er onrustig van en gaat bijna afstrepen bij elk 'gek' dingetje dat je voelt.
Er staan zoveel mogelijke bijwerkingen maar je krijgt ze echt niet allemaal.
Ik lees bijsluiters niet meer, vraag bij de apotheek of er wisselwerking kan zijn tussen andere medicijnen. Met in gedachten dat ik altijd nog kan lezen als ik iets geks merk.
Hetgeen Alinea zegt is exact waarom ik de bijwerkingen niet lees. Ik slik al 14 jaar Citalopram. Meerdere keren proberen af te bouwen, maar dat is een drama dus ik beschouw het nu gewoon als een noodzakelijk kwaad. Een diabeet heeft insuline nodig en ik heb Citalopram nodig om fatsoenlijk te kunnen leven. Overigens was ik nog kind toen ik startte met het middel, dus het heeft mijn groei gestopt. Neem aan dat jij ouder bent en het dat effect niet bij jou zal hebben. Verder kan ik me weinig bijwerkingen herinneren en ben ik vooral heel blij dat het bestaat. Citalopram bestaat overigens ook in vloeibare vorm (Cipramil). Is inderdaad wel iets anders dan Lexapro/Escitalopram.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem dit al meer dan tien jaar en heb nooit enige bijwerking gehad. echt niks.
Tijdens mijn zwangerschappen gestopt en nadien zonder neven werking weer opgestart. Juist wat euforie in begin jammer genoeg is dat niet zo gebleven 😉

Het ene lichaam is het andere niet.
Probeer gewoon en als je je er niet goed bij voelt bouw dan gewoon weer af?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Zonet de medicatie ingenomen heb nu grote schrik. Wanneer voel je enige bijwerking? En wanneer goede effecten?
wat goed!
zelf voelde ik de bijwerkingen (moe, beetje misselijk) na een paar uur. Na een dag of 4 was het wel weer over. De goede effecten merkte ik na twee -drie weken volledig, maar al meteen op de eerste dag een beetje, al is dat vrij bijzonder. Maar het kan bij sommigen ook wel 6 weken duren.

Zet hem op! Zoek lekker afleiding, want van dat genavelstaar ga je ook vanalles voelen en uitvergroten. En anders: paar dagen onder een dekentje op de bank, Netflix aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven