Huishouden en moe zijn

14-08-2017 18:26 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is een rommelig en vies.
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
Elke dag iéts extra's doen, van te voren opschrijven op papier wat je streven is. En anders toch een huishoudelijke hulp inschakelen.
Afhankelijk van je huishoudgrootte hoef je echt niet heel het weekend bezig te zijn.
Plan zowel zaterdag als zondag 1,5 uur voor huishoudelijk werk en je huisje wordt weer leefbaar.
Hier ga je jezelf ook beter door voelen. Een opgeruimde omgeving zorgt voor meer rust voor jezelf.

En als je werk echt zoveel energie kost dat je daarnaast niets anders meer kunt doen lijkt het me verstandig een andere baan te zoeken, danwel minder uren te werken.
anoniem_212431 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 18:32
22.91% gewijzigd
OK ik ben niet helemaal objectief want ik ben zelf geen fan van het huishouden haha.

Waarom "moet" je het van jezelf proberen en gun je jezelf niet lekker hulp? Als je het kan veroorloven gewoon lekker hulp inhuren. Desnoods maar eens in de 2 of 3 weken als dat het enige is wat haalbaar is. Is toch lekker thuiskomen in een schoon huis en dan hoef je zelf veel minder te doen om het bij te houden.

Zo hou je energie over die je kan steken in leuke dingen!
Alle reacties Link kopieren
Het toverwoord is bijhouden. Zeker als je alleen woont is het zo goed te doen. En opruimen. Dus krantjes die in de papierbak moeten, gelijk even weggooien. Als je iets hebt gebruikt, terugleggen waar het hoort. Post gelijk opruimen in de map waar het in hoort (verzekeringen/bank/pensioen, of wat dan ook). Kost je per keer hooguit een minuut.

En qua schoonmaken elke dag een vast punt aanhouden. Op maandag dit, op dinsdag dat. Dan ben je met en half uur per dag al een heel eind. Ik noem maar wat. Elke maandag de kamer even doorwerken, elke dinsdag je badkamer en toilet even doen, elke woensdag de was opruimen, elke donderdag de keuken even afnemen, elke vrijdag het bed verschonen, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Tja ik heb in het weekend ook nooit zin

Maar ik doe het wel.
Als ik me 2 uurtjes kwaad maak is het aan kant.
Door de week gewoon de boel een beetje bijhouden
Zooi gelijk opruimen, extra borstel door de plee, en op zaterdag doe ik stoffen,wassen, boel afnemen, zuigen en dweilen. En iets groots (de badkamer of de keuken soppen)

Weet niet hoe groot je huishouden is maar zo'n klus is het toch niet?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hoeveel personen telt je huishouden?
Alle reacties Link kopieren
Ga echt geen andere baan zoeken. Die baan die ik nu heb is te leuk.
Woon alleen, in een klein huis, met twee slaapkamers.
Toen ik nog samenwoonde woonde ik hier ook al. Maar was het gewoon fijn die extra paar handen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ook wel eens zo.
Als ik een drukke dag gehad heb laat ik mijn huis ook gewoon voor wat het is en neem ik genoegen met een niet opgeruimd huis.

Daarentegen heb ik wel regelmatig een "opruimbui" waarna alles even netjes schoon en aan kant is.
Dat elke dag een beetje bijhouden klinkt erg leuk, maar is niet echt aan mij besteed. De dingen worden gedaan wanneer ik tijd en zin heb en heb er nog nooit iemand over horen klagen.
Bezoek vind het hier altijd netjes, ook als het even niet net schoongemaakt is.
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 18:43
Ga echt geen andere baan zoeken. Die baan die ik nu heb is te leuk.
Woon alleen, in een klein huis, met twee slaapkamers.
Toen ik nog samenwoonde woonde ik hier ook al. Maar was het gewoon fijn die extra paar handen.
Tja. Maar die zijn er nu eenmaal niet meer. Dan kan je twee dingen doen: of daar eindeloos over blijven miepen, of je mouwen een keer opstropen en je kiet schoon houden. Meer keuzes zijn er niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Iemand inhuren dus. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken als het makkelijk kan?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je het persé zelf doen?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
De tip van alles opschrijven ga ik mee beginnen.
Zal straks proberen om eens een beging te maken met opruimen
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 18:47
De tip van alles opschrijven ga ik mee beginnen.
Zal straks proberen om eens een beging te maken met opruimen

Hoe een "begin" te maken... gewoon opruimen en bijhouden! Waarom is de rotzooiberg nu zo groot dat je "hooguit" een begin kan maken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
SaveAngie schreef:
14-08-2017 18:46
Waarom wil je het persé zelf doen?
Ik hou niet van vreemde mensen in mijn huis. Kon er ook niet tegen toen de klusmannen mijn badkamer verbouwde.
(zit tussen mijn oren maar toch)
Alle reacties Link kopieren
Als het nu vies en rommelig is en je weet niet waar te beginnen zou ik voor komend weekend hulp inschakelen zodat je vanaf punt 0 (een schoon en opgeruimd huis) kan beginnen. Bijhouden is nu eenmaal veel gemakkelijker dan een huis waar alles eigenlijk wel moet.
Grote klussen verdeel ik: bijv: de ene week de badkamer grote beurt, de andere keer de slaapkamers, dan de keuken van binnen en buiten, een keer de ramen lappen, enz. Kost me dan max 1,5 uur.

Heb je veel spullen, rommeltjes, troepjes?
Weg ermee of in de vitrinekast. Kost alleen maar werk nl.

Systeem helpt nu eenmaal enorm.
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 18:50
Ik hou niet van vreemde mensen in mijn huis. Kon er ook niet tegen toen de klusmannen mijn badkamer verbouwde.
(zit tussen mijn oren maar toch)
Nou, dan is er maar 1 oplossing en zelf de boel bijhouden en niet zeuren. Iedereen moet wel eens klussen doen die op dat moment niet tot de meest favoriete behoren, of als je liever languit op de bank gaat liggen. Maar die was doet zichzelf niet, die post springt niet vanzelf in de juiste ordners en die keuken maakt zichzelf niet schoon. Dus gewoon doen. Een andere smaak is er niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 18:50
Ik hou niet van vreemde mensen in mijn huis. Kon er ook niet tegen toen de klusmannen mijn badkamer verbouwde.
(zit tussen mijn oren maar toch)
Aha, dat snap ik.

Kamer per kamer opruimen en alle overbodige spullen weggooien of weggeven. Dan proberen bij te houden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk zelf dat het belangrijk is om bij te houden. Elke dag iets doen, al is het maar 15 minuten iets. Voor je naar bed gaat eerst even de tafel opruimen en schoonmaken bijvoorbeeld. Verder vind ik het belangrijk om goede en makkelijke schoonmaak middelen en hulpmiddelen te hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld een swiffer om even tussendoor te swifferen. Scheelt ook weer.
Voor mij is een opgeruimd huis heel belangrijk omdat ik anders onrustig en chaotisch word.
Misschien helpt het ook om systemen in andere zaken in te bouwen zodat dat je minder tijd kost. Bv als je kookt, twee of drie porties te maken en die in te vriezen, scheelt je de volgende keer koken, maar alleen opwarmen, boodschappen laten bezorgen, je outfit voor de hele week klaarleggen als je de was opruimt.
Oh en wat bij mij helpt om het allemaal weer op een rijtje te krijgen is iemand bij me thuis uitnodigen. Dan krijg ik alles wel, soms met boel stress, gedaan. Misschien handig als schoon begin?
Alle reacties Link kopieren
Met het risico dat ik overkom als een ouwe muts, maar WTF is er zo lastig aan om een huis een beetje op orde te houden? Vandeweek was er ook al iemand die er een probleem mee had, en op mijn werk hoor ik het ook veel van jonge collega's. Misschien eens wat minder binge-watchen, in hippe horecatentjes rondhangen en meer van dat soort dingen...
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
14-08-2017 19:00
Met het risico dat ik overkom als een ouwe muts, maar WTF is er zo lastig aan om een huis een beetje op orde te houden? Vandeweek was er ook al iemand die er een probleem mee had, en op mijn werk hoor ik het ook veel van jonge collega's. Misschien eens wat minder binge-watchen, in hippe horecatentjes rondhangen en meer van dat soort dingen...
Hear hear! Want dán zijn ze opeens niet "moe"... maar zodra de kiet op orde gehouden moet worden, slaat de vermoeidheid toe en is het allemaal te veel. Grow up. Als je zelf zelfstandig genoeg bent om een eigen huis te bewonen, ben je ook zelfstandig genoeg om het schoon en netjes te houden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
viva1966 schreef:
14-08-2017 19:00
Met het risico dat ik overkom als een ouwe muts, maar WTF is er zo lastig aan om een huis een beetje op orde te houden? Vandeweek was er ook al iemand die er een probleem mee had, en op mijn werk hoor ik het ook veel van jonge collega's. Misschien eens wat minder binge-watchen, in hippe horecatentjes rondhangen en meer van dat soort dingen...
Sommige mensen zijn hier beter in van nature dan anderen. To zegt dat ze erg moe is en daarom geen energie heeft ervoor.
Ikzelf heb weinig structuur en overzicht hierin, het is me ook niet vanuit thuis meegegeven bijvoorbeeld. Ik vind er ook geen klap aan. Dus ja, het wordt snel rommelig als ik niet uitkijk, en dan zo dat ik niet weet waar te beginnen. Gefeliciteerd dat jij er geen enkele moeite mee hebt.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-08-2017 18:54
Nou, dan is er maar 1 oplossing en zelf de boel bijhouden en niet zeuren. Iedereen moet wel eens klussen doen die op dat moment niet tot de meest favoriete behoren, of als je liever languit op de bank gaat liggen. Maar die was doet zichzelf niet, die post springt niet vanzelf in de juiste ordners en die keuken maakt zichzelf niet schoon. Dus gewoon doen. Een andere smaak is er niet.
Ja ik weet dat ik het moet doen. Alleen ik vraag om tips, zodat ik er een ritme in ga krijgen. Is dat zo erg?
Ja ik lig veel op de bank, niet om dat ik lui ben.
Alle reacties Link kopieren
Foodsandbeats schreef:
14-08-2017 18:58
Misschien helpt het ook om systemen in andere zaken in te bouwen zodat dat je minder tijd kost. Bv als je kookt, twee of drie porties te maken en die in te vriezen, scheelt je de volgende keer koken, maar alleen opwarmen, boodschappen laten bezorgen, je outfit voor de hele week klaarleggen als je de was opruimt.
Oh en wat bij mij helpt om het allemaal weer op een rijtje te krijgen is iemand bij me thuis uitnodigen. Dan krijg ik alles wel, soms met boel stress, gedaan. Misschien handig als schoon begin?
Haha dit vind ik de beste tip. Helpt bij mij ook altijd, als er iemand langs komt dan kan ik ineens wel het huis schoonmaken.

Mijn huis is ook een beetje verwaarloosd. Na een tijdje ziek te zijn geweest en hierdoor weinig energie is het wat versloft. En nu merk ik dat ik er al een tijdje tegenaan zit te hikken. Oppervlakkig gezien is het best oké, ik houd de keuken, toilet etc, wel aardig bij en ik stofzuig ook regelmatig. Vooral de grotere dingen als de badkamervloer schrobben, ramen zemen, rommelhok opruimen, keukenkastjes opruimen etc. zijn al lang niet meer goed gedaan. Ik heb besloten een schoonmaakster in dienst te nemen. Ik heb er geen zin in en doe liever andere dingen in mijn vrije tijd, financieel is het gelukkig geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven