PMS en psychische klachten

26-08-2017 15:30 25 berichten
Hallo,

Zijn er nog meer vrouwen die voor/tijdens menstruatie last hebben van met name psychische klachten?
Ik heb sinds eind vorig jaar behoorlijk last; erg moe, slechte concentratie, angstgevoelens, slecht kunnen relativeren, hypochondrisch. Ik weet dat het weer over gaat maar het is altijd fijn om het er met lotgenoten over te hebben.

Wie nog meer?
Ja, ik heb hier ook veel last van. Veel twijfelen vooral. Zelfs de simpelste dingen worden een onmogelijk ingewikkelde opgave in mijn hoofd, zo stom.

Ook een veel korter lontje, naar mijn vriend vooral. Heel snel geirriteerd zijn. ook minder voor hem voelen (helaas).
Ja hoor. Ik meld me ook. Kort lontje, depressieve gevoelens, vaak ook twijfels aan m'n relatie....
Heel irritant. Ik ga binnenkort aan de pil denk ik, eens kijken of dat wat uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik herken het ook.
Heb dan enorm veel last van depressieve gevoelens, voel me minderwaardig en angstig en ook achterdochtig en onrustig. Kan dan ook echt twijfelen of mijn man wel van me houdt en niet vreemdgaat.

Ik heb zelf een Implanon.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook sinds de geboorte van mijn zoontje! Echt verschrikkelijk.. Ik ben een week lang een draak, maak ruzie en voel me licht depressief! Volgende maand start ik met een lichte pil!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een lotgenoot.

Ik heb het ook sinds ik jaren geleden gestopt ben met de pil.

Na wat verschillende anticonceptie geprobeerd te hebben, ben ik uiteindelijk over gegaan op de hormoonloze koperspiraal. Wat overigens zeer goed bevalt!

Wat ik door het stoppen met de diane pil (15 jaar lang gebruikt) kreeg was niet mis; haaruitval, acné op mijn dertigste (kaaklijn, kin,wangen) en ik voelde mij vaker "anders".

Het heeft mij een tijd gekost om te zien dat het een bepaald patroon is, maandelijks. Twee weken voel ik mij goed, blij en positief en twee weken minder goed, emotioneel, korter lontje, twijfels over van alles, niet kunnen relativeren, etc.

Toen ik las over PMS, dacht ik dat kan niet missen. Ik gebruik nu sinds 1 1/2 maand Efamol (teunisbloemolie). Hiermee zijn in ieder geval de scherpe randjes er al af. Kijken of het na langer gebruik nog beter aanslaat.

Het is niet goedkoop, maar weet ook geen ander alternatief.

Misschien kun je dit ook proberen of zijn er andere lotgenoten met tips/ervaringen?.
Gebruik je die teunisbloemolie dan elke dag Appelmoes?
Alle reacties Link kopieren
Ja, neem het in zoals aangegeven staat; eenmaal daags twee tabletten tijdens de maaltijd.
Hmmm misschien ook maar eens proberen dan.
Bedankt voor jullie reacties!! Herken veel in jullie klachten.

Ik gebruik nu een paar maand magnesiumcitraat en Menstrual Relief van Irwin. Dit haalt de scherpe kantjes er zeker af! Pas wel op met dit Menstrual Relief als je antidepressiva gebruikt want er zit Maca in en dit gaat niet altijd samen met antidepressiva.

Je hoeft het niet de hele maand te slikken maar beginnen paar dagen voordat je je klachten verwacht.
Weer even een berichtje want ik zit helaas weer in de minst fijne periode vd maand en daarom last van PMS..bleeh.
Nerveus, angstig, slecht kunnen relativeren en erg moe.
Ging afgelopen maandag best goed! Dit keer weer even een stuk heftiger...misschien door wat stress vorige week?

Wie nog meer?
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Matz! Ik ben er net weer een beetje overheen. Ik heb zelf ook het gevoel dat stress meespeelt.

Misschien heb je ook wat aan dit topic gezondheid/neerslachtig-voor-ongesteldh ... ges/392057
Hoi Inktlijn,

Ja he? Stress is wel een trigger voor het meer last hebben van pms. Wat voor klachten heb jij?

Bedankt voor de link!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Matz,

Mijn PMS klachten komen redelijk overeen met wat jij en anderen noemen:
- zeer kort lontje
- super emo, ik kan zomaar huilen om ellende of juist om iets moois
- onzekerheid
- rugpijn, voel me net 80+
- soms een soort schouder/nekpijn
- slecht slapen: veel dromen en woelen
- moe
- nervositeit/angst
- depressief
- shopverslaving
- en dan de enige handige klacht: een soort nesteldrang waardoor ik MOET opruimen of klussen

Ik hoop dat je weer snel jezelf bent Matz!

Het enige wat bij mij een beetje werkt is beweging en afleiding zoeken. Mensen zoveel mogelijk vermijden (ook voor hun bestwil). Oh en een warm bad ;-)
Inktlijn; Je klachten komen me erg bekend voor!
En inderdaad afleiding helpt het beste! En beweging ook heb ik ondervonden.
Ik heb het ergste weer gehad geloof ik :)
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
14-10-2017 09:36
Inktlijn; Je klachten komen me erg bekend voor!
En inderdaad afleiding helpt het beste! En beweging ook heb ik ondervonden.
Ik heb het ergste weer gehad geloof ik :)
Gelukkig maar! Nu weer genieten van de goede weken :)
Inktlijn; ik geloof dat het toch nog niet helemaal opgeklaard is..steeds zo nerveus en hypochondrisch.

Vorige 2 maanden ging het echt stukken beter! Is het bij jou ook wisselend per maand?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend Matz! Het lastige vind ik ook dat je weet waar het door komt, maar dat betekent niet dat je daardoor je klachten kunt weg rationaliseren. Bij mij wisselt het ook per maand, zowel qua klachten als intensiteit.

Meestal werkt de PMS nog wel even door tijdens mijn menstruatie, is dat bij jou ook zo?
Ik ben tijdens de menstruatie daarnaast vaak beroerd door rugpijn, migraine, darmklachten en nog meer fijn horrormonen gedoe. :-(
Nee inderdaad! Ik schrijf zelfs op mijn telefoonhoesje 'hormonen' als reminder zeg maar maar helpt lang niet altijd.

De pms werkt bij mij ook nog door tijdens de menstruatie en inderdaad ook klachten als migraine, moeheid etc.

Ik had er in het verleden echt stukken minder last van. Loop nu tegen de 40..hoor ik meer dat vrouwen rond die leeftijd meer klachten krijgen.
Is dat bij jou ook het geval?
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja het zou fijn zijn als je hormonen denken ‘oei betrapt!’ en je dan met rust laten.
Maar het besef helpt me wel om die rare gedachtens en gevoelens in perspectief te zetten. Dat ik weet dat het daaraan ligt en weer overgaat, dat ze als het ware voor ‘spek en bonen’ meetellen.

Heel herkenbaar wat je schrijft Matz. Ik ben een paar jaar ouder dan jou en voeger had ik echt niet zo’n last van PMS.
Dat vind ik wel een mooie gedachte en Inktlijn..dat je gedachten en gevoelens in die periode voor spek en bonen meetellen...je ze dus niet te serieus neemt.

Wanneer knap jij meestal weer op als je je menstruatie hebt? Dat de pms weer wegtrekt zeg maar..?
Alle reacties Link kopieren
Meestal trekken de PMS klachten weg halverwege de mensruatie (op dag 3/4) als de bloeding afgenomen is (sorry ik kan het niet mooier omschrijven ;-) ). Dan gaat het van psychische klachten meer over in lichamelijke klachten, vaak met dagenlange migraine.

Hoe ervaar jij dat?
O jakkes, dagenlange migraine is ook geen pretje. Ik heb ook wel migraine maar die is vaak met paracetamol wel goed te dempen en lukt dat niet dan duurt het meestal maar 1 dag.

Meestal als menstruatie over is knapt het weer op. Vorige maand ging knapte het stukken sneller op..dat was heel fijn!
Ben ik nog een keer..kijk jij ook zo anders tegen dingen aan in die periode?

Ik kan nare beelden op tv slecht hebben, agressiviteit word ik naar van bijv.
En ik kan mijn angsten slecht relativeren..
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig maar dat je niet zo’n last hebt van migraine :) Bij mij helpt paracetamol niet, maar ik kan gelukkig wel terugvallen op migraine medicijnen.

Wat je schrijft over dingen slecht kunnen relativeren herken ik helemaal. Het nieuws kijk ik uberhaupt al jaren niet meer. Als het nagespeelde agressie is, dan heb ik er geen moeite mee.
Maar angst en somberheid zijn bij mij veel heviger tijdens PMS.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven