Wanneer spreek je van stemmingswisselingen?

22-09-2017 13:09 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik het DSM raadpleeg dan worden stemmingswisselingen omschreven als plotselinge hevige wisselingen in stemming zonder duidelijke of ernstige (passende) aanleiding die enkele uren tot dagen aanhouden.

Ik vind dit wat vaag, want het is wat subjectief. Wat zijn bijvoorbeeld niet ernstig genoeg of een niet passende aanleiding? Wat wordt verstaan onder hevige wisselingen?

Er is ooit, +/- 15 a 10 jaar geleden tijdens mijn pubertijd en adolescentie, wel eens gezegd door derden dat ik daar last van zou hebben. Ik kan dat wel relativeren en nuchter wegwuiven.

Hebben jullie concrete voorbeelden van wat in jullie optiek wel stemmingswisselingen zijn, en wat niet?
Vraag het eens aan een arts/psycholoog of psychiater.
Alle reacties Link kopieren
Puberteit is een tijdelijke stemmingswisseling van het brein toch? Daar kun je het niet aan opmeten, lijkt mij.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Elke mens, en zeker vrouwen, hebben last van stemmingswisselingen.

Iets is pas een probleem als je het zelf als een probleem ervaart.
Alle reacties Link kopieren
Je bent thuis en bent aan het koken. Normale gangbare doordeweekse dag en ineens ben je boos of verdrietig. Zonder dat er iets voorvalt. Maar in je hoofd ben je wel bezig. Onbewust vaak.
Gele_Suikerspin schreef:
22-09-2017 13:16
Elke mens, en zeker vrouwen, hebben last van stemmingswisselingen.

Iets is pas een probleem als je het zelf als een probleem ervaart.
@( Spreek alsjeblieft voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Dat hoort bij de puberteit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je er last van? Beheerst het je leven?
Alle reacties Link kopieren
Had van de week een kort gesprek met vriend hierover. Hij is ook van mening dat vrouwen sneller stemmingswisselingen hebben dan mannen.

Hij noemde overigens mijn reactie op onderstaande situatie een stemmingswisseling. Ik ben het daar niet echt mee eens.

Afgelopen week had ik 1 dag dat het bijzonder druk was met mijn studie. Vroeg weg, laat thuis, geen pauze, geen tijd om normaal te lunchen of koffie te halen. Weinig tijd zelfs om naar toilet te gaan/mogen. Heen en weer reizen en haasten tussen locaties van studiegebouwen in de stad, als enige van 5 meiden op het laatste moment tijdens de andere lessen een presentatie in elkaar zetten en daarna houden. De andere meiden lieten het afweten ondanks verschillende pogingen tot contact vanuit mij. Daardoor weinig kunnen meekrijgen van de vakken die ik volgde (want druk met presentatie maken voor ander vak). En uiteindelijk een slechte presentatie houden (wegens moeheid en gebrek aan pauze en goed kunnen voorbereiden).

Deels mijn eigen schuld, deels samenloop van omstandigheden. Maar ik was moe en somber toen ik thuis kwam. Voelde mij gelaten en vond het een onprettige dag. Ik was niet bijzonder vrolijk voordat ik die ochtend vertrok of intens boos of verdrietig toen ik thuis kwam. Wel wat geïrriteerd. Maar ik kon het goed verklaren.

Vriend vond dat een stemmingswisseling en ik niet echt omdat ik de wisseling niet dermate groot vind en ik het prima kan verklaren.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
22-09-2017 13:30
Heb je er last van? Beheerst het je leven?
Nee, en nee.
Laat je niks aanpraten.
koosje-87 schreef:
22-09-2017 13:32
Had van de week een kort gesprek met vriend hierover. Hij is ook van mening dat vrouwen sneller stemmingswisselingen hebben dan mannen.

Hij noemde overigens mijn reactie op onderstaande situatie een stemmingswisseling. Ik ben het daar niet echt mee eens.

Afgelopen week had ik 1 dag dat het bijzonder druk was met mijn studie. Vroeg weg, laat thuis, geen pauze, geen tijd om normaal te lunchen of koffie te halen. Weinig tijd zelfs om naar toilet te gaan/mogen. Heen en weer reizen en haasten tussen locaties van studiegebouwen in de stad, als enige van 5 meiden op het laatste moment tijdens de andere lessen een presentatie in elkaar zetten en daarna houden. De andere meiden lieten het afweten ondanks verschillende pogingen tot contact vanuit mij. Daardoor weinig kunnen meekrijgen van de vakken die ik volgde (want druk met presentatie maken voor ander vak). En uiteindelijk een slechte presentatie houden (wegens moeheid en gebrek aan pauze en goed kunnen voorbereiden).

Deels mijn eigen schuld, deels samenloop van omstandigheden. Maar ik was moe en somber toen ik thuis kwam. Voelde mij gelaten en vond het een onprettige dag. Ik was niet bijzonder vrolijk voordat ik die ochtend vertrok of intens boos of verdrietig toen ik thuis kwam. Wel wat geïrriteerd. Maar ik kon het goed verklaren.

Vriend vond dat een stemmingswisseling en ik niet echt omdat ik de wisseling niet dermate groot vind en ik het prima kan verklaren.
Dat is geen stemmingswisseling, je was gewoon op en dat kan de beste gebeuren, ook de beste man.
Wat een onzin!
Wat ervaar je nu in je dagelijks leven qua schommelingen in je stemming? In welke situaties merk je dit? En in hoeverre beperkt het jouw in je funcitioneren sociaal/werk/etc.?

Denk je regelmatig zeer zwart/wit of lukt nuanceren je in bijna iedere situatie?

Wat doen de schommelingen in stemming in de contacten met je ingeving?
theatime schreef:
22-09-2017 13:52
Wat ervaar je nu in je dagelijks leven qua schommelingen in je stemming? In welke situaties merk je dit? En in hoeverre beperkt het jouw in je funcitioneren sociaal/werk/etc.?

Denk je regelmatig zeer zwart/wit of lukt nuanceren je in bijna iedere situatie?

Wat doen de schommelingen in stemming in de contacten met je ingeving?
Ga je meteen een diagnose stellen?
:proud:
Alle reacties Link kopieren
niet meer naar je vriend luisteren
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-09-2017 14:00
niet meer naar je vriend luisteren
We hebben er geen discussie over gehad, was gewoon een normaal gesprek. Hij heeft zijn mening, en ik de mijne en dat is prima.
ChantalZr7 schreef:
22-09-2017 13:18
Je bent thuis en bent aan het koken. Normale gangbare doordeweekse dag en ineens ben je boos of verdrietig. Zonder dat er iets voorvalt. Maar in je hoofd ben je wel bezig. Onbewust vaak.
Ik vind dit op zich wel een goeie.

Maar ik vraag me ook af dat wanneer je in je hoofd wel bezig bent, dan ben je toch aan het piekeren?
Dus dan zouden je stemmingswisselingen niet zomaar komen, maar van het piekeren.
Als je onbewust bezig bent in je hoofd, dan zouden je stemmingswisselingen je kunnen overvallen omdat je zelf niet in de gaten hebt dat je loopt te piekeren.

Dit in tegenstelling tot stemmingswisselingen die hormonaal zijn.

Toch?
Alle reacties Link kopieren
koosje-87 schreef:
22-09-2017 14:07
We hebben er geen discussie over gehad, was gewoon een normaal gesprek. Hij heeft zijn mening, en ik de mijne en dat is prima.
Maar hij lult maar wat. Als jij een kutdag hebt op je studie, moet hij daar niet onzin over verkondigen
koosje-87 schreef:
22-09-2017 14:07
We hebben er geen discussie over gehad, was gewoon een normaal gesprek. Hij heeft zijn mening, en ik de mijne en dat is prima.
Nee, dat is niet prima. Je vriend moet zijn snater sluiten en zich met andere dingen bezighouden dan jouw welbevinden, want hij heeft er een slechte invloed op.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-09-2017 14:13
Maar hij lult maar wat. Als jij een kutdag hebt op je studie, moet hij daar niet onzin over verkondigen
Hij zei dat niet direct toen ik thuis kwam, maar toen we het er een dag later over hadden. Toen ik thuis kwam leefde hij mee en vond hij het sneu dat ik een rotdag had gehad. Hij werkt zelf in de psychiatrie als begeleider, dus zijn mening vind ik wel interessant als is die natuurlijk ook subjectief. Hij is van mening dat vrouwen over het algemeen emotioneel instabieler zijn dan mannen en dat dat in de aard van het beestje zit, volgens hem. Ook hebben vrouwen sneller last van stemmingswisselingen volgens hem.

Ik denk dat het voor mensen, en misschien mannen met name lastig is in te leven in hoe iemand dag was. Hij ziet bijvoorbeeld alleen mijn reactie als ik thuis kom. Hij had zijn eigen ervaringen en situaties op zijn werk die dag. Hij hoort mijn verhaal aan en denkt misschien: 'tja, vervelend maar het is maar een dag. En probeer de volgende keer bij zo'n drukke dag je daarop voor te bereiden, ga gewoon tijdens de werkgroep naar het toilet ook al vindt de docent dat onprettig. Daarnaast hoef je niet de lullige klusjes op te ruimen van/voor andere studiegenoten'. Hij heeft een pragmatische en probleemoplossende houding, en vindt denk ik dat ik meer voor mijzelf kan opkomen i.p.v. situaties te accepteren.

Misschien vindt hij het wel een stemmingswisseling omdat in zijn ogen de situatie deels voorkomen had kunnen worden door ander gedrag of een andere houding aan te nemen. Daar zit wel een waarheid natuurlijk.
Je vriend lult echt ontzettend dom. Hij zou beter moeten weten met zijn achtergrond.

En van dat onnozele gekwaak over het verschil tussen mannen en vrouwen zou mijn broek ook afzakken.

Ik ken mensen met echte stemmingswisselingsstoornissen en dat heeft hier werkelijk niets mee te maken.
Met zijn achtergrond is het des te kwalijker dat hij dit soort malle dingen verkondigd, want je bent helemaal bereid om hem serieus te nemen en dat terwijl hij er toch echt niet voor gestudeerd heeft, al doet hij voorkomen alsof dat wel zo is.
Interessantdoenerij.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 14:40
1.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
koosje-87 schreef:
22-09-2017 14:28

Hij hoort mijn verhaal aan en denkt misschien: 'tja, vervelend maar het is maar een dag. En probeer de volgende keer bij zo'n drukke dag je daarop voor te bereiden, ga gewoon tijdens de werkgroep naar het toilet ook al vindt de docent dat onprettig. Daarnaast hoef je niet de lullige klusjes op te ruimen van/voor andere studiegenoten'. Hij heeft een pragmatische en probleemoplossende houding, en vindt denk ik dat ik meer voor mijzelf kan opkomen i.p.v. situaties te accepteren.
Hij is je vader niet, of je mentor. Hij is je steun&toeverlaat
Alle reacties Link kopieren
Wil je dan nu onderzoeken wat aanvaardbaar is?
Het ligt er denk ik ook aan met wie je een relatie hebt.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven