Gevoel van onrecht houdt me in z'n greep

23-09-2017 11:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Herkent iemand dit… Er wordt je iets ‘aan gedaan’ en je kunt er je schouders niet over ophalen. Kon ik dat maar… want het is best gekmakend dat ik me er zo rot over voel, terwijl degene die me dit aan doet er mee zou moeten zitten… niet ik! (En ja, ik weet het, die ziet het natuurlijk heel anders…)

Een voorbeeld van wat nu speelt… Mijn buren hebben een lelijke aanpassing gedaan waar ik tegenaan zit te kijken en wat zij verder toch niet zien. Ze hadden natuurlijk toestemming moeten vragen, maar wij waren op vakantie. Nu moeten wij ons in allerlei bochten wringen om ze zo ver te krijgen of ze alsjeblieft mee willen werken aan een voorstel waarin wij ons ook kunnen vinden… maar ze negeren gewoon dat wij er een probleem mee hebben. Dat voelt ontzettend onrechtvaardig en dit is het zoveelste weekend wat daardoor verpest wordt, omdat het me volledig in beslag neemt.

Ik heb het ook wel gehad in relaties en een werksituatie… De onmacht die je voelt als je je tekort gedaan voelt, als je geen excuus krijgt en de afhankelijkheid van hoe een ander reageert. Mijn ex heeft ooit eens gezegd dat ik moeite heb met hoofd- en bijzaken scheiden… en ik denk dat het daar ook erg mee te maken heeft, dat ik het gewoon moeilijk kan parkeren en ondertussen gewoon m’n leven leiden. Mijn zoon heeft autistische trekjes, kan het bijvoorbeeld alleen maar hebben over een bepaald computerspel wat uitkomt en niks anders… en ik denk dat dat een beetje hetzelfde mechanisme is.

Hoe dan ook… het is ontzettend vervelend omdat ik zelf de drang heb het probleem zo snel mogelijk te willen oplossen… (dan is er rust). Maar dat kan niet wanneer een ander het anders ziet of al dan niet bewust tegen werkt!
Ja ik herken het wel. Ik dacht dat het normaal was. Ik zou er ook moeilijk overheen kunnen komen als de buren een aanpassing doen waar ik niet blij mee ben en er elke dag tegenaan moet kijken.
Het is geen aanpassing waarvoor ze een vergunning hadden moeten vragen?

Kan je niet die aanpassing camoufleren aan jullie kant?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de trek van iemand in de familie. Heel vermoeiend. Soms gaat er een heleboel (echt een heleboel) energie in zitten om de zaken te regelen zoals diegene voor ogen heeft.
Ik vind dit een keuze die je voor jezelf moet maken. Wat is belangrijk voor jou? Energie steken in wat haalbaar is of energie steken in zaken regelen zoals jij het wil hebben. Als je daarvan af wil, moet je gaan leren dat jouw visie niet de enige leefbare optie is. Dat er variaties mogelijk zijn.
Maar hoe? Dat weet ik niet.
Ga er met je rug naar toe zitten.

Niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk. Je er over blijven opwinden doe je zelf.
Alle reacties Link kopieren
je klinkt heel slachtofferig

je woont niet alleen op een onbewoond eiland. we moeten altijd rekening houden met elkaar. dat betekent dus dat er soms dingen mee zitten, maar dat er ook zaken zijn waar jij niet zo blij mee bent.

je ex heeft waarschijnlijk groot gelijk dat jij je moeite hebt met hoofd- en bijzaken. maak je alleen druk om zaken die je kunt veranderen en die echt heel belangrijk zijn. en accepteer en leer leven met zaken waar je geen invloed op hebt.

stel je zou nu je huidige huis krijgen, zou je het dan afwijzen door de lelijke aanpassing van de buren? of zou je zeggen; wat lelijk, maar jammer, ik vind het huis leuk genoeg om er in te wonen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, geen vergunning. Alleen toestemming van alle betrokkenen.
vivinnetje wijzigde dit bericht op 23-09-2017 12:33
70.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
23-09-2017 12:10
stel je zou nu je huidige huis krijgen, zou je het dan afwijzen door de lelijke aanpassing van de buren? of zou je zeggen; wat lelijk, maar jammer, ik vind het huis leuk genoeg om er in te wonen.
Nou, wij wonen er al... dus da's lastig beoordelen. Onze makelaar heeft wel gezegd dat het bij verkoop zeker iets zal worden waar mensen over gaan vallen.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
23-09-2017 12:03
Ik herken de trek van iemand in de familie. Heel vermoeiend. Soms gaat er een heleboel (echt een heleboel) energie in zitten om de zaken te regelen zoals diegene voor ogen heeft.
Ik vind dit een keuze die je voor jezelf moet maken. Wat is belangrijk voor jou? Energie steken in wat haalbaar is of energie steken in zaken regelen zoals jij het wil hebben. Als je daarvan af wil, moet je gaan leren dat jouw visie niet de enige leefbare optie is. Dat er variaties mogelijk zijn.
Maar hoe? Dat weet ik niet.
Haalbaar is natuurlijk rekbaar. Het erbij laten is zeker haalbaar. Zoals ik het wil hebben is dat ding weg natuurlijk... en da's niet haalbaar. Dus ik bied een alternatief aan. Dat familielid die je in gedachten hebt, ik denk dat dat toch niet helemaal vergelijkbaar is. Het hoeft niet per sé altijd op mijn manier ofzo. Zeker niet. Ik ben juist eerder iemand die zich altijd schikt. Misschien dat het daarom ook gebeurd is, dat mensen dan denken dat je alles kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft mensen echt teveel macht over je, als ze nu al meerdere weekenden hiermee hebben verpest. Zij zitten daar aan de andere kant en maken zich niet druk.

Het is een zakelijk geschil en benader het ook zo. Schakel je rechtsbijstand in of doe iets anders.

Maar als jij elke keer dat je oog op dat ding valt, emotioneel instort, omdat ze je persoonlijk geschoffeerd zouden hebben maak je teveel drama.

Het is lelijk, het moet gefikst. Punt.
Dropdrop schreef:
23-09-2017 13:15
Je geeft mensen echt teveel macht over je, als ze nu al meerdere weekenden hiermee hebben verpest. Zij zitten daar aan de andere kant en maken zich niet druk.

Het is een zakelijk geschil en benader het ook zo. Schakel je rechtsbijstand in of doe iets anders.

Maar als jij elke keer dat je oog op dat ding valt, emotioneel instort, omdat ze je persoonlijk geschoffeerd zouden hebben maak je teveel drama.

Het is lelijk, het moet gefikst. Punt.

Ik denk niet dat het per se om dat ding gaat, maar meer om het gegeven dat ze niet het respect voor TO hebben kunnen opbrengen om te wachten totdat ze weer terug waren om hun toestemming te vragen. Ik vind het ook bijzonder horkerig van die buren, en zou me er daarom ook druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts, dat klopt... Hoewel ze beweren dat er iets móest gebeuren, ze konden dus niet wachten. En dat is prima... maar dan loop je wel het risico dat die partij het liever anders wil... zeker als dat nou net de enige partij is die er echt zicht op heeft.

Dropdrop. Je hebt gelijk, ik geef ze die 'macht'. Daar wil ik nou juist vanaf... Ik wéét dat ik ze die macht niet moet geven en toch slaap ik in met gepieker en herbeleving van het nare 'gesprek' wat erover is geweest en dat ik beter dit-of-dat had kunnen zeggen, etc... maar ik kan mijn gedachten niet sturen.

En praktisch: we hebben geen rechtbijstand. Bovendien zegt iedereen dat we daar nooit aan moeten beginnen, omdat we met die buren samenwonen... maarja, alsof de sfeer nu niet allang verziekt is. We weten ook dat als een advocaat zich 2 uur in die zaak vastbijt, we al meer moeten betalen dan de aanpassing zou kosten als we dat op onze eigen kosten laten aanpassen!
Dus hebben we dat ook al aangeboden... en nog wordt het genegeerd. Het is inmiddels meer dwarszitten geworden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
23-09-2017 12:14
Nou, wij wonen er al... dus da's lastig beoordelen. Onze makelaar heeft wel gezegd dat het bij verkoop zeker iets zal worden waar mensen over gaan vallen.

Je hebt hier een makelaar voor aangenomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch even benieuwd om wat voor soort vreselijke aanpassing het gaat dat die dagelijks en elke minuut van de dag je woongenot tot 0 reduceert...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-09-2017 16:09
Ik ben toch even benieuwd om wat voor soort vreselijke aanpassing het gaat dat die dagelijks en elke minuut van de dag je woongenot tot 0 reduceert...

Pejeka, het gaat niet per se om die aanpassing.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
23-09-2017 16:10
Pejeka, het gaat niet per se om die aanpassing.
Lijkt me wel. Er worden allerlei dingen bijgehaald alsof het huis nou opeens minder waard is en dat het woongenot en het uitzicht verminderd zijn, dus ja, dan ben ik benieuwd om wat voor aanpassing het dan gaat die de buren geplaatst hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-09-2017 16:15
Lijkt me wel. Er worden allerlei dingen bijgehaald alsof het huis nou opeens minder waard is en dat het woongenot en het uitzicht verminderd zijn, dus ja, dan ben ik benieuwd om wat voor aanpassing het dan gaat die de buren geplaatst hebben.

Ze zegt zelf van niet als een reactie op mijn posting.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
23-09-2017 16:17
Ze zegt zelf van niet als een reactie op mijn posting.
Wát zegt ze zelf "van niet"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat familielid heeft ook het idee (wat niet klopt) dat hij altijd degene is die moet schikken.
Maar ik ben wel benieuwd naar wat de buren zo lelijk hebben gedaan en waarom jij het niet naar eigen inzicht zou mogrn aanpassen. Is het een oerlelijke schutting? Als zij er geen zicht op hebben, is het inderdaad raar dat jij geen inspraak hebt op hoe het uitziet. Of hebben ze een airco pal voor je raam gezet?
Ik ben echt benieuwd naar dat met toestemming van alle betrokkenen?

Wat is dat voor aanpassing en ligt er echt vast dat deze aanpassing zoals hij is gedaan, dus in detail of duidelijke omschrijving , echt niet mag zonder toestemming van alle betrokkenen?
En wie bepaald dat jij een betrokkende bent?

Daarnaast vraag ik me af of je zulke energie niet beter kan gebruiken voor echt onrecht in de wereld.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 16:30
1.21% gewijzigd
pejeka schreef:
23-09-2017 16:09
Ik ben toch even benieuwd om wat voor soort vreselijke aanpassing het gaat dat die dagelijks en elke minuut van de dag je woongenot tot 0 reduceert...
.
Dat de TO zich er zo over opwindt maakt nog niet dat het ook werkelijk vreselijk is. Mijn ouders hebben iets in hun tuin geplaatst dat de buren alleen kunnen zien als ze achter in hun eigen tuin staan, op hun tenen en dan over de schutting kijken. Ook kunnen ze het zien als ze vanuit hun slaapkamer uit het raam kijken, met hun hoofd bijna tegen het raam. En die buren zijn nu al twee jaar boos.

Dat gaat allang niet meer over die veranda, het zit in de buren hun hoofd.
Theamuts schreef:
23-09-2017 16:10
Pejeka, het gaat niet per se om die aanpassing.
Maar daar zou het wel om moeten gaan toch?

Is het iets wat echt niet kan en mag? En ligt dat vast? Ligt dat toestemming vragen ook vast? Dan maak je er een zaak van en kijk je wat ze zeggen over het voorstel.

Maar als ze zich gepasseerd voelt zonder dat het echt zo is.. En het dus om een gevoel gaat en niet om feiten en zich dan al weken zich kut voelt, dan kan ze echt beter uitzoeken of haar emotionele kijk op het leven niet wat sturing nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
23-09-2017 16:28
Maar daar zou het wel om moeten gaan toch?

Is het iets wat echt niet kan en mag? En ligt dat vast? Ligt dat toestemming vragen ook vast? Dan maak je er een zaak van en kijk je wat ze zeggen over het voorstel.

Maar als ze zich gepasseerd voelt zonder dat het echt zo is.. En het dus om een gevoel gaat en niet om feiten en zich dan al weken zich kut voelt, dan kan ze echt beter uitzoeken of haar emotionele kijk op het leven niet wat sturing nodig heeft.
Dat bedoelde ik dus. Misschien hebben die buren gewoon een veranda geplaatst, of een pergola, en jee, die zie je dan zomaar over je schutting heen, maar au fond bezorgt het jou geen last, of beperkt het jou in je woongenot. Behalve dan als je je er zelf druk over maakt. Maar TO sprak over een aanpassing die een ernstige waardedaling van haar eigen huis ten gevolge heeft, nou, dan ben ik dus best benieuwd wat die buren dan gedaan hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-09-2017 16:32
Dat bedoelde ik dus. Misschien hebben die buren gewoon een veranda geplaatst, of een pergola, en jee, die zie je dan zomaar over je schutting heen, maar au fond bezorgt het jou geen last, of beperkt het jou in je woongenot. Behalve dan als je je er zelf druk over maakt. Maar TO sprak over een aanpassing die een ernstige waardedaling van haar eigen huis ten gevolge heeft, nou, dan ben ik dus best benieuwd wat die buren dan gedaan hebben.

Ik vind het behoorlijk arrogant van je, dat jij wel even wil bepalen of TO ergens last van mag hebben en zich druk over mag maken.
Probeer een beetje te relativeren; dat kun je leren. Als ik je OP lees, denk ik echt dat er 1001 dingen zijn, waar een mens zich veel drukker om zou kunnen maken. Buren hebben aanpassing gedaan die je niet mooi vindt, maar wees blij dat je niet op Sint-Maarten woont; jij hebt je familie nog en een dak boven je hoofd.
Dan het stuk dat je denkt dat het vanuit de buren meer pesten is geworden. Waarom ga je van aannames uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven