Eerst van jezelf houden en dan pas van ander?

25-09-2017 08:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze hoor ik vaak voorbij komen.. vind het psychologie van de koude grond. Mensen roepen maar wat.. en praten elkaar na. Ik vraag me af waar deze uitspraak op gebaseerd is?
Alle reacties Link kopieren
Omdat daarmee de liefde een veilig en maakbaar iets wordt. Denk ik. Dat er soms gewoon geen aanwijsbare reden is waarom de ene groep mensen wel een leuke fijne partner vindt en de andere groep niet (terwijl die vast ook net zoveel van zichzelf houden, etc.), oftewel dat het een soort loterij is; dat is voor veel mensen een onprettig idee denk ik. Net als de uitspraak "Als je maar stopt met zoeken dan..." of "Er komt vanzelf wel iemand op je pad", terwijl daar helemaal geen zekerheid over bestaat.

Overigens denk ik wel dat als je in de kern echt niet happy bent met jezelf, of als je jezelf niet goed kent, je veel eerder geneigd bent je eigen grenzen over te gaan voor een ander.
timetraveler wijzigde dit bericht op 25-09-2017 08:52
32.69% gewijzigd
Ik denk meer dat ze er mee bedoelen dat wanneer je goed voor jezelf zorgt en lekker in je vel zit je dan naar andere mensen toe ook een leuker persoon bent.
Alle reacties Link kopieren
Als je van jezelf houdt, gun je jezelf een leuke partner.
En met een leuke partner word je gelukkiger.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je van jezelf houd dan pas kan je echt van anderen houden..
ik hoorde het kaatst ook iemand zeggen gerucht op de kinderen van de Ander waar ze het over had... vond ik wel schokkend!
Of beter je vrienden uitkiest, omdat je jezelf niet rot laat behandelen.
Alle reacties Link kopieren
ilske79 schreef:
25-09-2017 08:54
Maar als je van jezelf houd dan pas kan je echt van anderen houden..
ik hoorde het kaatst ook iemand zeggen gerucht op de kinderen van de Ander waar ze het over had... vond ik wel schokkend!
van jezelf houden is ook je niet alles aantrekken. jezelf gunnen, dat je niet overal iets van hoeft te vinden.
Kan jou het schelen, wat deze persoon zei??
Als je van jezelf houdt zul je je minder snel door 'n foute man laten inpakken. Laat staan dat je bij iemand blijft die niet goed voor je is en je geestelijk of lichamelijk mishandelt. De vrouw die van zichzelf houdt zal 'm uit haar huis kicken ipv dat ze haar eigen woning heeft opgeven voor zo'n loser en zelf geen kant meer uit kan.
Ik heb het trouwens ook te horen gekregen als verwijt: jij moet maar eens eerst van jezelf leren houden!

Het is echt niet altijd aardig bedoeld. die opmerking.
Ze kan ook als manipulatie-middel worden ingezet door mensen die gewoon geen zin hebben om zich over je te ontfermen, of moeite voor de relatie te doen: jij houdt maar lekker van jezelf, dan doe ik dat ook.
Kan erg egoistisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt vaak niet zo gezegd i.i.g. Die uitspraak impliceert dat je pas in staat bent om van anderen te houden als je eerst van jezelf houdt. Ik heb dat ook altijd grote onzin gevonden om eerlijk te zijn. Ik vind mezelf maar "meh" :roll: en ik voel toch echt grote liefde voor anderen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
25-09-2017 08:49
Overigens denk ik wel dat als je in de kern echt niet happy bent met jezelf, of als je jezelf niet goed kent, je veel eerder geneigd bent je eigen grenzen over te gaan voor een ander.
Ik denk ook dat dit heel erg waar is, zeker ook uit mijn eigen ervaring. Ik was vroeger veel onzekerder en vond mezelf echt minderwaardig, waardoor ik niet in gezonde relaties zat. Nu ik goed in mijn vel zit, loopt mijn huidige relatie ook gewoon goed en fijn. En onzekerheid/niet van jezelf houden kan ook jaloezie en controlegedrag in de hand werken trouwens, ik zie het heel erg veel voorkomen hier in de viva topics.
Alle reacties Link kopieren
Het is inmiddels een uitgewoond cliché dat mensen er te pas en te onpas in gooien, maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit.

Als ik terugdenk aan mijn eerste relatie bijvoorbeeld. Ik zat toen heel slecht in mijn vel, mijn zelfbeeld was nul, en daarom pikte het dat mijn vriend doorlopend over mijn grenzen heen ging. Want "ik moest al lang blij zijn dat iemand me wilde, dus ik mocht geen eisen stellen, en had er maar mee te dealen." Dat zou me nu niet meer overkomen: ik vind dat ik iemand verdien die me respectvol behandelt en tolereer dat soort gedrag niet meer. Voor mij zit dat van jezelf houden in zelfvertrouwen en zelfrespect hebben, jezelf een liefdevolle en respectvolle partner en vriendenkring gunnen, en voor jezelf op durven komen als dat nodig is. En ik denk dat je relaties ook een stuk leuker worden als je dat in de vingers hebt.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat "van jezelf houden" vooral te maken heeft met het maken van de juiste keuzes voor jezelf; dus niet in zee gaan met die getrouwde collega, niet twee zakken chips eten omdat je daar zin in hebt ,maar 1 en een uurtje wandelen, je school afmaken in plaats van er met de pet naar te gooien of tijdig switchen van opleiding als het toch niet blijkt te gaan of is wat je zoekt, kortom dat je doet wat "goed " is voor jezelf, in plaats van destructieve keuzes te maken.

Als je leert om goede keuzes te maken, zul je waarschijnlijk inderdaad eerder weggaan bij een partner die niet goed is voor je, eerder hulp vragen als het niet goed met je gaat, vrienden die niet goed voor je zijn verruilen voor vrienden die dat wel zijn.

Je leven is niet rechtlijnig en wat goed voor je is als je 18 bent is misschien niet meer zo'n beste keuze als je 30 bent. Flexibel zjin dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat als je niet van jezelf houd, je van een ander gaat verwachten dat hij/zij dat gaat oplossen. Als je jezelf niet goed genoeg vindt zal degene die dichtbij je staan toch proberen te vertellen dat je dat wel bent. Zo is een relatie niet gelijkwaardig en dat is nooit goed. De enige die je gelukkig kan maken ben jezelf.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
TO: heel simpel.
Het is van belang om eerst van jezelf te houden omdat simpelweg dat de enige manier is om
gelukkig te zijn.
(Ik ga waarschijnlijk commentaar en Facepalms krijgen om het zweefgehalte, maar dat kan me geen hol boeien,
TO stelt namelijk een vraag waar ik antwoord op geef op hoe ik het zie)

Ik zal je uitleggen waarom: je wordt nooit en te nimmer gelukkig of ongelukkig van gebeurtenissen of mensen. Als je niet van jezelf houdt ga je waarschijnlijk je alleen maar goed voelen na bevestiging van anderen. En die bevestiging van anderen blijf je dan nodig hebben om je goed te voelen. Wanneer je leert om van jezelf te houden ga je in zien dat je die bevestiging helemaal niet nodig hebt.

Geluk zit niet aan de buitenkant/ bij anderen, dit wordt enkel bepaald door jouw eigen gedachten daarover. (eerst is er de gedachte die het daarop volgende gevoel bepaald)
Wanneer je niet van jezelf houdt zullen je gedachten over het algemeen negatief zijn en is er (en dat is bij veel mensen, dat is ook wel een beetje ingebouwd min of meer) sprake van zelfafwijzing.

Een ander zal nooit in staat zijn om jouw gedachten te beinvloeden, en daarom is heel simpel een ander ook niet in staat om jouw geluk te beinvloeden.
Dat kun je echt alleen zelf doen en dat begint door van je zelf te houden, vooral zodat je het in je eentje fijn hebt en je niet afhankelijk bent van anderen om het leuk te hebben en plezier te hebben.
Als je verwacht dat je pas gelukkig gaat worden als je een (vaste) relatie hebt dan ga je, zoals veel mensen, waarschijnlijk teleurgesteld worden aangezien dat gedachten en gepieker hooguit zal veranderen, maar niet stoppen. (gedachten kun je sowieso niet stoppen, dat is nou eenmaal wat het verstand doet, denken)

Voor meer en misschien iets duidelijkere uitleg ga je naar youtube, Noah Elkrief/love.
(of ga boeken lezen van Jan Geurts, te beginnen met Verslaafd aan Liefde, titel niet letterlijk nemen)
En dan nu de hamvraag: HOE ga je van jezelf houden? Ik vind vooral dát altijd zo makkelijk gezegd. Alsof je even een knop omzet ofzo..

Maar dat is eigenlijk een apart topic waard.
Alle reacties Link kopieren
Alicereturns schreef:
25-09-2017 09:24
TO: heel simpel.
Het is van belang om eerst van jezelf te houden omdat simpelweg dat de enige manier is om
gelukkig te zijn.
(Ik ga waarschijnlijk commentaar en Facepalms krijgen om het zweefgehalte, maar dat kan me geen hol boeien,
TO stelt namelijk een vraag waar ik antwoord op geef op hoe ik het zie)

Ik zal je uitleggen waarom: je wordt nooit en te nimmer gelukkig of ongelukkig van gebeurtenissen of mensen. Als je niet van jezelf houdt ga je waarschijnlijk je alleen maar goed voelen na bevestiging van anderen. En die bevestiging van anderen blijf je dan nodig hebben om je goed te voelen. Wanneer je leert om van jezelf te houden ga je in zien dat je die bevestiging helemaal niet nodig hebt.

Geluk zit niet aan de buitenkant/ bij anderen, dit wordt enkel bepaald door jouw eigen gedachten daarover. (eerst is er de gedachte die het daarop volgende gevoel bepaald)
Wanneer je niet van jezelf houdt zullen je gedachten over het algemeen negatief zijn en is er (en dat is bij veel mensen, dat is ook wel een beetje ingebouwd min of meer) sprake van zelfafwijzing.

Een ander zal nooit in staat zijn om jouw gedachten te beinvloeden, en daarom is heel simpel een ander ook niet in staat om jouw geluk te beinvloeden.
Dat kun je echt alleen zelf doen en dat begint door van je zelf te houden, vooral zodat je het in je eentje fijn hebt en je niet afhankelijk bent van anderen om het leuk te hebben en plezier te hebben.
Als je verwacht dat je pas gelukkig gaat worden als je een (vaste) relatie hebt dan ga je, zoals veel mensen, waarschijnlijk teleurgesteld worden aangezien dat gedachten en gepieker hooguit zal veranderen, maar niet stoppen. (gedachten kun je sowieso niet stoppen, dat is nou eenmaal wat het verstand doet, denken)

Voor meer en misschien iets duidelijkere uitleg ga je naar youtube, Noah Elkrief/love.
(of ga boeken lezen van Jan Geurts, te beginnen met Verslaafd aan Liefde, titel niet letterlijk nemen)
Dit is ook hoe ik het zie. Daar kan ik voor mijzelf echter nog aan toevoegen dat pas toen ik echt van mijzelf hield, mijn muren konden zakken en ik anderen en hun liefde echt kon toelaten, kon voelen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
feles schreef:
25-09-2017 09:44
En dan nu de hamvraag: HOE ga je van jezelf houden? Ik vind vooral dát altijd zo makkelijk gezegd. Alsof je even een knop omzet ofzo..
je kunt daar hulp bij zoeken, dan gaat die knop sneller om.
Ouder worden helpt ook, hoe ouder ik word, hoe beter ik mezelf ken en hoe minder ik me van anderen aantrek.
Naar je gevoel durven luisteren, als je iemand een eikel vindt, jezelf gunnen, dat hij geen plekje in je leven krijgt
etc
Alle reacties Link kopieren
gelderka schreef:
25-09-2017 09:55
Als je eerst van een ander houdt, wordt je voor je goede gevoel en emoties afhankelijk van diegene.
Je kunt dan snel vervallen in 'pleasing' gedrag: Jij doet dingen waardoor hij jou waardeert. Wat je doet kan alles zijn, van het huishouden tot seks.
Elke keer als jij je slecht of alleen voelt, ga je 'pleasen' om weer een goed gevoel terug te krijgen.

En die afhankelijkheid drukt wel je negatieve gevoelens tijdelijk weg, maar maakt je niet gelukkig.

Vergelijk het maar met drugs of alcohol: Is het een probleem als je je goed voelt door middelen of substanties in te nemen? Je voelt je toch goed, dus er is toch geen probleem?

Die laatste zin: helemaal waar! Als je anderen nodig hebt om gelukkig te worden, of middelen moet gebruiken om je goed te voelen gaat er iets niet goed.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
25-09-2017 08:49
Net als de uitspraak "Als je maar stopt met zoeken dan..." of "Er komt vanzelf wel iemand op je pad", terwijl daar helemaal geen zekerheid over bestaat.
Ik heb deze uitspraken nooit begrepen. Als ik hier geen aandacht aan schenk, omdat ik mijn aandacht voor een langere tijd op iets anders richt, gebeurt er echt niets.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
25-09-2017 08:51
Ik denk meer dat ze er mee bedoelen dat wanneer je goed voor jezelf zorgt en lekker in je vel zit je dan naar andere mensen toe ook een leuker persoon bent.
Dat geloof ik wel. Wel dat men als aangenaam wordt gezien door een ander. Maar echt een relatie met iemand willen is heel wat anders dan iemand leuk gezelschap vinden. Dat laatste is o.a. ook te bereiken met goede sociale vaardigheden.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Jezelf accepteren met al je gebreken en een vleugje zelfspot zijn wat ingrediënten om wat milder over jezelf te zijn want je kunt namelijk nooit iedereen tevreden stellen. Een voordeel is dat het overgrote deel van de mensen in je leven passanten zijn.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Jij mag het van de koude grond vinden het is wel waar. Ga het maar eens doen/proberen je zult zien.

Denk ook dat het te maken heeft dat je dat gevoel dan zelf voldoende hebt en het niet bij een ander gaat zoeken, waar je het toch niet vind.
Ik denk wel dat om een fijne relatie op te bouwen met iemand, het een voorwaarde is dat je van jezelf houdt. Als je in een nare relatie beland komt dit vaak omdat je zelfrespect en zelfwaardering mist, anders zou je niet zo met je laten omgaan.

Een gedeelte van de singles vindt geen relatie, omdat ze niet van zichzelf houden, of andere issues hebben. Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige zijn (een van) de ware gewoon nog niet tegengekomen.
Alle reacties Link kopieren
Iemand legde het mij ooit zo uit:
Als je niet van jezelf houdt, wat is jouw liefde voor een ander dan waard? En hoe kun je dan geloven dat iemand van jou houdt?

En dan krijg je dus dat je je best gaat doen zo goed mogelijk voor je partner te zijn, hem/haar te 'pleasen', omdat je denkt dat jij alleen niet goed genoeg bent. Dat je wat extra's moet doen.

Je moet jezelf waard vinden om van gehouden te worden.

En.. een heel simpel begin om van jezelf te houden is, heel stom misschien, toch jezelf in de spiegel aanspreken en zeggen dat je van jezelf houdt. Of dat je goed genoeg bent, zoals je bent. Elke dag. Tenminste, dat hielp bij mij wel, maar ik ben niet iemand die iets elke dag volhoudt te doen (behalve dan eten, dat kan ik makkelijk elke dag) dus gewoon regelmatig tegen jezelf zeggen dat je blij met jezelf bent, is al een begin.
Minder kritisch naar jezelf zijn. Jezelf afvragen waarom je naar jezelf altijd kritischer bent dan naar anderen (van wie je wel houdt) Dat soort dingen. Je eigen vriendin worden.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven