Zelfmoordpoging moeder

02-10-2017 11:00 283 berichten
Ik schreef hier een tijdje geleden al eens over de psychologische problemen van mijn moeder. Voor de lange uitleg: loepje / zoekfunctie. De korte uitleg: Zelfmoordneigingen, alcoholprobleem, manipulatie. Na een korte gedwongen opname in een psychiatrisch centrum, was ze weer vrij en weigerde ze therapie. Ik woon zelf in het buitenland.

Gisteren kreeg ik de vraag van een vriendin van m'n moeder om DRINGEND te bellen. Aan de telefoon kreeg ik te horen dat die vriendin de hulpdiensten gebeld had na een vermoeden van zelfdoding (dat vermoeden was er door bepaalde berichten & het onbereikbaar zijn van mijn moeder). De hulpdiensten hebben haar bewusteloos gevonden. Nu is ze overgebracht naar de intensive care unit. Haar toestand is stabiel, maar ze is vermoedelijk al ruim 24 uur buiten bewustzijn. In haar urine zijn sporen van slaapmiddelen gevonden. Ze was onder invloed van alcohol en had een hoog bloedsuikergehalte (ze heeft type I diabetes), dit laatste wijst er op dat ze geen overdosis insuline heeft ingespoten (wat ze wel had gezegd in de berichten naar vrienden).

Nu is het afwachten op de resultaten van de bloedanalyse. En op het moment dat ze "wakker" wordt. Over mogelijke hersen- of zenuwschade kan nu geen uitspraak gedaan worden.

Ik weet niet wat ik kan doen. Ik ben zo boos! Ik was vorige week nog in België, bij haar op bezoek, we hadden een leuke tijd samen, ik vertelde haar dat ik zwanger was van een tweede kindje... En de avond na mijn vertrek doet ze zoiets.

Ik ben nu enorm kwaad en ongerust. Ik wil niet het eerste vliegtuig naar België nemen, omdat ik op dit moment gewoon zo boos ben. Haar eigen huisarts zegt ook dat ik best nog niet naar haar ga, omdat ze erg manipulatief is en ze anders dit nog eens probeert gewoon om een reactie bij mij uit te lokken. En omdat ik niks kan doen, ze is niet bij bewustzijn en ze ligt op intensive care. Maarja, het is natuurlijk ook mijn moeder. Al verloopt die band al heel lang moeizaam.

Pfff, sorry voor het warrige verhaal. Ik wou dit even kwijt. Ik zit nu op mijn werk en kan me helemaal niet concentreren. Ik verwacht elk moment telefoon van de politie of het ziekenhuis voor meer informatie.
anoniem_207266 wijzigde dit bericht op 02-10-2017 11:04
0.02% gewijzigd
Hier is een link naar een uitgebreidere versie van wat vooraf ging:

psyche/psychologische-problemen-moeder/ ... #p27240223
Wat naar! Heel veel sterkte. Ik begrijp dat je nu met een dilemma zit :hug:
Ik weet niet goed wat ik met zeggen, maar jeetje wat rot.
In ieder geval een knuffel voor jou :hug: Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
vooral niet gaan.
en bovenal: veel sterkte

Probeer het niet te begrijpen, probeer te accepteren hoe het is. (mijn ervaring met soort gelijk persoon dicht bij)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat je boos bent want ze is manipulatief, er komt een 2e kindje op komst en had een gezellige dag met haar achter de rug. Maar met die boosheid schiet je uiteindelijk niks op omdat ze en een verslaving heeft en geestesziek is. Als zij er in de toekomst wederom ervoor kiest om niet in therapie te gaan dan zou ik het contact voor je eigen welzijn en je kinderen nog meer minimaliseren. Anders ga jij en je gezin er ook nog onder door. Dan kan men wel zeggen 'het is je moeder' maar er zijn grenzen. Ik heb mij bij iemand die ook soortgelijke problemen had altijd geestelijk geprobeerd mij op een mogelijke rottige afloop voor te bereiden. Daar ook geestelijke hulp voor gehad later.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar Lilapie, heel veel sterkte :hug:
En ik snap je tegenstrijdige gevoelens. Misschien helpt het als je het inderdaad puur praktisch bekijkt: je kunt nu niks voor haar doen want ze is buiten bewustzijn en in goede handen. Of ze er werkelijk zo manipulatief mee omgaat als de huisarts denkt is moeilijk in te schatten denk ik. Maar in elk geval heeft nu naast haar bed gaan zitten weinig zin, dus dat kun je hoe dan ook beter bewaren voor een moment dat ze weer aanspreekbaar is.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijke situatie ! Ik snap dat je je nu even niet op werk kunt concentreren. Al die emoties die elkaar verdringen...

:hug:
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
He wat kut vrouw. :hug:

Kun je geen verlof opnemen voor vandaag? Denk dat je beter thuis kan zijn met je man en kindje.
kia wijzigde dit bericht op 02-10-2017 11:13
0.41% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik voel me vooral heel, heel erg boos. Ik vind het zo'n laffe, egoïstische zet! Vooral omdat ze ook elke vorm van therapie weigert. En omdat ze het deed vlak nadat ik weg was uit België, wat helemaal past in haar verhaal van de vorige keer: "ik pleeg zelfmoord als jij terg naar Zweden gaat" (toen was ik een maand bij haar op bezoek).

En fysiek ben ik een wrak. Ik was al erg misselijk van de zwangerschap, maar nu kan ik helemaal niks binnenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed voorstellen dat je daarvan op je kop staat! Dit is ook nogal niet wat.
Goed idee om naar de huisarts te luisteren en niet op stel en sprong naar haar toe te gaan. Hoezeer dat ook tegen je gevoel ingaat.
Je moeder is ziek en manipulatie is een symptoom van die ziekte.
Ik kan me ook voorstellen dat het hartstikke moeilijk is om te beoordelen wat bij haar ziekte past en wat niet, hoe je het beste met haar om kunt gaan. Fijn dat de huisarts daarin meedenkt met je.
Sterkte! Dit is echt niet niks en zeker niet als je zwanger bent. Je had de relatie zo graag anders gehad met je moeder. :hug:
Alle reacties Link kopieren
lilapie schreef:
02-10-2017 11:11
Ik voel me vooral heel, heel erg boos. Ik vind het zo'n laffe, egoïstische zet! Vooral omdat ze ook elke vorm van therapie weigert. En omdat ze het deed vlak nadat ik weg was uit België, wat helemaal past in haar verhaal van de vorige keer: "ik pleeg zelfmoord als jij terg naar Zweden gaat" (toen was ik een maand bij haar op bezoek).

En fysiek ben ik een wrak. Ik was al erg misselijk van de zwangerschap, maar nu kan ik helemaal niks binnenhouden.
:hug:

Het enige wat ze nu doet is je proberen te manipuleren. En wel op de kutste manier die er bestaat. Je kunt het vergelijken met een peuter die zijn zin niet krijgt, alleen kan die niet deze middelen inzetten. Ik snap dat je je nu zo klote voelt maar ga niet alles aan de kant gooien om er heen te gaan. Tenzij jij dat echt wilt. En als ze wakker wordt moet je even duidelijk tegen haar zijn. "Ik kom als ik dat wil en niet omdat jij dit zo afdwingt. Op deze manier weiger ik überhaupt nog te komen. En dat heb je echt aan jezelf te danken." Dan zal ze zielig doen, dat zeker maar het is echt iets wat ze zichzelf heeft aangedaan. Het is heel hard maar hieraan toegeven gaat jouw leven vergallen en dan sta je iedere twee weken op de ic...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
en besef je ook, als zij zelfmoord wil plegen... doet ze het toch wel.
Of jij nou alles doet wat ze zegt, of niks.
Dan kun je dus maar beter je eigen plan trekken.
Het is geen laffe egoïstische daad en je boosheid is onterecht. Sta er eens bij stil waarom je moeder dit doet en wat zij doormaakt dat er voor zorgt dat ze niet meer wil leven. Niets is moeilijker dan het nemen van je eigen leven en heeft niets met lafheid te maken en ik vind het juist egoïstisch om daar zo boos om te worden.
Violetskies: wat jij zegt is inderdaad exact wat mijn psycholoog ook tegen mij heeft gezegd, namelijk dat ik het contact moet beperken tot een niveau dat dragelijk is voor mij en mijn gezin. En dat ik daarin die grens bepaal. Mijn moeder is al vaak ferm over die grens geweest, dus nu beperkt het contact zich tot 1-2x telefoneren per week en ik kom ongeveer 4 keer per jaar naar België op bezoek. Ik heb me ook altijd geestelijk voorbereid op dat dit kon gebeuren, dus toen ik telefoon kreeg reageerde ik heel rustig. Ik moet ook niet huilen, ik heb het gevoel dat ik in het verleden al genoeg verdriet heb gehad voor mijn moeder.

Kia-ora: helaas, ik geef les heel de voormiddag. Dat is erg moeilijk om een vervanging te zoeken, zo last minute. Maar ik probeer deze namiddag naar huis te gaan, even een uurtje zonder man en peuter.

LadyL en zakdoek: het is inderdaad heel moeilijk in te schatten wat precies manipulatie is en wat echt haar gevoelens zijn. Zo heb ik die zelfmoordneigingen ook vaak geklasseerd als een vorm van manipulatie, omdat ze ook altijd werkelijk zei "ik pleeg zelfmoord als jij terug naar Zweden gaat" of "ik heb niemand om voor te leven, want ik zie mijn dochter en kleinkind toch nooit". Maar nu heeft ze toch ook echt een poging gedaan...

Ik ga inderdaad proberen om er zo praktisch mogelijk mee om te gaan. Nu kan ik niets doen voor haar. En ik moet in de eerste plaats aan mijn gezin denken. Het is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem om weer een vlucht naar België te boeken als het echt nodig is. Maar als ik daar toch niks kan betekenen, dan ben ik beter thuis. Ik vermoed dat de volgende stap weer een al-dan-niet gedwongen opname in de psychiatrie zal zijn en daar kan ik ook weinig betekenen. Op vlak van haar psychologische toestand moet zij vooral zelf inzien dat er een probleem is en dat dit moet veranderen.

De huisarts is een enorme hulp. Hij kent mijn moeder en mij erg goed. Hij weet hoe manipulatief ze kan zijn en zegt zelf dat hij er alles gaat aan doen

OK, mijn studentjes komen toe. Dat is weer een uurtje afleiding.
Cateautje schreef:
02-10-2017 11:23
Het is geen laffe egoïstische daad en je boosheid is onterecht. Sta er eens bij stil waarom je moeder dit doet en wat zij doormaakt dat er voor zorgt dat ze niet meer wil leven. Niets is moeilijker dan het nemen van je eigen leven en heeft niets met lafheid te maken en ik vind het juist egoïstisch om daar zo boos om te worden.
Dat heb ik al genoeg gedaan. In het vorige topic kan je lezen dat ik maandenlang elke dag heb gepraat met haar, geprobeerd om haar te helpen, tot op een punt dat ik het niet meer kon en toen heb ik de professionele hulpverlening ingeschakeld. Zij weigert echter hulp. Dusja, ik ben boos. Om het feit dat ze dit doet en om het feit dat ze zegt dit te doen omdat ik in het buitenland woon.
lilapie schreef:
02-10-2017 11:28
Dat heb ik al genoeg gedaan. In het vorige topic kan je lezen dat ik maandenlang elke dag heb gepraat met haar, geprobeerd om haar te helpen, tot op een punt dat ik het niet meer kon en toen heb ik de professionele hulpverlening ingeschakeld. Zij weigert echter hulp. Dusja, ik ben boos. Om het feit dat ze dit doet en om het feit dat ze zegt dit te doen omdat ik in het buitenland woon.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-10-2017 12:04
Reden: ivm ongepast
5.41% gewijzigd
Cateautje: proficiat voor jou!
lilapie schreef:
02-10-2017 11:28
Dat heb ik al genoeg gedaan. In het vorige topic kan je lezen dat ik maandenlang elke dag heb gepraat met haar, geprobeerd om haar te helpen, tot op een punt dat ik het niet meer kon en toen heb ik de professionele hulpverlening ingeschakeld. Zij weigert echter hulp. Dusja, ik ben boos. Om het feit dat ze dit doet en om het feit dat ze zegt dit te doen omdat ik in het buitenland woon.
Vreselijk.

Mijn vader kan ook erg manipulatief zijn en wil het liefste dat ik morgen nog terugkom. Wat naar hè als je familie niet achter je eigen keuzes staat :hug:
lilapie schreef:
02-10-2017 11:35
Cateautje: proficiat voor jou!
Je cynisme siert je.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-10-2017 11:23
Het is geen laffe egoïstische daad en je boosheid is onterecht. Sta er eens bij stil waarom je moeder dit doet en wat zij doormaakt dat er voor zorgt dat ze niet meer wil leven. Niets is moeilijker dan het nemen van je eigen leven en heeft niets met lafheid te maken en ik vind het juist egoïstisch om daar zo boos om te worden.
Echt Cateau, serieus? Doe even normaal zeg en lees ook even haar andere topic.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Cateautje schreef:
02-10-2017 11:23
Het is geen laffe egoïstische daad en je boosheid is onterecht. Sta er eens bij stil waarom je moeder dit doet en wat zij doormaakt dat er voor zorgt dat ze niet meer wil leven. Niets is moeilijker dan het nemen van je eigen leven en heeft niets met lafheid te maken en ik vind het juist egoïstisch om daar zo boos om te worden.
Jeetje dat vind ik nogal wat om te zeggen. Net zo goed als dat haar moeder gevoelens heeft heeft to die ook. En haar gevoelens van boosheid mogen er net zo goed zijn en zijn niet egoistisch.
Alle reacties Link kopieren
lilapie schreef:
02-10-2017 11:25
Violetskies: wat jij zegt is inderdaad exact wat mijn psycholoog ook tegen mij heeft gezegd, namelijk dat ik het contact moet beperken tot een niveau dat dragelijk is voor mij en mijn gezin. En dat ik daarin die grens bepaal. Mijn moeder is al vaak ferm over die grens geweest, dus nu beperkt het contact zich tot 1-2x telefoneren per week en ik kom ongeveer 4 keer per jaar naar België op bezoek. Ik heb me ook altijd geestelijk voorbereid op dat dit kon gebeuren, dus toen ik telefoon kreeg reageerde ik heel rustig. Ik moet ook niet huilen, ik heb het gevoel dat ik in het verleden al genoeg verdriet heb gehad voor mijn moeder.

Kia-ora: helaas, ik geef les heel de voormiddag. Dat is erg moeilijk om een vervanging te zoeken, zo last minute. Maar ik probeer deze namiddag naar huis te gaan, even een uurtje zonder man en peuter.

LadyL en zakdoek: het is inderdaad heel moeilijk in te schatten wat precies manipulatie is en wat echt haar gevoelens zijn. Zo heb ik die zelfmoordneigingen ook vaak geklasseerd als een vorm van manipulatie, omdat ze ook altijd werkelijk zei "ik pleeg zelfmoord als jij terug naar Zweden gaat" of "ik heb niemand om voor te leven, want ik zie mijn dochter en kleinkind toch nooit". Maar nu heeft ze toch ook echt een poging gedaan...

Ik ga inderdaad proberen om er zo praktisch mogelijk mee om te gaan. Nu kan ik niets doen voor haar. En ik moet in de eerste plaats aan mijn gezin denken. Het is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem om weer een vlucht naar België te boeken als het echt nodig is. Maar als ik daar toch niks kan betekenen, dan ben ik beter thuis. Ik vermoed dat de volgende stap weer een al-dan-niet gedwongen opname in de psychiatrie zal zijn en daar kan ik ook weinig betekenen. Op vlak van haar psychologische toestand moet zij vooral zelf inzien dat er een probleem is en dat dit moet veranderen.

De huisarts is een enorme hulp. Hij kent mijn moeder en mij erg goed. Hij weet hoe manipulatief ze kan zijn en zegt zelf dat hij er alles gaat aan doen

OK, mijn studentjes komen toe. Dat is weer een uurtje afleiding.
Dat zij een poging heeft gedaan is een stap verder in het proces. Ze krijgt met enkel dreigen niet voor elkaar wat ze wil. Die poging kan dus ook weer een vorm zijn van manipulatie.


Sterkte met werken.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
-Kia-Ora- schreef:
02-10-2017 11:38
Echt Cateau, serieus? Doe even normaal zeg en lees ook even haar andere topic.
Het maakt niet uit wat er aan vooraf is gegaan. Dit is een serieuze zelfmoordpoging en dat betekent dat moeder wel degelijk echt dood wil.
Mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd en ik weet wat daar allemaal aan vooraf kan gaan, echt.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Nou applaus hoor!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-10-2017 12:04
Reden: ivm ongepast
73.81% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven