De winter(depressie) komt er weer aan!

13-10-2017 18:25 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Sinds een tweetal weken merk ik dat het wat minder goed met me gaat. Ik weet het eerst aan de verzorging van mijn zieke konijn, maar nu het daar beter mee gaat begin ik hierover toch te twijfelen. Ik heb er ieder jaar wel last van, het ene jaar heftiger dan het andere jaar. Ik ben gewoon ontzettend moe, maar slaap mega slecht. Mijn humeur wordt daar natuurlijk niet beter door! Ik ben sinds gister met m'n lichttherapielamp begonnen, ik hoop snel wat verbetering te merken.

Meer mensen die nu (al) last ervan beginnen te krijgen? Misschien nog goede tips? :)
Het komende weekend wordt zomers!
Alle reacties Link kopieren
Ja, gelukkig! Moet ik ook echt nog even gebruik van gaan maken :)
Herkenbaar!
En ik heb ook een lichtlamp.
Verder als tip: een hoge dosering vitamine D slikken.
ZonVakantie boeken.
Netflix kijken met chocolade,hartig of alles door elkaar.

Verder accepteren dat die periodes er nu eenmaal zijn
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik begin pas goed te leven als er een einde komt aan die warmte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Armbandkraaltje: aan wat voor dosering moet ik dan denken?

Jane doe: acceptatie is inderdaad ieder jaar wel een dingetje. Eerste paar weken ben ik boos op mezelf dat ik niet normaal kan doen, en na een paar weken begint de acceptatie en dat scheelt dan al heel veel.

Retrostar: gelukkig dat er ook mensen wel van de winter genieten haha! Ik lig nu met m'n fleece pyjama onder een fleecedeken met de verwarming aan 🙈
Ja herkenbaar. Bij mij begint het ook. Ben echt vreselijk moe en snel geïrriteerd en daar begint het altijd mee. Ik ga maandag maar weer beginnen met de lamp. Heb er zo'n hekel aan om 20minuten ervoor te gaan zitten. Praktisch is het ook niet met een dreumes in huis.
Maar het helpt altijd wel, dus we gaan er weer voor!
Veel sterkte to!
Alle reacties Link kopieren
Hoe snel merk jij verschil als je met de lamp begint sivliaapje? Ik vond het in het begin ook vreselijk, nu zie ik het maar als tijd voor mezelf!
Ik lees dit heel vaak. Is vaak gewoon een vitamine D tekort.
Als je er echt zo last van hebt is een echte goed daglichtlamp ( mosterd lees ik) of bloed laten prikken op vitamine D tekort een goed idee?
Misschien is het een belangrijk deel ook self fulfilling prophecy.
karin12345 schreef:
13-10-2017 18:59
Misschien is het een belangrijk deel ook self fulfilling prophecy.
Ja, een gebroken been is ook self fulfilling prophecy O_o
Een seizoensgebonden depressie bestaat gewoon hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook al mee begonnen (met m'n lamp). Ik heb een lichtbril, dus ik zet m in de ochtend op en ga ondertussen gewoon brood smeren enzo. Heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar dus geniet ik van de zon zoals dit weekend. Ook slik ik sinds vorig jaar vitamine d op aanraden van de huisarts omdat mijn vitamine d te laag was. Een lamp heb ik niet. Weet niet wat een goede is en of het echt werkt.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n lichtbril klinkt wel ideaal zeg! Misschien iets voor in de toekomst voor mij! Vitamine d ben ik vandaag mee begonnen. Ik begin altijd pas als ik al last heb, zo stom. Moet het volgend jaar toch maar in m'n agenda zetten!
ikbennietgek12 schreef:
13-10-2017 19:19
Herkenbaar dus geniet ik van de zon zoals dit weekend. Ook slik ik sinds vorig jaar vitamine d op aanraden van de huisarts omdat mijn vitamine d te laag was. Een lamp heb ik niet. Weet niet wat een goede is en of het echt werkt.
De effectiviteit van lichttherapie is gewoon wetenschappelijk bewezen hoor. Een paar minuten research levert al genoeg duiding.
Je krijgt de lamp, die je gewoon bij de apotheek haalt, zelfs vergoed als je een verwijzing hebt
Alle reacties Link kopieren
ikbennietgek12 schreef:
13-10-2017 19:19
Herkenbaar dus geniet ik van de zon zoals dit weekend. Ook slik ik sinds vorig jaar vitamine d op aanraden van de huisarts omdat mijn vitamine d te laag was. Een lamp heb ik niet. Weet niet wat een goede is en of het echt werkt.
Er zijn hele goede informatieve sites, waarbij wordt uitgelegd welke lamp qua lux goed is en waarom. En je kunt soms ook iets bestellen en een paar weken uitproberen. Weet je meteen of het iets doet.
Keien_xx schreef:
13-10-2017 18:51
Hoe snel merk jij verschil als je met de lamp begint sivliaapje? Ik vond het in het begin ook vreselijk, nu zie ik het maar als tijd voor mezelf!
Anderhalve week ongeveer... En bij jou?
Alle reacties Link kopieren
silviaapje schreef:
13-10-2017 20:48
Anderhalve week ongeveer... En bij jou?

Ik weet het even niet meer, ik denk ook zoiets. Vandaag had ik echt even een rot dag! Alles was teveel en kon alleen maar verdrietig zijn. Nu naar bed en hopen dat morgen een leukere dag wordt!
@Keien_xx

Zelf gebruik ik een dosering van 100 microgram (4000 ie) per dag. Deze neem ik van september tot en met april omdat de zonkracht dan nog niet sterk genoeg is.
Wel is het belangrijk om even bloed te laten prikken. Vraag vooral de waarde ook op.
Nu zo'n 2 jaar geleden zijn de referentiewaardes namelijk omhoog geschroefd van 50 naar minimaal 80.
Verder kan het ook helpen om minimaal 2x per week vette vis te eten zoals haring, zalm en makreel.

Zo'n bril lijkt mij ook wel wat.
Ik weet dat er ook nog daglicht gloeilampen bestaan die je dus in de lampen die je in huis hebt kunt draaien, alleen via internet verkrijgbaar en zo rond de 25 euro.
ik heb er (nog) geen last van,merk wel dat ik momenteel een kort lontje heb en nogal hyper ben,wat vaak een voorteken is.
Ik heb altijd veel baat bij de lamp,doe meestal twee kuurtjes in de winter.
Ik doe hem aan als ik ga ontbijten, meteen even rustig begin van de dag.
Alle reacties Link kopieren
Armbandkraaltje bedank voor de info! Vis eet ik absoluut niet, misschien maar eens kijken voor visolie capsules.

Lady49 mijn lichttherapielamp is nogal groot, die sleep ik niet zo makkelijk naar beneden hihi
Nou ik ben toch maar meteen begonnen, dankzij dit topic! Meteen toen ik beneden kwam de lamp gepakt en ik zit er nu voor. Ik dacht, ik doe meteen m'n lenzen in, spiegel erbij.. dat was geen goed plan. Ik zou van minder depressief kunnen worden! ;)
Alle reacties Link kopieren
silviaapje schreef:
14-10-2017 08:47
Nou ik ben toch maar meteen begonnen, dankzij dit topic! Meteen toen ik beneden kwam de lamp gepakt en ik zit er nu voor. Ik dacht, ik doe meteen m'n lenzen in, spiegel erbij.. dat was geen goed plan. Ik zou van minder depressief kunnen worden! ;)
:-D
Alle reacties Link kopieren
Op het werk hebben we zo'n daglicht lampen. Ik vind het geen prettig licht. En spullen verkleuren ervan, omdat er natuurlijk uv inzit.

Mijn bril is echt geweldig vind ik. Vooral omdat ik in de ochtend gewoon geen zin heb om nog een half uur eerder op te staan voor die lamp. Ik kom dan sowieso mijn bed al niet uit en een half uur eerder... poeh...nee. Knap dat jullie dat kunnen.
Ik hoef trouwens maar 20 minuten op de grootste sterkte. Maar dan nog.
Maar hij is wel duur. Ik heb het er voor over, maar het is wel even een uitgave.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven