(C)PTSS en Topamax/Topiramaat

16-10-2017 18:34 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve forummers,

Vanwege heftige PTSS klachten (herbelevingen, nachtmerries) ga ik starten met Topiramaat.
Dit vind ik best wel spannend.
Zijn er hier mensen die Topiramaat gebruiken (voor PTSS klachten)?
Werkt het? Last van bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijd gebruikt voordat ik begon met EMDR.
Het werkte echt geweldig voor zowel de nachtmerries als herbelevingen. Ik durfde weer te gaan slapen wat een verademing.

Ikzelf kreeg alleen plotseling reuma klachten en pas na maanden onderzoek bleek het van deze medicatie te komen daardoor ben ik vroeger gestopt dan de bedoeling was.
Maar dit is echt zeer zeer uitzonderlijk mijn psychiater maar ook de andere psychiaters bij mijn ggz instelling hadden dit nog nooit meegemaakt.

Ondanks dit heb ik geen spijt dat ik dit ben gaan gebruiken. het heeft mij sterk genoeg gemaakt om de EMDR aan te kunnen en dat is zo goed geweest voor mij.

Veel sterkte in ieder geval.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Heb er geen ervaring mee, maar je leest heel wisselende ervaringen ermee, wat eigenlijk wel standaard is bij alle psychofarmaca. Ik snap wel dat je het angstig vindt! Ik slik zelf Seroquel voor de nacht, ook zo'n middel wat een slechte naam heeft qua bijwerkingen. De eerste pil heb ik echt met angst en beven geslikt. Maar, nergens last van. Het scheelt vaak veel als je een lage dosis neemt of in ieder geval laag begint. Ik las dat voor epilepsie de dosis veel hoger is dan bij stemmingsklachten, dat zal vast schelen. Het toch trail and error zijn! Hou het lijntje gewoon heel kort met je arts, dan komt het vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het, naast anti depressieva en oxazepam. Eerst overdag en savonds, u alleen nog snachts.
Mijn advies, begin met een lage dosis en bouw heel langzaam op. Het duurt een poosje voordat het werkt, echt werkt, (ook al moet het meteen werken) en er zijn idd veel bijwerkingen, vooral als je snel omhooggaat, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is uiteindelijk.
Voor mij werkt het beter dat een anti psychotica.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties :).

Wat heftig IBI! Zijn die bijwerkingen helemaal weer verdwenen nadat je gestopt was?
Na hoe lang begon het medicijn bij jou te werken? Hoeveel Mg slikte je?

Bedankt ook voor jouw reactie Tigris. Ik denk dat ik eerst maar met de helft van de voorgeschreven dosis begin.. Ik reageer meestal vrij sterk op medicijnen.

Bedankt Allesmag voor jouw ervaring. Hoeveel Mg slik jij? Na hoeveel tijd merkte jij verbetering?
Ik ben het nu aan het afbouwen maar het heeft me goed geholpen. Begonnen met 25 mg, erna opgebouwd geleidelijk naar 75 mg. Dat was voor mij genoeg. Ik had er wel in de opbouwfase slapende handen en voeten van. Dat was wel eens erg vervelend vooral in de auto bijv. Verder heeft het me alleen maar goed geholpen. Succes ermee :-)
Alle reacties Link kopieren
viviaB schreef:
16-10-2017 20:35
Dank jullie wel voor de reacties :).

Wat heftig IBI! Zijn die bijwerkingen helemaal weer verdwenen nadat je gestopt was?
Na hoe lang begon het medicijn bij jou te werken? Hoeveel Mg slikte je?

Bedankt ook voor jouw reactie Tigris. Ik denk dat ik eerst maar met de helft van de voorgeschreven dosis begin.. Ik reageer meestal vrij sterk op medicijnen.

Bedankt Allesmag voor jouw ervaring. Hoeveel Mg slik jij? Na hoeveel tijd merkte jij verbetering?
Ik heb geen idee meer hoeveel ik slikte, is alweer een tijdje terug. Naar mijn herinnering werkte het wel vrij snel.

De pijn is weg maar 2 vingers kan ik niet meer recht houden en hebben een afwijking naar rechts. Dingen als bowlen en jembee spelen kan ik niet meer maar dat heb ik er wel voor over en het is gigantisch uitzonderlijk.

Maar ik zou als ik jou was even contact opnemen met je psychiater/voorschrijver wanneer je besluit een andere/lagere dosis te gaan slikken. Gewoon even voor overleg.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven