Slaapverlamming (hallucinatie?) ervaringen

17-10-2017 20:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden heb ik in een periode last gehad van wat ik zelf 'paniekaanvallen bij het wakker worden/inslapen' noem. Na wat googlen kom ik op slaapverlamming terecht. Wat ik ervaar is als volgt:

Vlak voor ik diep in slaap val 'schrik' ik wakker, maar kan ik mij niet bewegen. Ik ben bewust van het feit dat ik in bed lig en in wat voor positie. Ik ben bewust van dat ik wakker ben, maar ik kan me niet bewegen of mijn ogen openen. Ik wil schreeuwen, maar het lukt niet. Ik wil uit alle macht mijn ogen openen, maar het lukt niet. Ademen lukt wel, maar met heel veel moeite en druk op mijn longen. Hierdoor raak ik ontzettend in paniek en ben ik doodsbang. Pas na ongeveer 3-5 minuten en heel hard concentreren 'ontwaak' ik en kan ik weer bewegen, praten, ademen.

Dit is een keer of drie gebeurd in een periode waarin ik veel stress ervaarde. Ook gebeurde het altijd als ik alleen was, nooit wanneer ik samen slaap met mijn vriend.

De laatste keer was alleen anders. Hetzelfde gebeurde, maar dit keer hoorde ik iemand tegen mij praten in een onbekende, niet herkenbare taal en een hele zware, aparte en niet menselijke stem. Het was een soort gemompel, alsof iemand een bezwering uitsprak, ik kan het gewoon niet uitleggen. Ik werd hier heel erg bang van, banger dan normaal en had het gevoel alsof er iets bovennatuurlijks aan de hand was (en ik ben altijd vreselijk skeptisch over paranormale ervaringen en spiri wiri gepraat...)

Ik durf hier met niemand over te praten, omdat ik weet hoe het klinkt en overkomt. Ik weet ook hoe ik zelf zou denken als iemand mij dit zou vertellen. Ik geloof niet in demonen of kwade geesten. Ik geloof niet in spirituele krachten. Toch is dit in mijn beleving gebeurt en het laat me niet los. Ik durf niet meer alleen te slapen, neem mijn honden mee naar bed en wacht altijd tot mijn vriend er is, zodat ik durf te slapen.

Sinds deze ervaring heb ik er geen last meer van gehad, ook niet van de 'normale' verlamming. Toch laat het me niet los en beheerst dit mijn slaappatroon heel erg. Ik durf gewoon niet meer alleen te slapen of te dutten op de bank of wat dan ook. Ik ken ook niemand die hiermee te maken heeft gehad en ik kan hier dus ook niet over praten. Sinds dit gebeurd is, slaap ik heel erg onvast en kan ik vaak ook gewoon niet slapen. Ik heb nachtmerries over de gekste onderwerpen en word gewoon gek van mezelf nu.

Zijn er hier mensen die dit hebben meegemaakt of hier nu last van hebben? Ik wilde met dit topic mijn ei eigenlijk kwijt en ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit herkennen.
Alle reacties Link kopieren
Die hallucinaties horen bij slaapverlamming. Bij mij ging het vanzelf over, kwam in tijden van veel stress.
Ik zag ook rare dingen, geesten, stemmen. Maar dat heeft niks met iets bovennatuurlijks te maken. Je bent gewoon niet niet helemaal wakker en daardoor zie je dingen en kun je je niet bewegen.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
17-10-2017 20:17
Die hallucinaties horen bij slaapverlamming. Bij mij ging het vanzelf over, kwam in tijden van veel stress.
Ik zag ook rare dingen, geesten, stemmen. Maar dat heeft niks met iets bovennatuurlijks te maken. Je bent gewoon niet niet helemaal wakker en daardoor zie je dingen en kun je je niet bewegen.
Dankjewel voor je reactie. Het was inderdaad in een periode dat ik het allemaal niet trok: relatieproblemen, hoge werkdruk, toetsen die ik niet haalde, flink ziek geweest. Toch voelde ik me compleet wakker, maar kon ik gewoon niet bewegen. Ik vind het gewoon zo raar dat ik bewust ben van dat ik wakker ben, maar niks kan en dat ik dat dan heb ervaren. Ik voelde mijn hondje tegen mijn lijf aandrukken (die sliep toen bij me), ik voelde het verlangen om de controle terug te krijgen. Ik voelde mijn lichaam tintelen. Ik kon mezelf toespreken om niet in paniek te raken.
Bij mij helpt het altijd om te lezen over hoe zo'n fenomeen 'technisch werkt' zeg maar. Dus ontleden wat het precies is. Dan is het minder eng. Ik heb dat met paniek aanvallen. Door heel gedetailleerd te lezen en uit te zoeken hoe zoiets werkt en waar het vandaan komt, brengt rust en herkenning en verminderd de paniek.

Ik heb geen slaapverlamming maar wel lucide dromen. Ik weet dan dat ik droom, wil wakker worden want de droom is niet fijn en dat lukt dan niet. Ik wil dan ook schreeuwen maar lukt niet. Of iets bewegen maar dat gaat niet. Ik moet mezelf dan ook als het ware eruit sleuren. Zo voelt het ook, alsof ik van onder water ineens boven water kom, vaak letterlijk happend naar adem. Geen fijne ervaringen. En heb het ook wanneer ik stress heb en niet goed in mijn vel zit.

Ik zie en hoor soms ook dingen als ik half slaap. Dan schrik ik ineens van iets wat achter het gordijn op me af komt of iets wat over me heen hangt. Zo voelt dat. Gelukkig ben ik nu vrij snel rustig omdat ik weet dat dit door mijn slaap/waak toestand komt.

Het is vervelend. Maar je bent zeker moet de enige. Het kan geen kwaad en is niet ernstig. Neem voldoende rust en ontspan goed voordat je gaat slapen. Sporten helpt ook.

En het zijn zeker geen geesten of demonen of wat dan ook. Je bent het gewoon zelf.

Ik wens je goede dromen.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook.
Je brein is wakker, maar je lichaam slaapt nog. Daarom die akelige verlamming.

Je kunt het sturen, heb ik geleerd: beweeg eerst 1 vinger (is moeilijk, maar lukt je wel na paar pogingen) dan je hand en zo schud je jezelf als het ware wakker.

Ook is het belangrijk dat je rustig probeert te blijven. Mij helpt het wanneer ik denk: "Dat is dit weer, ik weet wat het is en ik kom eruit" (je brein is immers wakker, dus dat kun je echt sturen.

De hallucinaties horen er inderdaad bij. Als je dat weet, dan is ook dat een stuk minder eng.

Sterkte, is niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, die hallucinaties horen bij de slaapverlamming.
Jaren terug, in een stressvolle tijd heb ik het één keer gehad. Ik werd wakker maar kon me niet bewegen, zag iets akeligs op me afkomen, en ik was erg bang, en kon niks doen. Toen ik het er later met een vriendin over had kwamen we op allerlei paranormale verklaringen, waar ik eigenlijk alleen maar banger van werd.
Weer later las ik, op Wikipedia geloof ik, over slaapverlamming een nuchtere verklaring ( hoewel er blijkbaar lang niet zoveel over bekend is) en heb ik het verder maar gelaten.
Dat je jezelf dan kan toespreken niet in paniek te raken vind ik wel knap, hoor.
nounou
Ik las ergens dat vitamine b12 tekort zou kunnen leiden tot slaapverlamming.

Onder stress wordt minder maagzuur aangemaakt, waardoor de intrinsieke factor niet altijd voldoende wordt aangemaakt wat weer leiden kan tot vitamine b12 tekort.
Alle reacties Link kopieren
Was hier ooit een paar jaar geleden een langlopend "slaapverlammingtopic" waar ik actief op meeschreef.
Ik heb er van mijn 16e tot midden 30 erg veel last van gehad, ook omdat ik (achteraf gezien) toen erg veel onder stress stond.
Mijn eerste ervaring ervaar ik nog steeds als traumatisch: je niet meer kunnen bewegen en de angst dood te gaan, het willen schreeuwen maar er komt geen geluid uit en dan langzaam aan met 1 vinger bewegen uit pure wilskracht tot je "wakker schrikt".

Ik heb alle scenario's gehad: in een veld liggen terwijl ufo's over mijn hoofd zoefden ( toen snapte ik ook ineens dat ontvoering door aliens verward kon worden met met slaapverlamming) tot aan slaapverlammingservaring met open ogen waarbij ik schimmen zag en er levensgrote insecten over mij en de muren boven mijn bed heen kropen gepaard gaande met heftige oorsuizingen. Tot aan mildere ervaringen..even een middagdutje doen en dan voetstappen op de trap horen terwijl dit niet zo is.
Ik heb het gelukkig altijd (ook dankzij een goede huisarts in mijn jongere jaren) weg kunnen zetten als iets neurologisch anders was ik er echt op doorgedraaid.

Nu alleen nog heel soms last na mijn nachtdiensten en in mijn ritme komen waarbij ik slaapverlamming heb bij het inslapen als ik uit de nacht kom zeg maar.
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 17-10-2017 20:51
0.47% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fijn om te lezen dat het erbij hoort. Dat stelt me iets gerust. Ik ben namelijk ontzettend bang voor bovennatuurlijke enge dingen en ik wil er dan ook niets mee te maken hebben. Ik wil er ook niet in gaan geloven door zo een hallucinatie.
Je moet het boek van Oliver Sacks lezen over hallucinaties, dan vind je het alvast niet meer gek wat je hebt.
https://www.volkskrant.nl/recensies/hal ... ~a3858574/
Je hebt hypnopompische hallucinaties. En het kan nog veel "gekker".
anoniem_65040f032be10 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 20:57
16.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat mij hielp: het is het verwerken van je ervaringen maar dan op een verstoorde manier waardoor het eng wordt en bovennatuurlijk aandoet. Ik was erg bleu op mijn 16e op dat gebied, niemand die begreep wat ik bedoelde behalve mijn huisarts die het ook als slaapverlamming aan mij uitlegde.

Hersenactiviteit is een complex ding...wat een hoop dingen betreft nog in de kinderschoenen qua wetenschap...probeer dat voor ogen te houden als je weer een nare slaapverlammingservaring hebt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
O, ja, Oliver Sacks, die schrijft erg beeldend over neurologische zaken. Goeie tip zeg.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik ook veel last gehad van slaapverlammingen. Jaren wist ik niet wat er aan de hand was en ik had meerdere 'aanvallen' per nacht.
Ongeveer 4 maanden geleden heb ik een voedselallergietest gedaan en het bijzondere en ongelooflijke is uitgekomen; ik heb nergens last meer van.
Ik eet geen tarwe, aardappelen, bananen, pinda's en lactose meer.
Heel veel succes en veel sterkte toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
Onderzoek staat nog in de kinderschoenen en niemand weet precies waar het vandaan komt! Het is een wereldwijd fenomeen (de ontvoeringen van buitenaardse wezens etc)
Alle reacties Link kopieren
Is ook een docu over op Netflix, helaas viel die wat mij betreft erg tegen..teveel ingaand op de symptomen en te weinig op neurologisch en onderbouwd onderzoek.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, bedankt voor alle reacties. Ik heb het filmpje opgezocht van Oliver Sacks, die ga ik straks eventjes kijken. Het is voor mij echt een opluchting dat meer mensen het hebben en er niets bovennatuurlijks aan de hand is. Ik vind dat idee namelijk heel erg eng en het zou me nog ongeruster maken.

De verlammingen zijn gelukkig al een tijdje niet meer geweest, de enge nachtmerries en soms lucide dromen zijn er nog wel. Ik zat heel erg te twijfelen om de huisarts te benaderen voor eventueel slaapmedicatie, omdat ik gewoon oververmoeid ben geworden de laatste weken...
Alle reacties Link kopieren
Ja, met slaapverlamming wordt je echt gesloopt wakker (ik ook vaak met koppijn). Maar relativeren helpt echt. In oudere tijden werd e.e.a. vaak weggezet als iets occults o.a. de mythe over de succubus of incubus vanwege de druk op je borst die je kan ervaren wanneer je slaapverlamming hebt, zo ook het "ontvoerd worden door aliens"en het uit je lichaam treden (een ervaring die ik ook heb gehad en die tot mijn verbazing heel mooi was i.p.v. beangstigend..ik werd de ruimte ingeschoten, zag het sterrenstelsel en seconden later was ik op de zeebodem) Zou er wat voor overhebben weer een keer zo te dromen.

Saillant detail: ik kan niet op mijn rug slapen, dat triggert nog steeds slaapverlamming dan wel het wakker schrikken omdat je droomt/denkt dat je valt.

Slaap gecombineerd met hersenactiviteit blijft een bijzonder fenomeen...zo probeer ik het maar te zien.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven