Gesprek met Psycholoog

17-10-2017 20:55 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb recentelijk een gesprek gehad met een psycholoog met betrekking tot een sollicitatie die ik gedaan heb. Voor het werk dien je stevig in je schoenen te staan en het gesprek hoorde er als deel van de sollicitatie procedure standaard bij.

Nu ben ik zelf totaal niet thuis in de wereld van dat soort mensen, dus ik kon ook niet echt peilen hoe het ging. Ik ben in dat gesprek eerlijk geweest over alles wat ze mij vroeg. Dit waren vragen met betrekking tot je persoonlijke situatie, financieel, je verleden, je jeugd etc etc.

Iets wat mij wel erg opviel, en dat was tevens ook iets waar ik mij van binnen een beetje aan ergerder, was het feit dat toen ze met mij in gesprek was, en mij vragen stelde, ze constant weg keek. Ze keek soms naar de deur toen ze praatte of iets vroeg. En daarna zat ze met haar nagels te spelen. Ik ervaarde dit als zijnde erg irritant omdat ik het idee had niet serieus genomen te worden, en het kwam ook enorm over alsof het haar niet interesseerde. Ik vind het namelijk niet meer dan een ongeschreven regel om iemand aan te kijken wanneer je iets vraagt of zegt. Hoe weet ik anders tegen wie je het hebt in bijvoorbeeld groepsverband? Misschien was dit ook wel een manier om te kijken hoe ik daar op reageer of hoe ik daar mee omging.

Zijn er mensen die dat herkennen? Mensen die wel eens een dergelijk gesprek hebben gevoerd en dit hebben mee gemaakt?

De uitslag ontvang ik binnen 2 weken thuis, maar ik zit hier nogal mee in mijn maag omdat ik voor mijn gevoel benadeeld kan zijn tijdens die evaluatie.
Voor het werk dien je stevig in je schoenen te staan

maar ik zit hier nogal mee in mijn maag

Als je hier al mee in je maag zit, is de baan misschien niets voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Corona67 schreef:
17-10-2017 21:00
Voor het werk dien je stevig in je schoenen te staan

maar ik zit hier nogal mee in mijn maag

Als je hier al mee in je maag zit, is de baan misschien niets voor jou?
Ik sta wel degelijk stevig in mijn schoenen vind ik zelf. En ik maak me ook geen zorgen over de uitslag, en als het negatief uitvalt .. Tja, dan zij het zo. Maar is het raar dat ik het onrespectvol vind dat iemand ongeinteresseerd een gesprek met mij lijkt te voeren?
Alle reacties Link kopieren
Ga er niet teveel achter zoeken, psychologen zijn ook gewone mensen en kijken niet door je heen. Meestal zijn ze er niet op uit om je bewust te irriteren.
Hoezo kan je voor jouw gevoel benadeeld zijn?
En als het er niet bij hoorde is het onprofessioneel. Juist een psycholoog zou je aan moeten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
17-10-2017 21:07
Hoezo kan je voor jouw gevoel benadeeld zijn?
Omdat de manier waarop zij het gesprek voerde enorm gedwongen over kwam. Zo van, ik heb geen zin, maar het is mijn werk. En zoals ik al zei, het kan eveneens een manier zijn om te kijken hoe ik daar mee om ga, maar als dat niet het geval is, komt het nogal onprofessioneel over.

'En als het er niet bij hoorde is het onprofessioneel. Juist een psycholoog zou je aan moeten kijken.'
- Dat is dus ook mijn gedachtengang ..
Alle reacties Link kopieren
Het zal vast ook niet haar droomjob zijn. Trek het je niet aan en wacht gewoon af of je door bent.
Ik snap de sprong niet helemaal, als zij zich onprofessioneel gedraagt hoef jij daar verder toch niet perse door benadeeld te worden? Psychologen kunnen ook een slechte dag hebben ;)
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
17-10-2017 21:14
Ik snap de sprong niet helemaal, als zij zich onprofessioneel gedraagt hoef jij daar verder toch niet perse door benadeeld te worden? Psychologen kunnen ook een slechte dag hebben ;)
Dat zei ik ook niet.Ik bedoelde er mee te zeggen dat het nogal 'kut' zou zijn als dat wel zou gebeuren. Ik snap heus wel dat ook zij gewoon mensen zijn en een slechte dag kunnen hebben. Maar het kwam nogal onprofessioneel over.

Als ik in een winkel werk en ik heb een slechte dag, dan hoeven de klanten daar geen last van te ondervinden lijkt mij? De enige die daar last van ondervind is uiteindelijk de omzet die je draait. Of beter gezegd, de omzet die je niet binnen hebt gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze niet bewust willen zien hoe je hierop reageerde?
Alle reacties Link kopieren
tjonge misschien had ze een slechte dag, maar dat wil niet zeggen dat jouw beroordeling daar anders van wordt.
als je het zo stoorde, had je er na afloop toch een opmerking over kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
17-10-2017 21:31
tjonge misschien had ze een slechte dag, maar dat wil niet zeggen dat jouw beroordeling daar anders van wordt.
als je het zo stoorde, had je er na afloop toch een opmerking over kunnen maken?
Ja, dat kan zeker. Het zijn als gezegd ook mensen, dat snap ik wel. Maar ik vroeg mij gewoon af of er mensen zijn of waren die zelfde ervaringen hebben .. Niks mis mee lijkt mij. En dat had ik inderdaad kunnen doen, maar heb ik niet gedaan.
Heel eerlijk? Ik denk dat ze zo'n 30-40 van dit soort gesprekken per week voert. En iedere keer dezelfde vragen stelt en min of meer dezelfde antwoorden krijgt. Ik kan me goed voorstellen dat ze ergens denkt 'heb ik hiervoor nou al die jaren gestudeerd?'

Is het helemaal netjes en correct? Nee. Maar ik heb bij m'n examens ook wel eens een ongeïnteresseerde surveillant gehad. En ook in mijn werk denk ik wel eens 'aargh, niet weer deze klus/taak/vraag!' En ik heb ook niet al m'n colleges met ingespannen aandacht gevolgd... en dat geldt vast ook voor jou. Kortom: deze dame was een mens.
Alle reacties Link kopieren
Misschien was het een test.
Alle reacties Link kopieren
Als je een gesprek hebt met een psycholoog verwacht ik niet dat er elk moment iemand kan komen binnenvallen. Ze had dus geen reden om naar de deur te kijken.

Het komt op mi over of ze expres steeds duidelijkere signalen zat af te geven om jou daarop te laten reageren en jij dat vervolgens niet deed.

Ik weet niet op wat voor baan je hebt gesolliciteerd. Op welke manier je stevig in je schoenen moet staan. Moet je mensen ergens op aanspreken dan vrees ik dat je haar ook op haar gedrag had moeten aanspreken.

Moet je stevig in je schoenen staan in de zin je niet van de wijslaten brengen maar gewoon doen wat je don moet dan heb je het misschien juist heel goed gedaan door geen irritatie te laten merken.

Als ze echt geen zin had in haar werk of je verhaal maar saai vond of al dacht zij wordt ht toch niet dan had ze denk ik wel wat subtieler gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Iets wat er op lijkt wel. Uitgenodigd voor een tweede gesprek van een uur bij een groot bedrijf op de afdeling waar ik zou komen te werken.
Na een half uur vragen stellen over en weer viel het een beetje stil. Ongemakkelijk sfeertje en minder dan 3 kwartier later stond ik alweer buiten.
Zelden zo gevoeld dat ze gewoon uitgepraat met me waren en het zonde van hun tijd vonden om nog door te gaan met het gesprek.

Toen ik er eenmaal werkte hoorde ik wat er zogezegd mis was toen: ze hadden beiden na de verplichte vragen die binnen een kwartiertje beantwoord waren eigenlijk geen vragen meer. Zelf had ik gevraagd of ik mijn evt. nieuwe werkplek even kon zien en nog wat zaken.
Precies wat ze normaal in die tijd vertellen en dan laten ze ook even zien waar je komt te werken.

Zoiets zeiden ze ook toen ik ging na 40 minuten. "We hebben verder eigenlijk geen vragen meer, we weten wel genoeg, je hoort eind van de dag of je door bent. Dan zou je nog een gesprek over salaris en dergelijke krijgen maar dat hoor je dan vanmiddag ALS de keus op jou is gevallen dan maken ze meteen een afspraak voor dat laatste gesprek".

Klonk niet goed maar had niets te betekenen alleen dat het gesprek letterlijk heel vlot was verlopen.

Probeer het van je af te zetten een test afnemen is ook gewoon saai als je het al heel vaak gedaan hebt lijkt me, of ze keek naar de deur in de hoop dat de testassistente die normaal die testjes doet al terug was van de tandarts of lunch zodat ze kon gaan eten :)
Succes met de sollicitatie!
Alle reacties Link kopieren
[quote=blueeyes*3 post_id=27676739 time=1508269249 user_id=179756]
Heel eerlijk? Ik denk dat ze zo'n 30-40 van dit soort gesprekken per week voert. En iedere keer dezelfde vragen stelt en min of meer dezelfde antwoorden krijgt. Ik kan me goed voorstellen dat ze ergens denkt 'heb ik hiervoor nou al die jaren gestudeerd?'

;-D

Dat is een goede opmerking!
Cpa93789 schreef:
17-10-2017 21:11
Omdat de manier waarop zij het gesprek voerde enorm gedwongen over kwam. Zo van, ik heb geen zin, maar het is mijn werk. En zoals ik al zei, het kan eveneens een manier zijn om te kijken hoe ik daar mee om ga, maar als dat niet het geval is, komt het nogal onprofessioneel over.
Als jij voor deze baan stevig in je schoenen moet staan dan zal je vast voor hetere vuren komen te staan dan iemand die (volgens jou) ongeïnteresseerd overkomt of geen zin heeft in haar werkdag. Ik kan me niet voorstellen op welke manier je hierdoor benadeeld zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat k*werk psycholoog als er van je verwacht de hele godganse dag in andermans ogen te zitten turen. Daar word je toch helemaal gek van?

Ze is toch geen oogarts?
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
SummerIsNear schreef:
18-10-2017 09:07
Wat k*werk psycholoog als er van je verwacht de hele godganse dag in andermans ogen te zitten turen. Daar word je toch helemaal gek van?

Ze is toch geen oogarts?
Je kijkt toch iemand aan wanneer je met elkaar praat?
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
18-10-2017 00:42
Als jij voor deze baan stevig in je schoenen moet staan dan zal je vast voor hetere vuren komen te staan dan iemand die (volgens jou) ongeïnteresseerd overkomt of geen zin heeft in haar werkdag. Ik kan me niet voorstellen op welke manier je hierdoor benadeeld zou zijn.
Daar twijfel ik niet aan. En het is niet dat ik er warm of koud van word uiteindelijk, maar het is (vind ik dan) gewoon een fatsoens norm om iemand aan te kijjken wanneer er iets gezegd word. Of het nou je werk is of niet .. Maar goed, that's me.
Cpa93789 schreef:
18-10-2017 09:31
Daar twijfel ik niet aan. En het is niet dat ik er warm of koud van word uiteindelijk, maar het is (vind ik dan) gewoon een fatsoens norm om iemand aan te kijjken wanneer er iets gezegd word. Of het nou je werk is of niet .. Maar goed, that's me.
Ik snap nog steeds niet waarom je denkt dat je mogelijk benadeeld kan worden hierdoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven