Gelukkig maar toch Depressief ?

18-10-2017 23:07 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
WIJZIGING TITEL! Iemand die zich ook zo voelt ?


Ik ben een man van 25 jaar en zit met het volgende:

Een jaar geleden is het contact met een vriendin/soul-mate van mij verbroken. Met haar kon ik op heel veel vlakken op hetzelfde niveau praten, uiteindelijk zijn we in goeie termen uit elkaar gegroeid maar praten nauwelijks meer met elkaar als hoe we eerst deden. (Dit was wel iets wat ik helemaal niet wilde).

Naast dit heb ik eigenlijk niks te klagen in mijn leven. Ik doe een goeie/leuke opleiding waar ik bijna klaar mee ben. Doe een leuke sport die ik met passie beoefen, nooit gepest of moeilijkheden met mensen en ik ben blij met hoe ik eruitzie. Ik woon op een mooi plekje, genoeg vrienden, goed contact met mijn familie en maak me eigenlijk nooit zorgen om geld. Natuurlijk heb ik een kleine studieschuld maar ik heb nooit dat ik elke week op mijn bankrekening moet kijken (al ben ik natuurlijk wel verantwoordelijk en verstandig met mijn geld).

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zich zo voelen terwijl alles eigenlijk goed gaat in hun leven. Als er dingen in je leven gebeuren die verschrikkelijk zijn en iets pijnlijk achterlaten en je voelt je daar slecht door, dit kan ik heel goed begrijpen (Ik wens dit niemand toe en wil ook geen vergelijking in beter of slechter maken). Maar juist wanneer alles goed gaat en je voelt nog steeds een leegte, dit maakt het zo onvatbaar waar ik aan kan werken.

Al voel ik me soms niet echt thuis op de wereld (misschien kan ik beter zeggen 'in de minderheid'). Over het algemeen denk/doe ik ook heel anders dan de mensen om mij heen, dit begin ik eigenlijk steeds meer te beseffen naarmate ik ouder word.

Even kort gezegd: Ik ben niet het type die op de mooiste meid valt maar liever iemand ziet die gewoon normaal is met wat puisten. Die de mooiste auto wilt, duurste kleren of zoveel mogelijk wilt feesten en zuipen. Zoveel mogelijk en de mooiste meiden wilt leren kennen. Ik krijg meer voldoening als ik iemand help een kinderwagen de trap op te tillen. Als ik een vrouw leuk vind dan denk ik ook niet gelijk aan seks maar juist de plezier, gevoel en leuke dingen die ik kan delen. (Ik vind ook dat iedereen moet doen wat hij wilt en hem/haar hierdoor niet beter of slechter maakt :D )

Nu is mijn vraag of iemand op dit forum zich toevallig ook zo voelt ?
anoniem_356959 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 23:24
Reden: Doel is niet om een diagnose te krijgen wel of geen depressie
3.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je wilt dus eigenlijk gewoon een relatie.

Een depressie kan ik dit niet noemen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Waar moet ik het stukje over je depressie lezen? Bedoel je die leegte of dat je je soms niet thuis voelt op deze wereld of dat je het contact mist met die vriendin.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
18-10-2017 23:11
Je wilt dus eigenlijk gewoon een relatie.

Een depressie kan ik dit niet noemen.
Het is natuurlijk lastig om alles kort en bondig te bundelen. Maar ik zie dat het anders overkomt dan ik bedoel. Vaak wordt ik ook s'avonds wakker en denk ik over van alles na en val dan pas na een uur weer in slaap. Soms wil ik het liefst gewoon in mijn bed blijven liggen zodat de tijd sneller voorbij gaat. Nu was dit wel minder toen ik contact had met iemand waar ik wat dieper mee kon praten. Eigende oorzaak niet weghaald. lijk heb ik totaal geen behoefte aan een relatie op dit moment, wel iemand waar je een goed gesprek mee kan voeren. Maar ik denk dat dit niet de oorzaak is.
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds, niets wat wijst op een depressie.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
MrAnoniem schreef:
18-10-2017 23:19
Het is natuurlijk lastig om alles kort en bondig te bundelen. Maar ik zie dat het anders overkomt dan ik bedoel. Vaak wordt ik ook s'avonds wakker en denk ik over van alles na en val dan pas na een uur weer in slaap. Soms wil ik het liefst gewoon in mijn bed blijven liggen zodat de tijd sneller voorbij gaat. Nu was dit wel minder toen ik contact had met iemand waar ik wat dieper mee kon praten. Eigende oorzaak niet weghaald. lijk heb ik totaal geen behoefte aan een relatie op dit moment, wel iemand waar je een goed gesprek mee kan voeren. Maar ik denk dat dit niet de oorzaak is.

Eenzaamheid?

Waarom is het contact met doe vriendin verbroken? Het is toch niet verwaterd, als jullie goed met elkaar konden praten
Alle reacties Link kopieren
Wat is er dan zo anders aan jou?
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
Of misschien; een gebrek aan verbinding voelen? Als je je anders voelt, dan kun je nogal snel de verbinding met de wereld niet voelen en missen
Alle reacties Link kopieren
Volgens de DSM-IV-TR-criteria[2] voor het diagnosticeren van een ernstige depressieve episode moeten één of twee van de volgende elementen aanwezig zijn:

A. Gedeprimeerde stemming (1) of verlies van belangstelling of genoegen (2).

Bij deze twee criteria moet worden uitgesloten dat ze zijn veroorzaakt door een lichamelijke aandoening of stemmingsincongruente wanen of hallucinaties. Het volstaat om één van deze symptomen te hebben indien het gepaard gaat met minstens vier van de volgende symptomen:
Gedeprimeerde stemming gedurende het grootste deel van de dag.
Duidelijke daling van belangstelling in aangename activiteiten.
Veranderende eetlust en duidelijke gewichtstoename of gewichtsverlies.
Verstoord slaappatroon of slapeloosheid of meer slapen dan normaal.
Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal.
Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies.
Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees.
Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.
Suïcidale gedachten.
B. De symptomen voldoen niet aan de criteria voor een gemengde episode.

C. De symptomen veroorzaken klinisch significant lijden of belemmering in sociale, beroepsmatige of andere belangrijke omstandigheden.

D. De symptomen zijn niet het gevolg van directe fysiologische effecten van middelengebruik (bijvoorbeeld drugs of medicatie) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld hypothyreoïdie).

E. De symptomen kunnen niet beter worden verklaard door rouw, bv. na het verlies van een geliefde persoon, de symptomen duren langer dan twee maanden of worden gekenmerkt door belemmering in het functioneren, preoccupatie met waardeloosheid, suïcidale gedachten, psychotische symptomen of psychomotorische retardatie.

Er kan onderscheid gemaakt worden in de ernst van een depressie aan de hand van het aantal symptomen, hierbij dient wel in ogenschouw te worden genomen dat de mate van lijdensdruk voor het grootste gedeelte de ernst van een depressie bepaalt.

In de literatuur wordt er van het volgende uitgegaan:

Symptoom depressie: Er wordt slechts voldaan aan een van de criteria van een depressie.
Syndroom depressie (Minor depression): Er wordt voldaan aan 2-4 symptomen.
Stoornis depressie (Major depression): Er wordt voldaan aan 4-9 symptomen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
18-10-2017 23:24
Volgens de DSM-IV-TR-criteria[2] voor het diagnosticeren van een ernstige depressieve episode moeten één of twee van de volgende elementen aanwezig zijn:

A. Gedeprimeerde stemming (1) of verlies van belangstelling of genoegen (2).

Bij deze twee criteria moet worden uitgesloten dat ze zijn veroorzaakt door een lichamelijke aandoening of stemmingsincongruente wanen of hallucinaties. Het volstaat om één van deze symptomen te hebben indien het gepaard gaat met minstens vier van de volgende symptomen:
Gedeprimeerde stemming gedurende het grootste deel van de dag.
Duidelijke daling van belangstelling in aangename activiteiten.
Veranderende eetlust en duidelijke gewichtstoename of gewichtsverlies.
Verstoord slaappatroon of slapeloosheid of meer slapen dan normaal.
Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal.
Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies.
Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees.
Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.
Suïcidale gedachten.
B. De symptomen voldoen niet aan de criteria voor een gemengde episode.

C. De symptomen veroorzaken klinisch significant lijden of belemmering in sociale, beroepsmatige of andere belangrijke omstandigheden.

D. De symptomen zijn niet het gevolg van directe fysiologische effecten van middelengebruik (bijvoorbeeld drugs of medicatie) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld hypothyreoïdie).

E. De symptomen kunnen niet beter worden verklaard door rouw, bv. na het verlies van een geliefde persoon, de symptomen duren langer dan twee maanden of worden gekenmerkt door belemmering in het functioneren, preoccupatie met waardeloosheid, suïcidale gedachten, psychotische symptomen of psychomotorische retardatie.

Er kan onderscheid gemaakt worden in de ernst van een depressie aan de hand van het aantal symptomen, hierbij dient wel in ogenschouw te worden genomen dat de mate van lijdensdruk voor het grootste gedeelte de ernst van een depressie bepaalt.

In de literatuur wordt er van het volgende uitgegaan:

Symptoom depressie: Er wordt slechts voldaan aan een van de criteria van een depressie.
Syndroom depressie (Minor depression): Er wordt voldaan aan 2-4 symptomen.
Stoornis depressie (Major depression): Er wordt voldaan aan 4-9 symptomen.
Ik zie hier inderdaad wel minimaal twee dingen die ik goed herken.
Hier een Major depression.
Die DSM is er natuurlijk voor de psychiaters & Co. Niet om zelf symptomen te gaan tellen.

Mr. Anoniem, als je depressief bent dan weet je dat wel. En ja, je kan ook depressief zijn met een goedgevulde portemonee.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is het toch wel, je mist iemand waarin jij jouw gelijke kent. Iemand waardoor je je meer verbonden voelt met de wereld.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
Denk ik.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Had je die symptomen ook al toen je nog in goed contact met haar was.
Alle reacties Link kopieren
ghostbird schreef:
18-10-2017 23:30
Denk ik.
Ik ook
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd heb ik geen idee.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
18-10-2017 23:33
Ik ook
Was ik mosterd? Topic gaat zo snel. :@@:
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
ghostbird schreef:
18-10-2017 23:37
Was ik mosterd? Topic gaat zo snel. :@@:
Haha, ja ik zei ook zoiets, dus ik was het juist met je eens.

Ik werd in de op vooral getriggered door het anders voelen neen leegte ervaren. Ik kan me er wel in verplaatsen/ik herken het van vroeger
poeszie wijzigde dit bericht op 18-10-2017 23:40
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bruise schreef:
18-10-2017 23:32
Had je die symptomen ook al toen je nog in goed contact met haar was.
ghostbird schreef:
18-10-2017 23:29
Ja, dat is het toch wel, je mist iemand waarin jij jouw gelijke kent. Iemand waardoor je je meer verbonden voelt met de wereld.
Ik denk inderdaad dat het een combinatie van deze twee dingen zijn. De gevoelens dat je eigenlijk niet van dezelfde dingen als anderen gelukkig wordt was er ook toen ik nog goed contact had met haar. Maar zij had hetzelfde en we konden hier goed over praten. Nu dat natuurlijk minder is, kan je het minder kwijt. Zeker als je druk bent met school en soms zelfs weekenden doorgaat om te studeren is ook niet bepaald positief voor dit gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens bedankt voor het reageren en de tijd!
Alle reacties Link kopieren
MrAnoniem schreef:
18-10-2017 23:39
Ik denk inderdaad dat het een combinatie van deze twee dingen zijn. De gevoelens dat je eigenlijk niet van dezelfde dingen als anderen gelukkig wordt was er ook toen ik nog goed contact had met haar. Maar zij had hetzelfde en we konden hier goed over praten. Nu dat natuurlijk minder is, kan je het minder kwijt. Zeker als je druk bent met school en soms zelfs weekenden doorgaat om te studeren is ook niet bepaald positief voor dit gevoel.
Maar waarom is dat contact met haar weg?

En weet je waarom je je juist met haar zo verbonden voelde? Wat was jullie gemeenschappelijke deler?
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze een relatie gekregen?
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle tijd, dus geen dank.

Het is rot als er iemand wegvalt met wie je goed kan praten, die de wereld hetzelfde ervaart.
Een gokje, heel misschien kwam je te dichtbij en heeft ze daarom afstand genomen.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt niet depressief, maar verdrietig dat er iemand een beetje is weg gevallen met wie je je erg verbonden voelde. En een beetje onthecht van de wereld, wat we soms allemaal een beetje voelen. Waarom denk je specifiek aan depressie?
Maar dat is geen antwoord op je vraag natuurlijk.

Wel dat er heel veel mensen zijn die zich heel anders voelen en de wereld om zich heen anders ervaren dan anderen.
Daar hoef je geen onvree mee te hebben. Tenzij het je tot last is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven