Opbouwen Cipramil/Citalopram

19-10-2017 09:53 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 4 dagen geleden gestart met Cipramil druppels. Omdat ik zo angstig ben voor bijwerkingen heb ik voor druppels gekozen in plaats van tabletten.
Zolang de bijwerkingen te doen zijn, wil ik iedere dag met 1 druppel op hogen. Ik zit nu dan ook op 4 druppels (8mg en gelijk aan 1 10 mg tablet).
Ik ben op zoek naar mede opbouwers, heb hier een aantal oude topics gevonden waar men elkaar er echt doorheen sleepte en dat lijkt mij super. Het valt allemaal niet mee namelijk.

Ik ben al 2 jaar aan het knokken en kwam er zelf gewoon niet uit. Het begon met een burnout, ik kon van de ene op de andere dag niets meer. Ik had hele dagen paniekaanvallen en het duurde ook niet lang voor ik steeds meer angst kreeg. Ik heb me werkelijk vreselijk gevoeld. Ik heb van alles geprobeerd: psycholoog, hypnotherapie, regressietherapie, yoga, mindfulness, angstprogramma van Geert Verschaeve, spijkermatje, valeriaan, st janskruid, ashwagandha, geen suikers en bepaalde toevoegingen, alleen water en Kamille thee, sporten etc etc.
Inmiddels zijn mijn paniekaanvallen nog maar heel zelden maar mijn angst blijft. Ik doe nog maar heel weinig vol vertrouwen. Het meeste zijn 'moetjes' waarbij ik hoop dat ik snel weer naar huis mag. Eigenlijk geniet ik al heel lang niet meer van dingen. Etentjes, vakantie, dagjes uit...ik doe het maar niet met plezier. Ik merkte dat ik steeds somberder werd van het uitzichtloze gevoel. Toen ik afgelopen weekend echt depressieve gevoelens begon te krijgen, was de maat vol. Het kon zo niet langer. Ook voor mijn man en 2 kinderen niet. Ik wil nu echt weer een gezellige, blije vrouw en moeder worden. 1 die het 's avonds op de bank over leuke dingen heeft ipv iedere dag over al mijn klachten. Een moeder die het leuk vindt als haar kinderen met vriendjes spelen ipv denken ''ow neeee, hoe moet ik dit weer gaan doen?''

Lang verhaal, ik hoop dat er mensen mee willen schrijven :)
anoniem_356977 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 09:55
Reden: Spelfouten
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net op 5 druppels nu een week. Ik gebruik het i.v.m. depressie. Gelukkig weinig last van bijwerkingen.. wat wil je weten? :)
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het geslikt. Niks mis mee, relatief weinig bijwerkingen. Ik denk dat, na alles wat je hebt geprobeerd, het een goede keuze is om medicijnen te proberen.

Waarom zo angstig voor bijwerkingen? Mochten die er zijn dan gaan deze ook weer over.

Hopelijk krijg je snel je vertrouwen wat terug! Angst is een zeer naar gevoel.
Alle reacties Link kopieren
lalalief schreef:
19-10-2017 10:05
Ik heb het geslikt. Niks mis mee, relatief weinig bijwerkingen. Ik denk dat, na alles wat je hebt geprobeerd, het een goede keuze is om medicijnen te proberen.

Waarom zo angstig voor bijwerkingen? Mochten die er zijn dan gaan deze ook weer over.

Hopelijk krijg je snel je vertrouwen wat terug! Angst is een zeer naar gevoel.
Dit klopt trouwens, het stukje over de bijwerkingen, ik heb ze een klein beetje en steeds maar heel kort. Door te denken ‘het is maar een bijwerking, het is snel weer weg’ laat ik het me niet teveel beheersen. Misschien heb je hier iets aan.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ik slik nu 9 dagen 20mg Citalopram (tablet), ik begon met 10mg. Ik heb alleen last van de bijwerking slapeloosheid maar dat gaat ook steeds iets beter. Ik slik het omdat ik suïcidale gedachtes had en voor angst. Het werkt bij mij heel goed ik heb sinds ik ben begonnen geen suïcidale gedachtes meer alleen nog soms een angstaanval, daarvoor heb ik ook Oxazepam voorgeschreven gekregen om rustig te worden maar die gebruik ik dus alleen indien nodig.
rozediamant wijzigde dit bericht op 13-11-2017 21:42
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ah fijn, meer mensen in de opbouwfase! Ik heb geen specifieke vragen maar zou het prettig vinden om af en toe eens te lezen hoe het anderen vergaat.
Ik vind de bijwerkingen tot nu toe te doen. Voel me wel nog neerslachtiger en vind dat moeilijk om mee te dealen. Maar ook dat hoort er bij waarschijnlijk. Lichamelijke bijwerkingen kan ik redelijk hebben maar ben bang voor extra angsten.
Mijn bijwerkingen zijn nu: gevoel alsof er iemand op mijn nek zit, neerslachtige buien, duizelig, erg moe, slecht slapen, nare dromen, licht hoofdpijn en met vlagen maagpijn en misselijk. Had ook wel het geluk dat ik op dag 1 ook ongesteld werd ppff haha.
Nu met man en jongste een middagje spelen in een speeltuin. Gedachten verzetten. Morgen naar 5 druppels, uiteindelijk naar 8. Ik probeer iedere dag met 1 druppel op te hogen.
Ik gebruik Escitalopram, die staat bekend om iets minder bijwerkingen. Het is de iets mildere en doorontwikkelde variant van Citalopram.
Die heb ik eerst 3 dagen geslikt, maar daar sliep ik niet meer van en durfde daar niet meer mee door te gaan. Ik durfde helemaal geen ad meer te slikken. Angstklachten en depressie hier.

Een aantal maanden laten kon het toch echt niet anders, en op advies van de psychiater begonnen met Escitalopram. Dat ging beter. Had milde bijwerkingen; voelde me meer zenuwachtig/nerveus, had kaakspanning, en niet meer zo'n zin in seks. En ook weer angst en slechte gevoelens dat dat voor altijd zou zijn.

Maar iedere week ging dat beter en na ophogen en ook weer 1 keer naar beneden bijgesteld heb ik nu de juiste dosering gevonden, en wat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Alle bijwerkingen zijn gelukkig ook weer weg, ik ervaar niks hinderlijks, alleen weer positieve zin in het leven. Ik slaap weer beter, en alles voelt niet zo zwaar meer. De angstklachten zijn niet helemaal weg, ik denk dat het niet beter wordt dan dit, maar het gaat een stuk beter. Het komt nu soms wel eens, voor de Escitalopram was het constant aanwezig. Alsof ik altijd moest optreden/afrijden zo zenuwachyig, of dar er iets ergs stond te gebeuren etc.

Oja, ik begruikte in het begin Oxazepam erbij om de angst en spanning wat te onderdrukken en was ook ziek thuis.
anoniem_328235 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 13:23
7.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@rozediamant wat fijn dat je die gedachten niet meer hebt gehad. Lijkt mij heel heftig. Ik denk dat dat momenteel ook mijn grootste angst is. Dat het zo slecht met mij gaat.

@perzina, wat fijn in te horen dat de escitalopram zo goed aanslaat bij jou. Een beetje angst is misschien ook geen ramp inderdaad. Als je dingen maar niet meer ontziet. Het slechte slapen merk ik inderdaad ook. Was gisteren om 02.00 uur klaarwakker. De rest van de nacht liggen woelen.
Oef ja dat opbouwen heeft me ook veel stress gegeven maar uiteindelijk viel het me erg mee. Ik gebruik ook escitalopram trouwens, geen citalopram. Maar wat ik even wilde checken: ik sliep eerst ook heel slecht ervan. Totdat de psychiater een beetje verbaasd vroeg: maar je neemt dat toch niet voor de nácht?! Blijkbaar moest ik het in de ochtend nemen. Nu slaap ik er prima mee. Ik weet niet wanneer jij het neemt, maar anders is switchen naar de ochtend misschien een idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem het in de ochtend, hertje 89. Fijn dat het switchen jou goed geholpen heeft. Ik ga er hier maar vanuit dat het van voorbijgaande aard is.
Dat lijkt me ook, je lijf moet vast even wennen eraan, die bijwerkingen trekken wel weer bij. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel heel vervelend kan zijn in het begin. Sterkte ermee :)
Alle reacties Link kopieren
Dank je hertje. Het komt ook vast allemaal goed maar vind het frustrerend. Moet ook nog wennen aan het idee. Heb me al die tijd verzet tegen medicatie. Wilde het zo graag zelf redden. Nu ik begonnen ben, moet ik iets aan mezelf toegeven. De controle loslaten. En dat vind ik heel lastig. Maaaar, we werken er aan :)
Ja dat vind ik wel heel herkenbaar. Maar je slikt het niet zomaar he, je hebt zoveel geprobeerd al voordat je deze stap genomen hebt. En zoals je zelf al schreef, het kan zo niet langer. Ik probeer het vaak maar zo te bekijken dat als mijn schildklier te traag werkt, ik extra schildkliermedicijn moet slikken. En als je een stofje in je hersenen te weinig hebt, dan moet je dat maar tijdelijk even bij slikken ;) Lief zijn voor jezelf!
Ik neem het ook 's ochtends. En toch ondanks dat bij de Citalopram klaarwakker en gespannen.
Aar dat hoeft natuurlijk totaal niet zo te zijn voor iemand anders.
En ja lief zijn voor jezelf! Echt hoor, heel belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook 4 weken geleden begonnen met citalopram tablet 10mg.
De eerste 3 dagen erg misselijk en weinig eetlust gehad. Gelukkig verder niet veel bijwerkingen.
Na 1,5 week voelde ik me wel wat rustiger en ontspannen. Nu na 4 weken toch weer paniekaanval gehad. Bij mij komt dit mede door intrusies en voel me daardoor ook weer depressief.
Ik ben zo bang ook dat dit mijn hele leven gaat beheersen :cry:
Ik weet dat het medicijn pas na 4 tot 6 weken zijn werk gaat doen dus het is even doorzetten al geloof ik er ook nog niet echt in.
Morgen ga ik naar een psycholoog en hoop dat dat mij ook gaat helpen.
Ik heb met de huisarts afgesproken dat ik ook bij hem 1x in de 4 weken op gesprek kom en dat we vanaf januari gaan kijken of de citalopram opgehoogd moet worden naar 20mg.

Mijn situatie: getrouwd, 1 kind, aangststoornis, paniekaanvallen, intrusies en depressie.

Ik vind het erg fijn om te lezen hoe het met anderen gaat, En dat ik niet de enige ben.
Zo kunnen we elkaar op de hoogte houden en elkaar op deze manier steunen :-)
EEN ZWARTE KAT KRABT NIET!
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is de dosis 20mg Citalopram verhoogd naar 30mg en gebruik ik 20mg Temazepam met 20mg Oxazepam (voor het slapen). Inslapen gaat goed maar na 3 a 4 uur wordt ik wakker. Ik wordt minimaal 1x per nacht wakker en dan duurt het een paar uur voordat ik slaap, ik wordt niet wakker uit een nachtmerrie of zo.. Volgende week weer op controle bij de huisarts. Ohja de 30mg Citalopram doet goed zijn werk :)
Alle reacties Link kopieren
Evakelly, dan gaan we gelijk op. Ik ben inderdaad ook 4 weken bezig. Ik ben inmiddels opgebouwd naar 8 druppels (gelijk aan 20mg tablet).
Wat voor intrusies heb je? Ik heb het idee dat ik daar ook last van. Krijg soms hele nare gedachten die echt niet bij mij horen. Vind het ook steeds doodeng. Heb het gelukkig niet zo vaak, af en toe een kwartiertje. Probeer er niet meer te veel mee in te zitten. Ik hoop dat de psycholoog je een beetje kan helpen!

Rozediamant, wat fijn dat de 30mg het goed doet! Wat balen dat het slapen zo ruk gaat. Je hebt je energie zo hard nodig.

Hier gaat het wel ok. Ik word wel ongeduldig, ik wil zo graag echt resultaat merkte. Door de langzame opbouw kan ik nu pas de weken gaan rekenen tot het zou moeten gaan werken. De meeste bijwerkingen zijn verdwenen. Heb nu alleen nog last van trillen, wiebelig/licht in mijn hoofd, af en toe hoofdpijn en dus af en toe sombere buien met nare gedachten. Ow ja, en tepeluitscheiding iew. Angst is ver op de achtergrond, paniek vooralsnog weg. Hyperventilatie lijk ik ook geen last van te hebben.
Ik kom mijn dagen best goed door maar merk dat ik vulling mis. Zit mijn dagen zo uit te zitten; boek lezen, serie kijken, huishouden, boodschapje. Denk dat ik binnenkort mijn werk weer probeer op te pakken. Dit ging de eerste weken echt niet. Heb er nog altijd geen zin in maar zal me wel wat meer 'levend' voelen denk/hoop ik.

Zet m op allemaal, lekker schrijven hier!
Alle reacties Link kopieren
Kiaya schreef:
15-11-2017 13:52
Evakelly, dan gaan we gelijk op. Ik ben inderdaad ook 4 weken bezig. Ik ben inmiddels opgebouwd naar 8 druppels (gelijk aan 20mg tablet).
Wat voor intrusies heb je? Ik heb het idee dat ik daar ook last van. Krijg soms hele nare gedachten die echt niet bij mij horen. Vind het ook steeds doodeng. Heb het gelukkig niet zo vaak, af en toe een kwartiertje. Probeer er niet meer te veel mee in te zitten. Ik hoop dat de psycholoog je een beetje kan helpen!

Zet m op allemaal, lekker schrijven hier!
Ik ben dan heel erg bang dat ik mezelf of iemand anders iets aan ga doen.
In me hoofd zie ik dan voor me hoe ik bijv. iemand neersteek.
Dan krijg ik daar weer een paniekaanval van en voel ik me weer dagenlang angstig.
Bang dat ik er naar ga handelen.

Het ging 2 weken goed met me, geen angs en paniek meer ook geen intrusies. Dus ik dacht dat die citalopram nu al z'n best deed.
Helaas afgelopen week zo'n slechte week gehad :cry:
Weer allemaal intrusies en nare gedachten die niet weg wilde gaan.

Ik ben ook benieuwd hoe jullie je voelen bij zo'n angstaanval.
Ik krijg dan vooral een soort van (koud)zweet aanval. Mijn lichaam begint te tintelen en het lijkt wel of mijn hoofd(huid) heel erg begint te prikken ofzo...
EEN ZWARTE KAT KRABT NIET!
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel heel heftig ja! Had je het voor de AD ook al? Ze zeggen wel eens dat het ok is zolang je er bang voor bent. Als je dat niet bent en echt duidelijke plannen gaat maken, moet je uiteraard gelijk aan de bel trekken!
Ik heb het ook een beetje, echter pas sinds de start met AD. Als ik een afspraak maak bij de kapper denk ik ''als ik er dan nog ben''. Als ik met de auto voor het stoplicht sta denk ik ''ik kan nu gewoon doorrijden'' Kan soms ook ineens denken '' hou ik nog wel van mijn kinderen?''. Compleet belachelijk natuurlijk, ben dol op ze. En dood wil ik ook niet. Juist niet! Denk dat ik daarom die gedachten ook heb. Bang dat ik onder invloed van de AD dingen ga doen die ik juist niet wil. Heb het gevoel dat ik de controle niet meer heb. De medicatie bepaald nu. Heb te veel gelezen op internet waardoor ik zelfs na 4 weken, het medicijn nog niet helemaal vertrouw. Wat nou als ik rare dingen ga doen? Terwijl ik weet dat dat niet zal gebeurd.

Wbt paniekaanvallen, bij mij is het doodsangst. Ik MOET dan gewoon weg (wat ik niet doe). Ik ga hyperventileren dus benauwd, duizelig, zweten, trillen, onrustig, gevoel alsof ik moet huilen (wat ik ook nooit doe). Het begint vaak met een soort kriebel vanuit mijn buik.

Vergeet niet dat 4 tot 6 weken duurt eer je weet of het werkt. En dat is vanaf het moment dat je op je dosering zit (ik dus pas sinds afgelopen zaterdag). Tot die tijd is het heel normaal dat je ups en downs hebt! 3 stappen vooruit, 2 terug. Volhouden hoor! Ook wij komen er wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak er geen plannen voor en ook nooit gehad maar meer de angst dat ik dat ooit wel een keer ga doen omdat ik er dan zo doorheen zit.
En ik herken het ook heel erg dat als je denk over iets dat nog moet gebeuren dat he dan gelijk denkt "als ik er dan nog ben". Vooral in de eerste week van het starten met de ad. Dat is nu wel minder geworden. Maar soms denk ik dat nog wel.
Het rare is dat ik ook wel weet dat ik nooit iets zal doen maar op het moment dat ik in zo'n angstaanval zit geloof ik dat dan weer niet meer en denk ik echt dat ik gek ben geworden.
Ik durf het ook bijna niemand te vertellen dat ik last heb van de angst en intrusies. Ik wil niet dan mensen dan bang voor me gaan worden ofzo :facepalm:

Als ik zo'n paniekaanval krijg merk ik dat ook vaak aan mijn buik. Last van mijn darmen en veel naar het toilet. Ook weinig eetlust en misselijk gevoel. Eigenlijk weet ik dan dat ik weer zo'n aanval krijg.

Ik slaap ook slecht sinds ik met de medicijnen ben begonnen.
Als ik dan snachts of smorgensvroeg wakker wordt, kan ik bijna niet meer in slaap komen. Of het duurt heel lang voordat ik weer in slaap val en dan ben ik weer bang dat ik ga piekeren of intrusies krijg.

Ik heb ook echt geen geduld meer met die medicijnen, ik denk steeds "het moet nu al gaan werken, ik red het niet meer". Die 6 weken lijken zo lang te duren. Ik hoop zo dat het dan beter wordt al geloof ik daar nu nog niet in. In mijn hoofd zal geen een medicijn mij gaan helpen.

Volgende week donderdag heb ik weer een afspraak met de huisarts en dan zit ik precies 6 weken aan de 10mg citalopram tablet.
Misschien toch vragen om op te hogen naar 20mg.

Nu deze week ook nog eens ongesteld, dus misschien dat ik me daarom ook rot voel.

Kiaya, mag ik vragen wat jouw leeftijd en gezinssituatie is?
EEN ZWARTE KAT KRABT NIET!
Alle reacties Link kopieren
Heel bericht getypt, alles weg ggrr. Nog maar een keer dan.

Ik probeer zelf zo eerlijk mogelijk over mijn gedachten te zijn tegen bepaalde mensen. Voor mijn gevoel maak ik het groter als ik het niet zeg. Alsof het heel erg een taboe is en ik compleet geshuffeld ben. Ik wil het graag kunnen uitspreken, al voor ik de schaamte ook wel hoor.
Mijn moeder komt de meeste middagen nog bij mij thuis zitten omdat ik de eerste 2 weken niet alleen durfde te zijn ivm rare gedachten. Ik was ook echt bang dat ik door zou draaien en iets zou doen wat ik niet wilde. Als je in zo'n 'bui' zit voelt het inderdaad heel echt. Ik hou mezelf voor dat het 'maar' gedachten zijn. Die heb ik, die ben ik niet. Het is net als met de roze olifant. Hou meer ik tegen mezelf zeg dat ik er niet aan moet denken, hoe meer ik het wel doe.

Het slapen gaat bij mij gelukkig prima, alleen de eerste 3 dagen niet. Zag de bui al hangen..

Ik denk inderdaad dat ophogen er wel in zit, 10mg is best weinig.

Ik ben 31, 8 jaar samen met man waarvan 1 jaar getrouwd en 2 kinderen van 6 (zoon) en 9 (dochter uit mijn vorige relatie)
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ga daar ook naar vragen of ik naar 20mg kan.
En hopen dat het met de psycholoog ook wat gaat verbeteren.

Het is bij mij vooral sochtends dat ik veel last heb.

Ik vind het fijn om te lezen hoe het met andere gaat en zou het leuk vinden om elkaar op de hoogte te houden aangezien we tegelijk zijn begonnen met de medicijnen ;-)
EEN ZWARTE KAT KRABT NIET!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf al een jaar bij de psycholoog geweest. Maar dat was gesprekstherapie en 2x emdr. Heeft me wel geholpen om oud zeer op te ruimen/te ordenen. Daar heb ik ook de diagnose adhd/add gekregen. Het heeft helaas niet geholpen voor mijn angst en paniek. Heb zelf het programma van Geert Verschaeve gevolgd, daar heb ik wel flinke stappen mee gemaakt!

Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest om de voortgang te bespreken. Ik ga in ieder geval nog 4 weken door met 20mg en dan kijken we of ophogen nodig is of niet.
Gisteren knallende koppijn ppff. Maar ook ik ben ongesteld én snipverkouden.
Alle reacties Link kopieren
Evakelly, hoe gaat ie bij jou?

Gisteren had ik ineens een hele blije, vrolijke dag! Vandaag ok, maar wat wiebelig. Vermoedelijk de Sinterklaas drukte haha. Heb de intocht in ieder geval angstvrij overleefd. Jeej!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven