Faalangst op stage - Verpleging

22-10-2017 23:31 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik ben een 22 jarige leerling verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis.
Ik heb enorm veel stages gelopen, bijbaantjes en vakantiebanen in de zorg gehad gedurende en naast mijn opleiding. Al mijn stages gingen perfect! Supergoede feedback, en al mijn stages met een ruimvoldoende of goed afgesloten.

Maar bij elke stage loop ik tegen mijn faalangst aan. Bang voor negatieve feedback, het niet goed doen etc jullie kennen het vast allemaal. Ik moet nog ongeveer 6 maanden stage lopen tot ik mijn diploma krijg. Het idee dat ik straks echt Verpleegkundige ben is best spannend. Ik weet dat ik goed moet presteren en dat dit ook van mij verwacht gaat worden. Ik heb net mijn tussengesprek gehad en ze zijn enorm positief. School, stage en misschien nog wel het belangrijkste : de patienten zijn erg tevreden met de manier waarop ik zorg verleen. Verslagen, reflecties, inzicht etc alles gaat prima. Maar zelf ben ik steeds enorm gespannen omdat ik bang ben dat er straks een moment gaat komen dat het even niet goed gaat, en ik negatieve feedback krijg. Ik leg de lat voor mijzelf erg hoog en ik wil gewoon slagen. Mijn grootste " angst " is een onvoldoende beoordeling op stage en dus verlenging. Als ik er soms rustig over nadenk weet ik ook wel dat het niet erg is mocht dat gebeuren, maar toch is dit iets wat ik echt niet wil. Dat scenario maakt me echt enorm onrustig.

Wie heeft tips over hoe ik ondanks tot nu toe alleen maar positieve feedback, toch kan om kan gaan met mijn enorme pefectionistme/faalangst op stage?

-T
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het beste kunt gaan praten met een psycholoog. Je kunt behoorlijk last hebben van faalangst en hoe eerder je dat aanpakt, hoe beter. Het is enorm zonde om niet te kunnen genieten van al die positieve beoordelingen!

Veel succes, het is niet makkelijk, maar er is zeker wat aan te doen!
Alle reacties Link kopieren
Hai!