Faalangst op stage - Verpleging

22-10-2017 23:31 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik ben een 22 jarige leerling verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis.
Ik heb enorm veel stages gelopen, bijbaantjes en vakantiebanen in de zorg gehad gedurende en naast mijn opleiding. Al mijn stages gingen perfect! Supergoede feedback, en al mijn stages met een ruimvoldoende of goed afgesloten.

Maar bij elke stage loop ik tegen mijn faalangst aan. Bang voor negatieve feedback, het niet goed doen etc jullie kennen het vast allemaal. Ik moet nog ongeveer 6 maanden stage lopen tot ik mijn diploma krijg. Het idee dat ik straks echt Verpleegkundige ben is best spannend. Ik weet dat ik goed moet presteren en dat dit ook van mij verwacht gaat worden. Ik heb net mijn tussengesprek gehad en ze zijn enorm positief. School, stage en misschien nog wel het belangrijkste : de patienten zijn erg tevreden met de manier waarop ik zorg verleen. Verslagen, reflecties, inzicht etc alles gaat prima. Maar zelf ben ik steeds enorm gespannen omdat ik bang ben dat er straks een moment gaat komen dat het even niet goed gaat, en ik negatieve feedback krijg. Ik leg de lat voor mijzelf erg hoog en ik wil gewoon slagen. Mijn grootste " angst " is een onvoldoende beoordeling op stage en dus verlenging. Als ik er soms rustig over nadenk weet ik ook wel dat het niet erg is mocht dat gebeuren, maar toch is dit iets wat ik echt niet wil. Dat scenario maakt me echt enorm onrustig.

Wie heeft tips over hoe ik ondanks tot nu toe alleen maar positieve feedback, toch kan om kan gaan met mijn enorme pefectionistme/faalangst op stage?

-T
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het beste kunt gaan praten met een psycholoog. Je kunt behoorlijk last hebben van faalangst en hoe eerder je dat aanpakt, hoe beter. Het is enorm zonde om niet te kunnen genieten van al die positieve beoordelingen!

Veel succes, het is niet makkelijk, maar er is zeker wat aan te doen!
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Uiteraard erg herkenbaar. Veel mensen hebben last van faalangst. Ik denk dat een beetje angst je ook juist kan helpen goed te presteren. Maar het kan natuurlijk ook uit de hand lopen.
Iedereen maakt wel eens een fout. Jij gaat uiteindelijk ook fouten maken. Ik maak fouten. Juist door die fouten word je beter en maak je die fouten niet nog eens. Altijd perfect willen zijn en doen breekt je op een gegeven moment ook op.

Ik ben geen professional, dus ik kan je niet echt helpen. Ik weet wel dat ik zelf als leerling ook bang was om fouten te maken, terwijl iedereen ook tevreden over mij was (hel, ik heb zelfs een contract gekregen daar!)
Ik maakte best vaak fouten (ik ben kok btw). Dus mijn eten werd soms weggegooid en het moest opnieuw, ik vergat belangrijke dingen (afdekken, haccp etc.) maar ten eerste ben je leerling, als je alles perfect zou doen zat je niet op de juiste plek daar. Je hoort alles nog te leren.

Als het echt te ver gaat met je angst, heb je ook mensen die je eroverheen kunnen helpen. Je hebt speciale angst-cursussen. Ik heb dat wel eens gedaan om over mijn angst voor spinnen heen te komen. En alhoewel die angst ergens nog wel zit, durf ik al zoveel meer met die kleine rot beestjes Haha.

Sorry dat ik niet echt kan helpen, wel heel veel succes met je studie
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik denk ook dat je er het beste iets mee kan doen door bijv er met iemand over te gaan praten (bijv psycholoog) of inderdaad een angstcursus doen.
Ik weet ook wat het is om die irreele faalangst te hebben.
Uit zichzelf lost het niet op. Het beste kan je daar aktief iets mee gaan doen zodat het veel beter voor jou wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Wat goed om te horen dat je stage zo lekker loopt! Ik denk idd dat het verstandig is om met iemand te praten over je angst dat je het niet goed doet. Als je straks aan de slag gaat als verpleegkundige moet je immers ook presteren en anders loop je er een andere keer in je leven wel tegenaan. Dan kan je beter nu meteen aan jezelf werken toch?

Ik heb er ook erg last van gehad, (altijd al) maar het kwam juist naar voren tijdens mijn stage omdat ik daar echt moest presteren. Ik ben gaan zoeken waarom ik zo onzeker was over mezelf. Ik zat ook absoluut niet lekker in mm vel. Uiteindelijk heb ik mezelf veel beter leren kennen en ben ik gegroeid als persoon. Dit niet altijd een even leuk proces geweest maar het heeft me zeker geholpen.

Ik hoop dat je kan achterhalen wat de reden is dat je zo bang bent om het fout te doen!

Xx
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips!!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar probleem! Hier liep ik tijdens mijn opleiding ook tegen aan.
Herken je deze onzekerheid/faalangst ook buiten je stage? Of is dit echt stage gerelateerd?

Ik snap dat mensen hier direct zeggen dat je naar een psycholoog moet gaan, dit kan absoluut geen kwaad natuurlijk maar kan mij ook voorstellen dat je dat wat te rigoureus vindt. Zeker omdat eigenlijk alles wel heel goed gaat!
Mijn advies zou zijn om het bij je stage(s) aan te geven, geef aan bij je stagebegeleider dat je bang bent om fouten te maken zodat je het hier tijdens (beoordelings)gesprekken met diegene over kan hebben. Verder heeft het mij goed geholpen om meer beoordelingsgesprekken in te plannen zodat de feedback zich niet opstapelt en je het ook direct hoort mocht er een verbeterpunt zijn.
Verder kan je eens op school kijken of je dit met bv SLB'er of studiecoach oid kan bespreken, zij hebben specifiek voor jouw opleiding tips hierbij.
Alle reacties Link kopieren
Henque schreef:
23-10-2017 16:13
Herkenbaar probleem! Hier liep ik tijdens mijn opleiding ook tegen aan.
Herken je deze onzekerheid/faalangst ook buiten je stage? Of is dit echt stage gerelateerd?

Ik snap dat mensen hier direct zeggen dat je naar een psycholoog moet gaan, dit kan absoluut geen kwaad natuurlijk maar kan mij ook voorstellen dat je dat wat te rigoureus vindt. Zeker omdat eigenlijk alles wel heel goed gaat!
Mijn advies zou zijn om het bij je stage(s) aan te geven, geef aan bij je stagebegeleider dat je bang bent om fouten te maken zodat je het hier tijdens (beoordelings)gesprekken met diegene over kan hebben. Verder heeft het mij goed geholpen om meer beoordelingsgesprekken in te plannen zodat de feedback zich niet opstapelt en je het ook direct hoort mocht er een verbeterpunt zijn.
Verder kan je eens op school kijken of je dit met bv SLB'er of studiecoach oid kan bespreken, zij hebben specifiek voor jouw opleiding tips hierbij.

Het is echt alleen op stage! als ik weet dat ik een beoordeling moet krijgen. Ik evalueer elke dag aan het einde van de dienst zodat ik meteen tips en tops kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi How about life,

Zo te zien gaat het op stage prima! Knap van je dat je dit zo van je af schrijft! Dat opzich, kan vaak al een opluchting zijn. Vanuit maatschappelijk perspectief wordt er ook wel een druk gelegd op het presteren in je leven. Het halen van een opleiding, het hebben van een goede baan. Iedereen lijkt het te willen en dan moet je je kunnen onderscheiden. Veel mensen voelen dan prestatie drang waaruit de angst om fouten te maken kan ontstaan. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is. Ik denk dat het goed is om jezelf af en toe te helpen herinneren dat fouten maken oké is. Mensen leren van fouten en de weg naar succes is niet gemakkelijk. Heb geduld, maak fouten en belangrijk is om te kijken wat je de volgende keer anders zou kunnen doen. Zelfs mensen in een topfunctie met veel verantwoordelijkheden maken fouten. Het is menselijk en helpt je te ontwikkelen.
Geef het ook vooral aan bij mensen waar je je prettig bij voelt. Zo kunnen ze jou erbij ondersteunen!

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven