Persoonlijkheidsproblematiek: wie ook?

16-11-2017 18:02 17 berichten
al zo lang ik me kan herinneren loop ik eens in de zoveel jaar vast. Ik heb dus al vrij vaak therapie gehad. Dit helpt dan wel, maar na een tijd loop ik toch weer vast. Ik heb ook meerdere keren aangegeven dat ik het idee had dat er iets meer aan de hand was dan alleen depressieve gevoelens. Dit werd nooit echt serieus genomen, tot mijn laatste behandelaar die heeft geregeld dat ik een uitgebreid onderzoek heb gekregen. In eerste instantie vermoedde ik zelf autisme, maar dit bleek het niet te zijn. Ze zijn toen verder gaan onderzoeken wat er dan wél was en hier kwam uit dat mijn gevoelsleven en mijn identiteit nog niet helemaal 'uitgerijpt' zijn. (Ik ben 31).

Daarnaast hebben ze ook een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis geconstateerd. Ik ben erg perfectionistisch, maar overal lijstjes voor, heb periodes dat ik enorm obsessief bezig ben met bepaalde onderwerpen (afvallen, geld besparen, sporten etc.)

Nu werd aangeraden om schema-therapie te gaan volgen. Dit zou dan nog langere tijd kunnen duren voordat ik echt erdoorheen ben, maar als ik dit doe zou het wel kunnen betekenen dat ik uiteindelijk mijn authentieke zelf word.

Heeft iemand hier ervaring mee? ik ken niemand die persoonlijkheidsproblematiek heeft, alleen mensen met autisme, depressie, angststoornis enz....
Schema-therapie heeft bij verschillende diagnoses mbt persoonlijkheidsproblematiek goede resultaten weet ik, maar da's vanuit m'n professie. Geen ervaring als cliënt. Veel sterkte!
Saga_Röversdotter schreef:
16-11-2017 18:32
Schema-therapie heeft bij verschillende diagnoses mbt persoonlijkheidsproblematiek goede resultaten weet ik, maar da's vanuit m'n professie. Geen ervaring als cliënt. Veel sterkte!
O, maar ik vind vanuit een professionele kijk ook wel fijn om meningen te horen....

Wat is in jouw ogen beter: individuele schema-therapie, of juist als groepstherapie?
Daar durf ik geen antwoord op te geven, dat verschilt in mijn ogen echt per cliënt..
Saga_Röversdotter schreef:
16-11-2017 18:38
Daar durf ik geen antwoord op te geven, dat verschilt in mijn ogen echt per cliënt..
Hm, dat kan ook nog natuurlijk. Ik vind het lastig om de knoop hierin door te hakken. Aan de ene kant vind ik in een groep een heel eng idee, aan de andere kant spelen mijn problemen wel vooral in contact met anderen, dus misschien is het toch beter om daar ook mee te oefenen
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf in een dergelijke setting en groepsbehandeling heeft absoluut meerwaarde als je wilt oefenen in sociale interactie en wat meer spiegels en confrontatie nodig hebt. Daarnaast is er dus ook meer steun voor handen in een groep. Groep is niet voor iedereen geschikt. Vaak onvang je er trouwens wel enige individuele behandeling naast, al dan niet op indicatie. Ik zou daar zeker naar informeren. Succes!
Dan zou ik, hoe spannend ook, zeker voor de groep gaan.
Hoe moet ik me zo'n groep voorstellen? Zit je dan met gelijkgestemden bij elkaar of juist met allerlei verschillende persoonlijkheidsstoornissen? Ik heb namelijk in het verleden gewerkt met mensen met bps en voel me enorm onprettig in de omgeving van zulke mensen. Ontloop die ook altijd, omdat ik er angstig van word. Dus vroeg me af of dat dan wel een goede confrontatie zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ruim 2,5 jaar schematherapie gevolgd in een groep. Bij mij zaten er wel diverse stoornissen tussen maar ik heb er heel veel aan gehad met mijn vermijdende persoonlijkheidsstoornis.
Ik zou het echt aanraden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik denk dat dit per instelling kan verschillen. Ik ben bekend met groepen alleen voor bps, maar ook met groepen waarin sommigen een duidelijke persoonlijkheidsstoornis gediagnosticeerd hebben en anderen alleen trekken van.

Heb je al een band met een behandelaar? Zou je zorgen en vragen daar goed bespreken. Bij de samenstelling van een groep wordt meestal rekening gehouden met het sekse en leeftijd. Daarnaast is het streven dat er zowel mensen met dezelfde soort schema's als verschillende in een groep zitten, zodat er ruimte is voor herkenning en van elkaar leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat juist bij een open groep zodat we ook leerden om afscheid te nemen van elkaar en weer open te staan voor nieuwe mensen. Daardoor zat je ook steeds met mensen die in een andere fase van hun behandeling zaten.
Ik vond dat erg fijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb persoonlijkheidsproblematiek maar hoofddiagnose is voor mij autisme.
Schema-therapie heb ik individueel gevolgd want door mijn autisme kan ik niet tegen (grote) groepen en 3 mensen is voor mij al groot dus dat is niet altijd optie. Sommige therapieën doe ik wel in grote groepen trouwens, maar daar moet ik echt samen met mijn behandelaar de keuze in maken.

Succes met de therapie, het kan je heel goed helpen. En in een groep kan je ''spiegelen'' (of hoe dat heet) met lotgenoten al hebben ze dan misschien niet zelfde diagnose ze hebben wel last van dingen die jij misschien ook herkent.
IBIopviva schreef:
16-11-2017 21:45
Ik zat juist bij een open groep zodat we ook leerden om afscheid te nemen van elkaar en weer open te staan voor nieuwe mensen. Daardoor zat je ook steeds met mensen die in een andere fase van hun behandeling zaten.
Ik vond dat erg fijn.
Ik heb het aangepast, realiseerde me dat ook dat instellingsafhankelijk is
Ik denk dat ik het maar gewoon op me af moet laten komen. Leuke oefening voor een control freak. Liefst zou ik nu alvast alles weten wat er gaat gebeuren enzo, maargoed, dat gaat niet he? :cry:
Herkenbaar Bumba! Ik ben ook zo'n controlfreak en dan is het fijn om alles precies te weten, maar eigenlijk is dat een schijnveiligheid. Zo'n therapie wordt er niet veel minder spannend van denk ik. Heel dapper dat je het aangaat! Ik hoop van harte dat dit je gaat helpen naar een gezonde ontwikkeling :hug:
Saga_Röversdotter schreef:
16-11-2017 18:32
Schema-therapie heeft bij verschillende diagnoses mbt persoonlijkheidsproblematiek goede resultaten weet ik, maar da's vanuit m'n professie. Geen ervaring als cliënt. Veel sterkte!
Hier sluit ik mij bij aan, maar het aanbod aan schematherapie is wel heel uiteenlopend in ons land.

Volgens mij zijn de resultaten bij persoonlijkheidsproblematiek het beste bij groepstherapie, omdat je van (de problematiek van) anderen kan leren, maar ook dat in de groep je eigen problematiek makkelijker zichtbaar wordt door interactie. Over het algemeen moet je wel een aantal jaar uittrekken voor en succesvol proces en ben je niet in een paar maanden klaar. Sommige schematherapieën zijn erg op de theorie gericht en dat kan je best snel doorhebben. Echter kan dat in de behandeling een valkuil zijn, omdat begrip en inzicht niet het moeilijkst zijn om aan te werken. Echt duurzame veranderingen aanbrengen heeft over het algemeen meer tijd nodig en gaat veel meer over gevoelens en behoeftes dan de schema's snappen.
Bumba1985 schreef:
16-11-2017 21:30
Ik heb namelijk in het verleden gewerkt met mensen met bps en voel me enorm onprettig in de omgeving van zulke mensen. Ontloop die ook altijd, omdat ik er angstig van word. Dus vroeg me af of dat dan wel een goede confrontatie zou zijn?
Dit zou juist iets zijn om te onderzoeken in de therapie. Het gaat om het onderzoeken van JOUW gevoelsleven.
Bijna altijd zijn de dingen die mensen noemen als reden om niet in groepstherapie te gaan juist een reden om wél in groepstherapie te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven