Je dood vervelen

18-11-2017 18:18 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

De reden dat ik hier een topic start is omdat ik een probleem heb die ik hopelijk kan oplossen met wat advies van jullie.
Ik zal even wat meer context geven bij het probleem.
Ik ben een 19-jarige man en heb al ongeveer twee jaar last van depressieve gevoelens.
Ik heb afgelopen zomervakantie hulp gezocht en ben nu in behandeling bij een psycholoog.

Om even richting mijn vraag te gaan.
Vandaag heb ik een slechte dag en ik probeerde erachter te komen wat het probleem was.
En hoe het eigenlijk ooit is begonnen. Toen kwam ik erachter dat het probleem misschien is dat ik me bijna letterlijk dood verveel. Er is niets waar ik zin in heb of wat voldoening geeft. Toen ik jonger was had ik dat wel. Als kind (8-12) haalde ik bijvoorbeeld motoren uit elkaar om te repareren en om te zien hoe het werkt of om op te voeren, denk aan een oude Thomos, minibikes of crossmotor.
Ik kon echt naar dingen uitkijken en het voelde alsof ik elke dag iets ontdekte. Het waren ook niet alleen motoren, maar ook huishoudelijke apparaten zoals mixers en dingen als een televisie of magnetron.
Toen kwam de middelbare school en in het begin was er niks aan de hand, maar in vwo 5
Realiseerde ik me opeens dat ik niks deed en dat school echt zinloos was. Ik voelde me ook heel erg nutteloos. Maar het ergste was nog wel dat ik verplicht was om naar ‘school’ te gaan.
Ik ben al geslaagd en studeer nu ook natuurkunde, maar ik verveel me nog steeds. Terwijl mijn opleiding nu wel uitdaging biedt.
Er is gewoon niks dat me interesseert of waar ik zin in heb. Ik heb al wel een drone gebouwd en er ook even mee gevlogen. Maar ik deed het niet omdat ik het echt wilde, maar omdat ik het van mezelf af moest maken omdat ik beter iets kan doen dan niets.

De vraag is nu dus of jullie een tip of idee hebben over wat ik nu kan doen.
Ik weet het niet meer, soms begrijp ik echt niet wat mensen zo leuk vinden aan leven.
Ben je autist?
Wat zegt je therapeut?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet weer bezig met motoren? Er zijn zoveel opknappers waar je ook nog een leuke cent mee kan verdienen. En jij kan het dan met een hobby combineren! Super toch, dus geef jezelf een trap in je hol, waar een wil is, is een weg.
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje, die vraag kwam ook in mij op. Maar autist of niet, nergens zin in hebben heeft daar volgens mij zo veel mee te maken. Dat ligt denk ik toch meer op het vlak van de depressie, ferdidodo. Je gaf ook aan dat je als kind wel kon uitkijken naar dingen en je erop kon verheugen. Nu wordt dat misschien wel vaak wat minder als je ouder wordt, omdat je nu eenmaal minder dingen voor het eerst doet en de (positieve) spanning daarbij dus afneemt, maar jij bent pas 19.
Gelukkig word je behandeld, probeer erop te vertrouwen dat het beter kan worden, dat je weer meer leuk gaat vinden. Ook als je niet continu alles pikzwart ziet, kun je een (mildere) depressie hebben. Dan lijken dingen normaal, maar veel later zie je dan pas dat je toch wel degelijk depressief was. Ik heb zo'n periode gehad aan het eind van mijn tienerleeftijd, zo tussen mijn zeventiende en twintigste. Maar dat zag ik eigenlijk pas achteraf.
Hou vol, en al klinkt het misschien gek, beweeg zo veel als je kunt. Beïnvloed die kloterige hormonen die je gemoed zo kunnen bepalen en dat kun je echt doen door veel te bewegen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Baantje naast je studie? Kom je ook in contact met anderen.
"Been there, done that, got the t-shirt"
Denk ik dat TO ervaart.

TO ben je al 'ns gaan reizen? Ik raak ook snel verveelt, maar op reis komen er de hele tijd zoveel nieuwe indrukken binnen dat het mijn dopamine is.
De eerste vraag die in mijn op komt is, kun jij studeren zonder bijbaan? Want als ik zie wat ze er hier bijwerken naast de opleiding, dan is er juist vaak tijd te kort. En zijn ze blij eens op de bank te kunnen hangen met filmpje. Probeer inderdaad ook nieuwe mensen te leren kennen via een sportvereniging of zo. Er zijn via de gemeente ook vaak kennismakingsdagen met verschillende sporten of verenigingen. Ook culturele instellingen houden vaak een kennismakingsmiddag met verschillende hobby's, cursussen, opleidingen of muziekinstrumenten.
En meld je aan als vrijwilliger, er zijn zoveel mensen die een jongen zo als jou graag zien komen! Dan voel je je gelijk beter als je nuttig bezig bent en wat voor een ander kan betekenen, of dat nou jeugd, sport, gehandicapten, ouderen, rode kruis of dieren is, er is genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit. Ik raak enorm snel verveeld en als ik niet oplet glij ik weg in een staat van verveling/depressiviteit.
Wat bij mij helpt is heel veel nieuwe dingen ondernemen. Al is het maar gaan eten in een nieuw restaurant, dat kan me al een boost geven. Nieuwe indrukken, nieuwe informatie en dus ook geen verveling.
Dus, ik zou zeggen: maak een lijst met dingen die je nog nooit hebt gedaan, of die je al een hele tijd niet hebt gedaan, en ga er mee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik ben een probleemoplosser pur sang. Als er geen probleem is dan sta ik "uit". Is er een probleem om op te lossen dan word ik wakker. Is het opgelost dan is het enthousiasme weer weg.

Ach, er zijn ergere dingen in het leven.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de reacties,

De psycholoog heeft wel een ASS (autistisch spectrum stoornis) onderzoek gedaan en een IQ test waar ik komende week uitslag van krijg. Persoonlijk herken ik mezelf niet echt in autisme.
Ik heb ontslag genomen van mijn bijbaan omdat ik er niet met plezier heen ging, dat verwacht ik ook niet altijd van werk. Maar ik kon het er nu gewoon even niet bij gebruiken. Ik hoopte eigenlijk doordat ik dan meer vrije tijd kreeg ik ook een soort van vanzelf weer iets te doen had. Maar het lukt niet ergens plezier in te vinden.

Ik beweeg wel redelijk veel vind ik, ik heb me ingeschreven voor een groepscursus en wandel/fiets wel veel.
echt reizen doe ik niet, maar ik vind het wel mooi om te dwalen door de stad, een museum, het bos of de rommelmarkt.
Het probleem is dat het vandaag al de hele dag voelt alsof ik moet huilen, maar ik hoef niet te huilen. en ik wilde dus opzoek naar afleiding door iets te doen waar ik plezier uit haal. maar alles voelde even zinloos. Waarvan ik weet dat het helpt is adrenaline als je bijvoorbeeld gaat bungee jumpen daarna voel je je dan een klein poosje echt goed. Maar dat is ook maar tijdelijk.
anoniem_359047 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 20:51
Reden: typ fouten
17.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als alles zinloos voelt moet je er gewoon aan beginnen. Gewoon doen. En dan gaat het vanzelf beter.
Hoe staat het ervoor met je sociale leven?
Alle reacties Link kopieren
ga joggen
Herkenbaar. Als kind kon ik uuureenn bepaalde activiteiten doen. Tekenen, lezen, tv kijken enz. Ik mis diezelfde gevoel dat ik had als kind. Dat gevoel van ergens helemaal voor gaan en er veel voldoening uithalen. Ik probeer altijd wel nieuwe dingen uit zoals hobbies maar na een paar keer stop ik er mee. Opleidingen en banen hetzelfde, ik 'hou' het niet vol. Op school raasde ik door de boeken heen en lag vaak voor op klasgenoten maar als ik moest 'wachten' dan verveelde ik mij rot. Werk pik ik snel dingen op of moet ik dezelfde taken vaak doen en dan verveelt het mij. Zelfde met vriendschappen. Het is een vervelend probleem.
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan werken erbij dan verdien je nog wat. Dat is nuttig.
Als je opleeft van thrillseeking, ga een half jaar backpacken en vergeet vooral Queensland Nieuw Zeeland niet op je route.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, heb je het idee dat je de onschuld van het kind hebt verloren. En eigenlijk ook het 'magische' van hoe een kind beleeft?
Het klinkt als dat niks je kan interesseren ondat je die 'vonk', dat magische mist wat je als kind wel had.
Heb je een idee wat die vonk deed verdwijnen. Waarom je de passie bent gaan missen?
Want in 5 vwo merkte je ineens dat je niks meer kon en wilde me school.

Heb je een idee dat 'de instituten' van onze samenleving (school, universiteit, werk) je de vreugde en onschuld hebben afgenomen?

Als kind staan we heel puur in het leven. Met onze prachtige onschuld ontdekken en ervaren we en in heel veel dingen ervaren we het magische.
Alles heeft mogelijkheden en het lijkt wel onbeperkt. Het is prachtig zoals een kind ervaart en we zouden daar als volwassene veel van kunnen meenemen. Het maakt het leven nl zoveel meer bijzonder en intenser, origineel en uniek. Het magische van het leven keert weer terug. Ze zeggen ook wel eens: bekijk als volwassene de wereld door de ogen van een kind.
Puur, vol nieuwsgierigheid, alsof elk moment uniek is.
Als je dingen van het verhaal herkent kan het je misschien helpen de wereld weer te leren gaan zien als een kind.
Misschien dat die 'instituten, die vormen' jou erg tegenstaan en moet je in je vrije tijd als oplader gaan zoeken naar de dingen die je bevrijding geven zoals een heerlijke fietstocht waarin je een afdaling hebt, ga keihard, gezicht in de wind en voel je door het landschap glijden. Wees als een kind, vol vreugde puur van de ervaring.
Misschien ga skateboad leden rijden. Voel je als een kind. Hoe voelt een kind zich als die voor het eerst een skateboard ziet en er daarna opstapt? Vol mogelijkheden.
Ga het bos in, vol verwondering. Leer dingen op een nieuwe manier zien. De gekleurde unieke bladeren, de groene bospaden, de vormen van de bomen.
Blijf dwalen door de stad, museum, rommelmarkt en doe het met vernieuwde nieuwsgierigheid en wonder van een kind.
Ga naar het strand, ren heerlijk ongedwongen over het strand. Verwonder je over alles wat daar aanwezig is.
Wakker die passie weer aan in je leven
Veel groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ga op zoek naar iets wat je wel interesseert. Wellicht kun je op de uni extra vakken volgen zoals k.i., sterrenkunde of informatica? Verdiep je eens in verschillende programmeertalen. Of leer een nieuwe taal.
Alle begin is moeilijk (en soms daardoor minder leuk) maar zodra je eenmaal ergens wat beter in bent, kan het een leuke hobby worden.
Alle reacties Link kopieren
Het ging vandaag wel iets beter dan gisteren, ik denk dat het weer daar ook wel aan mee heeft geholpen.
Wat ik uit de berichten begrijp is dat ik gewoon iets moet gaan doen en er van proberen te genieten door in het nu te blijven. en dat klinkt misschien wel als een goed idee. Maar als je er eigenlijk geen zin in hebt en het dan toch gaat doen kost het veel energie, daarom was ik opzoek naar iets waar ik wel interesse in had.
Maar ik denk dat ik het beste wel gewoon iets moet gaan doen. Op zich is het misschien wel een leuk idee om te beginnen met een programmeertaal.

Eigenlijk weet ik ook niet zo goed meer wat ik precies wilde bereiken met dit forum bericht, maar ik heb wel het idee dat ik er iets aan heb gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven