Leven met ADD

25-11-2017 08:36 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik de diagnose ADD gekregen. Het kwam uiteindelijk niet geheel als verrassing omdat ik er al veel over gelezen heb. Uiteraard heeft de psychiater medicijnen voorgeschreven, maar die helpen niet en ben ermee gestopt, ook heb ik besloten het coachingstraject niet in te gaan, omdat ik overtuigd ben dat ik mijn eigen gevoel moet volgen bij het leven met ADD, opzoek dus naar oplossingen die bij mijzelf passen.

Vandaar dat ik besloten heb om aan dit forum deel te nemen, opzoek naar tips van andere personen met ADD die misschien ook bij mij goed passen, geen medicijnen tips dus...

Waar ikzelf het meeste moeite mee heb is:

- woede aanvallen bij onrecht of niet begrepen worden
- continue angst dat iets ergs gebeurd met mijn dierbaren
- wel goed in slaap komen maar veel wakker zijn in de nacht en dan gaan piekeren, ook lig ik vroeg in de ochtend al wakker om in mijn hoofd de dag door te nemen.
- onrust in het hoofd

Ben benieuwd of er ook ADD ers zijn op dit forum, die dus interessante tips hebben die wellicht mij kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Die onrust in je hoofd herken ik, de rest totaal niet!
Zou dat zeker door de ADD komen of zou dat ook een andere oorzaak kunnen hebben?

Die coaching heb ik juist wel gedaan. Ze zeggen niet wat je MOET doen maar zoeken samen met je hoe je dingen het best aanpakt. Gezien jouw klachten zou ik het zeker een kans geven!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een keer laten testen op autisme?

Woede aanvallen omdat je niet begrepen wordt of wegens onrechtheeft weinig te maken met add volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft vorig jaar de diagnose gekregen en hij moest wel even een verwerkingsproces door. Hij is tegen zo veel dingen aangelopen in het leven ( studies niet voor elkaar krijgen/ administratie niet op orde kunnen houden/ heftige emoties op relatief kleine dingen ect) hij is doorgegaan met medicatie totdat de juiste dosering was gevonden. In het begin echt drama geweest maar nu heeft hij er heel veel aan. Ook coachingstraject gevolgd. Begonnen met weerstand maar uiteindelijk blij dat hij het heeft gedaan. Wat mij opvalt in je verhaal en wat ik terugherken bij mijn vriend: je bent snel tot de conclusie gekomen dat medicatie/ coaching, dus hulp niets voor jou is. Eigenwijsheid past ook wel bij de symptomen He :p :)
Ik heb mijn vriend min of meer erheen moeten schoppen. Na een half jaar kwam hij pas tot inzicht hoe slecht hij eigenlijk functioneerde en wat dit meebracht in de relatie. Ik kan wel zeggen dat er veel verbeterd is hier thuis. Niet alleen bij hem. Ik had nodig dat hij aan de slag ging en probeerde wat meer controle over de chaos te krijgen. Nu zie ik hie hij zijn best doet en kan ik zijn mindere dagen veel beter accepteren en hem ruimte geven om dan even chaotisch te zijn. Als hij ontploft weet ik dat daar iets achter zit en ga ik er anders mee om dan voorheen ect.
Weet waar je nee tegen zegt, het duurde hier een jaar voordat we samen konden zeggen dat we samen de zeilen in de wind konden houden.

Anyways wat hier erg helpt naast het traject:
Voldoende slaap, bij slaapgebrek merk ik het direct aan hem.
Sporten, scheelt onrust in zijn hoofd.
Gezonde Voeding
Agenda goed bijhouden
Takenlijstjes
Erkennen en accepteren van het probleem
Weer opnieuw proberen als het even mis gaat.

Hoop dat je je pad zult vinden:)
Ik heb ook ADD en herken alleen de onrust in je hoofd ( en ik kan me nergens op concentreren ).

Wat bij mij erg hielp was een aquarium hebben. Daar kon ik na mijn werk als mijn hoofd overvol zat van de prikkels die ik te verduren had gekregen, heerlijk uren naar staren. Klassiek muziekje op de achtergrond, die rustig rondzwemmende visjes. Het deinen van het water. Wellicht kan je een klein aquarium nemen. Het was bij mij echt het enige waar ik rustig van werd. Nu heb ik ontdekt dat het ook lukt door gewoon op de bank te liggen met mijn kat en klassiek muziek.

Slecht slapen heb ik ook erg last van, maar ik kan nooit inslapen omdat mijn hoofd maar blijft malen. Ik slik zelf geen medicijnen en heb geen coachingstraject gedaan omdat ik door mijn tante gediagnoseerd ben ( die werkt voor de GGZ ) en niet door een officiele psycholoog. Maar zelf had ik ook altijd het vermoeden al. Het klopt gewoon. Ik had laatst ergens gehoord van een organisch middel uit Canada wat je kon nemen tegen ADD, puur natuur, maar vond het wel erg duur. Zelf kan ik mijn ADD redelijk goed onder controle houden maar misschien ga ik het toch maar eens proberen, wat meer rust in mijn hoofd zou fijn zijn.
ADHDer meldt zich :high5:

Emoties niet onder controle, maximaal 5 uur slaap per nacht, overthinking, ik zie voor elk probleem 300 oplossingen maar ook 848365 nieuwe mogelijke problemen wat heel onrustig maakt.

Omdat mijn relatie er onder lijdt nu toch de stap naar medicatie gezet. Ik weet namelijk exact wat ik doe, ik kan mijn gedrag ombuigen, maar die extreme emoties, dat IS mijn stoornis, dat BEN ik, dat gaat niet weg.

Ik vind veel herkenning en tips bij lotgenoten (fb groep)
Alle reacties Link kopieren
ADD hierzo :bye:
Vastgesteld met 32. Ik heb 32 jaar heel hard gewerkt om mijn leven leefbaar te maken. (Het te laat komen bijvoorbeeld, ik reken nu standaard een half uur eerder. Ook kan ik inmiddels direct een heel goed luistergezicht opzetten omdat ik weet dat ik bij zin drie aan pingpong en okapi's denk)

Wel heb ik mezelf gehaat. ' Ik ben dom, lui, achterlijk'

Met 32 kwam dus de diagnose, vielen er 1000 kwartjes en nu begint het accepteren. Sterker nog, ik begin van mezelf te houden met al mijn chaos. Want eerlijk...never a dull moment and I love it.

Ik herken dan ook alleen je slapeloosheid.

Oh, en ook ik heb om precies dezelfde reden als Madrid een aquarium :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees grag even mee, mijn kind heeft pas de diagnose ADD gekregen
Saartjepoes schreef:
25-11-2017 08:57
n.

Anyways wat hier erg helpt naast het traject:
Voldoende slaap, bij slaapgebrek merk ik het direct aan hem.
Sporten, scheelt onrust in zijn hoofd.
Gezonde Voeding
Agenda goed bijhouden
Takenlijstjes
Erkennen en accepteren van het probleem
Weer opnieuw proberen als het even mis gaat.

Hoop dat je je pad zult vinden:)
Ben jij zijn moeder of zijn juf geworden?
apestaartje30 schreef:
25-11-2017 09:28
ADD hierzo :bye:
Vastgesteld met 32. Ik heb 32 jaar heel hard gewerkt om mijn leven leefbaar te maken. (Het te laat komen bijvoorbeeld, ik reken nu standaard een half uur eerder. Ook kan ik inmiddels direct een heel goed luistergezicht opzetten omdat ik weet dat ik bij zin drie aan pingpong en okapi's denk)

Wel heb ik mezelf gehaat. ' Ik ben dom, lui, achterlijk'

Met 32 kwam dus de diagnose, vielen er 1000 kwartjes en nu begint het accepteren. Sterker nog, ik begin van mezelf te houden met al mijn chaos. Want eerlijk...never a dull moment and I love it.

Ik herken dan ook alleen je slapeloosheid.

Oh, en ook ik heb om precies dezelfde reden als Madrid een aquarium :proud:
Echt? Wat grappig! Ja mij hielp het echt. Maar hij is gisteravond opgehaald via MP. Had besloten om hem te verkopen omdat ik er nog amper naar om keek. Nu doe ik het dus met klassieke muziek op de bank, ogen dicht, kat tegen me aan en lekker ontspannen. Heel herkenbaar trouwens je post. Ik ben ook erg 'lui' en kwam standaard twee minuten te laat op mijn oude werk. Fulltime werken is voor mij trouwens niet te doen. Dat trek ik gewoon niet. Ik heb minstens 3 dagen vrij nodig om bij te komen van mijn werkweek. Ben altijd zo moe na afloop van een werkdag. Ook al is hij maar kort. Teveel geluiden om me heen, teveel prikkels. Teveel afleiding. Ik word er echt doodmoe van. Hoe leuk ik het ook vind.

Oh en luisteren naar verhalen die me niet boeien lukt mij ook niet hoor, ik doe net alsof ik luister maar denk ondertussen aan honderd dingen die daar niks mee te maken hebben. Ook wisselen mijn interesses heel erg, vroeger was ik helemaal Lord of the rings fan, en kocht ik honderden spulletjes, posters enz, en ineens was het over. Liet het me volkomen koud en ging ik op de volgende obsessie over : voetbal. Daar ben ik momenteel weer een beetje op uitgekeken.
Ook schrijf ik verhalen en heb ik nu al dertig onafgemaakte verhalen op internet staan omdat ik steeds weer aan een nieuwe begin voor ik de oude afmaak. Leuk joh ADD. :biggrin:
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 25-11-2017 09:44
8.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wow super al die tips ! Bedankt allemaal Zal e.e.a even goed op me in laten werken, lees de berichten tijdens broodje eten. Nu weer in huis aan de slag, zolder opruimen, pffff ook zo'n leuke klus, NOT
Oh zolder opruimen zou mij erg helpen. Mijn huis is redelijk netjes maar toch hou ik tegelijkertijd wel van een beetje chaos. Het is een beetje het ene uiterste of het ander. Soms is het een enorme bende hier ( vroeger was mijn kamer een ramp ), maar meestal hou ik het liever netjes. Als er teveel rotzooi slingert word ik daar tegenwoordig helemaal onrustig van in mijn hoofd. Nu ik een kat heb blijft alles gelukkig best netjes, mijne sloopt namelijk niks en verhaart amper.

Ik merk de laatste jaren echt dat mijn ADD beter onder controle te houden valt in een net huis. Niet per se een heel schoon huis, maar wel georganiseerd ( niet dat ik ooit wat kan vinden, ik ben altijd alles kwijt ).
Waarom wil je het coachingstraject niet in to?
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
25-11-2017 09:41
Ben jij zijn moeder of zijn juf geworden?
Dit regelt hij allemaal zelf, wees maar gerust.
Alle reacties Link kopieren
zelus73 schreef:
25-11-2017 08:56
Misschien een keer laten testen op autisme?

Woede aanvallen omdat je niet begrepen wordt of wegens onrechtheeft weinig te maken met add volgens mij.
Dit. Ik heb ook ADD, maar ik herken het totaal niet. Die continue angst trouwens ook niet.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
25-11-2017 10:14
Dit. Ik heb ook ADD, maar ik herken het totaal niet.
Ik herken het wel hoor, zeker als ik iets uit wil leggen wat dus in mijn hoofd heel logisch is, maar voor andere minder logisch.
Of als ik iets probeer te maken/doen en het lukt me niet ook al heb ik al heel veel pogingen gedaan om het goed te doen. Is dan een stuk onmacht/frustratie/bevestiging van 'dat ik het toch niet kan'.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Madrid87, ik herken wel wat je zegt, een opgeruimd huis is voor mij ook belangrijk. Als ik op zolder kom liggen er veel spullen die juist voor een opgeruimd huis zorgen.....maar op een gegeven moment ligt er zoveel dat ik overzicht kwijt ben en ff niet meer weet waar ik moet beginnen, misschien te veel prikkels en vervelend werk om te doen.....

Even een reactie tussendoor,......probeer ook wat reacties later te geven op andere opmerkingen van jullie.....nu echt die zolder aanpakken,,,genoeg uitstel zegt mijn vrouw.....hahaha
Alle reacties Link kopieren
:jump: :@@:
pipo* wijzigde dit bericht op 24-05-2018 12:42
99.46% gewijzigd
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Oh ja dat is een goede inderdaad, lijstjes. Die gebruik ik ook al jaren. Voor van alles. Het enige waar ik slecht in ben zijn boodschappen lijstjes. Die neem ik wel mee maar dan raak ik zo afgeleid in de winkel dat ik alsnog de helft vergeet.

Echt Pipo? Dat verhaal verzinnen voor ik inslaap doe ik al vanaf jongs af aan, waar ik een heldhaftige koningin ben of iets dergelijks. Dacht dat ik de enige was die dat deed. Werkt meestal wel. Heb jij ook dat als je eng droom dat je jezelf wakker maakt omdat je beseft dat je niet verder wil dromen? Ik kan dat dus echt, al vanaf toen ik klein was, had ik een nachtmerrie dan zei ik tegen mezelf dat het niet echt was en dat ik wakker moest worden. Als kind was ik al veel te rationeel. Denk nog steeds dat ik verkeerd gediagnoseerd ben toen ze zeiden dat ik geen asperger had.

Wat houd dat precies in een kantoor tuin en waarom is het een drama voor je? Ik snap de link even niet denk ik. Ik heb wel een klein stukje tuin maar daar doe ik niks mee, woon in een 2 onder 1 kap en hou het dus bij mijn balkon. Geef ook niks om een tuin.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
25-11-2017 11:32
Wat houd dat precies in een kantoor tuin en waarom is het een drama voor je? Ik snap de link even niet denk ik. Ik heb wel een klein stukje tuin maar daar doe ik niks mee, woon in een 2 onder 1 kap en hou het dus bij mijn balkon. Geef ook niks om een tuin.
Kantoortuin is dat je met heel veel mensen in een grote ruimte werkt, dus geen afzonderlijke kantoortjes bijv.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Madrid, ik kan mezelf inderdaad ook wakker maken als ik eng droom. Heel fijn!
Een kantoortuin betekent niet een echte tuin (lijkt me overigens heerlijk!) maar in ons geval een open ruimte met daarin 22 werkplekken/bureaus die continu bezet zijn. Hoeveel geluid, gepraat, afleidingte en rumoer wil hebben? :bonk:
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Oh verschrikkelijk zeg! Daar zou ik ook helemaal gestoord van worden. Kan me voorstellen dat je daar niet tegen kan. Werk jij fulltime trouwens? Ik vind dat altijd knap als mensen met ADD fulltime kunnen werken, het lukt mij echt niet.

Heb jaren op een middelbare school gewerkt 5 dagen per week, in de kantine. Me 1200 leerlingen om me heen ( van het VMBO ook nog ), dus ik was ook helemaal leeg als ik thuis kwam. Compleet over gestimuleerd en doodmoe. Hoe ik het zolang gedaan heb snap ik nog steeds niet.

Nu werk ik dan in de catering maar het liefst bij kleine bedrijven, in giga bedrijven waar 2000 man komt eten en ik met een team van 20 man werk trek ik het ook niet. Dan verzuip ik.

Grappig dat jij dat ook kan, jezelf wakker maken. Zou dat een ADD dingetje zijn? Of gewoon toeval.
Ik heb ook een ADD diagnose, maar het stoort mij niet..soms ben ik gewoon druk in mijn hoofd en wil ik alles tegelijk doen waardoor ik niets doe.
Soms ben ik druk in mijn hoofd en vergeet ik daardoor dingen.. maar ik doe het al meer dan 40 jaar zo dus het gaat nog wel even goed.

Al moet ik wel bekkennen dat voor mij veel alcohol prettig werkt, dan wordt het allemaal wat relaxter in mijn hoofd en voel ik mij de volgende dag ook echt even fris en helder (wat dan weer een bonus is, helder en fris in plaats van een kater haha)

ik heb grotere issue's die ik liever eerst aanpak :)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk sinds anderhalf jaar 4 dagen per week. Daarvoor altijd 5 of meer dagen per week gewerkt.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Als kind had ik door dat je droom stopt als je dood gaat in je droom dus ging ik bewust voor bussen of van gebouwen springen om van de droom af te zijn. maar dat lijkt mij geen ADD ding, iedereen kan invloed uitoefenen in zijn dromen met wat oefening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven