Iemand ervaring met een pnd door ijzergebrek

11-12-2017 19:15 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Iemand ervaring met een pnd door ijzergebrek? Sowieso zou ik graag met meiden in contact komen die ook last hebben van een postnatale depressie.

Groetjes van mij
Ik heb een pnd gehad na de geboorte van mijn dochter maar ik heb nog nooit gehoord dat dit door ijzer gebrek kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet zeker dat dit zo is. Bij mij is een flink ijzertekort geconstateerd ik dacht misschien is er een link.
Ijzertekort maakt wel dat je je slapen en futloos voelt, ook mentaal.
Ik weet niet of dat een oorzaak is, maar het zal zeker niet positief bijdragen.
Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen hoe lang het bij jou geduurd heeft Eloise? En hoe het goedgekomen is?
Alle reacties Link kopieren
PPD(vroeger PND) krijg je door een schommelende hormoonspiegel en niet door ijzer gebrek.
Wat HaPu al zegt, een tekort kan wel vele nare klachten veroorzaken.

Ook ik heb een ppd gehad, 2x.
Ik ben geholpen middels hormoon therapie.
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik zit momenteel in een pnd. Mijn dochter is 5.5 maand.
Ik heb geen ijzertekort en schildklier werkt ook naar behoren.
Je mag me altijd vragen stellen hoor. Veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pnd gehad en had tegelijkertijd een ijzertekort. Maar dat had ik mijn hele zwangerschap al.

Hoe lang het heeft geduurd? Eh eerst iets van 6 lange maanden therapie waarna ik eindelijk antidepressiva kreeg. Toen nog 3 maanden thuis waarna ik mijn werk weer ben gaan opbouwen. Ruim een jaar na dochters eerste verjaardag voelde ik me weer goed. Toen heb ik laatste gesprek gehad en ben antidepressiva gaan afbouwen.

Ongeveer een jaar heeft het geduurd dus. Ook begonnen in deze tijd van het jaar, lastige tijd. Laat ook even je vit d prikken!
Ik heb bijna 6 jaar terug een pnd gehad na de geboorte van onze dochter. Destijds herkende ik het niet echt als pnd, of wilde ik het niet herkennen. Ik heb er eigenlijk niets mee gedaan en ben gewoon doorgegaan zoals normaal. Maar van binnen voelde ik me niet heel fijn. In het begin had ik vooral onrust in mijn lijf. Bij elk huiltje of geluidje schoot mijn hartslag omhoog en ik wilde mijn oude leven terug. Ik ben na 3,5 week na de bevalling weer begonnen met de pil. Dat scheelde een hoop onrust die blijkbaar hormonaal was ofzo. Maar ik bleef een erg down gevoel houden en kon nergens echt van genieten. Daar bovenop kwam het slechte slapen van onze dochter en dat hielp ook niet. Het heeft bij mij zo’n 1,5 jaar geduurd voor ik me langzaamaan wat beter ging voelen. Echt helemaal op mijn gemak voelde ik me denk ik pas weer toen dochter 2,5 ofzo was. Toen ze zichzelf beter kon uitdrukken en ze meer kon. Ze ging gelukkig al vroeg goed praten en dat scheelde voor mij heel veel.
Alles bij elkaar heeft er wel voor gezorgd dat ik een tweede nooit heb aangedurfd.
Ik ben net hersteld van een pnd. Zoon is nu bijna 11 maanden, vanaf 9 maanden ging het langzaam stukje bij beetje beter.
Het komt inderdaad door de schommelende hormonenspiegel en bij mijn weten niet door een ijzertekort.

Je mag me alles vragen als je dat wil. Toen ik midden in mijn pnd zat was het zo ontzettend fijn om lotgenoten te spreken omdat ik me zo vreemd en onbegrepen voelde.
Ik32 schreef:
11-12-2017 19:50
Mag ik vragen hoe lang het bij jou geduurd heeft Eloise? En hoe het goedgekomen is?
Ik heb ong 6 maanden therapie gehad. Met anti depressiva. Dit na een jaar afgebouwd.
Nu een jaar later weer begonnen met decanti depressiva.

Ik ben opgegroeid met een geweldadige vader, dit was een trigger voor de pnd.

Ik heb de diagnose pnd en pttss gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Zeker wel dat een te laag HB (ijzer) een oorzaak kan zijn van een PND. Is ook te vinden op internet en daarbij is te lezen dat dat zelfs uit onderzoek gebleken is. Dit, samen met nog andere oorzaken, heeft bij mij tevens geleid tot een PND. Als je erover wil praten mag je me een pb sturen. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Joylene,
HB kan je klachten van een ppd versterken, maar kan geen ppd veroorzaken.
Evenals andere oorzaken kunnen een ppd versterken.
Ppd heeft te maken met een schommelende hormoonspiegel.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging het wel samen, een ppd en laag hb. Maar het lage hb had een andere oorzaak en die oorzaak kan wel voor psychische klachten zorgen. Achteraf had mijn lage hb nooit alleen aan mijn zwangerschap toegeschreven mogen worden volgens de internist, maar dat is allemaal achteraf.
Er kan dus een andere oorzaak zijn waarvan zowel de bloedarmoede als de ppd het gevolg zijn, in mijn geval coeliakie.
Heb bij de oudste een pnd gehad en ik had na de bevalling ook een giga hb tekort. Ik zag letterlijk sterretjes, werd kaal en had er erg vervelende klachten van. Pnd is pas laat opgemerkt bij mij en heeft meer dan twee jaar geduurd. Toen ik medicatie kreeg ging het langzaam steeds beter. Heb die medicatie geslikt tot aan zwangerschap 2.
Ik heb ook 12 jaar geledeneen PPD gehad. Toen bij iemand (praktijkgeenrozewolk.nl) onder behandeling gekomen. Een laag Hb tijdens je zwangerschap schijnt wel een trigger te zijn voor het krijgen van een PPD samen met andere triggers/factoren.

Ik ben bij mijn 2e zwangerschap bij die praktijk een soort preventieplan gevolgd (waaronder dus oa Floradix tijdens zwangerschap) en heb geen PPD gehad! Wat een verschil!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie berichtjes! Wie had er ook continu last van angst en intrusies. Graag zou ik persoonlijk willen berichten.
Groetjes van mij
Er is een topic over dwanggedachten/intrusies..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven