HELP! Afstuderen/weinig eigenwaarde/negatief over mezelf.

11-12-2017 21:56 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Op dit moment ben ik mijn hbo afstudeerstage aan het lopen in het onderwijs. Ik geef les in het mbo onderwijs en vind dit ontzettend leuk, maar natuurlijk ook wel lastig omdat ik soms zelf net zo oud ben als de studenten.
Nou heb ik een niet zo leuk jaar achter de rug, mijn relatie ging na 5 jaar uit aan het begin van mijn stage en toen ik weer terug thuis bij mijn ouders kwam wonen ging dat ook niet zo goed (veel ruzie, en mijn ouders zijn heel anders dat dat ik zelf ben).

Nu is het alleen zo, ik heb op stage te horen gekregen van mijn stagebegeleider dat ik heel erg negatief over mezelf ben en hij maakt zich daar zorgen over. Nou weet ik van mezelf dat ik dit ben want ik hoor het vaker van bijvoorbeeld vriendinnen die zeggen, jeetje je moet echt eens wat anders over jezelf gaan denken. Voor mijn vriend was het zelfs één van de redenen waarom het uitging, hij kon er niet meer tegen hoe negatief ik over mezelf was. Een voorbeeld: Als hij bijvoorbeeld tegen mij zei wat zie je er mooi uit, dan kon ik op een slecht moment wel eens antwoorden met: 'dat zeg je alleen maar omdat je mijn vriend bent'. Ik weet dat als ik hier nu achteraf over nadenk dat dit gewoon heel stom is van mezelf. Toen dit alles op z'n ergst was heb ik echt wel eens gedacht, ik zat op dat moment in een vliegtuig, als het vliegtuig nu neerstort, kan het mij ook echt helemaal niks schelen. Dit is natuurlijk niet goed, maar gelukkig heb ik zulke gedachtes nu niet echt.

Maar even terug naar stage, het valt mijn stagebegeleider dus op dat ik heel vaak heel negatief over mezelf praat en dat ik als ik bijvoorbeeld complimentjes krijg ik dat heel erg afschuif op iets anders. Ook vriendinnen zeggen wel eens tegen mij dat ik echt bijna geen eigenwaarde heb. Dit kan ik zelf ook wel bevestigen, ik vergelijk mezelf ook altijd met andere mensen en de laatste keer dat ik misschien een beetje trots op mezelf was was misschien toen ik 6 jaar geleden mijn havo diploma heb gehaald.. Ik kan me eigenlijk geen een keer herinneren dat ik echt trots op mezelf was. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wel is het zo dat mensen die mij niet goed kennen dit vaak totaal niet van mij verwachten. Ik ben wel heel erg sociaal en juist positief over andere mensen, heb veel vrienden en ik kom altijd heel vrolijk over zeggen andere mensen (dit ben ik ook meestal, maar ik kan ook heel goed een masker opzetten).

Het probleem is nu alleen dat ik mezelf heel erg graag wil veranderen maar ik gewoon niet goed weet hoe ik dit moet gaan doen. Ik kan niet zomaar mijn gedachten over mezelf gaan veranderen want ik ben ook gewoon niet blij met mezelf. Ik hoop heel erg dat iemand misschien tips heeft en mij kan helpen. Ik ben er namelijk wel klaar mee en ik moet mezelf ook echt gaan veranderen omdat de manier hoe ik over mezelf denk mij steeds meer gaat tegenwerken met bijvoorbeeld mijn afstudeer stage maar ook zeker in mijn privé leven. Ik zou zo graag willen dat ik blij ben met mezelf zoals ik ben. Ze hebben op stage gezegd dat als ik dit niet ga veranderen ik nooit al mijn leerdoelen ga/kan halen..

Alvast bedankt!
Probeer de volgende keer dat je een complimentje krijgt eens gewoon 'dank je' te zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Bij een psycholoog cognitieve gedragstherapie gaan volgen.
Alle reacties Link kopieren
In therapie!
Alle reacties Link kopieren
Mee eens.. ik denk dat therapie heel helpend kan zijn!
Kun je bijvoorbeeld uitleggen waarom je, jezelf niet leuk vindt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven