Wie helpt me weer zin in alles te krijgen?

12-12-2017 14:03 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en eigenlijk op aandringen van mijn man hoop ik tips van mensen te krijgen om weer wat meer zin in alles te krijgen.

Al heel mijn leven heb ik dagen dat ik tegendingen opzie, down kan zijn, gewoon niet altijd lekker in mijn vel zit. Ik merk alleen dat sinds dit jaar ik er niet zo makkelijk meer overheen kan stappen.

Ik ben getrouwd, heb 3 kids, heb alles op een rijtje maar toch kan ik me nooit gelukkig voelen.
Een half jaar geleden heb ik besloten weer te gaan werken. Het zijn maar 18 uurtjes per week maar hierdoor ben ik toch 3 dagen even mijn dagelijkse sleur uit.

Er waren altijd wel dingen waar ik me dan toch ook kon verheugen, verjaardagen, vakanties, de feestdagen maar nu heb ik echt nergens zin meer in.

Het is zelfs zo erg dat ik over alles twijfel, mijn relatie, de druk van de kids, mijn werk.

Een jaar geleden heb ik hulp gezocht en kwam bij mindfullness terecht, dit is echt te zweverig voor mij maar degene die mij hielp zei dat ik overspannen was en tegen een burnout aanzat...

Ik ben vrij nuchter ingesteld en kan me normaal altijd wel over mijn buien heenzetten maar de laatste tijd lukt dat gewoon niet meer... ik ben gewoon zo moe van alles!

Omdat ik niet wil scheiden en een goede moeder voor mijn kinderen wil zijn hoop ik dat er misschien mensen zijn die deze situatie herkennen en me er weer uit kunnen trekken!

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!
Het is misschien ook gewoon je aard.
Niet iedereen is een vrolijk, positief ingesteld persoon van nature.
Probeer de dingen te doen die je vroeger leuk vond en misschien kun ook iets gaan doen wat je nog niet kent en wel leuk lijkt om te gaan doen.
Verder uitzitten, het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, voor niemand.
Er breken heus wel weer betere tijden aan.
Alle reacties Link kopieren
Je uit het dal trekken kun je jammergenoeg alleen zelf. Niemand kan dit voor je doen. Ga naar de huisarts en vraag om hulp hiervoor. Misschien de praktijkondersteuner of een psycholoog.
Je hebt hier hulp bij nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je de eerste stap gezet hebt. Misschien moet je ook eens met dit verhaal naar de huisarts.

Wat jezelf kunt doen?
- minder perfectionistisch zijn, niet alles kan goed en mooi zijn
- voldoende sporten
- gezond eten
- voldoende slapen
- naar buiten gaan
- ademhalingsoefeningen (mediteren, mindfulness, of gewoon ademhalingsoefeningen)
- tijd voor jezelf vrij maken en gewoon iets leuks te gaan doen
- tijd vrij maken om samen met je man iets leuks te gaan doen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als verjaardagen, vakanties en feestdagen, plus 18 uur werk per week, de lichtpuntjes zijn die je uit de sleur halen, is het dan niet gewoon een kwestie van je stierlijk vervelen de hele dag? Als in: niets te doen hebben of niet weten wat te doen?
Ik snap dat er met 3 kinderen wel degelijk heel veel te doen is en je echt niet stil hoeft te zitten, maar ik bedoel meer in de zin van hobbies en interesses. Lees je wel eens een boek, een film kijken, sporten, creatief bezig zijn, dansen, met vrienden een drankje doen, bordspellen, musea, concerten, gewoon een dagje de stad in, etc.etc?

Bij een burn out denkt iedereen altijd aan 'het veel te druk hebben', maar volgens mij kan het ook heel goed komen door een gebrek aan leuke of zinvolle invulling van je dagen.

Ik denk dat het onrealistisch is om te verwachten dat je 'weer zin krijgt in alles' zonder van alles te gaan doen. Schrijf je in voor cursussen, workshops, koop tickets voor leuke dingen, spreek af met mensen, begin nieuwe hobbies, etc. Ook al moet je met tegenzin beginnen. Die zin komt pas later als je er eenmaal mee begonnen bent.

Succes!
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit eens de opdracht gekregen om voor het opstaan wat dingen op te schrijven 'waar ik blij mee ben'. In mijn geval dingen die de dag ervoor zijn gebeurd... kon heel klein zijn. Je bepaalt hiermee je mindset van hoe je de dag begint. En is die goed, dan versterkt dat je gevoel in de loop van de dag... maar het tegengestelde (als je opstaat terwijl je naar zwaarmoedigheid neigt) is ook waar. Nou ja, dit is een heel bekende... en het werkt. Maar persoonlijk vond ik het best moeilijk om te doen (opstaan = stress en elke minuut langer blijven liggen is 's ochtends waardevol!!), maar wie weet helpt het jou als je er een modus voor kunt vinden!
Alle reacties Link kopieren
Beste Missfine, hierboven zei iemand al dat het misschien een beetje in je aard zit. Een beetje wisselende stemmingen horen misschien wel bij je.
Je doet veel, zorgt voor drie kinderen en werkt daarbij achttien uur. En dan ben je ook sociaal. En als ik het goed begrijp vind je dat lichtpuntjes. Maar nu even niet. Nu vind je de dingen die je anders leuk vindt "moeilijk".

Helpt het misschien als je je elke dag helemaal concentreert op datgene waar je op dat moment mee bezig bent en dan steeds heel even voor ogen haalt waarom je dat anders zo leuk vindt?

Ik zou me nu even niet allerlei nieuwe dingen op de hals gaan halen, maar vooral concentreren op wat je anders wel fijn vindt.

Veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Super al deze reacties, lief dat jullie met me mee willen denken.

Ik doe al ontzettend veel, heb er niet meteen een heel verhaal van gemaakt, maar voordat ik werkte sportte ik 4x per week, nu sport ik nog steeds 2x per week

Ik doe ontzettend veel met de kids, uitstapjes, sport van de kinderen, ga zelf ook regelmatig een dagje weg en heb altijd mensen over de vloer.

Ook dat is iets waar ik minder zin in heb, heb altijd het gevoel dat alles van mij/ ons uitkomt omdat iedereen altijd druk is met van alles, is alles altijd hier. Dus genoeg drukte om me heen.

Wat ik wel inderdaad heb is dat ik totaal geen hobby heb behalve mijn sport dan. Hoe anderen druk anderen het hebben met lezen, haken, tv series kijken vind ik dat allemaal maar doelloos ( niet om mensen af te vallen ik heb het puur over mezelf! )

De kids zorgen ervoor dat ik savonds gesloopt ben en met de bui die ik heb kruip ik het liefst om half 9 mijn bed is, wat natuurlijk ook voor mijn man niet heel gezellig is.

Hij is bang dat ik na 10 jaar huwelijk er een punt achter wil zetten om een nieuwe start te kunnen maken en hier 'vanaf' te zijn. Ik heb hem gezegd dat dit inderdaad wel eens door mijn gedachte gegaan is, maar dat ik dit absoluut niet wil. Ik moet er niet aan denken mijn man kwijt te raken en mijn kinderen te moeten 'delen'
Maar soms zegt een stemmetje misschien geeft dat je juist de rust en een nieuw begin....
Alle reacties Link kopieren
missfine00 schreef:
12-12-2017 15:34
Super al deze reacties, lief dat jullie met me mee willen denken.

Ik doe al ontzettend veel, heb er niet meteen een heel verhaal van gemaakt, maar voordat ik werkte sportte ik 4x per week, nu sport ik nog steeds 2x per week

Ik doe ontzettend veel met de kids, uitstapjes, sport van de kinderen, ga zelf ook regelmatig een dagje weg en heb altijd mensen over de vloer.

Ook dat is iets waar ik minder zin in heb, heb altijd het gevoel dat alles van mij/ ons uitkomt omdat iedereen altijd druk is met van alles, is alles altijd hier. Dus genoeg drukte om me heen.

Wat ik wel inderdaad heb is dat ik totaal geen hobby heb behalve mijn sport dan. Hoe anderen druk anderen het hebben met lezen, haken, tv series kijken vind ik dat allemaal maar doelloos ( niet om mensen af te vallen ik heb het puur over mezelf! )

De kids zorgen ervoor dat ik savonds gesloopt ben en met de bui die ik heb kruip ik het liefst om half 9 mijn bed is, wat natuurlijk ook voor mijn man niet heel gezellig is.

Hij is bang dat ik na 10 jaar huwelijk er een punt achter wil zetten om een nieuwe start te kunnen maken en hier 'vanaf' te zijn. Ik heb hem gezegd dat dit inderdaad wel eens door mijn gedachte gegaan is, maar dat ik dit absoluut niet wil. Ik moet er niet aan denken mijn man kwijt te raken en mijn kinderen te moeten 'delen'
Maar soms zegt een stemmetje misschien geeft dat je juist de rust en een nieuw begin....
Je kan er ook een punt achter zetten, en met je man een nieuwe start maken. stop er weer energie in, net zoals je met een nieuwe relatie zou doen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vraag je huisarts een verwijzing voor een psycholoog..dan weet je hoe het komt en wat je er tegen kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-12-2017 16:00
Je kan er ook een punt achter zetten, en met je man een nieuwe start maken. stop er weer energie in, net zoals je met een nieuwe relatie zou doen
Ja, wat klinkt dat goed! Je zet een punt zetten achter wat er nu niet goed voelt en samen met je man de boel weer helemaal opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
missfine00 schreef:
12-12-2017 15:34
Hoe anderen druk anderen het hebben met lezen, haken, tv series kijken vind ik dat allemaal maar doelloos ( niet om mensen af te vallen ik heb het puur over mezelf! )
Het leven op zich is doelloos.
De 'leukheid' ervan zit dan ook niet in het doel, maar in het doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven