Ik wil minder nadenken

12-12-2017 20:11 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee lieve forumsters,

Ik merk dat ik te veel nadenk en pieker en ook al weet ik dat het geen nut heeft, ik vind het moeilijk om te stoppen. Ik denk over alles na; of ik alles wel goed genoeg doe, gezellig en knap genoeg ben, of mijn vriend mij echt wel net zo goed in bed vindt als vorige scharrels, of ik snel genoeg studeer volgens mijn ouders, of mijn cijfers wel goed genoeg zijn, enzovoorts enzovoorts.

Het stomme is, dit is allemaal super tegenstrijdig. Ik wordt door te veel nadenken aanhankelijk, onzeker en minder productief in mijn studie/werk. En twijfelende onzekere mensen stralen ook veel minder positiviteit uit dus dan word je automatisch minder knap en mooi. Het is een vicieus cirkeltje wat ik moeilijk doorbreek.

Dus tja. Kent iemand dit? En wat doen jullie ertegen? Ik ben sindskort begonnen met mediteren en dat scheelt wel iets, maar als ik overdag aan mijn thesis zit komen die gedachten langs om aan me te knagen. Wat kan me helpen en hoe kan ik mezelf ertoe brengen om mijn gedachten niet zo te geloven?
Cursus mindfullness.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd naar de gouden tip.
Lees graag mee.

Gewoon een ordinaire tvp dus.
De gouden tip gaf ik al.
Alle reacties Link kopieren
Gedachten kun je niet met nog meer gedachten oplossen.
Zie het als een gedachten-verslaving. Als je minder gedachten hebt, hou je ruimte over. Dat klinkt heel logisch, maar kan heel akelig zijn, omdat je dan ruimte hebt om te leven (te lopen door het bos, je te ergeren aan de buurman, je favoriete eten te koken, etc). In mijn ogen zal je het "vermogen om te leven" meer moeten ontwikkelen. Dan kom je in een positieve cirkel: ik doe iets, het doet me wat, ik krijg emoties, ik doe weer wat, het doet me nog meer, ik krijg meer emoties. Zo kom je meer bij je "kern". Dit zit niet in je hoofd, maar in je hart.

Nog een kleine tip: hoe anderen zich gedragen daar heb je geen invloed op. Op het moment dat jij meer in je hart zit, en niet in van allerlei denk-constructies (waarbij er in het echt niks gebeurd), dan zal je merken dat het leven en de mensen om je heen een stuk makkelijker gaat!
De lat minder hoog leggen. Dat is heel moeilijk, maar wel nodig.
En zorgen dat je wat meer zelfvertrouwen krijgt, want dat is verbonden met die lat die je zo ontzettend hoog legt.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
12-12-2017 20:21
De gouden tip gaf ik al.
sorry, was een kruispost. Ben al druk aan het kijken naar een cursus bij mij in de buurt. Heb jij er toevallig ook ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Mindfulness idd
Alle reacties Link kopieren
Het klopt helemaal dat je denken niet met denken oplost, dan ben je weer aan het denken. Ik heb heel veel aan de methode ACT gehad, dat is een combi met mindfulness. Een voorbeeld van een methode om minder te piekeren, waarbij het steeds gaat over hetzelfde verhaal, ipv weer het hele verhaal af te lopen, geef je het verhaal een naam bijvoorbeeld 'rare opmerking van collega verhaalcode ipv heel de gebeurtenis weer op te raken, zeg je tegen jezelf: dat is het ... Verhaal, dat ken ik al. Scheelt heel veel tijd, energie en het oprakelen van negatieve emoties. Het boek De valstrik van geluk gaat over deze methode, echt een aanrader.
Always believe that something wonderful is about to happen.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik lees graag even mee. Vind hier al hele goede ideeën tussen staan!
Verlang naar wat je al hebt
saartje- schreef:
12-12-2017 20:27
sorry, was een kruispost. Ben al druk aan het kijken naar een cursus bij mij in de buurt. Heb jij er toevallig ook ervaring mee?
Ja ik heb de cursus ook gedaan. Je leert zorgen/gedachten te parkeren. Moeilijk om zo uit te leggen, maar het helpt zeker!
Ritalin doet wonderen :)
En drank ook trouwens, beiden tegelijk is geloof ik een minder goed idee.

Mindfullnes vind ik niet zo bijzonder, Reiki werkt bij mij beter om rust te brengen.
Kaartleggen is ook een goede, maar dat vreet weer energie (en tijd) zonder dat je het door hebt.

Maar als je er serieus problemen mee hebt..bij de psych langs voor een fatsoenlijke beoordeling?
Alle reacties Link kopieren
Zelfde probleem hier, heb nog geen tips voor je helaas. Ik herken echt alles wat je zegt en ga straks ook beginnen aan m'n thesis dus dat wordt een groot feest. :(

Mindfulness geprobeerd maar helaas kon ik daar geen voldoening uit halen.
Wat bij mij ook wel helpt is massage. Gewoon een uurtje liggen en alleen maar voelen lichamelijk. Het ontspant en zorgt dat ik even helemaal uit mijn hoofd ben.

Trouwens, een flinke wandeling in de natuur doet dat ook, net als mijn hobby waarbij ik mijn aandacht even helemaal moet richten op waar ik mee bezig ben en dus geen ruimte in mijn hoofd heb om aan allerlei andere dingen te denken.
Alle reacties Link kopieren
Oh wow wat een hoop reacties al :)

Ja mindfulness is misschien een goede. Zijn er misschien goede boeken of websites die ik daarover kan lezen?

Natuurwandeling doe ik ook graag, ben veel bij mijn ouders op het platteland en laat regelmatig de honden uit of ga de paarden verzorgen :) Ben altijd blij om bij de beesten te zijn! Ben echter ook de helft van de tijd bij mijn vriend die middenin een drukke stad in de randstad woont.. dan wordt het moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
Ophouden met het kijken naar anderen op de sociale media.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven