Eerste keer Psycholoog

13-12-2017 00:12 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, dit is de eerste keer dat ik een topic plaats, dus ik weet niet goed of ik het wel goed aanpak en überhaupt op de juiste plek ben..

Ik heb gister mijn eerste echte afspraak bij een psycholoog gehad. Ik heb wel al twee keer eerder een intake gesprek gehad, maar sinds gister is mijn behandeltraject echt begonnen. Ik merk dat ik op sommige momenten veel te nuchter ben of mezelf veel te afstandelijk opstel om echt in de behandeling “mee te gaan”. Ik heb vooral gemerkt dat ik alles weglach en dat ik veel minder open ben dan ik altijd dacht.

Ik wil heel graag dat het werkt, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Heeft iemand tips voor zoiets? Ik merk nu vooral dat het voelt alsof ik faal, omdat het voor mij niet werkt. Om dat te verbloemen, zeg ik precies wat ik denk dat de psycholoog wilt horen. Ik weet dat dat niets helpt, maar ik weet niet wat ik anders moet als ze voor de tachtigste keer vraagt wat ik denk en voel..
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Welkom :)

Maar je bent dus voor het eerst in therapie? Dan vind ik het namelijk niet gek dat je het lastig vind om je open te stellen. Dat is best normaal en dat moet je ook echt zien als een proces. Dus verwacht niet van jezelf dat je het allemaal kan en weet, daarvoor zit je daar ook toch ;).

Verder is het afhankelijk van waarvoor je bij je psycholoog loopt. Zelf heb ik baad bij concrete vragen van mijn psycholoog. Als ze open vragen stelt weet ik daar nooit zo goed antwoord op te geven, omdat het dan zoveel is wat ik dan zou kunnen zeggen en niet weet wat zij van mij verwacht. Maargoed ik zit er ook voor mijn autisme ;). Dus het is echt een kwestie van onderzoeken wat voor jou werkt. Ik ben ook heel erg van het antwoord geven wat zij wil horen, maar vaak komt dat voort uit een gevoel van onmacht omdat je niet weet wat je dan wél moet zeggen etc. Dus wie weet helpt het als je psycholoog wat specifiekere vragen stelt, en niet dingen als " hoe gaat het met je".
Heb je een klik met je psycholoog? Toen ik dat niet had werkte de therapie ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit is heel herkenbaar. Dit heb ik ook de eerste consulten bij de psycholoog gehad. Op een gegeven moment confronteerde mijn psycholoog me daar mee, en daarna werd het beter :-)
Wat ik vooral als tip mee zou geven, is om het Veel te bespreken met de psycholoog. Dat gaat helpen in je proces. Heel veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven