Afbouwen antidepressiva

13-12-2017 22:59 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Drie weken terug ben ik begonnen met lexapro druppels binnen 1 week zat ik op 10 mg. Ik ervaarde bij 10 mg heel veel bijwerkingen voornamelijk veel spier en gewrichtsklachten en ontzettende paniekaanvallen.
Heb de psychiater meerdere malen geprobeerd te bereiken voor overleg maar zonder resultaat. Ik heb nu dus weer afgebouwd tot 6 mg en daar zit ik nu 3 dagen op. Maar ik voel me beroerd, kortademig en benauwd bij de minst of geringste inspanning. Zijn er mensen die dat herkennen bij het afbouwen van antidepressiva? Ook al slik je het zo korte tijd?
Je kunt inderdaad direct de bijwerkingen krijgen. Vervelend dat je de psychiater niet hebt kunnen bereiken. Ik raad je aan morgenochtend direct om half negen/ negen uur te bellen en evt tegen secretariaat te zeggen dat het spoed is. Anders kun je altijd met de huisarts overleggen als je je zorgen maakt over je bijwerkingen. Wat heb je afgesproken met de psychiater over bij welke klachten je zou bellen?

Je hebt je psychiater dus al drie dagen niet kunnen bereiken? Hoe kan dat?
Alle reacties Link kopieren
Al een week niet... Omdat hij maar 1 keer per week voor de organisatie werkt waar ik onder behandeling ben. Ik moest juist bij hun beginnen met ad want hij was altijd via de mail bereikbaar (niet dus!) en mijn huisarts heeft weinig ervaring en kennis van ad ( heeft ze zelf aangegeven) Hij zal vandaag bellen , is niet gebeurd.
Baal hier flink van zal dat flesje zo in de prullenbak willen mikken maar of dat zo verstandig is😂 Ik was er al fysiek slecht aan toe en het word er dus niet beter op
Ach wat balen zeg! Ik vind het slecht dat hij niet beter bereikbaar is. Wat goed van je HA dat ie eerlijk aangeeft dat hij niet genoeg hiervan afweet. Ik heb verschillende AD's gehad in de loop der jaren. Bij opbouwen van SSRI's zoals Lexapro ook last van extra angstklachten (had sowieso angststoornis). Verder ook altijd wat ziekig/ grieperig, duizelingen. Het hoort er dus bij, maar als het teveel voor je is zou ik idd langzamer gaan opbouwen.

Zou zeker niet van dit naar 0 gaan in een keer. Als het goed is zijn de meeste klachten na max 4-6 weken weg.
Alle reacties Link kopieren
Is er binnen de organisatie maar één psych? Slechte zaak dat deze zo slecht te bereiken is. Dit slaat echt nergens op.

En heb je het juiste mailadres?

Als je morgenochtend geen contact kunt krijgen een afspraak met je ha maken voor diezelfde dag. Die kan dan even contact leggen met de dienstdoende psych van het ziekenhuis.

Oh ja, niet zelf gaan klooien met je dosering zonder een arts te hebben gesproken.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar 1 psych en alleen bereikbaar via de mail en wel het juiste mailadres. Weet gewoon ff niet meer waar ik goed aandoe vind dat kortademige en benauwde toch wel zorgwekkend. Hoewel het vaker schijnt voor te komen bij afbouwen van ad, maar toch stelt het me niet gerust.
Heb je ook de organisatie gebeld en gezegd dat het spoed is? Is het een GGZ organisatie? Goeie wat Kia zegt, om via je HA een andere dienstdoende psych te laten benaderen. Bij organisaties die ik beroepshalve en als cliënt ken/ kende kon je bij zorgen altijd een dienstdoende bereiken.
Alle reacties Link kopieren
meissie22 schreef:
13-12-2017 23:34
Ja maar 1 psych en alleen bereikbaar via de mail en wel het juiste mailadres. Weet gewoon ff niet meer waar ik goed aandoe vind dat kortademige en benauwde toch wel zorgwekkend. Hoewel het vaker schijnt voor te komen bij afbouwen van ad, maar toch stelt het me niet gerust.
Hoeveel zorgen maak je je? Vind je het acuut genoeg voor de hap? Die mag en kan je altijd vrijblijvend bellen :) . Dus die kun je nu bellen als je wat geruststelling nodig hebt.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Nou wil niet zo zielige paniekzaaier zijn, en ik weet dat ad nou eenmaal bekend staan om hun bijwerkingen... het is meer dat ik gewoon even niet zo goed weet waar je goed aan doet wat betreft verder gaan en zo ja welke dosering.
Alle reacties Link kopieren
Morgenochtend bellen met die organisatie maar als hij vandaag zou bellen zal je morgen niet teruggebeld worden. Dus maak ook een afspraak met je ha en laat die bellen met de dd van het ziekenhuis en bepaal met hen samen het verdere beleid.
kia wijzigde dit bericht op 13-12-2017 23:49
Reden: Sught stomme bug.
14.56% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat je geen contact krijgt! Probeer het inderdaad op een andere manier, want ze zijn verplicht je te helpen in dit soort situaties. Wel wil ik je even zeggen dat zelf je mediatie afbouwen een heel slecht idee is, ik snap het wel hoor, daar niet van. Maar dat soort beslissingen moet je echt aan een psychiater overlaten. Hopelijk krijg je snel iemand te pakken! Succes !
Alle reacties Link kopieren
Er zijn honderden verschillende AD soorten; er zal beslist een merk bij zijn met weinig bijwerkingen voor jou. Even zoeken. Net als bij de anticonceptiepil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties :). Heb de psychiater gesproken en die vindt het maar rare bijwerkingen en zeg inderdaad stoppen , maar dan per druppel naar beneden. Moet zelf even aanvoelen hoe of wat . Balen want ik had gehoopt dat de antidepressiva me echt ging helpen maar helaas.
meissie22 schreef:
14-12-2017 09:14
Dank voor de reacties :). Heb de psychiater gesproken en die vindt het maar rare bijwerkingen en zeg inderdaad stoppen , maar dan per druppel naar beneden. Moet zelf even aanvoelen hoe of wat . Balen want ik had gehoopt dat de antidepressiva me echt ging helpen maar helaas.
Dat betekent niet dat je dit met andere AD hebt hè! Zelfs per SSRI kan het verschillen! En dan heb je ook nog andere soorten antidepressiva. Sterkte!
Jaren terug heb ik ook lexapro geslikt.
Ik werd gelijk op 20 mg gezet.
En inderdaad een hel van bijwerkingen.
Heb toch doorgezet en ineens voelde ik me echt weer goed!

Afbouwen was helaas ook een hel.
Nog erger dan opbouwen.
Met veel meer nare verschijnselen.

Toch blijf ik zeggen dat lexapro me goed heeft geholpen.

Andere AD werkten niet.Ook geen bijwerkingen bij gehad.
Tenminste, geen erge.

Sterkte in ieder geval met afbouwen.

Onthou wel dat je soms wel door de hele zure appel heen moet bijten wil je je beter gaan voelen.En dat dit dus ook met andere AD kan gebeuren.
blue123 schreef:
14-12-2017 11:20

Onthou wel dat je soms wel door de hele zure appel heen moet bijten wil je je beter gaan voelen.En dat dit dus ook met andere AD kan gebeuren.
Als de psych het rare bijwerkingen vindt lijkt me dat een prima reden om niet door de zure appel heen te bijten ;)
Alle reacties Link kopieren
meissie22 schreef:
14-12-2017 09:14
Dank voor de reacties :). Heb de psychiater gesproken en die vindt het maar rare bijwerkingen en zeg inderdaad stoppen , maar dan per druppel naar beneden. Moet zelf even aanvoelen hoe of wat . Balen want ik had gehoopt dat de antidepressiva me echt ging helpen maar helaas.
Je psych vond het niet nodig dat je even langs je ha zou gaan?

En je kunt als je dit afgebouwd hebt gewoon aan nieuwe beginnen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Saga_Röversdotter schreef:
14-12-2017 14:49
Als de psych het rare bijwerkingen vindt lijkt me dat een prima reden om niet door de zure appel heen te bijten ;)
Daarom staat er ook soms :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven