Presentatie angst / EMDR

14-12-2017 14:27 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb al een tijd last van de angst om te presenteren, vooral omdat alles nu in het Engels gaat op de universiteit. Ik liet daarom altijd andere mensen in mijn groepje de presentatie doen, en hierdoor had ik het dus ook al een hele tijd niet gedaan. Ik denk dat dit komt omdat ik op de middelbare school tijdens mijn eindpresentatie een black out heb gekregen. Omdat mijn thesis nadert, en daarbij ook een Engelse verdediging hoort, heb ik besloten er toch maar wat aan te gaan doen.

Ik heb Emdr geprobeerd. Na de eerste keer hebben we afgesproken dat ik in college op mijn plaats vaker in het Engels in de groep ga spreken. Dit heb ik gedaan. Vervolgens na de tweede keer emdr hebben we besloten dat ik of niet presenteer, maar wel alles voorbereid en er naast ga staan zodat ik het gevoel heb dat ik het de volgende keer zo eruit kan gooien, of dat ik gewoon een klein stukje doe. Ik vond ergens het zelfvertouwen en de kracht dat ik dacht: ik ga het gewoon doen! Ik was heel erg zenuwachtig maar had toch wel zoiets van ik kan dit. De andere meiden in m'n groepje waren ook heel zenuwachtig. Eentje zei zelfs dat ze het gevoel had dat ze moest overgeven. Ik heb het voor mijn vader en voor het groepje gepresenteerd, en toen ging het heel erg goed.

Tijdens de presentatie trilde mijn stem zo erg tijdens het vertellen, dat een meisje van m'n groepje haar hand op m'n schouder legde zo van 'het komt goed'. Niks kwam er normaal uit en achteraf zeiden die meiden ook dat ze het sneu voor me vonden. Ook vergat ik een woord en zei ik van de spanning: 'sorry, i wrote this word on my hand' en las ik het toen voor. De andere meiden waren ook heel zenuwachtig en bij hun hoorde je niks! Het was echt een heel klein stukje wat ik moest vertellen, heb het honderd keer geoefend, ging goed voor andere mensen en toen ik daar stond was het echt een ramp. Ik ben door deze ervaring alleen maar banger geworden om het weer te doen, terwijl ik had gehoopt dat ik hier juist zelfvertrouwen uit zou halen. Ik had ook nog van te voren twee valdisper extra sterk ingenomen maar ook dat hielp niet..

Ik ben nu eigenlijk een beetje radeloos. Ik vond het ongelooflijk ongemakkelijk omdat ik de meeste van de mensen die daar zaten ken, en ze mij zo zagen strugglen voor de klas.. Dat emdr lijkt dus ook niet echt te werken. Iemand tips? Herkenning?
Alle reacties Link kopieren
oefenen, oefenen, oefenen
ik heb er les in gehad, dan word je presentatie opgenomen en kijk je met een groep terug
Gruwelijk de eerste keren, maar je leert er veel van
Alle reacties Link kopieren
je hebt al heel veel geoefend en dat gaat steeds goed schrijf je. Daar ligt het dus niet aan. Wellicht dat je last hebt van 'plankenkoorts' / faalangst en dat dit verlammend werkt?

Oriënteer eens of je universiteit een cursus tegen faalangst / presentatiecursus o.i.d. heeft. Meeste hogescholen en universiteiten hebben van alles.

Studentenpsycholoog kan je misschien ook verder helpen.

Neem eens hiervoor contact op met de decaan. Die is als het goed is van alle voorzieningen op de hoogte en weet ook hoe deze aangevraagd kunnen worden. Je bent echt niet de enige die hier last van hebt.
Ik heb ook enorm last van trillen en zit hoog in mijn ademhaling als ik moet spreken voor groepen. Zelfs als ik na afloop van iemand anders presentatie een vraag stel wordt ik supernerveus. Ik krijg daarvoor van de huisarts Propranolol in een hele lage dosis, dat is een bloeddruk pilletje waarvan je hartslag ook omlaag gaat. Je wordt er niet duf van, en geestelijk is er nog steeds wel spanning, maar je lichaam reageert daar dan minder heftig op. Misschien heb jij er ook wel baat bij. Ik heb 10 mg, 20 mg en 30 mg geprobeerd, en 20mg een uur voor de presentatie/optreden werkt voor mij het beste. Nu ik weet hoe het voelt om niet in te storten van de stress op zo'n moment ben ik ook minder bang voor presenteren zonder pilletjes, omdat ik weet dat ik het wel kan.
Gewoon even langs de huisarts dus.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
14-12-2017 15:29
Ik heb ook enorm last van trillen en zit hoog in mijn ademhaling als ik moet spreken voor groepen. Zelfs als ik na afloop van iemand anders presentatie een vraag stel wordt ik supernerveus. Ik krijg daarvoor van de huisarts Propranolol in een hele lage dosis, dat is een bloeddruk pilletje waarvan je hartslag ook omlaag gaat. Je wordt er niet duf van, en geestelijk is er nog steeds wel spanning, maar je lichaam reageert daar dan minder heftig op. Misschien heb jij er ook wel baat bij. Ik heb 10 mg, 20 mg en 30 mg geprobeerd, en 20mg een uur voor de presentatie/optreden werkt voor mij het beste. Nu ik weet hoe het voelt om niet in te storten van de stress op zo'n moment ben ik ook minder bang voor presenteren zonder pilletjes, omdat ik weet dat ik het wel kan.
Gewoon even langs de huisarts dus.
Thanks! Wordt dit zomaar meegegeven wanneer je vertelt dat je spanning hebt? En zitten hier nog nadelen aan?
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
14-12-2017 14:56
je hebt al heel veel geoefend en dat gaat steeds goed schrijf je. Daar ligt het dus niet aan. Wellicht dat je last hebt van 'plankenkoorts' / faalangst en dat dit verlammend werkt?

Oriënteer eens of je universiteit een cursus tegen faalangst / presentatiecursus o.i.d. heeft. Meeste hogescholen en universiteiten hebben van alles.

Studentenpsycholoog kan je misschien ook verder helpen.

Neem eens hiervoor contact op met de decaan. Die is als het goed is van alle voorzieningen op de hoogte en weet ook hoe deze aangevraagd kunnen worden. Je bent echt niet de enige die hier last van hebt.
Bedankt voor je reactie! 't voelt wel alsof ik de enige ben.. De rest is misschien wel nerveus maar heb dat echt bij niemand opgemerkt. Ja ik doe nu dus emdr en dat is ook een soort therapie tegen faalangst en dat zou beter moeten werken dan gewone therapie maar tot nu toe vind ik het tegenvallen.
mnnls schreef:
14-12-2017 15:36
Thanks! Wordt dit zomaar meegegeven wanneer je vertelt dat je spanning hebt? En zitten hier nog nadelen aan?
Ja, daar doen huisartsen over het algemeen niet moeilijk over.
Ik heb nooit last gehad van bijwerkingen. Als je te veel gebruikt kun je wat licht in je hoofd worden bij snel opstaan.
Ik vind de stappen nogal groot die je gezet hebt.. wel heel knap dat je dat zo snel gedaan en aangegaan bent!
Heb je alleen EMDR gehad op een presentatie die in het verleden mis ging? Of ook op je angst voor een toekomstige presentatie? Dat zou ook nog een idee zijn.. zijn er nog andere herinneringen die mee kunnen spelen tav beoordelingen door anderen?
Verder vooral heeeel veel oefenen! Misschien kan je nog kleine tussenstapjes toevoegen als in het Engels praten in de les, presenteren met je groepje maar alleen bij de docent, etc etc..
Alle reacties Link kopieren
plienvoo schreef:
14-12-2017 20:26
Ik vind de stappen nogal groot die je gezet hebt.. wel heel knap dat je dat zo snel gedaan en aangegaan bent!
Heb je alleen EMDR gehad op een presentatie die in het verleden mis ging? Of ook op je angst voor een toekomstige presentatie? Dat zou ook nog een idee zijn.. zijn er nog andere herinneringen die mee kunnen spelen tav beoordelingen door anderen?
Verder vooral heeeel veel oefenen! Misschien kan je nog kleine tussenstapjes toevoegen als in het Engels praten in de les, presenteren met je groepje maar alleen bij de docent, etc etc..
Ah thanks!! Ja ik wil 't heel graag anders dus ik heb wel besloten van ik ga het gewoon doen. Maar 't is moeilijk om na zo'n presentatie trots op jezelf te zijn hahaha. Misschien kan ik inderdaad meer dingen proberen te bedenken die invloed kunnen hebben gehad op m'n angst. Want ik ben over het algemeen sowieso best wel onzeker door wat dingen uit het verleden. Thanks voor de tip :)
mnnls schreef:
14-12-2017 22:57
Ah thanks!! Ja ik wil 't heel graag anders dus ik heb wel besloten van ik ga het gewoon doen. Maar 't is moeilijk om na zo'n presentatie trots op jezelf te zijn hahaha. Misschien kan ik inderdaad meer dingen proberen te bedenken die invloed kunnen hebben gehad op m'n angst. Want ik ben over het algemeen sowieso best wel onzeker door wat dingen uit het verleden. Thanks voor de tip :)
Heel dapper! En ook al is het niet gegaan zoals je wilde, je mag zeker trots zijn! Al is het alleen al op het feit dat je dit aangedurfd hebt..
Zet die dingen maar eens op een rij voor jezelf en dan bespreken met je behandelaar.. als je die dingen een plekje hebt gegeven en het werkt nog steeds onvoldoende kan je ook altijd nog EMDR proberen op een toekomstige presentatie..
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
14-12-2017 15:29
Ik heb ook enorm last van trillen en zit hoog in mijn ademhaling als ik moet spreken voor groepen. Zelfs als ik na afloop van iemand anders presentatie een vraag stel wordt ik supernerveus. Ik krijg daarvoor van de huisarts Propranolol in een hele lage dosis, dat is een bloeddruk pilletje waarvan je hartslag ook omlaag gaat. Je wordt er niet duf van, en geestelijk is er nog steeds wel spanning, maar je lichaam reageert daar dan minder heftig op. Misschien heb jij er ook wel baat bij. Ik heb 10 mg, 20 mg en 30 mg geprobeerd, en 20mg een uur voor de presentatie/optreden werkt voor mij het beste. Nu ik weet hoe het voelt om niet in te storten van de stress op zo'n moment ben ik ook minder bang voor presenteren zonder pilletjes, omdat ik weet dat ik het wel kan.
Gewoon even langs de huisarts dus.
Dit! Propanolol! Helpt geweldig! Nog wel de emoties, niet suf maar beheersing en controle over lichaam en stem. Is een bètablokker, maar wordt ook voorgeschreven bij spreekangst en plankenkoorts.
Oefenen is natuurlijk ook goed.
Maar soms, bijvoorbeeld bij uitvaarttoespraak of afstuderen, tja, dat komt zo weinig voor, en kan je maar 1 keer doen. Dan is propanolol ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Propranolol :worship:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven